Apulaispormestari Anni Sinnemäki haluaa sulkea Helsingin muilta kuin rikkailta
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009915687.html
Jatkossa vain ne, joilla on varaa kalliiseen sähköautoon, saavat liikkua Helsingissä.
Kommentit (85)
Vierailija wrote:
Kerrankin hyvä ehdotus Sinnemäeltä. Kehä I tai Kehä III voisi olla sopiva raja jonka sisäpuolelle ei ole asiaa dinolla.
Mä kyllä laittaisin rajan tulevalle Kehä IV:lle, siihen olisi helppo rakentaa myös valvonta, Miksei saman tien koko Uusimaa.
Totta kai olisi tärkeää myös kieltää rakentaminen Helsingissä, sen osuu Suomen päästöistä on kuitenkin 38% kun yksityisautoilun osuus on vain 9%
Vierailija wrote:
Missä Helsigin keskustassa asuvat lataavat ne sähköautonsa? Ei siellä kadunvarsilla ole mitään lataamoja.
Kaikki vihreät pitäisi viedä lataamolle.
Mies ei ota enää Helsingin ydinkeskustasta vastaan työtarjouksia. Onneksi kysyntää on niin, että voi valita. Menee kuulemma aika ja hermot, kun yrittää löytää parkkipaikkaa, josta saisi painavat työkamat raahattua inhimillisesti kohteeseen. Ainoan poikkeuksen muodostavat kohteet, joissa tilaaja järjestää parkkipaikan kohteen vierestä.
En usko, että mies on ainoa yrittäjä, joka näin toimii.
Itse vaihdoin työpaikkaa pois Helsingistä, kun kyllästyin autoilun mahdottomuuteen ja nuo aamun täyteen ahdatut julkiset sillipurkit (niin ahdatut, että jäi vähän väliä pois kyydistä, kun bussiin ei mahtunut sisälle ja bussi ajoi pysäkin ohi) eivät vaan ole millään mittapuulla houkutteleva vaihtoehto.
Nykyisellä työnantajalla iso, oma parkkis ja työmatka sujuu mukavasti ilman, että tarvitsee olla tappituntumalla sekaisen mölisevän sakin kanssa.
Vierailija wrote:
Suomeen on tulossa erittäin saastuttavia akkumetallikaivoksia, joiden ympäristövaikutuksia on tarkasteltu havaiten Päijänteen olevan 2035 todennäköisesti niin saastunut, että sen vesi on käyttökelvotonta. Mutta onko luontokato ongelma, jos sen ansiosta meillä on ongelmajätesähköautoja?
Onkohan tämä totta? No pakkohan sen on olla totta, sen on kuitenkin anonyymi vierailija kirjoittanut Aihe vapaa -palstalle. :(
Vierailija wrote:
Mitens tää nyt menee niillä jotka asuvat keskustassa?
Pitääkö mun nyt vaihtaa ajoneuvoa tämän takia?
Tässä tapauksessa tosin moottoripyörää, tuossa nyt ei puhuttu pyöristä mitään.
Et kai sinä pärisyttele moottoripyörää ahtailla kaduolla. Siitähän lähtee kauhea melu ?
Toivottavasti bensa-moottoripyörätkielletään koko Suomesta. Sähköiset tilalle.
Meillä on jo sähköauto joten ihan ok tämä, mutta miten ne aikovat saada sinne keskustaan latauspisteet kaikille?
Jos ei voi ajaa muulla kuin sähköautolla niin sitten niitä sähköautoja täytyy voida ladata jossain.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Missä Helsigin keskustassa asuvat lataavat ne sähköautonsa? Ei siellä kadunvarsilla ole mitään lataamoja.
Kaikki vihreät pitäisi viedä lataamolle.
Ei ne lataa niitä missään, ei nyt eikä tulavaisuudessa. Kun ei ole eikä tule.
Voidaan laittaa diesel aggregaatteja kadunkulmiin ja ladata niillä
Ihan oikein- teidän kehyskuntarassukoiden autot kun ei vaan mahdu tänne keskustaan. Opetelkaa käyttämään julkisia niinkuin muutkin tai jos autolla on pakko päästä niin asioikaan siellä paikallisessa hypermarketissa.
Tämä keskustan sähköistyminen on mielestäni ihan ok. Jos on varaa asua ydinkeskustassa on vara sähköautoonkin.
Mutta noilta virkamiehiltä on unohtunut se että sähköauto on ladattava jossain ja siihen keskustassa asuvat tarvitsevat parkkipaikkoja. Jos yhä suurempi osa autopoaikoista on varattu sähköautojen lataukselle, missä keskustassa vierailevat sitten parkkeeraavat autojaan ?
Typerintä on yrittää kieltää autoliikennen kokonaan. Sitten kuolee keskustasta kaikki.
Annilla on nyt kiire alkaa pelastaa Helsingin ilmaa ennenkuin se itsestään vähitellen puhdistuu. Siinä touhottaessa ehtii vaikeuttaa monen elämää ja keksiä lisää maksuja.
Autoilija on koko maailman pahin perkele. Sitä ei voi ikinä rangaista tarpeeksi
Vierailija wrote:
Vihreätkö pienituloisen puolella?
Kokoomuksen puisto-osasto.
Kaverini tytär (jotain 25-v) kuuluu kokoomukseen. Hänen isänsä on erittäin hyvätuloinen (omistaa neljänneksen yäysin automatisoidusta tehtaasta ja killuu lehtien tulokuninkaissa) yrittäjä eikä äitinsäkää tienaa huonosti.
Vierailija wrote:
Helsinki nostaa asukaspysäköinnin hintaa kantakaupungissa, ensin tuplahintaiseksi ja sitten melko pian kolminkertaiseksi. Puhutaan siis ihmisten tarpeesta säilyttää autoaan parkissa kotinsa lähellä.
Se tulee olemaan kohta 150eur/kk
Millä oikeudella asukaspysäköitsijät varaavat niukkaa kadunvarsitilaa omille autoilleen niin, ettei kukaan muu enää mahdu sekaan? Miksi kantakaupungin ulkopuolella asuvana helsinkiläisenä veronmaksajana minulla on vähemmän oikeutta pysäköidä alihintaan keskustassa? Olen ihan yhtä lailla niukan kadunvarsitilan omistaja kuin keskustassa asuva. Miksi minun omaisuuttani vuokrataan asuinpaikan perusteella joillekin sellaisella pilkkahinnalla, jolla kysyntää on enemmän kuin kadunvarsilla tilaa?
Vierailija wrote:
Miksette re ette ole siellä Taka- Kälviällä kehitelleet sellaisia kauppoja missä vois ajella autolla ja vaan kätevästi sieltä ikkunasta nostella ne tarvittavat ostokset kyytiin?
Ei tarttis lainkaan nostella niitä kaljalla ja makkaralla turvotettuja mahoja ja perseitä sieltä autonpenkistö pois? Eikös se nyt olisi kätevää?
Siinä voi tulla hikikin jos joutuu vähän kävelemään joskus.Sähköavusteinen lahjusfillari ei ainakaan hoikenna,vai mitä Fatim.Terveiset Kälviältä.
Vierailija wrote:
Mies ei ota enää Helsingin ydinkeskustasta vastaan työtarjouksia. Onneksi kysyntää on niin, että voi valita. Menee kuulemma aika ja hermot, kun yrittää löytää parkkipaikkaa, josta saisi painavat työkamat raahattua inhimillisesti kohteeseen. Ainoan poikkeuksen muodostavat kohteet, joissa tilaaja järjestää parkkipaikan kohteen vierestä.
En usko, että mies on ainoa yrittäjä, joka näin toimii.
Itse vaihdoin työpaikkaa pois Helsingistä, kun kyllästyin autoilun mahdottomuuteen ja nuo aamun täyteen ahdatut julkiset sillipurkit (niin ahdatut, että jäi vähän väliä pois kyydistä, kun bussiin ei mahtunut sisälle ja bussi ajoi pysäkin ohi) eivät vaan ole millään mittapuulla houkutteleva vaihtoehto.
Nykyisellä työnantajalla iso, oma parkkis ja työmatka sujuu mukavasti ilman, että tarvitsee olla tappituntumalla sekaisen mölisevän sakin kanssa.
Aika samanlaiset fiilikset täällä. 12 vuotta olen käynyt keskustassa töissä, mutta liikkuminen keskustaan mennyt koko ajan ihan joka tavalla vaikeammaksi. Julkinen tökkii ja autopaikkoja häviää kaduilta Kampista koko ajan.
Omalla autolla töihin meno ei kertakaikkiaan suju. Autolla kuitenkin pitäisi kiertää työkohteita ympäri kaupunkia työpäivän aikana, ei se millään metrolla onnistu.
Jäänkin usein etätöihin ja ajelen kotoa kohteisiin ja sitten tulee mieleen että työpaikka voisi sijaita yhtä hyvin muualla.
Meidän toimistotalossa Kampissa on pian puolet tiloista tyhjänä ja kohta varmaan lähtee meidänkin firma.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Helsinki nostaa asukaspysäköinnin hintaa kantakaupungissa, ensin tuplahintaiseksi ja sitten melko pian kolminkertaiseksi. Puhutaan siis ihmisten tarpeesta säilyttää autoaan parkissa kotinsa lähellä.
Se tulee olemaan kohta 150eur/kk
Millä oikeudella asukaspysäköitsijät varaavat niukkaa kadunvarsitilaa omille autoilleen niin, ettei kukaan muu enää mahdu sekaan? Miksi kantakaupungin ulkopuolella asuvana helsinkiläisenä veronmaksajana minulla on vähemmän oikeutta pysäköidä alihintaan keskustassa? Olen ihan yhtä lailla niukan kadunvarsitilan omistaja kuin keskustassa asuva. Miksi minun omaisuuttani vuokrataan asuinpaikan perusteella joillekin sellaisella pilkkahinnalla, jolla kysyntää on enemmän kuin kadunvarsilla tilaa?
Todella pimeä kommentti ja jollakin tavalla kuitenkin hauska analogia. Pidä kiinni tuosta.
Sen verran pitää tuohon sanoa että ei ne varaakaan niitä kadunvarsipaikkoja, niitä ei voi varata.
Ei ole mitään takeita löytyykö omilta kulmilta pysäköintipaikkaa kantakaupungisssa
Vierailija wrote:
Niinpä. Oslossa asia ratkaistiin niin, että siellä rakennettiin keskusta-alueen parkkihalleihin paljon latauspisteitä. Keskustassa asuvat saavat ajaa halleihin ilman pysäköintimaksua lataamaan ja parkkeeraamaan autonsa. Toki latauksesta pitää maksaa.
Siellä tunnistettiin edessä oleva ongelma ja ratkaistiin se järkevästi.
Keskustan ulkopuolelta tuleville tietulli 20 euroa käynti. Jos pitää asua jossain lähiössä niin ei sinne kaupunkin ole asiaa,menkää johonkin ostoshelvettiin reunamille
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vihreätkö pienituloisen puolella?
Kokoomuksen puisto-osasto.
Kaverini tytär (jotain 25-v) kuuluu kokoomukseen. Hänen isänsä on erittäin hyvätuloinen (omistaa neljänneksen yäysin automatisoidusta tehtaasta ja killuu lehtien tulokuninkaissa) yrittäjä eikä äitinsäkää tienaa huonosti.
Tää keksitty tarinahan liittyy täysin keskusteluun jollain kummallisella aasinsillalla?
Kyllä vihreät on varsinkin helsingissä vastuussa ihan itse touhuistaan. Kokoomus vastustaa suurta osaa noiden touhuista muttei voi mitään kun vasureilla on käytännön ylivalta valtuustossa.
Tuotahan vasta mietitään ja jos ollenkaan lähdetään toteuttamaan, niin aloitetaan pieneltä alueelta pitkällä varoitusajalla, jotta ihmiset ehtivät sopeutua.
Moottoripyöriä on saatavana sähköisinäkin, esim. Harley Davidson ja suomalainen Verge valmistaa näitä.