Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alkeellisissa oloissa pystyisit arkea asumaan ja elämään?

Vierailija
07.10.2023 |

Missä menee sun raja? Ei viikonloppuisin tai retkeillessä, vaan omana kotina josta käsin elät elämää? Riittäiskö sulle kesämökkiolosuhteet ulkohuussilla ja kantovedellä jos ois kuitenkin sähköt?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa voisin mökkiolosuhteissa, paitsi -20c kautena alkaisi varmaan kyrsimään. Jatkuvaa lämmittämistä ja halon hakkuuta, kaivo on varmaan jäässä, no järvestä kairalla vettä. Aggregaattia pitäisi värkätä sormet jäässä, jos haluaa ladata kännykän. Autoa ei saa roikkaan eli kelkka pitänee laittaa jne.

Vierailija
22/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On asuttu näin, kantovesi, puulämmitys.  Myös lumen luonti.  En enää pärjäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköt ja juokseva vesi, muuten voisin ihan hyvin kasvattaa ruoat ja pitää vaikka muutamia kanoja ja jotain vaihtotaloutta touhuta naapureiden kanssa. Tosin tämä ei olisi Suomessa, täällä ei oikein tuo yhteistyö ja jakaminen vaikuta ihmisiä kiinnostavan.

Vierailija
24/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on sähkötön, vedetön ja viemäritön puilla lämpiävä yli 100v talo huonokuntoisen metsätien päässä. Ihan ympärivuotisesti täällä asun. Sen verran hienohelmaksi vanhemmiten olen tullut, että ulkohuussi on vaihtunut kompostikäymälään, jonka olen sijoittanut kuistin komeroon. Ulkohuussia käytän edelleen "sään salliessa".

Sähköt tulevat pihan toisella laidalla sijaitsevaan eläinsuojaan ja siellä minulla on jääkaappipakastin ja pyykkikone. Siellä on myös vesijohto, josta kannan kanistereilla vettä tupaan.

Peseytyminen tapahtuu pihasaunassa ja siellä hoituu myös tiskit.

Suursiivouspäivänä, kun imuroin talon katosta lattiaan, vedän imurille sähköt jatkoroikalla.

Ihan toimivalta kuulostaa, mutta jäi mietityttämään miksei sähköjä vetäisi taloonkin jos sähköt kerran tulevat tontille? Vai onko valintakysymys ja et edes halua sähköjä asuintaloon?

Valinta. Jos tämä talo on pysynyt näin pitkään hyvänä näin, miksi muuttaa mitään. Pitkään mietin sitä vessaakin, että onko ok laittaa se taloon. Eipä sitä tiedä, jospa ne sähköt joskus vetäisi sisään asti. Toistaiseksi ollut ihan hyvä näin. Eipä tule tuhlattua sähköä. Nyt sähköä kuluu vaan siihen kylmälaitteeseen, pyykkikoneeseen, akullisten vehkeiden lataamiseen (puhelin, tabletti, virtapankki, otsalamppu ja ryobi) sekä lyhytkestoiseen valaistukseen kun siellä sähkön äärellä käyn.

Vierailija
25/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan kaupunki ihminen. Sujuva arki on mulle tärkeätä, en halua käyttää tuntikausia joka päivä perusasioihin.

Vierailija
26/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkö ja PAINEvesi: pyykki-ja astianpesukone pitää olla: muuten voi olla alkeellista; esim. ulkosauna, kompostoiva käymälä!

Vierailija
27/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan kaupunki ihminen. Sujuva arki on mulle tärkeätä, en halua käyttää tuntikausia joka päivä perusasioihin.

Käytät kuitenkin oletettavasti useita tunteja työhön, joka kustantaa todellisuudessa pomojen elämänlaadun paranemisen ja sinulle lähinnä ne perusasiat. Jos hoitaisit jotkut niistä peruasasioista itse, niin ei tarvitsisi työskennellä niin paljon, koska ei tarvitsisi maksaa muille ruoasta yms. Ihan vaan ajatus. Itsekin siis olen kaupunkilainen, mutta en toivottavasti pitkään enää.

Vierailija
28/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain itsestä tai miehen kanssa yhdessä pitäisi siinä mökissä asua ja arkea elää niin onnistuisi ellei työmatka olisi niin pitkä että mökki jäätyy talvella työpäivän aikana. Sähköt on hyvä olla että autonkin saa talvella lämpimäksi ja jääkaappi ja pakastin olis kiva, kantovesi ja puusauns ok jos vain aikuisia.

