Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yli 45-vuotias liian vanha opiskelemaan uuteen ammattiin?

Vierailija
02.10.2023 |

45 vuotta on siis ikää, ja aikanaan tuli opiskeltua ns. "väärään" ammattiin työnsaannin kannalta (silloin tosin työtilanne vaikutti ihan hyvältä). Ja viimeiset viisi vuotta onkin tullut tehtyä kaikenlaisia sekalaisia hanttihommia, työttömänä olon lisäksi, kun oman alan töitä ei juurikaan ole ollut tarjolla.

Nyt olen tullut siihen tulokseen, että tälle tilanteelle pitäisi tehdä jotain, mutta onko jo liian myöhäistä? Meinaan, kyllä luulisin opiskelemaan pääseväni, mutta olenko liian vanha työllistymään uudelle alalle, jos valmistuessani olen lähemmäs 50-vuotias. Ei oikein kiinnostaisi kaikki opintolainat ja muut, jos vain valmistun työttömäksi, mutta ei tämä nykyinen tilannekaan oikein vaikuta hyvältä.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan alasta. Mitä olit ajatellut?

Vierailija
2/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paljolti alasta. Kyllä lääkäri, poliisi tai pappi työllistyy, vaikka olisi vastavalmistunut 50-vuotias. Media-assistentti tai sihteeri tuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
4/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole liian vanha opiskelemaan eli kehittämään itseään. Työllistyminen lähes viisikymppisenä on eri juttu. Paitsi jos aiot kouluttautua alalle, jossa on suorastaan kirkuvan karjuva työvoimapula. 

Vierailija
5/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja taitaa olla ainoita realistisia vaihtoehtoja.

Vierailija
6/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Joku opiskeli lääkäriksi valmistuen yli 50 vuotiaana.

Verhoilija, puuseppä, sairaanhoitaja

.. näitä ammatinvaihtajina tullut.

Vierailija
7/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ei mitään järkeä.

Vierailija
8/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harvalla alalla halutaan palkata liki 50-vuotiasta vastavalmistunutta. Mutta voihan sitä omaksi ilokseen opiskella. 

Vierailija
9/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleisesti, mutta se ala kyllä kannattaa katsoa tarkkaan, mille kouluttautuu, koska riippuu täysin alasta onko realistisia työllistymismahdollisuuksia vastavalmistuneena viisikymppisenä. 

Vierailija
10/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmä fakta on, että lähes 50v on auttamatta liian vanha useimpien työnantajien mielestä. 

Vierailija
11/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole liian vanha opiskelemaan eli kehittämään itseään. Työllistyminen lähes viisikymppisenä on eri juttu. Paitsi jos aiot kouluttautua alalle, jossa on suorastaan kirkuvan karjuva työvoimapula. 

Osalla työvoimapula-aloistakin on pahaa ikärasismia. Esim. it-alalle tuskin kannattaa yrittää, ei kukaan palkkaa vastavalmistunutta viisikymppistä, valitettavasti. 

Vierailija
12/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 successful people who switched careers after turning 50

https://www.hellawealth.com/blog/work/people-switched-careers-after-50/

Vierailija
13/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm. minä hain merkonomipohjalta 42-veenä yliopistoon ja pääsin. Opiskelin ekan vuoden opintovapaalla aikuisopintotuella, lainaa en ottanut. (Laitettiin puolison kanssa myös asuntolaina pelkälle korolle tuoksi vuodeksi). Ajoin myös ajokortin, koska yliopistolle oli 150 km matkaa kotoa.... Toisesta vuodesta alkaen olin koko ajan töissä ja minulla kävi niin, että työtehtäväni vain muuttuivat vaativammiksi samalla työantajalla (liksa ei juuri noussut) ja lopulta vaihdoin työnantajalta toiselle, paremman tittelin ja palkan perässä. Olen vielä senkin jälkeen vaihtanut työnantajaa. 

Nykyään hommiini kuuluu ulkomaan edustamista muutaman kerran vuodessa. 

Se riippuu alasta. Täysvaihto voi kannattaa tai sitten ei. Selvitä millä alalla on työvoimapulaa. Minun alallani ei ole työvoimapulaa, vaan erityisosaamispulaa. Enempää en sano, koska voisi joku tunnistaa. 

N53v

Vierailija
14/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljolti alasta. Kyllä lääkäri, poliisi tai pappi työllistyy, vaikka olisi vastavalmistunut 50-vuotias. Media-assistentti tai sihteeri tuskin.

Ei vastavalmistunut 50-vuotias poliisi työllisty. Kenttähommiin on ainakin liikaa ikää.

Vierailija
15/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei liene tuleva ammatti vaan ikä. Jo 45-vuotiaalle työn löytäminen uudelta alalta ilman uskomattomia suhteita on usein liki mahdotonta alasta riippumatta. Vaikka hallitus muuta kovin väittääkin niin todellisuus on ihan toinen.

Vierailija
16/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt nuorena tajuta että eläkeikä on todellisuudessa noin 50 vuotta. Ihan älytöntä pidentää eläkeikää kun tuota vanhemmat ei saa edes töitä ja saavat helpommin potkut.

Vierailija
17/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

On se.

Ei 45-vuotias kelpaa enää kenenkään palvelukseen varsinkaan uutena työntekijänä ja vieläpä vastavalmistuneena. Näiden ikäloppujen raakkien kouluttaminen on maailman tyhmintä rahantuhlausta.

Ja miksi sitä alaa pitää enää tuossa iässä vaihtaa kun muutenkin on jo parinkymmenen vuoden kuluttua jäämässä eläkkeelle (jos elää edes niinkään vanhaksi)? Koko elämä on jo loppusuoralla tuossa (ja tässä: sama koskee minuakin kun olen jopa vielä vähän vanhempi - ja olenkin jo eläkkeellä) iässä, ja työelämä varsinkin (on loppusuoralla 45-vuotiaana).

Ei tyhjä kannata (ETYK).

Ap, lusikoi tuota samaa ja jo tuttua soppaasi vaan kunnes eläke tai viikatemies ratkaisee ongelmasi ihan itsestään luonnollista tietä.

Vierailija
18/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kannattaa panostaa johonkin ammattitaitoon pelkän tutkinnon sijasta, vaikka eivät ne tietenkään sulje toisiaan pois. Mutta jos ajattelet osaamisesi myymistä sen sijaan, että joutuisit kilpailemaan nuorten kanssa palkkatöistä?

Vierailija
19/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla alalla halutaan palkata liki 50-vuotiasta vastavalmistunutta. Mutta voihan sitä omaksi ilokseen opiskella. 

Vierailija kirjoitti:

Ei yleisesti, mutta se ala kyllä kannattaa katsoa tarkkaan, mille kouluttautuu, koska riippuu täysin alasta onko realistisia työllistymismahdollisuuksia vastavalmistuneena viisikymppisenä. 

Vierailija kirjoitti:

Kylmä fakta on, että lähes 50v on auttamatta liian vanha useimpien työnantajien mielestä. 

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei liene tuleva ammatti vaan ikä. Jo 45-vuotiaalle työn löytäminen uudelta alalta ilman uskomattomia suhteita on usein liki mahdotonta alasta riippumatta. Vaikka hallitus muuta kovin väittääkin niin todellisuus on ihan toinen.

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt nuorena tajuta että eläkeikä on todellisuudessa noin 50 vuotta. Ihan älytöntä pidentää eläkeikää kun tuota vanhemmat ei saa edes töitä ja saavat helpommin potkut.

Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

On se.

Ei 45-vuotias kelpaa enää kenenkään palvelukseen varsinkaan uutena työntekijänä ja vieläpä vastavalmistuneena. Näiden ikäloppujen raakkien kouluttaminen on maailman tyhmintä rahantuhlausta.

Ja miksi sitä alaa pitää enää tuossa iässä vaihtaa kun muutenkin on jo parinkymmenen vuoden kuluttua jäämässä eläkkeelle (jos elää edes niinkään vanhaksi)? Koko elämä on jo loppusuoralla tuossa (ja tässä: sama koskee minuakin kun olen jopa vielä vähän vanhempi - ja olenkin jo eläkkeellä) iässä, ja työelämä varsinkin (on loppusuoralla 45-vuotiaana).

Ei tyhjä kannata (ETYK).

Ap, lusikoi tuota samaa ja jo tuttua soppaasi vaan kunnes eläke tai viikatemies ratkaisee ongelmasi ihan itsestään luonnollista tietä.

Eipä vaikuta kovin lupaavalta. No, jos ei opiskelu kannata, niin mitä tässä sitten pitäisi tehdä, jotta saisi elämäänsä ja taloudellista tilannettaan parannettua pitkällä tähtäimellä. Onko ehdotuksia?

(Esim otetaan vaikka sijoittaminen. Siihen  tarvitaan alkupäomaa ja minun tuurillani sijoittamisessa onnistuminen on yhtä todennäköistä kuin loton päävoiton saaminen.)

AP.

Vierailija
20/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin 48 vuotiaana näyttää siltä että työt tässä elämässä on tehty, ei pääse enää mihinkään. Yksikin paikka minne olen hakenut ilmoittelee hakevansa joulun sesonkiin lisätyövoimaa, hain sinne, mutta tuli vastaus että en ole tullut valituksi. No heti seuraavana päivänä ilmoittelivat taas samaa lisätyövoiman tarvetta.

Ovat ikäänkuin tehneet periaatepäätöksen, että ainakaan minua ei oteta töihin ihan vaan periaatteesta, ennemmin ovat vaikka työvoimapulassa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi