En ymmärrä miten jotkut osaavat jo nuorena tehdä järkeviä valintoja
Minä en osaa vieläkään ja olen tuhlannut kaikki rahani. Mitään älyttömiä velkoja ei onneksi ole, mutta ei mitään omaisuuttakaan.
N42
Kommentit (53)
No, se on kykyä katsoa nenäänsä pidemmälle. Ymmärrystä, että jos valitsen a, niin siitä seuraa x - jos valitsen b, niin siitä seuraa y.
Impulsiiviset ihmiset eivät tähän kykene.
Se varmaan lähtee ihan lapsuudesta ja kotoa, että kuinka oppii arvostamaan itseään. Osa taas oppii käyttämään muita hyväkseen ja pyrkii pääsemään päättäviin asemiin. Toiset menevät ihan fiiliksen mukaan ja vähän niinkuin ajelehtivat päivästä toiseen.
Mi taas en ymmärrä ketään, joka ei osaa tehdä järkeviä valintoja nuoresta lähtien. En vaan arvosta.
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei vaan voi olla dippainssejä.
Ei niin. Itsekin olen vaan AMK-inssi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mi taas en ymmärrä ketään, joka ei osaa tehdä järkeviä valintoja nuoresta lähtien. En vaan arvosta.
Onpa ikävästi sanottu. Toiset vaan kypsyy ja oppii myöhemmin, kaikki ei aina ole omaa ansiota.
Vierailija kirjoitti:
No kaikki ei vaan voi olla dippainssejä.
Ooh! Kyllä käy puolisoasi kateeksi kun tommosen aarteen on saanu napattua.
Ei vaan, tippainssejä tylsempiä ja itseriittoisempia ihmisiä en tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ikävästi sanottu. Toiset vaan kypsyy ja oppii myöhemmin, kaikki ei aina ole omaa ansiota.
Olen samaa mieltä, että oli ikävästi sanottu.
Jos ei tiedä, mitä ei halua, niin miten voi tietää, mitä haluaa?
Mitä ovat väärät valinnat? Eikö kaikkea elämänkokemusta voi katsoa tiedonkeruuna?
Mä olen niitä ihmisiä joita on lapsesta asti pidetty järkevänä ja ikäistään fiksumpana koska en ole koskaan tehnyt mitään tyhmyyksiä.
Mutta oikeasti tyhmyyksien tekemättä jättäminen ei ole johtunut järkevyydestä vaan aivan suunnattoman suuresta pelosta kaikkea mahdollista kohtaan.
Koen että elämäni on osittain ikään kuin jäänyt elämättä. En ole tehnyt tyhmyyksiä mutta pelkoni takia en ole tehnyt paljon mitään muutakaan.
Kodin malli ja vanhempien tuki. Jos on jätetty omilleen heti kun 18 täyttää niin todennäköisesti ei tee pelkkiä onnistuneita valintoja. Aivot kun kehittyy vielä vuosia. Fyysinen olemus on valmis vasta noin 25-vuotiaana, (lähde: Ihmisen anatomia ja fysiologia) ei aivotkaan ole valmiit vielä 18-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen niitä ihmisiä joita on lapsesta asti pidetty järkevänä ja ikäistään fiksumpana koska en ole koskaan tehnyt mitään tyhmyyksiä.
Mutta oikeasti tyhmyyksien tekemättä jättäminen ei ole johtunut järkevyydestä vaan aivan suunnattoman suuresta pelosta kaikkea mahdollista kohtaan.
Koen että elämäni on osittain ikään kuin jäänyt elämättä. En ole tehnyt tyhmyyksiä mutta pelkoni takia en ole tehnyt paljon mitään muutakaan.
Ihan hyvä tämäkin näkökulma. Mulla on kyllä ollut elämässä hauskaa, sitä en voi kieltää.
Ap
Minun lähipiirini nuoret ovat aivan liian järkeviä. Puolet haluavat lääkäriksi, koska siinä voi tienata hyvin. Järkevyyttä ei löydy kyllä siinä, että ottaisivat selvää, millaista lääkärin työ oikeasti on. Sama juttu oikikseen haluavien kanssa.
Omia lukioikäisiä lapsiani kehotan miettimään, että voi olla sekä se todellinen intohimoala, vaikka kaupunkimaantiede tai kielifilosofia tai mikä tahansa, mutta siihen kannattaa satsata. Siinä rinnalla voi sitten ottaa sivuaineita tai keikkatöitä jostain vähän työllistymismyönteisemmältä alalta. Tai sitten omistaa oikean sisäisen palonsa sille intohimolleen ja tekee vähän vähemmän hohdokkaita töitä hengenpitimiksi.
Kovin kapeaa on elämä, jos valinnat tekee aina vain järkevyyden perusteella.
Ei ne osaakaan, niiden vanhemmat osas, nepotismivauva on ihan yhtä määly kun muutkin se on vaan olevinaan kun on päässyt liian helpolla.
Kasvaa kieroon ja kostaa sen sit myöhemmin muille kun ei ymmärrä yhteyttä asioiden ansaitsemisen ja niistä nauttimisen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Kodin malli ja vanhempien tuki. Jos on jätetty omilleen heti kun 18 täyttää niin todennäköisesti ei tee pelkkiä onnistuneita valintoja. Aivot kun kehittyy vielä vuosia. Fyysinen olemus on valmis vasta noin 25-vuotiaana, (lähde: Ihmisen anatomia ja fysiologia) ei aivotkaan ole valmiit vielä 18-vuotiaana.
Ei tämäkään aina selitä. Mulla on kaksi siskoa, joista toinen on osannut tehdä niitä järkeviä valintoja puolison löytämisestä lähtien, toinen taas on samanlainen haihattelija kuin minäkin ja suunnilleen samanikäisinä ollaan kaikki lähdetty maailmalle. Vanhempani ovat pitkässä avioliitossa ja vakavaraisia.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riskejä voi ottaa, mutta ei niitä tyhmyyksiä tarvitse tehdä. Miksi pitäis tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne osaakaan, niiden vanhemmat osas, nepotismivauva on ihan yhtä määly kun muutkin se on vaan olevinaan kun on päässyt liian helpolla.
Kasvaa kieroon ja kostaa sen sit myöhemmin muille kun ei ymmärrä yhteyttä asioiden ansaitsemisen ja niistä nauttimisen välillä.
Tää on btw se mekajismi joka selittää katkerat boomerit joilla on kaikki mutta yhtään ne ei osaa nauttia omastaan, kyllä ne syvällä sisimmässään tietää kuinka ansaittua se oma on ja se näkyy naamasta, samasta syystä syyttävät muita loisiks ja roistoiks, ovat sitä itse niin eivät pysty ymmärtään et muut ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Onks sulla adhd?
Saattaa olla. Ei ole koskaan tutkittu, kun olen pärjännyt aina koulussa hyvin.
Ap
Onko täällä sellaisia ihmisiä?