Asuntolainasta, apua kaivataan
Voisiko joku kertoa miksi asuntolainan takaisinmaksu summa on noussut joka kuukausi? Siis se summa minkä pankki veloittaa suoraan tililtä kuukausittain. Kuitenkin sen pitäisi olla sidottu euroboriin ja vain kerran vuodessa muuttua. Eikö?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap
Kyseessä on normaali toimenpide kaikille asuntolainan saajille - oli kyseessä sitten korkosuojattu tuote kiinteällä korolla, korkoputki/katto tai ilman suojauksia.
Lainan maksettava summa nousee koska sillä pidetään huoli ettei lainan kuukausisumma nouse kohtuuttoman korkeaksi kun mahdolliset korkosuojaukset päättyvät. Korkoa et maksa yhtään enempää tässä tapauksessa vaan vähennät lainaa enemmän mutta eräpäivä pysyy sovittuna.
Kiitos viestistä! Anteeksi en nyt ymmärrä sisältöä. Minulla ei ole korkokattoa. Tämä on ensiasuntoni. Voiko kuukausierä jatkaa kasvamistaan? Milloin valtio maksaa yli menevät korkokulut?
Ilman korkotukilainaa, ei ikinä.
Korkotukilainassa yli 70 % yli 3,8 % ja ne hyvitetään automaattisesti, niitä ei asiakkaalle makseta erikseen takaisin.
Voiko tämän saman laittaa selkosuomena? En vaan ymmärrä.
ASP-lainassa valtio maksaa 70% lainan koroista siltä osalta, kun korko ylittää 3,8%.
Esim. jos korko on 4,8%, silloin se on 1% yli tuon 3,8%. Valtio maksaa 0,7%. Pankki vähentää automaattisesti tuon valtion osuuden, joten pankki veloittaa sinulta korkoa 4,8%-0,7%=4,1%.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ap
Kyseessä on normaali toimenpide kaikille asuntolainan saajille - oli kyseessä sitten korkosuojattu tuote kiinteällä korolla, korkoputki/katto tai ilman suojauksia.
Lainan maksettava summa nousee koska sillä pidetään huoli ettei lainan kuukausisumma nouse kohtuuttoman korkeaksi kun mahdolliset korkosuojaukset päättyvät. Korkoa et maksa yhtään enempää tässä tapauksessa vaan vähennät lainaa enemmän mutta eräpäivä pysyy sovittuna.
Kiitos viestistä! Anteeksi en nyt ymmärrä sisältöä. Minulla ei ole korkokattoa. Tämä on ensiasuntoni. Voiko kuukausierä jatkaa kasvamistaan? Milloin valtio maksaa yli menevät korkokulut?
Ilman korkotukilainaa, ei ikinä.
Korkotukilainassa yli 70 % yli 3,8 % ja ne hyvitetään automaattisesti, niitä ei asiakkaalle makseta erikseen takaisin.
Voiko tämän saman laittaa selkosuomena? En vaan ymmärrä.
ASP-lainassa valtio maksaa 70% lainan koroista siltä osalta, kun korko ylittää 3,8%.
Esim. jos korko on 4,8%, silloin se on 1% yli tuon 3,8%. Valtio maksaa 0,7%. Pankki vähentää automaattisesti tuon valtion osuuden, joten pankki veloittaa sinulta korkoa 4,8%-0,7%=4,1%.
Okei tämä selkeytti, kiitos!
Kiitos selvennyksestä! Uskon että juurikin ASP-lainan takia olen saanut korosta hyvityksen, joka sitten näkyy vaihteluna kuukausierässä. Eli ilman hyvitystä eräni olisi suurempi! Huojentavaa tietää. Minun ei tarvitsekaan ehkä pelätä kuukausierän maksimaalista kasvua. Varmistan tietenkin asian vielä pankista.