Mp anonyymi työnhaku
Rasismikohun myötä hallitus nosti esille tarpeen tukea anonyymiä työnhakua. Mp olisitko ite valmis hakemaan töitä jollain anonyymillä työnhakijaprofiililla? Venaisit et kiinnostuuko kukaan sun profiilista ja ottaako yhteyttä.
Kommentit (79)
Tuntuu että nyky-yhteiskunnassa ollaan niin sensititiiviä joka asiasta. Kaikki pitää hyväksyä ja suvaita, kohta et voi edes hakea töitä enää omalla naamallas koska siitäki tulee jollekki paha mieli.
Nimim. huolissaan tämän maan kehityksestä
Olisin valmis hakemaan anonyymisti. Olen syntyperäinen suomalainen, kuten ovat vanhempani ja heidän vanhempansa. Suvullani on kuitenkin sukunimi joka on yleinen Venäjällä, ja se aivan varmasti nostaisi seinän pystyyn joka ikisessä työnhakutilanteessa. Onneksi olen ollut jo vuosia vakituisessa työsuhteessa.
Tämän vuoden puolella muuten minulta ja veljeltäni on pariinkin kertaan kysytty sitä keille tekemämme tilisiirrot todellisuudessa menevät. Kumpikin meistä on ollut saman pankin asiakkaina jo vuosia, eikä aikaisemmin ole kyselty mitään. Ymmärrän kuitenkin miksi niin tehdään.
Kuinka moni palstan mammoista olisi valmis hakemaan töitä anonyymisti käsi ylös? Et laittais tietoa ollees viimeiset viis vuotta lasten kanssa kotona. Brandaisit itsesi uratykiksi joka ei äitiyslomia ole pitänyt ja jos joku perheestä kysyisi, sanoisit että kysymys on syrjivä. Vain työtaidoilla olisi merkitystä, ei sillä oletko toteuttanut äitiyttä. Palkka ja työsuhteen muut ehdot kuntoon. Miehet kyykkyyn.
Vierailija wrote:
Tämähän olisi hyvä asia, että voisi hakea töitä anonyymisti. Näin viisikymppisenä suomalaisena koen välillä joutuneeni ikärasismin kohteeksi, vaikka itse olen mielestäni ihan ajan hermolla oman alani tehtävissä enkä ole jäänyt nuorempien jalkoihin. Syntymävuosi saisi olla piilossa hakuvaiheessa… Kun pääsisi edes työhaastatteluun asti, niin saisi vähän tuotua omaa persoonaa ja ajatuksia esille livenä. Vahva ja monipuolinen työkokemus takataskussa eikä enää pikkulapsia kotona hoidettavana.
Voi luoja mikä siinä on niin h e l v e t i n vaikeaa ymmärtää, että r a s i s m i on R O T U S Y R J I N T Ä Ä ! ! ! !
Mulla on positiivinen kokemus anonyymista työnhausta.
Olen romani ja olen kohdannut roppakaupalla ennakkoluuloja työnhaussa. Anonyymi työnhaku oli siinä mielessä pelastus, että sain näyttää taitoni ilman, että taustani oli esteenä. Sain hyvän työpaikan johon olen tosi tyytyväinen. Mulle anonyymi työnhaku oli tapa päästä sen ikiaikaisen muurin yli jossa työnantaja huomaa jo hakemusvaiheessa mun romanityypillisen sukunimeni eikä anna edes mahdollisuutta.
Rasismi voi olla myös ikä- tai sukupuolirasismia!
Kuvitellaanpa, että eläisimme maailmassa, jossa kaikki saisivat mahdollisuuden loistaa omilla taidoillaan. Ei ole väliä, minkä niminen olet tai mistä tulet – se olisi aivan ihana ajatus.
-Karpalo
Vierailija wrote:
Kommentti 9 mitä jos laitat vaan viimeisen 10 vuoden relevantin työkokemuksen ja jätät opintojen suoritusajankohdan mainitsematta?
Työkokemukseni jakautuu kolmeen isoon osaan, joista jokainen on hakemissani tehtävissä olennainen. Kahtakymmentäviittä vuotta koulutuksen parissa maisterintutkintoa edellyttävissä tehtävissä on vaikea piilottaa. Viimeisinkin tutkintoni parin vuoden takaa vihjailee ikäluokastani alaa tuntevalle rekrytoijalle.
Opetusalalla millä tahansa koulutusasteella anonyymi rekrytointi on silkkaa silmänpalvontaa. Yksi silmäys hakulomakkeeseen riittää siihen, että rekrytoija pystyy laskemaan hakijan naamarypyt näkemättäkin.
Vierailija wrote:
Olen töissä rekrytointialalla ja tiedän miten anonyymi rekrytointi toimii: Työnhakijan nimi, ikä, sukupuoli ja kansalaisuus piilotetaan. Työnhakija kertoo vain viimeisimmistä työkokemuksistaan (ei siis mistään 20 vuoden takaisista työsuhteistaan). Työsuhteen ajankohtaa ei kerrota, työsuhteen keston saa kyllä halutessaan mainita. Opintojen kesto mainitaan, mutta ei ajankohtaa.
Jos se työhaastattelu on anonyymiyden toteutumisen kannalta ongelma, niin miksei sit vaan tehdä haastattelua videohaastatteluna siten että kasvoja hiukan jollain filtterillä muutetaan (kaikki muistaa snäpin filtterit jotka vähän muuttaa kasvoja mutta kuitenkin nenä, silmät ja suu löytyy edelleen) ja ääni kulkee muuntimen kautta vastapuolelle.
Ei se nyt niin vaikeeta ole.
TÄMÄ.
Mitä ihmiset ajattelee anonyymin työnhaun tarkoittavan?
Minun käsitykseni mukaan siinä piilotetaan henkilötiedot kuten nimi, ikä ja sukupuoli, mutta muuten edetään aika lailla samanlaisella hakuprosessilla kuin nykyäänkin. En tosin tiedä jätetäänkö esim. valmistumisvuosi myös mainitsematta, ja sitten jos kertoo vain viimeaikaiset merkitsevät roolit niin ikääkään ei pysty enää suoraan päättelemään.
Oon ammatiltani visuaalinen suunnittelija, ja anonyymin profiilin kautta en usko pystyväni näyttämään mun projekteja tai portfoliota ilman että paljastun. Työnantajat näkisi vaan taitolistan, eivätkä pääsis näkemään miten niitä taitoja on käytetty. Piirit on niin pienet.
Mä voisin olla anonyymi vielä työpaikallakin. T. sosiaalinen ahdistus.
Hakisin töitä anonyyminä enemmän kuin mielelläni. Sen pitäisi olla enemmän sääntö kuin poikkeus. Hienoa, jos se nyt saataisiin periaatteeksi edes julkisen puolen rekrytoinneissa.
Olihan toi anonyymi haku aika outo. Mulla on aina tapana tuoda esille luovuutta mun duunissa, mutta anonyymin profiilin kautta se oli haastavaa. Sanotaanko näin, että pelkkä lista taidoista ei anna oikeen tilaa luovan puolen näyttämiseen.
Kylläpä menee vaikeaksi! Kuka pitää huolen, että kunnon kansalaisten elämää ei hankaloiteta vähemmistön kustannuksella?
Mielestäni kaikki työnhaku Suomessa tulisi saattaa anonymiteettivelvollisuuden piiriin.
Anonyymi työnhaku tarjoaa uuden ja innostavan lähestymistavan rekrytointiprosessiin. Ensinnäkin, se toimii tehokkaana työkaluna syrjinnän vähentämisessä, luoden tasa-arvoisemman mahdollisuuden kaikille hakijoille. Ilman henkilökohtaisia tietoja, kuten syntymäaikaa tai sukupuolta, rekrytoijat joutuvat keskittymään hakijoiden taitoihin ja kokemukseen.
Toiseksi, anonyymi työnhaku voi edistää monimuotoisuutta työpaikoilla. Kun päätökset perustuvat pelkästään osaamiseen, organisaatiot voivat paremmin hyödyntää erilaisia näkökulmia ja kokemuksia. Tämä on keskeistä menestyvälle innovaatiolle ja tiimityölle.
Lisäksi anonyymi työnhaku luo suojan hakijoiden yksityisyydelle, mikä on erityisen tärkeää nykypäivän tietoturva- ja yksityisyyskeskustelussa. Hakijat voivat tuntea olonsa turvalliseksi esitellessään osaamistaan ilman pelkoa henkilökohtaisten tietojensa väärinkäytöstä.
Vaikka anonyymi työnhaku ei ole täydellinen ratkaisu ja siinä on omat haasteensa, sen etuja ei voi väheksyä. Se parantaa rekrytointiprosessin avoimuutta ja edistää oikeudenmukaisempaa mahdollisuutta kaikille työnhakijoille. Joka organisaation pitäisi harkita tätä käytäntöä integroidakseen monimuotoisuuden ja yhdenvertaisuuden periaatteet osaksi päätöksentekoaan.
Vierailija wrote:
Mielestäni kaikki työnhaku Suomessa tulisi saattaa anonymiteettivelvollisuuden piiriin.
Anonyymi työnhaku tarjoaa uuden ja innostavan lähestymistavan rekrytointiprosessiin. Ensinnäkin, se toimii tehokkaana työkaluna syrjinnän vähentämisessä, luoden tasa-arvoisemman mahdollisuuden kaikille hakijoille. Ilman henkilökohtaisia tietoja, kuten syntymäaikaa tai sukupuolta, rekrytoijat joutuvat keskittymään hakijoiden taitoihin ja kokemukseen.
Toiseksi, anonyymi työnhaku voi edistää monimuotoisuutta työpaikoilla. Kun päätökset perustuvat pelkästään osaamiseen, organisaatiot voivat paremmin hyödyntää erilaisia näkökulmia ja kokemuksia. Tämä on keskeistä menestyvälle innovaatiolle ja tiimityölle.
Lisäksi anonyymi työnhaku luo suojan hakijoiden yksityisyydelle, mikä on erityisen tärkeää nykypäivän tietoturva- ja yksityisyyskeskustelussa. Hakijat voivat tuntea olonsa turvalliseksi esitellessään osaamistaan ilman pelkoa he
Entäpä jos hakemukset kirjoittaisikin tekoäly, kuten sinun kommenttisi on kirjoittanutkin?
Mua ei kukaan pakota töihin vaikka mikä olis, teen niin hirveen profiilin ettei palkata anonyymi tai ei