Isoja konkursseja tulee nyt liukuhihnalta, laskee asiantuntija: "Erityisen huolestuttavaa
Suomessa kaatuu konkurssiin nyt useita miljoonaluokan yrityksiä.
Suomessa on kaatunut tänä vuonna jo 194 miljoonaliikevaihtoa tehnyttä yritystä.
Asiakastiedon mukaan isoja konkursseja on liki 50 prosenttia enemmän vuodentakaiseen nähden.
Huhhuh....joko lamaa pukkaa vai jääkö pelkäksi taantumaksi.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/isoja-konkursseja-tulee-nyt-liukuhih…
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ollutkaan karjuvaa työvoimapulaa, kuinka tässä näin pääsi käymään. Onhan meille jo vuosia kerrottu kuinka kaikki vain menee töihin paikkaamaan tätä karjuvaa työvoimapulaa. Jännä juttu.
Minulla lukion opo vuonna 1999 kertoi, että tulisi karjuva työvoimapula ja meidät revittäisiin töihin kesken jatko-opintojen.
Ja syy tähän oli mikäpä muukaan kuin se että pian suuret ikäluokat siirtyvät eläkkeelle, ja sitten saatte valita työpaikkanne. Näin ei ihan tainnut käydä.
Vanha viisaus kuuluu näin: Jos et osaa, ala opettaa. Eivät nämä mitään taloustieteilijöitä ole eivätkä ymmärrä sen syvemmin mistään muusta kuin niistä kirjojensa sisällöstä (jonka osaavat vain ulkoa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2023 on uusi 1991. Nyt vaan ei ole Nokiaa ja markkaa edes pelastamassa Suomea.
Vihreä siirtymä vilahtaa,miljardit Suomineidon kassaan kilahtaa.
Vihreä siirtymä kilahtaa, biopolttoainetehdas Rotterdamiin vilahtaa.
"Tämä on vihreää siirtymää ja näinollen kannatettavaa"
- Sanna Marin
Vierailija kirjoitti:
Yksi asia on varma, kun sijoitusfirmojen geelitukat kehottavat laittamaan rahat indeksirahastoihin tai milloin mihinkin ja kansa lähtee tähän mukaan, kaikki on romahtamassa kahden vuoden sisällä.
Ehkä kannattaa sijoittaa muihin kuin kotimaisiin yrityksiin ja rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Tätä Suomi halusi. Kiitetään persuleja, kokoomusloisia, uskovaisia ja ruotsalaisia. Pääasia, että raharikkaan salkkuun kilahtaa lisää rahaa.
Sydän on oikealla. <3 <3 Suomi nousuun. <3 <3
Tämä rakennettiin edellisen hallituksen aikana PersuHullu.
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Itse kuin tästä jo kolmisen vuotta sitten "salaliittoteoriana" miten Great resettiin tulee kuulumaan suuri määrä konkursseja. Lopulta muutama suuryritys omistaa kaiken.
Minäkin alan vähitellen uskomaan tähän great resettiin. Minä joka en usko oikein mihinkään. On tämä jotenkin hulluksi mennyt koko maailma. Ehkä tulee vain luettua liikaa kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa taantuma on vähitellen taittumassa kohti parempia aikoja. Suomessa on tulossa lama. Tottakai kaikilla on kukkaronnyörit tiukalla. Kiitos orpo.
Så var det även år 2008-2009 efter finanskrisen. De andra staterna runt Östersjön tog smällen som den kom och började repa sig år 2010. Finland stretade emot och hade en regression (enligt definition en depression) som räckte från år 2009 - 2018. Sipiläs sista år gick visst på plus och så barkade det åt helvete igen med vänstern vid rodret. Är nästa finska depression från 2023 till 2032? Så ser det tyvärr ut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Itse kuin tästä jo kolmisen vuotta sitten "salaliittoteoriana" miten Great resettiin tulee kuulumaan suuri määrä konkursseja. Lopulta muutama suuryritys omistaa kaiken.
Minäkin alan vähitellen uskomaan tähän great resettiin. Minä joka en usko oikein mihinkään. On tämä jotenkin hulluksi mennyt koko maailma. Ehkä tulee vain luettua liikaa kaikkea.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Great_Reset
Klaus Schwab on kirjoittanut asiasta kirjankin, lue se niin et ole palstatietojen varassa. Hieman huonosti on vain saatavissa Akateemisessa kirjakaupassa kun on ollut niin kova kysyntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Historialla on tapana toistaa itseään.
Ja sitä kutsutaan ihan vaan elämäksi. On naivia kuvitella hyvin aikojen olevan ikuiseksi ajoiksi ansaittuja.
Eihän sillä ole mitään väliä, ovatko ne "ansaittuja" vai ei, kun samoja virheitä vaan toistetaan ja ne johtaa huonoihin lopputuloksiin.
Suomi olisi voinut ottaa Ruotsin tilanteen varoituksena, hallitus olisi voinut pohtia, onko laman alla todella fiksua leikata pois kansan ostovoima samalla kun inflaatio kurittaa kotitalouksia. Mutta ei, samat virheet vaan.
Orpon piti laittaa Suomi kuntoon ja nostaa työllisyyttä 100 000:lla työntekijällä. Pelkästään heinäkuussa jäi 83 000 ihmistä työttömäksi, mikä on historiallisen kova määrä.
Vierailija kirjoitti:
Fazer aloittaa muutosneuvottelut kaurajuomien valmistuksessa – 93 vakituista työpaikkaa vaarassa.
Tuntekaa pisto sydämmessänne Oautlyn ostajat! Minä ostavan Valion Baristaa, on myös paremman makuista, ja etenkin kotimaista..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fazer aloittaa muutosneuvottelut kaurajuomien valmistuksessa – 93 vakituista työpaikkaa vaarassa.
Tuntekaa pisto sydämmessänne Oautlyn ostajat! Minä ostavan Valion Baristaa, on myös paremman makuista, ja etenkin kotimaista..
Minä ostan Valion maitoa. Ihan oikeaa maitoa.
kreikassa kiitellään juttaa antoi 3 miljardia e italiassa sannaa antoi 7miljardia e. suomen demari tytöt ei pihtaile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Great_Reset
Klaus Schwab on kirjoittanut asiasta kirjankin, lue se niin et ole palstatietojen varassa. Hieman huonosti on vain saatavissa Akateemisessa kirjakaupassa kun on ollut niin kova kysyntä.
Kestävä kehitys on yksi avainkäsite ihmisten (suurten massojen) köyhdytykseen ja kurjistamiseen. Eihän tuon haluaisi olevan totta mutta mitä enemmän asiaa tutkii, sitä enemmän tukka nousee pystyyn. Kaikesta omistamisesta aiotaan tehdä hankalaa, vaikeaa, kallista mm verotuksella. Ihmisiä pakataan yhä enemmän suurkaupunkeihin nippuun, josta voi olla vaikeaa päästä ulos. Niin mites se ruokahuolto? Eihän tuollaista määräilyä voi mitenkään tukea. Mitähän kaikkea keksitään vielä kieltää kun maailma pitää pelastaa ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten tässä näin taas kävi. Lamaa pukkaa ja käy kuten edellisellä kerralla: 90-luvulla oikeistohallitus päätöksillään sekä syvensi että pidensi kurjuutta. Historia toistaa itseään.
Suomalaisten ostovoima on tuhottu 2000-luvulla. Syitä on paljon (huoltosuhde, vihreä siirtymä jne) mutta osaltaan työntekijät itse ovat olleet haluttomia taistelemaan palkankorotuksusta: on tyydytty 0.9-1.1% vuosikorotuksiin. Länsinaapurissa lennään 4.5-6.5% vuositasolla. Poikkeuksena tästä muutama ala, joka ei ole suostunut lammasteluun. Näitä paria ostovoimaista alaa tietenkin inhotaan ja kadehditaan samanaikaisesti.
Mutta mikä auttaisi? Työttömiltä leikkaaminen ei luo yhtään työpaikkaa ja ne harvat paikat, joissa maksetaan kunnon palkkaa ovat kiven alla ja vähenemään päin. Voi voi, Suomi taantuu kehitysmaaksi, mutta meillä ei ole edes lämpöä lohdutuksena. Kylmässä ja pimeässä järsimme nauriita somekanaville vihaa pursuavia viestejä kännyköistämme kirjoitellen. Naapurissa on näköjään vielä valot, rehvastelee saatana tuhlailullaan.
Hienoa, mutta jos/kun tuottavuus ei kasva ei voi vaatia sitä palkankorotustakaan koska menee kilpailukyky ja loppuu ne työt. Unohdit tuon pikkuseikan mainita.
Det är skatterna som äter upp köpkraften. Skatter har ni i världsrekordklass, tillsammans med offentlig sektor per capita som äter upp skatteintäkterna plus 15 % utöver dem i nu dyra utlandslån.
För få jobbar, ännu färre betalar skatt och alla lever på de pengarna. Prognosen är rakt av genomrutten.
Vierailija kirjoitti:
Usa jakaa pakotteita suomalaisyrityksille, ja pienet suomalaisyritykset tuhotaan tarkotuksella "koronan" takia
En ihmettele
Usa on ekonomisesti kiusannu Lännen pikkuvaltioita jo ties kuinka kauan, tavote on vallottaa omilla yrityksillään meidän maat ja tuhota kaikki alkuperänen meidän omassa omistuksessa oleva.
Joka ketju muuttuu äkkiä iigorien mölinäksi. Onko jo aloittaja iigori, vai hyppääkö nämä junaan kesken matkan, se olisi hyvä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ostan Valion maitoa. Ihan oikeaa maitoa.
Nimenomaan. Ei mitään kauralimaa.
Vierailija kirjoitti:
"Maailman parhaan" pääministerin koronatotalitarismi alkaa niittämään satoa.
Ja sitä totalitarismia ihmiset huusivat suu vaahdossa. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Orpon piti laittaa Suomi kuntoon ja nostaa työllisyyttä 100 000:lla työntekijällä. Pelkästään heinäkuussa jäi 83 000 ihmistä työttömäksi, mikä on historiallisen kova määrä.
Bullshit. Det enda som hände var det, att nu ser även blinda hur onödiga Statistikcentralens arbetslöshetslögner är. ANM har alla på personbeteckningen och deras siffror är helt olika.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa taantuma on vähitellen taittumassa kohti parempia aikoja. Suomessa on tulossa lama. Tottakai kaikilla on kukkaronnyörit tiukalla. Kiitos orpo.
Johtuu siitä, että elvyttävät velalla. Suomihan se ei velkaa ota. Oikeasti tilanne ei ole sen parempi muualla Euroopassa. Saksan talous köhii ja tottakai se vaikuttaa Suomeen, koska Saksa on suurin kauppakumppani.
Vihreä siirtymä vilahtaa,miljardit Suomineidon kassaan kilahtaa.