Heilutatko autoilijalle jos antaa sinun ylittää tien?
Kommentit (37)
Olen ihan perustavis suomalainen, en heiluta.
Mitä sitä ihan laillisesta oikeudesta erikseen pitäisi mennä kiittelemään. tai siis ruveta kiittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Heilautan aina kättä kiitokseksi. Tervehdin myös bussikuskia bussiin tullessa ja heilautan kättä kiitokseksi kyydistä, kun lähden bussista pois.
Heilautatko myös kaikille autoilijoille, jotka noudattavat nopeusrajoitusta ja liikennevaloja ja pysähtyvät stop-merkille? Bussikuskin kiittämisen ymmärrän, mutta en kiitä ketään siitä, että noudattavat liikennesääntöjä.
En. En myöskään heiluta toiselle autoilijalle, joka pysähtyy kärkikolmion taakse antaakseen etuajo-oikeutettujen mennä ensin.
Riippuu tilanteesta, ei voi sanoa tiukkaa kyllä/ei -vastausta.
Hevosen kanssa liikkeellä ollessa morjenstan kaikkia asiallisesti käyttäytyviä autoilijoita. Valitettavasti se on jatkuvasti pienenevä joukko, joka autoilijoista huomioi hevosen liikenteessä.
Heilautan. Koska moni auto EI pysähdy. On kivaa, jos kuski heilauttaa takaisin. Ei heilautus maksa minulle mitään tai hidasta matkaani.
En. Autoilijan pitääkin antaa tietä, enkä liikenteessä muutenkaan kiittele tai odota kiitosta lain noudattamisesta.
Minusta se on vaan kohteliasta heilauttaa kättä kiitokseksi, vaikka sääntö onkin, että kuskin pitää pysähtyä. Kai sitä saa silti olla ystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vaan kohteliasta heilauttaa kättä kiitokseksi, vaikka sääntö onkin, että kuskin pitää pysähtyä. Kai sitä saa silti olla ystävällinen.
Kysymys onkin, kiitätkö muitakin vai miksi nimenomaan tietä antava autoilija ansaitsee kiitokset.
No en tietenkään. Pitäisikö kiittää siitä, ettei autoilija ajanut ylitseni!?
En. En myöskään taputa lentokoneessa laskeutumisen jälkeen, kiitä vaimoa seksistä tai käy onnittelemassa punaisiin valoihin onnistuneesti pysähtyviä autoja.
En. En edes katso kuljettajaan vaan kiirehdin alta pois mahdollisimman nopeasti.
En myöskään autoilijana jää katsomaan heiluttaako joku minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys onkin, kiitätkö muitakin vai miksi nimenomaan tietä antava autoilija ansaitsee kiitokset.
Tapaan kyllä nyökätä tai hymyillä kiitokseksi herkästi muissakin luontevissa tilanteissa. Vaikka jos joku antaa tilaa ovella, pitää sitä minulle auki tai muuta sellaista.
Jos auto pysähtyy stop-merkin tai kolmion taakse, se ei ole samalla lailla luonteva tilanne kiittämiselle, kun siinä ei ole niin lähellä autoilijaa eikä edes katsekontaktissa, jos itse siis istun vaikka toisessa autossa.
Kyllä. Kaupassani myös kiitän asiakkaitani siitä, että he eivät varastaneet.
En kyllä miellä mitenkään erityisen kiitoksen arvoiseksi, jos joku noudattaa liikenneääntöjä. En siis heilauta kättäni niille, jotka ajavat nopeusrajoituksen mukaan, väistävät tullessaan kärkikolmion takaa tai pysäköivät laillisesti maksaen tarvittaessa parkkimaksun. Lisäksi minulle opetettiin jo autokoulussa 1965, että torvea ei pidä neuvoa torvella!
Heilutan mutta en näe heiluttaako ne mulle takasin kun yleensä tallustan ilman rillejä. Bussikuskia tervehdin ja heilutan kun jään kyydistä pois. Ja joskus näkee kadulla niin ystävällisen näkösiä ihmisiä että on pakko sanoo niille jotain kivaa tai vaikka vaan tervehtiä vaikkei tuntiskaan.
Eihän kävelijöillä nouse katse koskaan puhelimesta niin mistå ne muka edes huomaisi että heille ensinnäkin annettiin tilaa kun kävelijlilla on pelkkiä oikeuksia liikenteessä eikä mitään velvollisuuksia liikenteen sujuvuuden suhteen
Heilautan. Onko se kiitos vai ei onkin toinen juttu.
Huomioin sen toisen ihmisen, joka on siellä ratin takana. Olemme yhtäaikaa samassa hetkessä, samassa paikassa. Hän huomioi minun tienylitysaikeeni ja minä osoitan hänelle, että huomaan hänen antavan minulle aikaa mennä turvallisesti toiselle puolelle.
Onko se kädenheilautus nyt sitten kiitos vai pelkästään sitä, että siinä hetkessä ilmoitamme toisillemme, että näen sinut ja aikomuksesi (antaa tietä ja ylittää tien).
Joka tapauksessa maailmasta tulee ystävällisempi paikka, kun kohtaamme toisemme ihmisinä. Ei aina tarvitse miettiä tekemisiään sen kautta, että onko joku asia velvollisuus vai ei. Voi olla huomaavainen ihan muuten vaan :)
Heilautan aina kättä kiitokseksi. Tervehdin myös bussikuskia bussiin tullessa ja heilautan kättä kiitokseksi kyydistä, kun lähden bussista pois.