Nainen on tulossa kylään ja kokkaan hänelle. Söisitkö tätä?
ChatGPT antoi ohjeet:
Kookos-Limekana Riisin Kanssa
Ainekset:
2 kananrintaa, luuttomat ja nahattomat
Suolaa & pippuria maun mukaan
1 rkl oliiviöljyä
1 purkki (400ml) kookosmaitoa tai -kermaa
1 limen kuori ja mehu
1 rkl tuoretta inkivääriä, raastettuna
2 valkosipulinkynttä, murskattuna
1 rkl soijakastiketta (valinnainen, lisämakua varten)
1 rkl hunajaa (valinnainen, lisää makeutta varten)
Tuoretta korianteria koristeluun
1 kuppi jasmiini- tai basmatiriisiä
Ohjeet:
Valmistele Riisi:
Huuhtele riisi kylmällä vedellä 2-3 kertaa, kunnes vesi on kirkasta.
Lisää riisi ja 2 kupillista vettä kattilaan. Kiehauta, laske lämpöä matalaksi, peitä ja anna hautua 18-20 minuuttia, kunnes riisi on kypsää. Poista lämmöltä ja pidä peitettynä, kunnes olet valmis tarjoilemaan.
Valmistele Kana:
Mausta kananrinnat suolalla ja pippurilla molemmin puolin.
Kuumenna suuressa pannussa oliiviöljy keskilämmöllä. Lisää kananrinnat ja paista noin 5-6 minuuttia kummaltakin puolelta, tai kunnes ne ovat ruskeita ja kypsiä. Nosta kana pannusta ja aseta syrjään.
Valmistele Kastike:
Samalla pannulla, lisää raastettu inkivääri ja murskattu valkosipuli, paista noin 30 sekuntia, kunnes ne ovat tuoksuvia.
Lisää kookosmaito tai -kerma, limen kuori ja mehu, soijakastike ja hunaja, jos käytät. Anna kastikkeen porista noin 5-7 minuuttia, kunnes se sakenee hieman.
Yhdistä & Tarjoile:
Palauta kana pannulle, ja lusikoi kastiketta kanan päälle. Anna kypsyä vielä 2-3 minuuttia, kunnes kana on lämmennyt läpikotaisin.
Tarjoile kana ja kastike keitetyn riisin päällä. Koristele tuoreilla korianterin lehdillä.
--------------
Ja juomaksi vaikka Pinot Grigiot valkkari. Tulisitko kylään?
M36
Kommentit (140)
Miehiltä usein tosiaan unohtuu että sen pääruoan lisäksi pitää olla salaattia tai vähintään edes kypsennettyjä kasviksia. Pelkkä pääruoka lautasella näyttää aina tosi tylsältä.
Miksi ei ole mitään tuoretta vihreää?
Broilerinrinta ruskistuu pannulla muutamassa minuutissa, mutta ei kypsy. Ei se kyllä kypsy uunissakaan 20 minuutissa, kuten monissa broileriresepteissä ohje on.
Suositan tekemään ruoan uunissa, googleta I g o r i n kana -resepti, naisesi ihastuu varmasti ainakin ruokaan. Näissä resepteissä on yleensä mainittu kypsennysajaksi puoli tuntia, mutta itse tein 175 asteessa 50 minuuttia. Hyvää tuli.
Riisin keittoa kannattaa harjoitella sitäkin etukäteen, jos teet ensimmäistä kertaa. Itse kiehautan runsaasti vettä, lisään suolan ja keitä riisejä pakkauksen ohjeen mukaisen ajan. Toki siinä ennen veden pois kaatamista kannattaa maista, onko riisi kypsää.
Olen kaikkiruokainen ja syön melkeinpä mitä tahansa, jos ei maistu pahalta.
Minä arvostaisin itsetehtyjä grillivartaita.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olette tavanneet aiemmin/tunnetteko hyvin? Jos en tuntisi miestä kovin hyvin, niin saattaisin vähän ahdistua. Että halutaanko minut juottaa viinillä pieneen sievään, jotta saisi pildeä. Mutta jos tunnette jo jonkin verran, niin eri asia.
Ekalla kerralla vaan pantiin. Nämä ovat ekat oikeat treffit.
Ap
Söisin mutta mun täti taas ei söisi.
Kauhean tarkkaan kirjoitit ohjeen.
Kannattaa nyt kysyä tykkääkö tuontapaisesta ruuasta.
Söisin mielelläni. Laita tuore korianteri valmiin ruoan päälle.
Olen limelle allerginen... Ehkä silti kohteliaisuuttani söisin mikäli lupaisit ottaa riskin treffien jatkumisesta päivystyksessä kanssani.
Vierailija kirjoitti:
En käyttäisi mitään mielipiteitä jakavia aineksia kuten kookos, korianteri, valkosipuli. Se tuossa on hyvä ettei ole voimakkaita allergeeneja.
Ruokaa voi sitten myöhemmin tehdä yhteisenä harrastuksena jos molempia kiinnostaa, muuten veisin hänet ravintolaan syömään ihan siitä syystä että molemmat voivat valita haluamaansa ruokaa eikä viinipulloa tarvitse ostaa kokonaan. Samalla voi keskustella sivuaiheena mistä toinen pitää ja mistä ei.
Helpottaa huomattavasti ruoanvalmistusta tulevaisuudessa.
No pieleen menisi sinunkin ruoka. Itse en tykkää juuri tuollaisesta ei millekkän maistuvasta maustamattomasta ruoasta, enkä kyllä ole ainoa.
Miksi kanaa? Söisin varmasti.
Oikeasti haluaisin koristeellisen tartarpihvin ja jälkiruoaksi jäätelöä marjoilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen limelle allerginen... Ehkä silti kohteliaisuuttani söisin mikäli lupaisit ottaa riskin treffien jatkumisesta päivystyksessä kanssani.
Oletko vähä-älyinen idiootti?
Vierailija kirjoitti:
Miehiltä usein tosiaan unohtuu että sen pääruoan lisäksi pitää olla salaattia tai vähintään edes kypsennettyjä kasviksia. Pelkkä pääruoka lautasella näyttää aina tosi tylsältä.
Puhumattakaan siitä, mitä määriä sitä pääruokaa menee, kun lautasella on pelkästään sitä. Miehelläni vaatii 5 vuotta minun kasvisten, vihannesten ja hedelmien mutustamista ja korkean verenpaineen ennen kuin lopulta alkoi nähdä asian eteen vaivaa ja syömään sen puoli kiloa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Jäisi syömättä, koska kasvikset ja vihannekset puuttuu. Kanaa ja riisiä jaksan juuri ja juuri syödä, jos on puoli lautasellista muuta, jonka kanssa syödä nuo kanat ja riisit.
Siis sinun on saatava joka ikisellä aterialla myös ne kasvikset? Et voi kompensoida ja syödä vaikka kotona pelkästään niitä kasviksia seuraavalla aterialla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäisi syömättä, koska kasvikset ja vihannekset puuttuu. Kanaa ja riisiä jaksan juuri ja juuri syödä, jos on puoli lautasellista muuta, jonka kanssa syödä nuo kanat ja riisit.
Siis sinun on saatava joka ikisellä aterialla myös ne kasvikset? Et voi kompensoida ja syödä vaikka kotona pelkästään niitä kasviksia seuraavalla aterialla?
Juuri näin. En syö kotona juuri koskaan riisiä, mutta kyllä treffeillä tämä kelpaisi vaikka ei ole sitä tavanomaista kasvisosaa mukana.
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista! Olenkin päättänyt jättää korianterin pois ja antaa kanalle ekstra kypsentämisaikaa. Lisäksi totean, teen kyllä salaatin johon menee salaatinlehtiä, tomaattia, avokadoa, öljyä, suolaa ja mustapippuria.
Kookosmaitoa en tosin pois jätä, on sen verran olennainen osa näitä thairuokia, ja hyvänmakuista myös. En myöskään haluaisi lihottaa naista kermalla, senhän suomalaiset naiset osaavat itsestään ihan tarpeeksi hyvin ;)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olette tavanneet aiemmin/tunnetteko hyvin? Jos en tuntisi miestä kovin hyvin, niin saattaisin vähän ahdistua. Että halutaanko minut juottaa viinillä pieneen sievään, jotta saisi pildeä. Mutta jos tunnette jo jonkin verran, niin eri asia.
Ekalla kerralla vaan pantiin. Nämä ovat ekat oikeat treffit.
Ap
Tästä on nyt aikaa, mutta mun vanha poka teki esihistoriassa lohimedaljonkeja. Ruoka oli erittäin hyvää, mutta ei meistä mitään tullut.
Vierailija kirjoitti:
Kiitoksia kaikille hyvistä neuvoista! Olenkin päättänyt jättää korianterin pois ja antaa kanalle ekstra kypsentämisaikaa. Lisäksi totean, teen kyllä salaatin johon menee salaatinlehtiä, tomaattia, avokadoa, öljyä, suolaa ja mustapippuria.
Kookosmaitoa en tosin pois jätä, on sen verran olennainen osa näitä thairuokia, ja hyvänmakuista myös. En myöskään haluaisi lihottaa naista kermalla, senhän suomalaiset naiset osaavat itsestään ihan tarpeeksi hyvin ;)
Ap
Laita se korianteri pöytään kuppiin ellet tiedä haluaako syödä. Minä rakastan korianteria ja mielelläni lisäisin sen annokseen.