Vierailija
29/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mulla on sähkötön, vedetön ja viemäritön puilla lämpiävä yli 100v talo huonokuntoisen metsätien päässä. Ihan ympärivuotisesti täällä asun. Sen verran hienohelmaksi vanhemmiten olen tullut, että ulkohuussi on vaihtunut kompostikäymälään, jonka olen sijoittanut kuistin komeroon. Ulkohuussia käytän edelleen "sään salliessa".

Sähköt tulevat pihan toisella laidalla sijaitsevaan eläinsuojaan ja siellä minulla on jääkaappipakastin ja pyykkikone. Siellä on myös vesijohto, josta kannan kanistereilla vettä tupaan.

Peseytyminen tapahtuu pihasaunassa ja siellä hoituu myös tiskit.

Suursiivouspäivänä, kun imuroin talon katosta lattiaan, vedän imurille sähköt jatkoroikalla.

Eli kiinteistössä on sähköt ja juokseva vesi, mutta omistaja on jostain syystä halunnut tehdä elämästään tarpeettoman hankalaa.

Luulen, että se on se mies, joka tulee siihen tontin rajalle eläinsuojan luokse.

- Se olis sitt sellanen viiskytä donaa, niin mä vetäsen sulle sähköt tohon tönöön ja jos veden haluut, niin se ois satku lisää. Miten on pistetäänkö tulemaan?

Vierailija
30/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on hyvä. Elän suunnilleen kuin 1870-luvulla, paitsi polkupyörä, siinä modernit valot toki, ja tämän kirjoittimen voi käydä lataamassa naapurissa tms. Niin ja valaistukseen ei pärevaloa vaan ns. retkivalaisin, AAA-paristot, voi myös ladata.

Eipä ole vapaa-ajan ongelmia eikä stressiä, ei vieraitakaan vaivoina !

Vierailija
31/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkohuussit on suoraan sanoen ällöttäviä, paljon mieluummin ulostan luontoon kuin huussiin.

Kantovedessä taas ei mitään ongelmaa, eikä sähköttömyyskään haittaisi jos olisi tarpeeksi seuraa ja sosiaalisuutta IRL, eli hyvän henkinen kyläyhteisö/naapurusto, kavereita ja kumppani tms. Maailmanmenoa voi seurata sanomalehdistä.

Mieluisin asumus olisi lämpimässä, ja vaikka vesivessa ja sähköt on jees, niin mieluummin asuisin ilman näitä mukavuuksia pienellä tilalla tuoreen puhtaan ruoan äärellä lämmössä kuin ns. mukavuuksien äärellä täällä Suomessa.

Toinen mieluinen asumus olisi asuntoautoksi muutettu iso bussi, jonka voi sisustaa mieleisekseen ja liikkua vaihtelevissa maisemissa.

Vanhemmillani oli sellainen, samoin usealla sukulaisperheellä ja tuttavaperheellä. Joillain vanhempieni ystävillä lapsineen oli purjevene, jolla liikkuivat.

Eli ei vanlifeä, vaan kunnolla tilaa eli linja-auto. Tavallinen asuntoauto on myös liian pieni. Ymmärrän kyllä, että yksineläjälle vanlife voi olla riittävä, kun yksi ihminen tai kaksikin mahtuu pakussakin olemaan, mutta itse olen mukavuudenhaluisempi ja kun on tottunut noihin asuntoautoksi muutettuihin isoihin linja-autoihin, niin vanlife tuntuu liian ahtaalta.

Joillain sukulaisilla ja tutuilla on saunat ja kaikki nuissa busseissa. Eivät siis asu niissä, vaan nimenomaan matkailuautoina ja liikkuvina kesäkoteina käytössä.

Vierailija
32/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se selvinnee tässä parin vuoden sisään.

Vierailija
33/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tarvitsisi käydä samalla tavalla päivätöissä kuin nyt niin voisin asua mielelläni hyvinkin alkeellisissa oloissa. Auton kuitenkin ottaisin. Ulkohuussi, kantovesi ja puulämmitys menisivät ihan hyvin. Jonkun omavaraisuuteen perustuvan virtalähteen ehkä hommaisin koska en näe järkeväksi täysin eristäytyä nykymaailmasta.

Tollanen alkeellinen elämäntapa vaan vaatii myös aikaa ja vaivaa ja on vaikea sovittaa nykymallisen työelämään.

Jos voisin tehdä osa-aikatyötä tai jotain ihan muuta kuin nykyisiä 9-17 toimistohommia niin mikä jottei.

Vierailija
34/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan nyt asuttu reilu vuosi 50-luvun pienessä talossa maalla. Meillä on neljä tulisijaa, olohuoneen/meidän makkarin takka, lapsen huoneen takka, keittiössä puuhella ja saunassa kiuas. Ei muuta lämmitystä. Ainakin viime talvi meni ihan ok, klapia olisi pitäny olla varastossa enempi, maaliskuussa meinasi loppua puut ja silloin oli kallis hetki ostaa lisää. Vesi tulee hanasta, mutta varaaja on vain 50 litraa mikä on viiden hengen perheessä sellainen määrä että jos kaikki meinaa peseytyä, ei lämmin vesi riitä. Kiukaan hormin ympärillä on semmonen pieni vesipata joka kerää putkeen nokea mutta saadaan sen avulla kaikki lapset tiskattua. Ns. Modernia teknologiaa on läppäri, pesukoneet, mikro ja kännykät. Muuten elellään aika muinaisesti. Ollaan aika ahtaasti 70m2 ja 5 henkeä, sekä joka toinen viikonloppulapsia lisäksi. Hyvin ollaan vielä mahduttu kun pienimmät lapset (2kpl) on alle 2v, mutta jos olisi varaa rakentaa lisähuone vintille olisi ruhtinaallista. Ulkosaunan haluaisin kunnon vesipadalla, sekä ulkohuussin. Jos joskus voittaisin lotossa niin rakentaisin tänne vaikka mitä! Meillä on ihan normivessa sisällä, mutta tän kokoiselle porukalle (kun kaikki kapset kotona meitä on yhteensä yhdeksän) olisi ihan käytännöllistä kun olis toinenki vessa. Oma kaivokin on mutta sen vesi on rautaista, sen väristä ettei tee mieli juoda.

Vierailija
35/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Stressaavaa ja ahdistavaa. Eli kaikilla mukavuuksilla kiitos.

Vierailija
36/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan asua niin että on puulämmitys, pelkkä pihasauna, huussi ja kantovesi, mutta en halua, koska lapsuuteni ja nuoruuteni niin asuin.

Vierailija
37/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkohuussit on suoraan sanoen ällöttäviä, paljon mieluummin ulostan luontoon kuin huussiin.

Kantovedessä taas ei mitään ongelmaa, eikä sähköttömyyskään haittaisi jos olisi tarpeeksi seuraa ja sosiaalisuutta IRL, eli hyvän henkinen kyläyhteisö/naapurusto, kavereita ja kumppani tms. Maailmanmenoa voi seurata sanomalehdistä.

Mieluisin asumus olisi lämpimässä, ja vaikka vesivessa ja sähköt on jees, niin mieluummin asuisin ilman näitä mukavuuksia pienellä tilalla tuoreen puhtaan ruoan äärellä lämmössä kuin ns. mukavuuksien äärellä täällä Suomessa.

Toinen mieluinen asumus olisi asuntoautoksi muutettu iso bussi, jonka voi sisustaa mieleisekseen ja liikkua vaihtelevissa maisemissa.

Vanhemmillani oli sellainen, samoin usealla sukulaisperheellä ja tuttavaperheellä. Joillain vanhempieni ystävillä lapsineen oli purjevene, jolla liikkuivat.

Eli ei vanlifeä, vaan kunnolla tilaa eli linja-auto. Tavallinen asuntoauto on myös liian pieni. Ymmärrän kyllä, että yksineläjälle vanlife voi olla riittävä, kun yksi ihminen tai kaksikin mahtuu pakussakin olemaan, mutta itse olen mukavuudenhaluisempi ja kun on tottunut noihin asuntoautoksi muutettuihin isoihin linja-autoihin, niin vanlife tuntuu liian ahtaalta.

Joillain sukulaisilla ja tutuilla on saunat ja kaikki nuissa busseissa. Eivät siis asu niissä, vaan nimenomaan matkailuautoina ja liikkuvina kesäkoteina käytössä.

Polttomoottorilla varustettu ja sähkölaitteilla höystetty kulkuväline ei ole alkeellista nähnytkään.

Vierailija
38/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin hiace pakettiautossani 2 vuotta. Talvella asuin myös. Oli minulla lämmitin mutta välillä oli kyllä kylmä kun lämmitin ei toiminut.

Vierailija
39/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polttomoottorilla varustettu ja sähkölaitteilla höystetty kulkuväline ei ole alkeellista nähnytkään.

Eihän siinä lukenutkaan, että se olisi alkeellista?

Vaan että se olisi toinen mieluinen tapa asua tuon alkeellisen tila-elämän lisäksi.

Vierailija
40/46 |
07.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No asunut jo vuosia melko askeettisesti. Sähkölämmitys, ei takkaa. Vesi tulee ja on sisävessa ja suihku. Mutta tämmöistä ei saisi myytyä

Siis mikä kohta tuossa oli askeettista?.. kuulostaa normaalilta asunnolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi