PS:n Teemu Keskisarja eduskunnassa: "Kampuksilla irtokynnet kimaltelevat ja hieno hajuvesi tuoksuu. Opiskelijat eivät ole köyhiä!"
No tulipa siinä vankkaa tekstiä kansanedustajalta!
:D
Kommentit (450)
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keskisarja on oikeilla jäljillä. Miksi opiskelijan tulisi elää kuin työssäkäyvä keskiluokkainen? Miksi soluasunto ei kelpaa? Opiskelun tulisi olla väliaikainen vaihe elämässä.
Oletkohan itse asunut soluasunnossa koskaan? Kovasti täällä arvostellaan miten opiskelijoiden tulisi olla ja elää.
Minä olen asunut soluasunnossa pakon, eli rahapulan vuoksi 90-luvun puolessa välissä. Kämppiksinä oli mm. varhain alkoholisoitunut tupakoitsija, jonka verhot olivat keltaiset tupakan savun vuoksi (olivat syksyllä valkoiset, jouluna keltaiset). Lisäksi mielenterveysongelmainen kämppis, joka puhui itsekseen ja oli myös vainoharhainen ja epäili että varastan häneltä. Kaikki ne, joilla oli taloudellisia mahdollisuuksia, asuivat yksiöissä. Siis ne, joiden vanhemmat auttoivat ja joilla oli jotakin säästöjä joita vanhemmat oli heille säästäneet. Kukaan ei halunnut asua solussa vapaaeh
Tämä pitää harvinaisen paikkansa. Itse en ole asunut solussa, mutta kavereita on, ja niihin ilmeisesti sijoitetaan kaikki mt-tapaukset.
Eikö kansanedustajalla ole vara kampaan.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Missä koulussa on muka 5kk kesäloma?! Ei yhtään missään.
Itse opiskelen AMK:ssa sairaanhoitajaksi eikä todellakaan ole 5kk:n kesälomaa. Vajaa 3kk on kesälomaa, mutta mä ainakin olen tehnyt kesälläkin opintoja joita voi tehdä itsenäisesti. Harjoittelut on palkattomia siihen asti kunnes on 140 op ja sittenkin palkallinen jos saa paikan joka suostuu palkkaamaan opiskelijan sh-sijaiseksi.
Yliopistoissa ainakin joku aika sitten opinnot loppuivat keväällä sitten että syksyllä kouluun palatessa oli kulunut noin 4kk. Sitten joulun aika ja muut "lomat" jolloin opetusta ei ole tai tentteihin ei tarvitse lukea, kyllä sitä vapaata piisaa. Ja en tiedä onko koronahuijaus siirtänyt opintoja nettiin ja luennot etänä, se vaan laiskistuttaa entisestään.
Yleensä ne opetuksettomat viikot yliopistossa kyllä oli sellaisia, että joku tentti oli heti viikon päätteeksi tai essee tai muutama kirjoitettavana. Toki vähän löysempää ja moni olikin ne viikot aina töissä. Kesäloma yliopistossa on toukokuun lopusta elokuun loppuun eli 3kk, mutta toki voi olla että jollain alalla loppuu kurssit jo aiemmin. Omalla alalla taas yhtenä kesänä alkoi opinnot jo elokuun puolivälissä. Että ei voi yleistää mitään 4kk kesälomia.
Eihän se edes puhunut sanaakaan hienoista hajuvesistä, vassarit kusettaa ja seuraajat öyhöttää perässä tarkastamatta edes lähteitä.
Mukavaa luettavaa, kun tässä nyt ahdistuneena mietin miten saada rahat riittämään seuraavaan rahapäivään saakka. Mulla ei ole rakennekynsiä, eikä tekoripsiä ja ainakin mun kokemuksen mukaan niitä on lähinnä niillä, jotka saavat vanhemmiltaan taloudellista tukea opiskeluun. Itse tein sen "virheen", että synnytin pari tulevaa veronmaksajaa ennen kuin hain korkeakouluopintoihin. Jostain kumman syystä opiskelijoiksi mielletään vain parikymppiset perheettömät ihmiset. Me kolmenkympin hujakoilla olevat, perheelliset opiskelijat ollaan ja tullaan olemaan vielä enemmän rikki, kun nämä leikkaukset astuvat voimaan. Monella opiskelijalla on perhettä ja asuntolainaa. En tietenkään kuvitellut, että valtio mahdollistaisi minulle omaisuuden kerryttämisen, mutta kun asuntolainan korot nousivat pilviin ja maailman tilanne nosti yhtiövastiketta ja muita kuluja, niin tuntuu aika kohtuuttomalta, että omistusasujien asumistuki ollaan lakkauttamassa kokonaan juuri nyt. Perheellisenä asuntovelallisena ei kai saisi opiskella. Sitten ihmetellään, kun lapsia ei synny. Ei tietenkään synny, kun lapsia uskaltaa yrittää vasta lähemmäs nelikymppisenä, kun opiskelut on opiskeltu ja taloudellinen tilanne varmisteltu huolella. Harmi, että naisen hedelmällisimmät vuodet ovat yhtä aikaa "normaalin" opiskeluiän kanssa. Voin itse kituutella huonolla ravinnolla, mutta lapseni eivät voi. Siksi olen nostanut opintolainaa, jotta lapset saavat kasvavalle ihmiselle sopivaa ruokaa. Teen myös keikkatyötä, mutta ajallisesti on täysin mahdotonta opiskella, hoitaa lapset ja käydä nykyistä enemmän töissä ilman että mikään osa-alue kärsii: Jos teen opiskeluun liittyvät asiat ajallaan ja käyn töissä, jää lapset liian vähälle huomiolle. Jos taas hoidan opinnot ja lapset kunnialla, en kykene tekemään töitä niin paljoa että rahat riittäisivät kaikkeen tarpeelliseen. Jos taas hoidan lapset ja työskentelen enemmän, opinnot laahaavat. En olisi ikinä uskonut että näin käy, mutta kadun sitä että lähdin korkeakouluopintoihin. Lopettaisin kesken, mutta olen puolessa välissä opintoja ja olen nostanut jo sen verran opintolainaa, että lopettaminen ei tunnu olevan kannattava vaihtoehto. Asunnon myynti juuri nyt olisi todella vaikeaa ja toisaalta järkyttävien vuokrankorotusten vuoksi vuokralle muuttaminen ei edes olisi kannattavaa, sillä vuokra-asunnon kustannukset voisivat nousta jopa isommiksi kuin nykyiset asumismenot. Tukien leikkaaminen tulee aivan taatusti hidastamaan opintojen kulkua ja valmistumista.
P.S Teemu, mun hajuvesi on ostettu noin seitsemän vuotta sitten.
P.P.S Anteeksi sekava teksti, pelko tulevaisuudesta on vienyt yöunet. Aivot ei toimi tehokkaasti.
Keskisarja puhuu osittain asiaa mutta voisihan sen nätimminkin sanoa - kaikki missä on etuliitteenä teko on turhaa rahan menoa jos ei ole kyseessä sairauden vuoksi laitettu tekonivel tai rinta yms.
Ryysyissä ei varman tarvitse kulkea ja ihan normi meikkauksella saa itsestään nätin ja esim. Essencen meikit on hyviä ja edullisia. Yhden ripsien pidennyksen hinnalla saa melkoisen kasan meikkjä.
Onko jotain väärää kritisoida sitä että opiskelija laittaa irtokynsiin 3,5e päivässä = yli 1200e vuodesssa?
Keskisarjaa v*tuttaa nuoret naiset. Miksi? Onko puhe siitä mistä puute.
Yllättäen rahvas ei taas ymmärrä retoriikasta mitään.
Itseasiassa osittain totta, olen itse yliopisto-opiskelija ja käyn töissä, tienaan hyvin ja kaiken muun ajan, mikä töiltä jää, käytän opiskeluun, ja aikaa tietenkin riittää koska lapsia ei ole. Elän tienaamillani rahoilla ja tietysti teen niillä mitä haluan, kynsiä en laita mutta kalliita hajuvesiä ja laukkuja ostan. Osa opiskelijoista ei käy töissä, mutta he saavat rahaa vanhemmiltaan niin paljon kuin tarvitsevat tai heillä on työssäkäyvä puoliso, joka elättää opiskelevaa kumppaniaan. En tiedä millaista köyhyyttä tässä nyt opiskelijoille toivotaan, tämä on Suomi? Täällä pääsääntöisesti kaikki tulee suht hyvin toimeen, katuojassa en ole nähnyt ketään enkä toivottavasti näekään.
Itse opiskelin 90-luvulla yliopistossa. Kyllä silloinkin osa opiskelijoista oli hyvissä varoissa, eivät tietenkään kaikki. Köyhäthän ovat aina keskuudessamme.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Keskisarja on oikeilla jäljillä. Miksi opiskelijan tulisi elää kuin työssäkäyvä keskiluokkainen? Miksi soluasunto ei kelpaa? Opiskelun tulisi olla väliaikainen vaihe elämässä.
Oletkohan itse asunut soluasunnossa koskaan? Kovasti täällä arvostellaan miten opiskelijoiden tulisi olla ja elää.
Minä olen asunut soluasunnossa pakon, eli rahapulan vuoksi 90-luvun puolessa välissä. Kämppiksinä oli mm. varhain alkoholisoitunut tupakoitsija, jonka verhot olivat keltaiset tupakan savun vuoksi (olivat syksyllä valkoiset, jouluna keltaiset). Lisäksi mielenterveysongelmainen kämppis, joka puhui itsekseen ja oli myös vainoharhainen ja epäili että varastan häneltä. Kaikki ne, joilla oli taloudellisia mahdollisuuksia, asuivat yksiöissä. Siis ne, joiden vanhemmat auttoivat ja joilla oli jotakin säästöjä joita vanhemmat oli heille säästäneet. Kukaan ei halunnut asua solussa vapaaeh
Mielestäni solussa asuminen on vaarallista. Hyi. Mistä sitä tietää ketä siellä on vastassa, joku voi alkaa vaikka murhailemaan muita asukkaita. Kodin kuuluu olla turvallinen paikka. En ole ikinä asunut sellaisessa enkä asu.
Yllättäen AP ei osaa edes lainata puhetta oikein. Tai no, eipä yllätä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Menisitkö itse asumaan ventovieraiden kanssa? Et. Älä siis vaadi sitä muiltakaan.
Kuka pakottaa ventovieraan miksi ei kerää kaveriporukkaa kimppakämppään mikä oli hyvin yleistä minun opiskelu aikoina, miksi pitäisi saada kokonaan oma kämppä?
Vierailija wrote:
Kyllä se on melko halpa hajuvesi, joko My Way tai Black Opium.
Teemu kyllä puhui kalliista partavedestä!
Kertokaas nyt mikä tää juttu on että nykyään opiskelijamimmit käyttää partavettä? Taas jotain woketusta?
Vierailija wrote:
Ymmärrän, että Keskisarjalla ei ole varaa tämän kaltaisiin asioihin, kun kaikki kansanedustajapalkkiot näyttävät menevän viinaan. Ehkä hän kuitenkin juo nykyään X.O. konjakkia ja laatuviinejä eikä Lasolia.
Kertoi ettei ole käyttänyt alkoholia tai tupakkaa eduskunnassa.
Mikä huume tekee tuollaiseksi?
Vierailija wrote:
Kertokaas nyt mikä tää juttu on että nykyään opiskelijamimmit käyttää partavettä? Taas jotain woketusta?
Käyttääkö vai onko tämä sitä persujen ulinaa taas?
Kirjoittaja on selkeästi persujen älykköosastoa.
Nola äijä. Moni opiskelija on nälkäinen. Meidän puolesta voit rauhoittua. Asuvat kotona varmasti vielä 4 vuotta kun on tämä typerä hallitus. Kyllä meidän pojille kelpaa se ilmainen ruoka ja töihin ei tarvitse mennä.