Tiesittekö että vuoden päästä työkkärin tädeiltä loppuu työt
Te-palvelut siirtyy kuntiin 2025 ja tasan ei riitä töitä kaikille 4000 työkkäriläiselle kun kunnat haluaa säästää.
Ollaan pian samalla luukulla.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin kokemusta siitä kerrasta kun olin työttömänä muutaman kuukauden, niin mulle tarjottiin vain ja pelkästään täysin sopimattomia paikkoja haettavaksi. Juttelu virkailijan kanssa oli yhtä tyhjån kanssa.
Sitten löysin itse työpaikan johon pääsin vakituiseksi, no työkkärissä olivat lähinnä kiukkuisia kun kerroin, etten enää tarvitse heidän "palvelujaan".
Mulle ei ole koskaan tarjottu mitään palkkatöitä. Kerran kyllä sanoi että paikka x on meiltä rekrytoinut. Sitä en käsittänyt miksi sitä tietoa ei silloin voinut antaa kun rekrytoivat vaan vasta jälkikäteen.
Toivottavasti jokainen ymmärtää, että lähtökohtaisesti työpaikka pitäisi löytää itse.
ihan hyvä että kohtaavat asiakkaidensa kohtalon, tosin työttömyydestä karttuva empatiakyky ei sitten enää hyödytä heidän entisiä uhrejaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos! Sieltä joutaakin muutama restonomi pöydän toiselle puolelle ihmettelemään!
Restonomiko työkkärissä töissä?
Useammankin tiedän, myös tradenomeja.
Tiedän, lähihoitajan.
Kyllä tässä vähän sieltä ja täältä potkitaan porukkaa pihalle, samaan läjään vaan kaikki. Voivat sitten miettiä millaisia asenteita on ollut..
Kaverin kollegat on väitelleitä tohtoreita, maistereita yamksta valmistuneita. Kai siellä on ihan kaikenlaisilla koulutustaustoilla olevia töissä.
Vierailija kirjoitti:
Tutkijoiden hätähuuto: Yhteiskunnat romahtaa maailmanlaajuisesti, kun syntyvyys liian pientä kaikkialla. Kohta eläkeläisiä on 70 % kaikkien maiden populaatioista.
No hlvetin hyvä, että romahtaa. Joutaa mennäkin jo! Tätä kermapelleilyä kukaan jaksa.
Hallituksen toimet joilla köyhiltä otetaan, tuovat 100 000 uutta työpaikkaa. Työkkärit suljetaan tarpeettomina jo 2024.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin kokemusta siitä kerrasta kun olin työttömänä muutaman kuukauden, niin mulle tarjottiin vain ja pelkästään täysin sopimattomia paikkoja haettavaksi. Juttelu virkailijan kanssa oli yhtä tyhjån kanssa.
Sitten löysin itse työpaikan johon pääsin vakituiseksi, no työkkärissä olivat lähinnä kiukkuisia kun kerroin, etten enää tarvitse heidän "palvelujaan".
Mulle ei ole koskaan tarjottu mitään palkkatöitä. Kerran kyllä sanoi että paikka x on meiltä rekrytoinut. Sitä en käsittänyt miksi sitä tietoa ei silloin voinut antaa kun rekrytoivat vaan vasta jälkikäteen.
Toivottavasti jokainen ymmärtää, että lähtökohtaisesti työpaikka pitäisi löytää itse.
Toivottavasti sulla on ymmärrys että työkkäri myös välittää näitä paikkoja (toki ymmärtääkseni aika harvoin)). Työttömällä on osaamista alasta x ja saman alan paikka y hakee työntekijää mutta ei avoimen haun kautta. Silloin näiden pitäisi kohdata. Tuota paikan y työpaikkaa ei siis löytynyt molin sivuilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumalan kiitos! Sieltä joutaakin muutama restonomi pöydän toiselle puolelle ihmettelemään!
On heitä, kun se on alempi korkeakoulututkinto. Merkonomeja (opistoaste ja perustutkinto) on myös. Sitten löytyy opettajia, oikeustieteilijöitä, insinöörejä, sosionomeja, poliiseja ja teologeja ym. kirjavaa sakkia.
Saavat olla vaikka minkä koulutuksen käyneitä, mutta maalaisjärkeä ja asiakaspalvelutaitoja niiltä ei löydy keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On heitä, kun se on alempi korkeakoulututkinto. Merkonomeja (opistoaste ja perustutkinto) on myös. Sitten löytyy opettajia, oikeustieteilijöitä, insinöörejä, sosionomeja, poliiseja ja teologeja ym. kirjavaa sakkia.
Saavat olla vaikka minkä koulutuksen käyneitä, mutta maalaisjärkeä ja asiakaspalvelutaitoja niiltä ei löydy keneltäkään.
Kuule, siitä on tehty ihan tutkimusta millaista arvoristiriitaa kokevat työssään.
Kun laki sanoo jotakin ja oma maalaisjärki muuta, silloin toimitaan kuten laki sanoo, oli se laki kuinka huono tahansa.
Valita laeista, älä niistä ihmisistä, jotka joutuu niiden lakien mukaan toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, siitä on tehty ihan tutkimusta millaista arvoristiriitaa kokevat työssään.
Kun laki sanoo jotakin ja oma maalaisjärki muuta, silloin toimitaan kuten laki sanoo, oli se laki kuinka huono tahansa.
Valita laeista, älä niistä ihmisistä, jotka joutuu niiden lakien mukaan toimimaan.
Kyllä ne näkyy pitkiä uria siellä tekevän että ei se nyt niin paljon näytä haittaavan. Ei olisi minusta toimimaan jatkuvasti omatuntoani vastaan. Vai eivätkö kelpaa muualle töihin?
Hyvä veljet ovat jo edellä. Onhän näitä kyykytyslaitoksia jo olemassa muitakin kun TE-toimisto.
Mm Coronaria, Kaski
Vierailija kirjoitti:
Kuntakokeiluun värvätyt tsempparit aiheuttavat tohottamisellaan vain myötähäpeää. Ovat kuin feissareita, vailla minkäänlaista ammattitaitoa. Mutta mitäpä muuta voi odottaa tältä aivottomuuden ajalta ja tällaiseen veronmaksajien rahoja tuhlataan.
Tiesitkö että siellä kuntakokeilussa töissä olevat ovat suurimmaksi osaksi entisiä työkkärin virkailijoita? Niitä siirrettiin kun kuntakokeilut, taisi olla 40% työkkärin väestä siirtyi kuntiin jo silloin, ja nyt ensi vuoden aikana siirtyy lähes kaikki loputkin. Kun kuntakokeiluun on palkattu nyt tämän ja viime vuoden aikana työntekijöitä, yleensä valitaan ne jotka ovat olleet/ovat työkkärissä töissä. Sinne on hyvin vaikea päästä jos ei ole mitään kokemusta työttömien kanssa toimimisesta.
Ja pitää olla vähintään sosionomi, toisen asteen koulutuksella ei ole vuosiin päässyt työkkäriin töihin. Työkkärit piti loppua jo Sipilän kaudella, ja sen jälkeen ei työkkäriin ole juurikaan uusia palkattu esim. eläkkeelle jääneiden tilalle, ne joita nyt palkataan työkkäriin, on tarkoitus että siirtyvät kunnan palkkalistoille 2025.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne näkyy pitkiä uria siellä tekevän että ei se nyt niin paljon näytä haittaavan. Ei olisi minusta toimimaan jatkuvasti omatuntoani vastaan. Vai eivätkö kelpaa muualle töihin?
Kyllä sinne on vaikea päästä töihin. Olen hakenut jo vuosia, ja piti sitten mennä lukemaan sosionomiksi kun muuten ei pääse, valmistun ensi vuonna, niin ehkä sitten pääsen kun on muutakin kokemusta ja koulutusta alalta.
Ei siellä nyt niin kauheasti tule vastaan tapauksia joissa pitäisi toimia omatuntoa vastaan, mutta toki tuntevat myötätuntoa jos jollain ihmisellä on tilanne että laki tuntuu epäreilulta. Eihän siinä voi kuin parhaansa tehdä. Juuri työhaastettelussa työkkäriin/kuntakokeiluun, haastattelija kovasti tivasi, että teidänkö lait ja osaanko ajatella virkamiesmäisesti tai jotenkin sinnepäin en nyt muista tarkkaa sanamuotoa. Tottakai osaisin, kyllä minä tiedän lait, ja osaan niitä selittää myös muille, ja ne on monesti koskeneet myös itseäni, ja niin tälläkin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kollegat on väitelleitä tohtoreita, maistereita yamksta valmistuneita. Kai siellä on ihan kaikenlaisilla koulutustaustoilla olevia töissä.
Pitää olla korkeakoulututkinto, vähintään sosionomi tai korkeampi. Ennen pääsi merkonomit, vuosiin ei enää toisen asteen koulutuksella ole ollut mitään asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinais-Suomessa ne työkkärin tädit kyllä pitävät työnsä, siirtyvät nimittäin niihin kuntien muodostamiin alueellisiin palvelukeskuksiin työhön.
Tästä oli juuri juttua paikallislehdessä.
Sen jutun mukaan Raisio ei lähde kimppaan muiden kuntien kanssa... Raisiota ei jutun kuntalistoissa mainittu lainkaan, joten ei sitten toimi muiden kanssa ilmeisestikään. Raisio onkin hyvin junttikaupunki... sellainen kiusantekijäkaupunki.Tässäpä se ongelma juuri onkin, kirjoituksesi sisällä. Uutisointien mukaan virkailijat saavat pitää työnsä ja siirtyvät vaan toisen työnantajan alle. Mutta tuon Raisionkin työttömiä hoitaa tällä hetkellä monta virkailijaa ja Raisio ei lähde mukaan. Ei niille virkailijoille töitä löydy sieltä muista kunnista, muttei välttämättä Raisiostakaan. Eli se tarkoittaa jo vähennyksiä. Ettei asiat ole ihan niin kauniita kuin lehtikirjoituksissa ;)
Tokikaan ei se varmasti niin mene että virkailijat saisivat pitää "alueensa" muutenkaan, mutta pointtini tuli ehkä kuitenkin tuossa hyvin esiin.
Totuus on se, että osa siirtyy "vanhoina työntekijöinä", osalla on määräaikainen sopimus joka loppuu ensi vuoden lopussa, osa siirtyy itsekseen pois, osa hakeutuu jo nyt kuntakokeiluun. Luutavasti hyvin harva jää työttömäksi, koska meidänkin alueella on avattu pienempiin kuntiin toimipisteet kuntakokeilun toimesta ja kuntakokeiluun on palkattu lisää väkeä, eli tässä on nyt se mahdollisuus, jos kunnat niin haluaa, että kuntiin saadaan palveluja takaisin joita on viety kun työkkäreitä on vähennetty ja vähennetty ja keskitetty. Jokaisella alueella toimitaan vähän omalla tavallaan, mutta meillä tämä uudistus parantaa palvelujen saavutettavuutta.
Työttömyys on kääntynyt aika jyrkkään nousuun, eikä parannusta siihen näy, eli asiakasmäärät on niin isoja että kunnat joutuu palkkaamaan väkeä enemmänkin mitä työkkäreissä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten uutisoitiin että eivät ede shalua siirtyä valtiolta kunnille. Miksiköhän?
Kunta-alalla on pienemmät palkat ja huonommat edut.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut monta kertaa työkkäriin töihin ja haun loputtua hakijoille kerrotaan sähköpostitse, kuka ja millä koulutuksella virkaan valittiin. Useamman kerran sinne on valittu restonomi.
Kyllä minäkin olen hakenut, enkä kyllä muista yhtään restonomia, sosionomeja ja hallintotieteiden maistereita, ja nyt oli yhteisöpedagoki viimeksi. Ehkä jossain matkailukunnassa sitten on restonomeille kysyntää, muuta syytä en keksi miksi restonomi menisi sosionomin edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepjep, varmaan haluatte asiaan perehtymättömän antamaan teille massiiviset työnhakuvelvoitteet vaikka olette pää kainalossa, ja saamaan työssäolovelvoitteen laiminlyönnistä jota ette edes tienneet tehneenne. Kyllä niillä virkailijoilla ihan paikkansa on.
Eivät he mielivaltaisesti voi toimia ja antaa velvoitteita miten haluavat. Ne antaa sen mukaan kuin on sanottu eli kuten itse olen nyt osa-aikatyössä ja mun velvoite on hakea yhtä kokoaikaista vakituista työpaikkaa 3kk aikana niin jos mulle sanottaisiin vaikka että hae kahta työpaikkaa 3kk aikana niin sanoisin että en hae kuin sitä yhtä koska mun ei tarvi hakea kuin sitä yhtä.
Kyllä niille vastaan voi sanoa jos aihetta on. Kaikkeen ei ole pakko suostua. Pitää tietää omat oikeudet.
Sulla meni pointti hienosti ohi. Jos TE-palveluja voi kunnissa muka hoitaa kuka tahansa kouluttautumaton Markku, niin mitäs veikkaat osaako se mm. antaa lausuntoja siten kuin kuuluu. Mites esim. yrittäjäkokeilussa oleva, sairastuneelle äidilleen samaan aikaan osan päivästä omaishoitajana toimiva henkilö, joka pohtii lyhytkestoisten opintojen aloittamista esim. täydentämään osaamistaan yrittäjänä toimimisesta. Osaisiko Markku selvittää henkilön oikeuden työttömyysetuuteen, vai lätkäisisikö suoraan esteellisen lausunnon yrittäjyyden, omaishoitajuuden, tai opintojen päätoimisuuden perusteella. Ja sitten tyyppi kitkuttaa pelkästään sillä rahalla, mitä siitä omaishoitajuudesta saa varsinkin, jos yrityksensä tuta-toiminta ei ole vielä käynnistynyt.
Minä olen kuntakokeiluihinkin hakenut töihin, ja kyllä pitää olla vähintään sosionomi ja kokemusta alasta. Ei sinne enää Markut pääse. Toki oman paikkakunnan hakijoita edelleen suositaan.