Kannattaako enää edes laihduttaa?
Olen 47-vuotias nainen ja viime vuosina painoa kertynyt sen verran että olen oikeasti lihava, 160 cm ja 82 kg. Kaiken lisäksi vielä omenavartaloinen, eli olen sellainen tuksumainen tynnyri.
Esivaihdevuodet on hidastaneet aineenvaihduntaa ja tuntuu että kaikki mitä syön jää suoraan vyötärölle (tai missä se ennen oli). Toisaalta olen rypytön kun on pyöreä naama.
Näin tuossa erästä tuttavaa, pari vuotta vanhempaa, joka oli laihduttanut kovasti viimeisen vuoden aikana ja vartalo oli kyllä hyvän näköinen ikäisekseen, mutta kasvot Hän oli kovasti vanhentunut kasvoista kun sieltä oli kaikki ylimääräinen rasva lähtenyt.
Haluaisin kyllä laihtua kymmenisen kiloa ihan vain jaksaakseni paremmin ja että vaatteet istuisi paremmin, mutta mua kammoksuttaa jos paremman vartalon hinta on vanhuksen naama. Tuttavalle tosiaan tuommoinen miinus kymmenen kiloa ja tiivistyminen oli saanut ihon roikkumaan ja kasvojen luut törröttämään selvemmin kuin ennen.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa muutakin kuin pullean ulkomuodon. Ylipainoinen on riskiryhmää lähes kaikkiin sairauksiin.
Tiedän, se olisi myös syy painon pudottamiseen, mutta olen kaiketi sen verran turhamainen, etten haluaisi kasvojen vanhenevan jos iho ei palaudu niin kuin nuorempana.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino aiheuttaa muutakin kuin pullean ulkomuodon. Ylipainoinen on riskiryhmää lähes kaikkiin sairauksiin.
Tiedän, se olisi myös syy painon pudottamiseen, mutta olen kaiketi sen verran turhamainen, etten haluaisi kasvojen vanhenevan jos iho ei palaudu niin kuin nuorempana.
Ap.
Hidas laihduttaminen ei näy naamassa, esim kilo kuukaudessa on sellainen vauhti. Nimenomaan nopea, kuten lääkkeillä laihduttaminen näkyy naamasta.
Tekosyitä kehittelet, eikä sinun lihomisesi jää tuohon, jos et ainakin yritä lisälihomista välttää.
Kasvot voi kohotuttaa täyteaineilla. Ei tarvi mennä ihan yli niiden kanssa, pikkasen riittää.
Yritä edes pysäyttää lihominen. Kohta painat pian sata kiloa.
Mä oon sua pari vuotta nuorempi ja paljon lihavampi. Aloitin laihduttamaan 115 kilosta ja painan nyt 100. Kyllä sulla on paljon vähemmän rasvaa kuupassa mitä mulla on.
Mitä väliä jollain rypyillä? Mulla todennäköisesti jää ihan naamanahka roikkumaan, jos pääsen sinne mun tavoitepainoon, eli johonkin 56 kiloon. Ja kaikkialla muuallakin tulee olemaan pelkkää löysää.
Ulkonäköä enemmän murehdin sitä, millä rahalla leikkautan kaikki ne löysät nahat pois?
En muutenkaan enää jaksa ajatella mitä muut musta ajattelee. Sen takia alunperin lihosinkin valtavasti, kun annoin muiden mielipiteiden itseeni liittyen vaikuttaa liikaa.
Nykyään ajattelen vain itseäni ja omaa terveyttäni.
Tämä loppuvuosi totuttele syömään paremmin, laihtua ei vielä kunhan ei tule lisää, ja pudotus ensi alkuvuodesta hitaasti elämäntapamuutoksena, silloin ei tarvitse nähdä nälkää, jaksaakin enemmän.
Käy ensin ottamassa verikokeet. Etenkin kilpirauhasarvot ja ferritiini. Jos nuo ovat pielessä, on vaikea laihduttaa.
Sitten kun perusasiat ovat kunnossa, lopetat alkoholin vetämisen, karkin ja herkkujen mässyttämisen ja muutenkin ylensyönnin. Syöt normaalisti ja terveellisesti. Juo vettä.
Sitten harrastat jotain kevyttä liikuntaa säännöllisesti.
Mitä vähemmän syöt, sitä varmemmin laihdut. Ei kuitenkaan kannata vetää syömistä ihan minimiin, koska silloin elimistö menee "säästöliekille" ja laihdutkin hitaammin.
Tee miten haluat. Elämäntapamuutoksilla pikkuhiljaa putoaa paino. Vaikka sitkeässä se on kaikilla. Ellei ole luonnostaan hoikka ja hoikentuva.