Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omakotitalo Iisalmesta 8 km metsään 379000 euroa. Ja sitten päivitellään kun kauppa ei käy.

Vierailija
02.10.2023 |

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009885734.html

Kenelle tuollainen on edes tarkoitettu? Iisalmessa ei taida olla kovin montaa työpaikkaa joilla tuollaista lainaa makseltaisiin ja jotain täysin paikasta riippumatonta etätyötä pysyvästi tekevät eivät välttämättä halua nekään juuri Iisalmeen kun täysin kelvollisen omakotitalon saa samalla hinnalla myös Tampereelta tai pk-seudulta.

Kommentit (333)

Vierailija
81/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolla hinnalla saisi pk seudultakin.

Meidän iso talo yhdellä Hkin arvoalueista arvioitiin 400 000 arvoiseksi. Toki remppaa joutuu tekemään, mutta ei tarvitse muuttaa Iisalmeen.

Siltikään teidän talo ei ole omalla rannalla varustettu.

Kuka sitä rantaa talvella tarvitsee ja kesällä on kesämökki.

Rannaton ja rannallinen tontti eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Lisäksi tuo, että mihin rantaa tarvitsee talvella paljastaa jo älykkyydestäsi kaiken puutteen. Se ettet sinä keksi rannalle talvikäyttöä, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu keksisi.

Mutta kysynnän määrittymisessä oleellista onkin että kuinka paljon löytyy niitä jotka näkevät jotain erityistä käyttöarvoa omalla rannalla talviaikana, sekä tietysti että kuinka maksukykyisiä nämä ovat. Ihan turha alkaa tölviä ketään älyn puutteesta kun yksiselitteinen tosiasia on että enemmistö ihmisistä ei taatusti kaipaa omaa rantaa yhtään mihinkään tarkoitukseen helmikuun pakkasilla. Ainoa keksimäni poikkeus on rantasaunalla varustettu talo, jonka ostaja sattuu harrastamaan avantouintia. Onko tällaista niin paljon että heidän synnyttämänsä kysyntä vaikuttaa merkittävästi kokonaiskuvaan? -eri

Vierailija
82/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhoista taloista pyydetään lähes samaa kuin paljon uudemmista... mitä ihmettä myyjät, nyt hinnat alas!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on puuta poltettu ja silti suora sähkölämmitys on kuluttanut aika paljon energiaa.

Hintataso on väärä paikan ja lämmitysmuodon vuoksi. Lisäksi hartiapankkirakentaminen herättää epäilyksiä.

Hintaa täytyy pudottaa paljon.

Vierailija
84/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talo ja paikka ovat tosi upeita sinänsä. Ihan huikea kokonaisuus. Toki talolla jo ikää, mutta ammattilainen tehnyt ja pitänyt kunnossa tätä itselleen niin ymmärrän hyvin, että hintapyyntö on korkea.

Sitten se realismi. Tämänkin kohteen arvo markkinoilla on ikävä kyllä eri kuin myyjän perusteltukin käsitys. Koska kauppaan tarvitaan tarjonnan lisäksi kysyntää, ostaja, se neuvottelutulos hinnasta on sen kohteen oikea arvo.

Tässä tapauksessa pieni, syrjäinen paikkakunta ei houkuttele. Kohde on liian kallis kakkosasunnoksi, koska pääosin valmistunut lähes 40v sitten. Sen lämmitys- ja ylläpitokulut ovat hyvin suuret. Näin rikkailla ihmisillä on erilaiset tarpeet.

Mikäli myyjä tulisi realiteetteihin, hän voisi saada tämän myytyä. Tuotteessa ei ole juurikaan vikaa. Maalämmön ja valokuidun sekä voimavirran itse asennuttaisin heti ja sitten se iso alennus.

Mutta tämä mies ei käytä edes kiinteistövälittäjää piheyttään! Välittäjällä on ototoimeksiantoja ja kokeneilla myös hyvin laajat verkostot, näistä itse maksan. Ja lisäksi realistinen käsitys hinnoista.

Mietin, eikö iäkäs myyjä ymmärrä että tätä menoa hän ei itse ehdi nauttia rahoista lainkaan. 76-vuotias ja vielä mies on sen ikäinen, että elämä alkaa jo olla jatkoajalla.

Nyt olisi hänen todella korkea aika havahtua, että elämän rajallisuus koskee meitä kaikkia ja että raha on vain rahaa, ei turvaa, ei onnea, ei statusta.

Kaiken voi myydä, kun hinta on oikea. Möin itse oman taloni, myös maaseudulta, tänä kesänä ja annoin 9% alennusta välittäjän arvioon. Aikaa meni yksi kuukausi yhteydenotosta siihen, että rahat olivat tilillä.

Sain silti kaiken omani takaisin, välittäjän palkkion jälkeenkin, koska ostin aikanaan jo miettien paitsi itseäni myös talon jälleenmyyntiarvoa. Olen sen ajatuksen mukaisesti taloa myös hieman parantanut. Voittoa en tehnyt, mutta sainhan minä asua siinä.

Perikunta myynee aikanaan tämän paikan niin halvalla, kuin tarve on. Jos ostat ja teet suuria kauppoja vain itsellesi, tämä on todellinen riski. Nyt viimeistään pitää alkaa kaikkien asunnon ja talon omistajien miettiä, miksi joku tulisi joskus tilallesi.

Et ymmärrä asiasta mitään. Ei miehellä todennäköisesti ole mitään tarvetta myydä taloaan koskaan. Velaton talo upealla paikalla ja tekemistä omiksi tarpeiksi. Jos tarpeeksi rahaa lyö pöytään, varmasti mies myy talon, mutta miksi ihmeessä pitäisi myydä halvalla, kun ei ole mikään pakko tai miksi ottaa välittäjää, kun ei ole todellakaan aikomusta myydä hinnalla millä hyvänsä. Perilliset saattavat mielummin ottaa rahaa kuin talon, mutta miksi pitäisi ajatella perillisiä, kun voi nauttia omasta elämästään itse rakentamassaan talossa, vieläpä keskellä maaseudun rauhaa.

Vierailija
85/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talo ja paikka ovat tosi upeita sinänsä. Ihan huikea kokonaisuus. Toki talolla jo ikää, mutta ammattilainen tehnyt ja pitänyt kunnossa tätä itselleen niin ymmärrän hyvin, että hintapyyntö on korkea.

Sitten se realismi. Tämänkin kohteen arvo markkinoilla on ikävä kyllä eri kuin myyjän perusteltukin käsitys. Koska kauppaan tarvitaan tarjonnan lisäksi kysyntää, ostaja, se neuvottelutulos hinnasta on sen kohteen oikea arvo.

Tässä tapauksessa pieni, syrjäinen paikkakunta ei houkuttele. Kohde on liian kallis kakkosasunnoksi, koska pääosin valmistunut lähes 40v sitten. Sen lämmitys- ja ylläpitokulut ovat hyvin suuret. Näin rikkailla ihmisillä on erilaiset tarpeet.

Mikäli myyjä tulisi realiteetteihin, hän voisi saada tämän myytyä. Tuotteessa ei ole juurikaan vikaa. Maalämmön ja valokuidun sekä voimavirran itse asennuttaisin heti ja sitten se iso alennus.

Mutta tämä mies ei käytä edes kiinteistövälittäjää piheyttään! Välittäjällä on ototoimeksiantoja ja kokeneilla myös hyvin laajat verkostot, näistä itse maksan. Ja lisäksi realistinen käsitys hinnoista.

Mietin, eikö iäkäs myyjä ymmärrä että tätä menoa hän ei itse ehdi nauttia rahoista lainkaan. 76-vuotias ja vielä mies on sen ikäinen, että elämä alkaa jo olla jatkoajalla.

Nyt olisi hänen todella korkea aika havahtua, että elämän rajallisuus koskee meitä kaikkia ja että raha on vain rahaa, ei turvaa, ei onnea, ei statusta.

Kaiken voi myydä, kun hinta on oikea. Möin itse oman taloni, myös maaseudulta, tänä kesänä ja annoin 9% alennusta välittäjän arvioon. Aikaa meni yksi kuukausi yhteydenotosta siihen, että rahat olivat tilillä.

Sain silti kaiken omani takaisin, välittäjän palkkion jälkeenkin, koska ostin aikanaan jo miettien paitsi itseäni myös talon jälleenmyyntiarvoa. Olen sen ajatuksen mukaisesti taloa myös hieman parantanut. Voittoa en tehnyt, mutta sainhan minä asua siinä.

Perikunta myynee aikanaan tämän paikan niin halvalla, kuin tarve on. Jos ostat ja teet suuria kauppoja vain itsellesi, tämä on todellinen riski. Nyt viimeistään pitää alkaa kaikkien asunnon ja talon omistajien miettiä, miksi joku tulisi joskus tilallesi.

Et ymmärrä asiasta mitään. Ei miehellä todennäköisesti ole mitään tarvetta myydä taloaan koskaan. Velaton talo upealla paikalla ja tekemistä omiksi tarpeiksi. Jos tarpeeksi rahaa lyö pöytään, varmasti mies myy talon, mutta miksi ihmeessä pitäisi myydä halvalla, kun ei ole mikään pakko tai miksi ottaa välittäjää, kun ei ole todellakaan aikomusta myydä hinnalla millä hyvänsä. Perilliset saattavat mielummin ottaa rahaa kuin talon, mutta miksi pitäisi ajatella perillisiä, kun voi nauttia omasta elämästään itse rakentamassaan talossa, vieläpä keskellä maaseudun rauhaa.

Jos tosiaan taustalla joku perikunnan toive, niin toivottavasti tämä talon omistaja pitää päänsä ja asustelee tyytyväisenä talossaan josta selvästi on ylpeä niin kauan kuin vain jaksaa taloa klapeilla lämmittää. Ihan kirjaimellisesti oma tupa, oma lupa. 👍🏻

Vierailija
86/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon on puuta poltettu ja silti suora sähkölämmitys on kuluttanut aika paljon energiaa.

Hintataso on väärä paikan ja lämmitysmuodon vuoksi. Lisäksi hartiapankkirakentaminen herättää epäilyksiä.

Hintaa täytyy pudottaa paljon.

Miksi? Ei mies aiokaan saada taloa myydyksi, vaan pitää sitä myynnissä, jos joku sattuisi olemaan sellaista ostamassa hänen määräämällään hinnalla.

Omat vanhempani ovat myyneet viimeisen 20 vuoden aikana 2 isoa omakotitaloa järvenrannalta. Molempien myyntiaika oli n. 1 vuosi. Saivat kummastakin käyvän hinnan, kun eivät olleet ensimmäisen pilkkatarjouksen perusteella myymässä, eikä siis ollut mitään pakkoa myydä, aivan kuten ei tuolla artikkelinkaan miehellä.

Vierailija
87/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savolainen kun julkasee hintapyynnön, niin vastuu on kuulijalla.

Vierailija
88/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontti sopisi myös esimerkiksi vastaanottokodin tiloiksi. Olen ymmärtänyt, että tällaiselle tontille on kyllä kysyntää”, Mähönen sanoo.

Niin että jos ei suomalaiset maksa lähes tuplia ylihintaa niin kai nyt ainakin SPR maksaisi notta saisi asutettua keekureita Iisalmeen?

Vierailija
89/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähösen perikunta pistää paikan lihoiksi 180000€lla

Vierailija
90/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkuun menevä tönö. Vuonna 2028 arvo muutamia kymppitonneja. Nostalgiahinnoittelu myyjällä.

Vierailija
91/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tosiaan taustalla joku perikunnan toive, niin toivottavasti tämä talon omistaja pitää päänsä ja asustelee tyytyväisenä talossaan josta selvästi on ylpeä niin kauan kuin vain jaksaa taloa klapeilla lämmittää. Ihan kirjaimellisesti oma tupa, oma lupa. 👍🏻

Enhän mä tuota varmaksi tiedä sanoa, mutta vähän sellainen vaikutelma syntyy tuon jutun perusteella. Ei ole yksi eikä kaksi vanhusta, jotka myyvät tilaa tai tilasta lohkottua tonttia korkealla pyyntihinnalla. Paljon ihmiset naureskelevat, ettei varmasti mene kaupaksi, mutta kun se kaupaksi meneminen ei ole edes tarkoitus vaan myyminen, jos saa kunnon hinnan.

Vierailija
92/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tontti sopisi myös esimerkiksi vastaanottokodin tiloiksi. Olen ymmärtänyt, että tällaiselle tontille on kyllä kysyntää”, Mähönen sanoo.

Niin että jos ei suomalaiset maksa lähes tuplia ylihintaa niin kai nyt ainakin SPR maksaisi notta saisi asutettua keekureita Iisalmeen?

Tiedätkö edes, mikä on vastaanottokoti? Se ei ole ollenkaan sama asia kuin vastaanottokeskus...

Vierailija
93/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kostaanottovati ehhe he..

Vierailija
94/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso omakotitalo järven rannalta? Joo saa varmasti! Saat laittaa miljoona euroa lisää tuohon hintalappuun näillä spekseillä.

Vierailija
95/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmityksen kanssa pääsee 18 000 kWh kulutukseen, kun vaan polttaa järkyttävän määrän puita ja lämmittää vain muutamaa kammaria ja nekin +17 C asti. Lukee pienellä painettuna ilmoituksen tiedoissa. 🤣

Ei tosiaan yhtään kuvaa keittiöstä josta varmaan voi tehdä johtopäätelmiä.

No hyvät varusteet ainakin, luitko tekstin keittiöstä.

En löytänyt sun pikkutekstiä.

Vierailija
96/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen pariskunta maksaa tuon summan helposti. Varsinkin jos edellisestä kämpästä on jotain jo maksettu.

Niin maksaa, mutta kysymys kai on, että miksi 8 km Iisalmesta kukaan haluaisi maksaa tuota summaa? Epäilemättä kiva paikka järven rannalla. En tiedä, miten hyvällä maulla sisustus on tehty. Mutta kysyntä ja tarjonta määrää hinnat.

Se vanha mantra sijainti, sijainti, sijainti.

Vierailija
97/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän iso talo yhdellä Hkin arvoalueista arvioitiin 400 000 arvoiseksi. Toki remppaa joutuu tekemään, mutta ei tarvitse muuttaa Iisalmeen.

Siltikään teidän talo ei ole omalla rannalla varustettu.

Kuka sitä rantaa talvella tarvitsee ja kesällä on kesämökki.

Rannaton ja rannallinen tontti eivät ole keskenään vertailukelpoisia. Lisäksi tuo, että mihin rantaa tarvitsee talvella paljastaa jo älykkyydestäsi kaiken puutteen. Se ettet sinä keksi rannalle talvikäyttöä, ei tarkoita sitä, etteikö joku muu keksisi.

Mutta kysynnän määrittymisessä oleellista onkin että kuinka paljon löytyy niitä jotka näkevät jotain erityistä käyttöarvoa omalla rannalla talviaikana, sekä tietysti että kuinka maksukykyisiä nämä ovat. Ihan turha alkaa tölviä ketään älyn puutteesta kun yksiselitteinen tosiasia on että enemmistö ihmisistä ei taatusti kaipaa omaa rantaa yhtään mihinkään tarkoitukseen helmikuun pakkasilla. Ainoa keksimäni poikkeus on rantasaunalla varustettu talo, jonka ostaja sattuu harrastamaan avantouintia. Onko tällaista niin paljon että heidän synnyttämänsä kysyntä vaikuttaa merkittävästi kokonaiskuvaan? -eri

Kysynnän määrittymisessä siltikään ei voi verrata rannatonta ja rannallista tonttia, koska niistä kiinnostuvat monesti eri ihmiset. Tiedän montakin perhettä, jotka pienten lasten vuoksi kiertävät omarsntaiset tai edes vesistön lähellä olevat talot kaukaa, sitten taas on se joukko, jolle asia on yhdentekevää ja se jolle ranta on ehdoton. Onko sitten enemmän heitä, jotka haluavat rantatontin ehdottomasti vai muita, niin todennäköisesti muita, mutta silti, varsinkaan jos ei ole pakko myydä, ei kannata jättää rantaa myyntivalttina käyttämättä, aivan kuten loistavaa sijaintia palveluiden läheisyydessä ei jätetä käyttämättä, silloin kun näin on.

Vierailija
98/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmityksen kanssa pääsee 18 000 kWh kulutukseen, kun vaan polttaa järkyttävän määrän puita ja lämmittää vain muutamaa kammaria ja nekin +17 C asti. Lukee pienellä painettuna ilmoituksen tiedoissa. 🤣

Ei tosiaan yhtään kuvaa keittiöstä josta varmaan voi tehdä johtopäätelmiä.

No hyvät varusteet ainakin, luitko tekstin keittiöstä.

En löytänyt sun pikkutekstiä.

Jos joku ei vaivaudu laittamaan kuvaa keittiöstä ja kylpyhuoneesta, niin ei ole ihan tosissaan asuntoa myymässä. 😆 Todennäköisesti ovat 1980-luvun alkuperäisasussaan ja niin karun näköisiä, että ei kehtaa edes kuvata.

Nykyään asuntoesittelyissä on jopa videoita, jos ei edes kuvia saa neljään myyntivuoteen laitettua niin onhan tuo vähän vitsi.

Vierailija
99/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintaa saattaa olla jopa 200 000 liikaa. Mutta onhan eläkeläisellä aikaa odottaa.

S#atanan tunari.

Hyvin rakennettu talo, omistaja rakennusinsinööri, joka itse rakentanut talon, kirvesmiesporikan kanssa.

Asumispinta-alaa 234 neliömetriä

Lasitetuttuja parvekkeita.

Terassi.

Kaksi saunaa. Joista toinen uusi rantasauna.

Kaikkien rakennusten kunto hyvä.

Oma tontti

Oma ranta

Kaupunkiin matkaa 8 km.

Ongelma on vain siinä, ettei noille seuduillei juurikaan muuta uusia asukkaita, perheitä, jotka tarvitsisivat suuren talon käyttöönsä.

Toki Iisalmessa on Olvi Oy, Suuri meijeri, sekä lähistöllä Ponsse Oy.

Muitakin yrityksiä lähiseudulta löytyy.

Vierailija
100/333 |
02.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keittiö on remontoitu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan