Miksi etätyön ongelmista ei saa puhua?
Hesarissa tänään juttua etätyön haasteista. Kommentit täynnä etätyön puolustajia. Olen itse pienyrittäjä ja teen töitä sekä kotona että toimistolla. Kotipäivinä saatan ottaa esimerkiksi päiväunet.
Mutta minä olen yksinyrittäjä! Päiväunet ovat siis suoraan pois laskutuksestani. En tiedä, miksi tällaista vapautta pitäisi olla palkollisilla, joilta ostetaan työtä 7,5 h päivä.
Kummissani luin taannoin postausta, jossa joku etätyöläinen kehui etämahdollisuutta, kun niinä päivinä voi esimerkiksi pestä perheen pyykit. Täh? Ei se työnantaja maksa siitä palkkaa, että peset työaikana pyykkiä.
Kommentit (6)
Pitkin päivää itsellä palavereita, joissa minun ei tarvitse olla ruudun ääressä. Ergonomiankin kannalta hyvä, jos liikun kotona tai esimerkiksi tyhjennän tiskikonetta. Hauska juttu muuten, että tiskikoneen tyhjennys kuuluu toimistolla työntekijöille.
Kyllä minulla ainakin työpaikalla toimistopäivinä menee enemmän aikaa jutusteluun kun meillä kaikki ovat samana päivänä toimistolla, kotona ei ollenkaan kun yksin asun. Lisäksi keitetään kahvit sekä aamu- että iltapäivällä - kotona en juo kahvia työpäivän aikana ollenkaan.
Jos nukkuisin päiväunet päivällä (se on ihan sallittua), leimataan ulos tottakai. Itse en nuku päikkäreitä kun ei nukuta mutta sen sijaan saatan lähteä kävelylle tai mennä kaupungille hoitamaan asioita tms. Leimaan lounaalle tai ulos, molemmat omaa aikaa.
Meillä pomo on sanonut, että tiskikoneen tyhjennys tms. kodin pienet, lyhyet askareet on taukoliikuntaa.
Etätyötä kadehditaan, siksi sitä kritisoidaan. Jos en voisi tehdä etätöitä, joutuisin jäämään eläkkeelle. Työpäivänä teen töitä varmasti enemmän kuin toimistolla ollessa.
Mitä muita ongelmia etätyöllä nyt on kuin se, että sinä AP otat joskus päiväunet ja joku on joskus kertonut pesevänsä pyykkiä etäpäivänä?
Minulla toimistolla lepohuone päiväunia varten :D Ihan työnantajan kanssa ollaan yhdessä tämä asia sovittu. Toki sitä huonetta saavat muutkin käyttää.
Etäpäivänä en yleensä tarvitse päiväunia, sillä en joudu käyttämään energiaa työpaikalle menemiseen enkä avokonttorin hälyssä selviytymiseen.
Pyykkikoneen voi napsauttaa päälle vessakäynnin yhteydessä. Ruokikseen käytän 20min ja loput 10min pyykkien kuivumaan laittoon. Miten tämä eroaa siitä, että toimistolla poistun työpöydän äärestä syömään puoleksi tunniksi?