Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Makaronilaatikko tai kaalilaatikko tehtynä soijarouheeseen - oletko maistanut tai tehnyt?

Vierailija
06.10.2023 |

Tai oletko laittanut osan jauhelihaa ja osan soijarouhetta?

Maistuuko hyvältä?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee soijasta lihankorviketta. Soija maistuu lähinnä leivältä.

Laitan soijarouhetta salaatteihin ja syön niitä isompia sellaisenaan

Vierailija
62/84 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijalle allerginen   :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koskaan korvaa jauhelihaa millään.

Varifrån hittar du malet lammkött för kålgryta i Finland? Jag såg inte så mycket som ett paket under hela sommaren där. Är det säsongvara?

Pakasteesta. Tai tiloilta.

Vierailija
64/84 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijarouheesta menee vatsa sekaisin, joten en käytä. 

Vierailija
65/84 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakin teen suht usein. Lähinnä töissä, jossa pitää pienellä hinnalla saada 30 henkilölle lounas.

En ole erikseen maininnut soijarouheesta. Aina ovat suurella ruokahalulla syöneet ja kehuneet. :)

Sitten kun teen tismalleen samaa kasvisruokapäivänä, niin kaikki ei edes tule syömään. Ja se vähä joka syö, puolet niistä meinaa, ettei soijarouhe sovi. OK. 🤭

Todella törkeää. Soija-allergia voi aiheuttaa oireita lievistä vatsavaivoista aina henkeä uhkaavaan anafylaktiseen reaktioon. 

Vierailija
66/84 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpaakin teen suht usein. Lähinnä töissä, jossa pitää pienellä hinnalla saada 30 henkilölle lounas.

En ole erikseen maininnut soijarouheesta. Aina ovat suurella ruokahalulla syöneet ja kehuneet. :)

Sitten kun teen tismalleen samaa kasvisruokapäivänä, niin kaikki ei edes tule syömään. Ja se vähä joka syö, puolet niistä meinaa, ettei soijarouhe sovi. OK. 🤭

Siis teet töissä ruokaa kymmenille ihmisille ja jätät ilmoittamatta allergeenit, jotka laki vaatii ilmoittamaan? 

Vierailija
67/84 |
22.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä, miksi ruuanlaiton pakollinen elementti on jauheliha tai sen korvike. Jauhelihat kaupoissa näyttävät olevan kovin suosittuja, vaikka lihakarjatalouden epäeettisyys on hyvin kaikkien tiedossa, vaikka ei toki kovin aktiivisesti muistissa. Taloudellisista syistä jo ennestään halvan lihan korvaaminen jostain tänne rahdatulla soijalla on myös kyseenalaista. Ei ihminen synny jauhelihaa himoitsevana olentona, jonka riippuvuutta ruuanlaittajavanhempi välillä jymäyttää muulla samannäköisellä tuottella. Kaali- ja makaronilaatikot kukin tietysti tekee kuten haluaa, mutta ne voi tehdä myös ilman mitään ruskeaa muruainesta.

Vierailija
68/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

maistui paskalle, olen ottanut nyt vihannes-kakkaruokia myös ruokajonosta kun viimeinen kierros tulee ja sinne jää muuliha tuotteita, olen nakellut niitä lumihankeen jänikselle, en tiedä kelpaako ne sillekään!

Vierailija
69/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tein kaalilaatikon soijarouheella. Sillä ei lähtenyt nälkä koko ilta piti olla jääkaapilla. Huomasin, että joku on pahasti pielessä. Soijarouhetta pitäisi laittaa 16dl, jotta siinä olisi sama määrä kaloreita kuin 400g jauhelihaa. Koska tein myös vege makaronilaatikkoa, niin olin aliravittu koko viikon. Siitä taasen seurasi flunssa, joka on nyt erittäin sitkeässä. Minä syön tästä eteenpäin sitä, mitä olen ennenkin syönyt. M68

Hyvänen aika. Soijarouhe on itsessään rasvatonta, jauheliha ei. Se soijarouhe kypsennetään rasvan kanssa, jos siihen halutaan rasvaa. 

Et ole ollut aliravittu soijarouheen vuoksi, eikä se ole aiheuttanut sulle flunssaa. Ei se niin toimi. 

Vierailija
70/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvää ja hyvin onnistuu. Ja jos laittaa puolet jauhelihaa ja puolet soijarouhetta, ei nuoriso huomaa mitään. Joskus teen näin säästellessäni.

MUTTA, ei se mielestäni mitenkään suositeltavaa ole. Soija ei ole niin terveellistä ja ravitsevaa kuin liha, ja epäekologistakin se kaukoruoka on.

Ei soijarouhe ole epäekologista, varsinkaan lihaan verrattuna. 

Vierailija
71/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Olen tehnyt ja säästyy rahaa ja on terveellisempää. Olennaista on ,että oppii maustamaan soijarouheen. Samoin olen oppinut lisäämään papuja , ne sopivat lähes joka ruokaan. Molemmissa on paljon kuitua ja proteiinia. Eikä tippaakaan eläinrasvaa. Oman käsitykseni mukaan juuri liiallinen kovanrasvan saanti tuo sydänjaverisuoni ongelmia. ( suolasta ja sokerista puhumattakaan)  Ylläolevat ketjuni kertoo olennaisen. Tänään paistan lähes rasvattoman porsaan sisäpaistin ( rasvanen kinkku jäi pois jo vuosia sitten)

Vierailija
72/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hep samis. Mä teen tätä samaa. Laitan gluteenittomille gluteenia, vegaaneille lihaa ja allergisille allegisoivia aineita. En ole erikseen maininnut, mitä olen laittanut. Aina syöneet suurella ruokahalulla ja kehuneet :). Tällä hetkellä 47 yläpeukkua komentilla, joten jatkan edelleen:)

Vierailija
73/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt kaali- ja makaroonilaatikon kaurajauhiksesta ja on maukkaampaa kuin jauhelista tehty. Kaalilaatikkoa teen usein ihan ilmankin lihaakin ja lihan korvikkeita ja siitä tulee myös hyvää ja täyttävää ruokaa; kaalia, ruokakauraa, paseerattua tomaattia ja mausteita oman maun mukaan (itse käytän usein kaaliruokiin mauteena currya).

Vierailija
74/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koittanut makaronilaatikkoon. Ei ollut hyvää. Mutta voi olla etten vaan osannut tehdä. 

Vierailija
75/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Olen tehnyt ja säästyy rahaa ja on terveellisempää. Olennaista on ,että oppii maustamaan soijarouheen. Samoin olen oppinut lisäämään papuja , ne sopivat lähes joka ruokaan. Molemmissa on paljon kuitua ja proteiinia. Eikä tippaakaan eläinrasvaa. Oman käsitykseni mukaan juuri liiallinen kovanrasvan saanti tuo sydänjaverisuoni ongelmia. ( suolasta ja sokerista puhumattakaan)  Ylläolevat ketjuni kertoo olennaisen. Tänään paistan lähes rasvattoman porsaan sisäpaistin ( rasvanen kinkku jäi pois jo vuosia sitten)

Sun käsityksesi on väärä.

Vierailija
76/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisiköhän paljastaa totuus 🤔

No tässä se tulee: Sekaanit ovat kasvissyöjiä ja vegaaneja paljon, paljon, PAJON kohteliaampia ja toisia huomioivempia, joten he eivät sano (koskaan!!!) toiselle, että tekemäsi ruoka oli p@skan makuista vaan kehuvat ja kiittelevät. Samoin sekaanit huomioivat itse ruokaa laittaessaan toisten erityisruokavaliot (vegaanit nakkaavat ko. asialle kakkaa, eivätkä huomioi toisten ruokavalioita. Huomattu mm. tällä palstalla). Eli kyllä, olipa tekemäsi soijamakaronilaatikko, hyvää. Nam, saisinko lisää ja saisinko myös reseptin. (Sitten naamalle hölmistynyt ilme): Älä ihmeessä, oliko tässä soijaa? (Lyödään käsillä reisille): En olisi uskonut, kun oli niiiiiiin hyvää. Ja esitys menee täydestä. Seuraavan kerran vieras tietää varautua vierailuun syömällä ennakkoon. 

Tämä tuli varmasti yllätyksenä kasvissyöjille ja vegaaneille, mutta kyllä, hui kauhistus, ihmiset valehtelevat kohteliaisuuttaan.

Vierailija
77/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisiköhän paljastaa totuus 🤔

No tässä se tulee: Sekaanit ovat kasvissyöjiä ja vegaaneja paljon, paljon, PAJON kohteliaampia ja toisia huomioivempia, joten he eivät sano (koskaan!!!) toiselle, että tekemäsi ruoka oli p@skan makuista vaan kehuvat ja kiittelevät. Samoin sekaanit huomioivat itse ruokaa laittaessaan toisten erityisruokavaliot (vegaanit nakkaavat ko. asialle kakkaa, eivätkä huomioi toisten ruokavalioita. Huomattu mm. tällä palstalla). Eli kyllä, olipa tekemäsi soijamakaronilaatikko, hyvää. Nam, saisinko lisää ja saisinko myös reseptin. (Sitten naamalle hölmistynyt ilme): Älä ihmeessä, oliko tässä soijaa? (Lyödään käsillä reisille): En olisi uskonut, kun oli niiiiiiin hyvää. Ja esitys menee täydestä. Seuraavan kerran vieras tietää varautua vierailuun syömällä ennakkoon. 

Tämä tuli varmasti yllätyksenä kasvissyöjille ja vegaaneille, mutta kyllä, hui kauhistus, ihmiset valeht

Juurikin näin :)

Vierailija
78/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt Vegeviettelyksen vegaanista makaronilaatikkoa, johon tulee soijarouhetta. On mielestäni parempaa kuin tavallinen.

Vierailija
79/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Makaronilaatikossa ainakin toimii oman kokemukseni perusteella hyvin. Ehkä kannattaa kuitenkin hieman enemmän laittaa suolaa tai muita mausteita.

Pakosta voi syödä joskus, mutta hyi H..tti.

Vierailija
80/84 |
23.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku jaksoi lukea ketjuni > https://keskustelu.suomi24.fi/t/17491962/jauhelihapullat-saasta-4-50-va…

Niin kaikki lähti, kun kotivaraksi hankittiin kuivattuja rouheita ja papuja. Nuo kun säilyvät ikuisesti ja ilman sähköä. Toinen vaihe oli opetella tekemään niistä ruokaa. Nyt kolmantena vuonna ovat muuttuneet arkiruuaksi. Tänään lasagnea soijarouheella ja kanakastiketta Kidneypavuilla. Ei tule tehtyä 100 % jauheliharuokaa juuri koskaan ja aina < 10% rasvaa.

Ainakin tämän mukaan minulla on minimaalinen riski sairastua https://thl.fi/aiheet/kansantaudit/sydan-ja-verisuonitaudit/finriski-la…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän