Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko yli 45-vuotias liian vanha opiskelemaan uuteen ammattiin?

Vierailija
02.10.2023 |

45 vuotta on siis ikää, ja aikanaan tuli opiskeltua ns. "väärään" ammattiin työnsaannin kannalta (silloin tosin työtilanne vaikutti ihan hyvältä). Ja viimeiset viisi vuotta onkin tullut tehtyä kaikenlaisia sekalaisia hanttihommia, työttömänä olon lisäksi, kun oman alan töitä ei juurikaan ole ollut tarjolla.

Nyt olen tullut siihen tulokseen, että tälle tilanteelle pitäisi tehdä jotain, mutta onko jo liian myöhäistä? Meinaan, kyllä luulisin opiskelemaan pääseväni, mutta olenko liian vanha työllistymään uudelle alalle, jos valmistuessani olen lähemmäs 50-vuotias. Ei oikein kiinnostaisi kaikki opintolainat ja muut, jos vain valmistun työttömäksi, mutta ei tämä nykyinen tilannekaan oikein vaikuta hyvältä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole liian vanha opiskelemaan eli kehittämään itseään. Työllistyminen lähes viisikymppisenä on eri juttu. Paitsi jos aiot kouluttautua alalle, jossa on suorastaan kirkuvan karjuva työvoimapula. 

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla alalla halutaan palkata liki 50-vuotiasta vastavalmistunutta. Mutta voihan sitä omaksi ilokseen opiskella. 

Vierailija kirjoitti:

Ei yleisesti, mutta se ala kyllä kannattaa katsoa tarkkaan, mille kouluttautuu, koska riippuu täysin alasta onko realistisia työllistymismahdollisuuksia vastavalmistuneena viisikymppisenä. 

Vierailija kirjoitti:

Kylmä fakta on, että lähes 50v on auttamatta liian vanha useimpien työnantajien mielestä. 

Vierailija kirjoitti:

Ongelma ei liene tuleva ammatti vaan ikä. Jo 45-vuotiaalle työn löytäminen uudelta alalta ilman uskomattomia suhteita on usein liki mahdotonta alasta riippumatta. Vaikka hallitus muuta kovin väittääkin niin todellisuus on ihan toinen.

Vierailija kirjoitti:

Olisi pitänyt nuorena tajuta että eläkeikä on todellisuudessa noin 50 vuotta. Ihan älytöntä pidentää eläkeikää kun tuota vanhemmat ei saa edes töitä ja saavat helpommin potkut.

Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

On se.

Ei 45-vuotias kelpaa enää kenenkään palvelukseen varsinkaan uutena työntekijänä ja vieläpä vastavalmistuneena. Näiden ikäloppujen raakkien kouluttaminen on maailman tyhmintä rahantuhlausta.

Ja miksi sitä alaa pitää enää tuossa iässä vaihtaa kun muutenkin on jo parinkymmenen vuoden kuluttua jäämässä eläkkeelle (jos elää edes niinkään vanhaksi)? Koko elämä on jo loppusuoralla tuossa (ja tässä: sama koskee minuakin kun olen jopa vielä vähän vanhempi - ja olenkin jo eläkkeellä) iässä, ja työelämä varsinkin (on loppusuoralla 45-vuotiaana).

Ei tyhjä kannata (ETYK).

Ap, lusikoi tuota samaa ja jo tuttua soppaasi vaan kunnes eläke tai viikatemies ratkaisee ongelmasi ihan itsestään luonnollista tietä.

Eipä vaikuta kovin lupaavalta. No, jos ei opiskelu kannata, niin mitä tässä sitten pitäisi tehdä, jotta saisi elämäänsä ja taloudellista tilannettaan parannettua pitkällä tähtäimellä. Onko ehdotuksia?

(Esim otetaan vaikka sijoittaminen. Siihen  tarvitaan alkupäomaa ja minun tuurillani sijoittamisessa onnistuminen on yhtä todennäköistä kuin loton päävoiton saaminen.)

AP.

Jos sijoitat indeksiin, kai on todennäköistä saada pörssin keskimääräinen tuotto, vaikka ei varmaa. Mutta jos olet välillä työtön, sijoittaminen voi leikata jatkossa tukia.

Vierailija
22/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kohta 51- vuotias. Olen maisterivaiheen opiskelija yliopistossa. Ikä ei ole mikään este uuden oppimiselle tai ammatin vaihtamiselle. Ensimmäiset vuodet opiskelin opintotuen ja opintolainan avulla. Nyt teen kokopäivätyötä ja opiskelen samalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kohta 51- vuotias. Olen maisterivaiheen opiskelija yliopistossa. Ikä ei ole mikään este uuden oppimiselle tai ammatin vaihtamiselle. Ensimmäiset vuodet opiskelin opintotuen ja opintolainan avulla. Nyt teen kokopäivätyötä ja opiskelen samalla.

Mikä ala kannattaa valita? Pärjäisikö ilman lainaa?

Vierailija
24/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmä fakta on, että lähes 50v on auttamatta liian vanha useimpien työnantajien mielestä. 

Riippuu alasta. Minun esimiehet hoputtavat valmistumistani, että voivat palkat minut vakituiseksi. Laki vaati alallani tutkinnon, jotta on pätevä.

Vierailija
25/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat, jossa elämänkokemus ja laaja työkokemus on pelkästään plussaa, kuten psykiatria, sosiaaliala ym.

Ilman lainaa pärjää, jos on valmis tekemään samaan aikaan töitä ja opiskelemaan vapaa-ajat eli illat, viikonloput ja lomat.

Vierailija
26/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-allalla on paljon aikuisopiskelijoita joka suunnalla. Isolla osalla on joku alan perustutkinto alla, ei kuitenkaan läheskään kaikilla. Töitä kyllä löytyy niin kauan kuin tehdä haluaa. Itse olen opiskellut ja tunnen monta yli nelikymppisenä opiskellutta.

Vierailija
27/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alat, jossa elämänkokemus ja laaja työkokemus on pelkästään plussaa, kuten psykiatria, sosiaaliala ym.

Ilman lainaa pärjää, jos on valmis tekemään samaan aikaan töitä ja opiskelemaan vapaa-ajat eli illat, viikonloput ja lomat.

No mutta miksipä töitä saisi opiskelijanakaan jos ei muutenkaan saa? Jos saa töitä, miksi opiskella kun työnteossa on kyse toimeentulosta.

Vierailija
28/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Vierailija
29/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta miksipä töitä saisi opiskelijanakaan jos ei muutenkaan saa? Jos saa töitä, miksi opiskella kun työnteossa on kyse toimeentulosta.

Luultavasti opiskelijana on helpompi saada töitä kuin työttömänä. Voihan opiskelut sitten aina lopettaa, kun on päässyt töihin.

Vierailija
30/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole liian myöhäistä. Itse opiskelin vähän sinua vanhempana uuden tutkinnon (asun pääkaupunkiseudulla ).

Ensimmäisen työpaikan saamiseksi piti kyllä nähdä vaivaa, mutta pikku hiljaa uusi ura lähti käyntiin.

Vierailija
31/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätkäshenkilö 51 vuotta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

On se.

Ei 45-vuotias kelpaa enää kenenkään palvelukseen varsinkaan uutena työntekijänä ja vieläpä vastavalmistuneena. Näiden ikäloppujen raakkien kouluttaminen on maailman tyhmintä rahantuhlausta.

Ja miksi sitä alaa pitää enää tuossa iässä vaihtaa kun muutenkin on jo parinkymmenen vuoden kuluttua jäämässä eläkkeelle (jos elää edes niinkään vanhaksi)? Koko elämä on jo loppusuoralla tuossa (ja tässä: sama koskee minuakin kun olen jopa vielä vähän vanhempi - ja olenkin jo eläkkeellä) iässä, ja työelämä varsinkin (on loppusuoralla 45-vuotiaana).

Ei tyhjä kannata (ETYK).

Ap, lusikoi tuota samaa ja jo tuttua soppaasi vaan kunnes eläke tai viikatemies ratkaisee ongelmasi ihan itsestään luonnollista tietä.

Minusta tuossa on asenneongelma ja virhe ajattelussa työnantajilla, jos mietitään ettei 45-vuotiasta kannata enää kouluttaa, kun eläkkeelle on "enää" 20-25 vuotta. Kuinka todennäköisesti se nuori työntekijä jää siihen firmaan edes 10 vuodeksi vs tuo 45-vuotias, joka voisi ihan realistisestikin jäädä sinne eläkkeeseensä asti? Tuo työvoima- ja osaajapula on aika paljon myös ihan työnantajien oman asennevamman ansiota. Ylenkatsotaan täysin ihan kelvollisia ja potentiaalisia työntekijöitä. Tähän asiaan pitäisi todella saada muutos jos halutaan Suomi nousuun.

Vierailija
32/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä ja minulla on ollut työkavereina useita vastavalmistuneita viisikymppisiä kollegoita. Alasta riippuu, mutta esim. sosiaalityöntekijänä työllistyy taatusti myös keski-ikäisenä. 

Vierailija
33/33 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole liian vanha opiskelemaan eli kehittämään itseään. Työllistyminen lähes viisikymppisenä on eri juttu. Paitsi jos aiot kouluttautua alalle, jossa on suorastaan kirkuvan karjuva työvoimapula. 

Osalla työvoimapula-aloistakin on pahaa ikärasismia. Esim. it-alalle tuskin kannattaa yrittää, ei kukaan palkkaa vastavalmistunutta viisikymppistä, valitettavasti. 

Miten olisi sosiaalityöntekijä? Sillä alalla ei ole varaa olla ikärasisti.