Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään liikennemyymälätyöntekijää linjoilla?

Vierailija
28.12.2006 |

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä halusit tietää?

Vierailija
2/3 |
28.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa korvauksia, esim. iltalisät ja la-lisät? Työ muuten on varmaan kiireistä eikä aika käy pitkäksi. Kerro hyviä ja huonoja puolia, oletko itse viihtynyt työssäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltalisä on 0,91 ¿, sunnuntai-iltalisä 1,82¿ ja yölisä 3 ¿. Näin meillä kaupan alan huoltamopöytäkirjan mukaan.



Lauantailisiä ei tunneta. Kaupan alalla niitä voi ollakin, mutta meidän TES ei niitä tunne.



Työni on äärimmäisen raskasta. Tänään tein 14,5 h päivän, eikä ylitöistä makseta meille kuukausipalkkalaisille, vaan ne annetaan vapaana. Eli en kostu näistä päivistä toisaalta mitään, koska ylityövapaat pidetään millloin sattuu ja niistäkin saa varmistaa, että menevät oikein.



Toki jokainen asema on omanlaisensa, mutta meillä työporukka on nuorta, mikä on sekä hyöty että haitta. Hyödyksi voi laskea sen, että nuori oppii nopeasti, on yleensä terve = jaksaa tehdä töitä, löytyy kielitaitoa jne. Haittoina on itsekurin puute, työn arvon väheksyntä, kenties käytöstapojen ja työelämän sääntöjen puute..



Meidän työpaikassamme oikeita taukoja ei pidetä ajallaan, vaan tilanteen niin salliessa. Tänään esimerkiksi en syönyt yhtään mitään, join vain vettä nopeasti tai kävin tupakalla vielä nopeammin. En siis ehtinyt, ja jos raskaan päivän puolessa välissä söisin, väsyisin nopeammin. Epäsäännöllinen ruokailurytmi on siis arkipäivää. Yleensä päivät menevät niin tiukoiksi, että jos ehtii pysähtymään ja vetämään kupin kahvia tai leivän, niin se on jo luksusta. Käytäntö riippuu taas paljon asemasta ja tilanteesta. Tauot ovat toki TES:ssä, mutta harva meilläkään niitä noudattaa ravintolan puolella.



Työ on nopea-älyiselle, oma-aloitteiselle ja työtä pelkäämättömälle sopivaa. Jos ei kykene asettumaan asiakkaan asemaan, ei kestä stressiä, ei pysty tekemään nopeita päätöksiä tai ei hallitse monta asiaa yhtä aikaa, en suosittele lähtemään alalle.



Työympäristöstä voi löytyä ammatteja restonomista ompelijaan. Työssä on muistettava laissa määrätyt asiat hygieniasta, omavalvonnasta, alkoholiasioista yms. sekä noudatettava ketjun sääntöjä poikkeuksetta. Omaa järkeä saa ja pitää käyttää, mutta ketjun pääperiaatteet ovat ne, joiden mukaan mennään. Työssä näkee ihmisiä vauvasta vaariin, työttömästä pummista ministeriin. Asiakkaat eivät yleensä arvosta työtämme, vaan sotkevat pöydät tahallaan " koska sinulle maksetaan siitä, että keräät ranskalaiset lattialta ja pöydiltä" , haukkuvat pahan päivän sattuessa kohdalle, kerjäävät jo aamuseiskalta kaljaa jne. Perheet ovat voineet matkustaa satoja kilometrejä ja tiuskivat toisilleen nälkäisinä ja väsyneinä tullessaan, ja purkavat luonnollisesti kiukkuaan myös työntekijään. Työssä näkee surullisia ihmiskohtaloita, yksinäisiä ihmisiä, mutta joukossa on myös helmiä, niitä jotka ovat ystävällisiä kun hymyilet heille.



Työporukka hioutuu vuosien mittaan tiiviiksi joukoksi, johon on ulkopuolisen ja uuden joskus vaikeaa päästä. Kolmivuoro, raskas työnkuva, pinnaa koettelevat tilanteet sun muut ajavat ihmiset hakemaan tukea toisistaan ja jokaisen on opittava ymmärtämään työkaveriaan.



Aina on muistettava, että tiskin toisella puolella seisova ihminen maksaa sinun palkkasi. Ellet ole hänelle ystävällinen, menetät asiakkaan ja parhaimmassa tapauksessa kymmeniä asiakkaita, jos huonosti kohdeltu asiakas alkaa levittämään huhua tylystä palvelusta.



Kaikkea ei tarvi eikä pidäkään sietää; vaativan asiakkaan käsittelyyn harjaantuu kokemuksen myötä, mutta ikinä ei kannata alkaa väittelemään. On pystyttävä olemaan luja, mutta asiallinen. Oikeasti hankalat asiakkaat (alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaiset tai muuten räyhäävät) kannattaa jättää rauhaan, ja tilanteen selvittäköön joko vartija tai poliisi. Ikinä ei mennä tappeluun tms. väliin. Huomiota voi saada turvallisemmallakin tavalla.. sellainen asenne, että " minulta et muuten vie mitään" tai " täällä et helvetti huuda" ovat vääriä asenteita. Huolehdi ensisijaisesti omasta ja työkaverisi turvallisuudesta.



Työssä käsitellään rahaa, joten tarkka on oltava. Kolmivuorotyössä unirytmin ruotuun saaminen teettää monelle vaikeuksia, minulle ei onneksi.



Pitää muistaa, että kyseessä on valtava ravintolaketju, joka vain laajenee. Työpaikkaa pitää kohdella kunnioittaen, vaikkei siitä paljoa mitään palkkaa saisikaan. Pitää myös ymmärtää, että yhden työntekijän asenne ja käytös asiakasta kohtaan voi mustamaalata koko aseman maineen.



Tässäpä niitä työni realiteetteja.. paljon on asiaa mielessä, mutta tässä ensin mieleen tulevat.



t. 2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme