Reijo työskentelee vielä 65-vuotiaana: ”Saan kaksinkertaista eläkettä”
Ylipalomies Reijo Ronkasella on takanaan reilusti yli 20 000 hälytystehtävää.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/d70a1f20-62f2-4a51-944f-4c7b7d100f93
Kommentit (93)
Vierailija wrote:
Reijo sen enemäpää kuin toimittajakaan ei ymmärrä eläkejärjestelmästä ja eläkkeen kertymisestä yhtään mitään.
Reijo ei saa mitään kaksinkertaista eläkettä, vaan tasan yhtä eläkettä, joka vain on kertynyt usammasta eri työstä, joista eläkevakuutusmaksut on maksettu eri yhtiöihin. Sekin tuntuu toimittelijalle ja Reijolle olevan kovin suuri ihmetyksen aihe, että yksityisen puolen töistäkin on maksettu eläkevakuutusmaksut.
Esimerkiksi minä tulen aikanaan saamaan eläkettä, jos sinne asti kestän hengissä viiden eläkevakuutus järjestelymän kautta; YEL, MyEl, TyEL, LEL ja valtio. Silti minä saan vain yhtä työeläkettä.
Totta, ja lisäksi on yksityisen eläkekassan eläkkeet, jotka todella on itse maksettu. Näitä on ollut monella yrityksellä. Itsekin saan tällaista eläkettä ja hyvä niin, koska mertymä norm. eläkkeeseen on pieni.
Vierailija wrote:
On se kumma kun nuoret vaan ovat työttömiä ja nostavat päivärahaa kun samaan akaan eläkeiässä olevat joutuvat tekemään hommat. Pitäisikö noita nuoria alkaa rankaisemaan vaikka hakkaamalla niin että työnteko alkaa näille vätyksille maistua.
Ei meitä oteta töihin. Olen nyt työpaikassa, missä on eläkeiän ylittäneitä töissä ja nuoret on määräaikaisilla työsopimuksilla.
En lukenut, mutta silmäilin. On sellasella alalla, että nuoret hyötyvät hurjasti Reijon tietotaidosta. Arvostan sen takia hänen intohimoaan jatkaa duunin parissa.
Noita 70 vuotiaita kassoja ja siivoojia lähinnä mietin, että antakaa jo armoa noille naisille. Vaikka rakkaudesta lajiin tekisivätkin töitään, niin harvemmin se into näkyy. Lähinnä, että päästäkää jo pois tahtoo nukkumaan! Valitettavasti kun osa vielä tekee oikeasti tarpeeseen noita hommia. :(
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Reijo sen enemäpää kuin toimittajakaan ei ymmärrä eläkejärjestelmästä ja eläkkeen kertymisestä yhtään mitään.
Reijo ei saa mitään kaksinkertaista eläkettä, vaan tasan yhtä eläkettä, joka vain on kertynyt usammasta eri työstä, joista eläkevakuutusmaksut on maksettu eri yhtiöihin. Sekin tuntuu toimittelijalle ja Reijolle olevan kovin suuri ihmetyksen aihe, että yksityisen puolen töistäkin on maksettu eläkevakuutusmaksut.
Esimerkiksi minä tulen aikanaan saamaan eläkettä, jos sinne asti kestän hengissä viiden eläkevakuutus järjestelymän kautta; YEL, MyEl, TyEL, LEL ja valtio. Silti minä saan vain yhtä työeläkettä.
Totta, ja lisäksi on yksityisen eläkekassan eläkkeet, jotka todella on itse maksettu. Näitä on ollut monella yrityksellä. Itsekin saan tällaista eläkettä ja hyvä niin, koska mertymä norm. eläkkeeseen on pieni.

Mä ajattelin, että tuo kaksinkertainen eläke oli vähän niinkuin vitsi. Hän saa palkan ja eläkettä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Hyvä että joku jaksaa vielä tehdä töitä tuossa iässä.
Ottakaa oppia.
Tuossa iässä? Tuohan on vielä ihan normaali ikä tehdä töitä. Minun eläkkeelle pääsy ikä on vasta yli 7-kymppisenä, joten todellakin on oletus, että kuusikymppinen jaksaa vielä töitä tehdä 🙄.
Ja sinäkin menit töihin 16v ikäisenä?
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Kautta maailman tekevät ihmiset vaikka kuinka paljon töitä vielä 65 v. jälkeen. Eli mitä toi "vielä" tarkoittaa? Onko siihen muka joku erityinen syy, että työn teko pitää lopettaa jämptisti kun laillinen eläkeikä on saavutettu? Jotkut haluavat jatkaa niin kauan kuin jaksavat ja useissa maissa on perheyrityksiä, joiden pyörittämiseen tarvitaan edelleen pappat ja mammat tekemään minkä jaksavat ja yleensä jaksavatkin hyvin. Ihmisen ei ole hyvä maata laiskana kotona ja katsella ikkunasta tai istua keinutuolissa 65 vuotiaana.
Säälin niitä joilla ei ole muuta tekemistä kuin olla töissä.
Turhaan säälit, ollaan sellaisia, että on osattu aina elää ja tehdä töitä. Organisaatiota se vaan on. Kylmä totuus yksinkertaisesti.
Vierailija wrote:
Presidentit kautta aikojen ovat päässeet työhönsä eläkeikäisenä. Hekin ovat vieneet paikan joltain nuoremmalta. Miksi kansa ei ole valinnut työikäistä tähän virkaan?
Ahtisaari ja Halonen olivat molemmat 57, (Koivisto 58) kun aloittivat virassa.
Vierailija wrote:
Mulle riitti 30 vuoden työelämä se on nähty ja koettu kyllästymiseen asti ,nyt sitten naatitaanù eläkkeestä täysin siemauksin kun on vielä nuori ja salskea! 😊
Ohis tuntuisi odottaa jäädä kolmen vuoden päästä eläkkeelle. Ikä 49 ja 27 vuotta työelämässä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos äiti saa vain 700e/kk eläkettä niin on jäänyt jokin eläke hakematta, koska minimi eläke on kaikille 922e.
Ei muuten ole. Jos on jäänyt varhaiseläkkeelle ennen kuin on täyttänyt 65v, eläke on pienempi, kuin 65 vuotiaana eläkkeelle jääneellä. Silloin eläke ei nouse edes tuon 65v. täyttämisen jälkeen täydeksi. Ja tästä on kokemusta ihan lähiomaisen kohdalla.
Jäin varhennetulle vanhuuseeläkkeelle.
Eläke 785€, takuueläke 304€ + asumistuki omistusasuntoon 319€.
Yksin asuvana pärjään ihan hyvin.
Kukahan tällekin laittaa alanuolia? Olisi kiva tietää, että miksi?
Tekeekö tämä reijo joka päivä töitä vai vaan silloin kun on hälytyksiä?
Vierailija wrote:
Hyvä että joku jaksaa vielä tehdä töitä tuossa iässä.
Ottakaa oppia.
Mun mielestä tuon ikäisen pitäisi jo päästää joku muu töihin, ei ole reilua koska työpaikkoja tosiaan huomattavasti vähemmän kuin hakijoita! Mun mielestä ei myöskään ole erityisemmin ihailtavaa että ihminen painaa duunia "liian vanhaksi", siitähän tulee sitten standardi että kaikkien pitäisi suunnilleen hautaan asti jaksaa painaa sitä duuniaan, tai ei ole ahkera tekijä. Ihminen on muutakin kuin työtehonsa!
Vierailija wrote:
On se kumma kun nuoret vaan ovat työttömiä ja nostavat päivärahaa kun samaan akaan eläkeiässä olevat joutuvat tekemään hommat. Pitäisikö noita nuoria alkaa rankaisemaan vaikka hakkaamalla niin että työnteko alkaa näille vätyksille maistua.
On totta, että nykynuorissa on tavallista enemmän "vätyksiä". Suomessa on kuitenkin valtava työpaikkapula eikä lähellekään kaikille riittäisi työtä vaikka kuinka hakattaisiin ja kidutettaisiin. Tosin ilmaistyötä tuntuu riittävän vaikka millä mitalla. Olisikohan työnantajilla palkanmaksuhaluttomuutta? Ei, ei kai sentään...vai olisiko?
Sinä voit kuitenkin pistää korkin kiinni. Ei joka viikonloppu tarvitse juopotella vaikka kuinka olisi tyÄmiÄs/-nainen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Jos äiti saa vain 700e/kk eläkettä niin on jäänyt jokin eläke hakematta, koska minimi eläke on kaikille 922e.
Ei muuten ole. Jos on jäänyt varhaiseläkkeelle ennen kuin on täyttänyt 65v, eläke on pienempi, kuin 65 vuotiaana eläkkeelle jääneellä. Silloin eläke ei nouse edes tuon 65v. täyttämisen jälkeen täydeksi. Ja tästä on kokemusta ihan lähiomaisen kohdalla.
Yksin asuvana pärjään ihan hyvin.Kukahan tällekin laittaa alanuolia? Olisi kiva tietää, että miksi?
Oisko toi kuitenkin kansaneläke eikä takuueläke. Tai siis ei voi olla takuueläke.
Vierailija wrote:
Mun äiti tekee töitä 78- vuotiaana koska saa eläkettä vain 700e kuussa eikä sillä juhlita. Voisi sanoa, että saa kaksinkertaista eläkettä, mutta kuka haluaa samaan asemaan?
Takuueläke on suurempi.
Mä joka päivä töitä teen, joka ainoa aamu seitsemäksi (kahdeksaksi) meen...
Työtehtäviini on haettu tekijää. Kaiken maailman haahuilijoita ja hamppareita on tullut haastatteluun ja moni ei edes ilmaannu paikalle. Jatkan siis, kunnes joku työorientoitunut löytyy.
- terveisin Marjatta
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksin asuvana pärjään ihan hyvin.Kukahan tällekin laittaa alanuolia? Olisi kiva tietää, että miksi?
Oisko toi kuitenkin kansaneläke eikä takuueläke.
Kyllä. Oikeassa olet ja piti käydä katsomassa päätöksistä.
Äiti joka tekee palkkatyötä vielä 78v ei kerro eikä näytä lapselleen totuutta mikä on oikeasti eläkkeensä. Ei voi olla 700e.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksin asuvana pärjään ihan hyvin.
Nythän nuo omistusasuntojen asumistuet lakkautetaan. Oikea päätös se on. Tulee voimaan ensi vuonna huhtikuussa. Jos oikein muistan. Kaksi tuttua on jotka on saaneet ko tukea, mutta kyllä he tajuavat miksi se lopetetaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Yksin asuvana pärjään ihan hyvin.Nythän nuo omistusasuntojen asumistuet lakkautetaan. Oikea päätös se on. Tulee voimaan ensi vuonna huhtikuussa. Jos oikein muistan. Kaksi tuttua on jotka on saaneet ko tukea, mutta kyllä he tajuavat miksi...
Ei koske eläkkeen saajia vaikka on omistusasunto.
Mä lopetin 70 v keikkatyöt ja olisi pitänyt jatkaa, kun ei nuorille ole homma kelvannut.
Eläke on monella naisella jäänyt pieneksi, kun kertymä alkoi 23 v ja lapsia ilman kotihoidontukea on hoidettu jopa 6-9 vuotta, jolta ajalta ei eläkettä kerry.