Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyynyjen pesu miten?

Vierailija
07.10.2023 |

Miten kantsii pestä tyynyt? Mulla lapsuudenkodista perittyjä tyynyjä jotka haluisin pestä, mut en tiedä miten. Koneessa siis haluisin pestä, mut en tiedä kuinka monta tyynyä voi pestä kerrallaan, missä pesuohjelmassa, mitä pesuainetta ja huuhteluainetta jne. Kone on LG 9kg. Ei ole kuivausrumpua.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyny yksinään koneeseen. 60 :n kirjopesu. Nestemäistä pesuainetta vain kolmasosa normaalista jotta huuhtoutuu kunnolla pois. Ei huuhteluainetta.

Ja sitten varoituksen sana kun vanhoja tyynyjä peset. Itselle kävi juuri viime viikolla että luukun avatessa kone oli sitä täytemurua täynnä eli tyyny oli hajonnut sinne koneeseen.

Ehkä vanhan tyynyn on aika mennä roskiin ja tilalle uusi.

Ja vielä, tyynyn kuivaus kestää useamman päivän.

Vierailija
2/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tosissasi kysyt, joten...

Normaalikokoisessa untuvalla täytetyssä tyynyssä pesuohjeissa lukee, että koneen tulee olla vähintään 7kg vetävä. Minulla on tuon kokoinen kone ja viime viikolla pesin 60 asteessa tällaisen yhden tyynyn. En olisi siis laittanut toista tyynyä, vaikka olisi mahtunut (ei olisi mahtunut). Kone on näitä eko-koneita, jotka eivät ota paljoa vettä, joten heitin mukaan koneeseen hiukan vajaa 10 litraa vettä sen jälkeen, kun se itse aloitti veden oton.

Kone linkosi hyvin, mutta ehkäpä tyynyn täytteestä johtuen tyyny kuivui pari päivää ja kolmentena uskalsin ottaa käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin muutama viikko sitten. Kun ei ollut kuivausrumpua, kuivattelin tyynyjä neljä, viisi päivää pyykinkuivaustelineellä vaakatasossa. Tyynyjä kannattaa pöyhiä välillä, niin kuivuvat tasaisemmin.

Vierailija
4/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovat?🤦

Vierailija
5/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyyny on vanha, kannattaa laittaa se pesupussiin. Jos täytteet pursuvat niin helpompi siivota.

Vierailija
6/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan tyynyt eivät ole samanlaisia, suosittelen ostamaan uudet kun on aika. Sisus on monissa tyynyissä niin höttöä että ei kestä käyttöä saati pesua. Jos peset, 60 astetta ja normaalia pesuainetta mitä käytät mutta ilman huuhteluainetta. Ostan itse nykyisin suoraan uudet.

Vierailija
7/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostat uudet tyynyt, niihin saa ostettua irtopäällisiä joita voit vaihtaa taas uusiin kun haluat. Maksavat joitakin euroja kappaleelta. Monissa on kyllä inhoittava muovisen tuntuinen pinta enkä oikein niistä itse välitä mutta mainitakseni nyt vain, suojelee itse tyynyä likaantumiselta.

Vierailija
8/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyt kannattaa vaihtaa puolen vuoden välein ja heittää vanhat roskiin.

Vierailija
9/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten uusavuttomia ihmiset nykyään ovat?🤦

Älä väheksy. Ihminen ei voi osata sellaisia asioita joita hänelle ei neuvota. Eikä edes naisilla ole sellaista geeniä että vaistomaisesti osaisivat synnyttyään kaikki kodinhoitoon liittyvät asiat. On ihan ok kysyä asioita mitä ei tiedä.

Vierailija
10/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostan vaan uudet tyynyt tietyin väliajoin. Aina kun olen yrittänyt pestä tyynyjä niin lopputulos on ollut että täytteet ovat pesun jälkeen epätasaisina möykkyinä, joita ei saa korjattua vaikka tekisi mitä.

Vierailija
11/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lkle- riippuu mitä tyynyjen sisällä on. Vahat tyynyt voivat mennä klönttisiksi. Pesen sopivin väliajoin jyskistä ostettuja kohtuuhintaisia tyynyjä muistaakseni 60 asteessa oli määrä pestä. Ovat ihanan kuohkeita , kuin uusia aina pesun jälkeen. Minulla on 8kg kone.

Vierailija
12/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyny yksinään koneeseen. 60 :n kirjopesu. Nestemäistä pesuainetta vain kolmasosa normaalista jotta huuhtoutuu kunnolla pois. Ei huuhteluainetta.

Ja sitten varoituksen sana kun vanhoja tyynyjä peset. Itselle kävi juuri viime viikolla että luukun avatessa kone oli sitä täytemurua täynnä eli tyyny oli hajonnut sinne koneeseen.

Ehkä vanhan tyynyn on aika mennä roskiin ja tilalle uusi.

Ja vielä, tyynyn kuivaus kestää useamman päivän.

No kannattaa varmuuden vuoksi pestä sitten pesupussissa? 

Vierailija
13/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyjen pesu on ihan täyttä ajanhukkaa. Ostaa tyynyille suojuksen ja pesee ennemmin sitä kuin tyynyä niin on paljon helpompaa.

Vierailija
14/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pessyt 9 kg koneessa kaksi vanhempaa tyynyä kerrallaan. Ihan uusia ja paksuja tyynyjä en varmaan laittaisi kuin yhden kerrallaan. Käytä nestemäistä pesuainetta 1/3 tai 1/2 normaaliannostuksesta. Ei huuhteluainetta. Kuivaa vaikka pyykkitelineen päällä välillä pöyhien useamman päivän ajan. Tsekkaa että tyynyt ovat ehjät ennen pesukoneeseen laittamista, ettei sisälmykset valu ulos pesun aikana!

Vierailija
15/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyn pesuväli itselläni on kolme kuukautta. Vaikka kuinka vaihdan tyynynpäällisen viikoittain, tyynykin hikoontuu siinä ajassa ja on silmin nähden kellastunut hieman. Kiovin vanhoja tyynyjä ei kannata enää pestä, vaan ostaa suosiolla uuden. Esim. kasvojen iho voi paremmin puhtaalla tyynyllä ja päällisellä.

Vierailija
16/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyynyt kannattaa vaihtaa puolen vuoden välein ja heittää vanhat roskiin.

En ihmettele ollenkaan jos kauppiaat tämöistä suosittelee. Tyynyä voi suojella ja kestoikää pidentää suojaamalla sitä vaikka kolminkertaisilla tyynynliinoilla. Ihan täysin paskaa että hyvää tynyä pitäisi muka vaihtaa vuoden välein. Minulla on viisi vuotta vanha tyyny ja järkyttävän hyvä. Eikä ole kuolemaa ja tauteja tullut siitä tyynystä.

Vierailija
17/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ommellut ristiin rastiin käsin harsimispistoja pestäviin tyynyihin. Estää sitä sisuksen paakkuuntumista, kun sen ikään kuin kiinnittää näin paikoilleen. Mutta aika usein ihan suosiolla ostan uudet tyynyt ennemmin kuin pesen niitä.

Vierailija
18/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyynyn pesuun vaikuttaa täyte - rouhetäytteinen pesupussissa tai ilman koneeseen - vanutäytteisen tyynyn täyte pitää kiinnittää joko muutamalla pistolla paikoilleen tai hakaneuloilla(muuten tuloksena möykkyinen päänalus).

Vierailija
19/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötyynyt???

Pese samalla tavalla kuin mummolta perityt kalsaritkin.

Siis hyi helevetin helevetti!

Mitä jos vaikka avaisit sauman,ottaisit vanhat täytteet pois,pesisit pelkän päällisen ja laittaisit edes uudet täytteet??

Ai niin,etpä tietenkään osaa ommella ,etkä saa vielä edes saksia käyttää itse.

Vierailija
20/51 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öömm..

Tuota, jos sulla tosissaan on jotain tuikitavallisia perittyjä! nukkumatyynyjä, vuosikausia vanhoja, niin en suosittele pesua, vaan roskakatosta ja uusia kaupasta tilalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän