Miksi ihmiset eivät jaksa nykyään kävellä lyhyitä työmatkoja?
Itselläni on työmatka 1,3 km, kävellen n 17 minuuttia. Monet kauhistelevat kuinka jaksan kävellä näin pitkän matkan.
Huolestuttavaa, jos ei jaksa kävellä lyhyitä matkoja.
Kommentit (33)
Minulla on työmatka reilu 3km ja kuljen sen fillarilla paitsi talvella bussilla. Autoa en omista. Minua ihan hävettää, kun ajattelen, että pystynköhän minä kulkemaan sen matkan fillarilla enää lokakuun ajan, kun jotkuthan kulkevat fillarilla jopa tammikuussa 20 asteen pakkasilla
Kilometri nyt on lyhyt matka, mutta pakko myöntää että aikoinaan kun kävelin töihin 4,5 km suuntaansa, oli se aika ankeaa. Etenkin kun reitti oli ikävä, mäkinen ja valaisematon, ja työajat sellaiset että siellä kaatosateessa ja pakkasessa joutui tarpomaan aamuviideltä, monesti ennen kuin katuja oli edes aurattu. Ei ollut kivaa, mutta julkisia ei ollut ja autoon ei ollut tuolloin varaa. Riippuu siis paljon muustakin kuin pelkästä matkan pituudesta. Ja toki jos samalla pitää viedä/hakea lapsia, tehdä perheelle viikon ruokaostokset jne. niin auton käyttö voi olla järkevämpää, jos sellainen joka tapauksessa on olemassa.
Itse menen busilla töihin, mutta hölkkään kotiin, matka on 8km. Töihin ei viitsi hölkätä ja olla hikisenä koko päivää.
Pitää kanniskella läppäriä ja muuta tavaraa ja pitää säilyä siistin näköisenä, joten työmatkakävelystä ei nauti niin kuin vapaampana.
Vien lapset pöiväkotiin ja kouluun ja meillä on yleensä kaksi koiraa mukana plus epälukuisa määrä illan harrastuskamoja.
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Tästä missä mä asun on varmaan 500 metriä tohon lähikauppaan ja oon nähny ku naapurit ajaa autolla sinne ja tulee tän kyseisen kaupan kassit mukana takas kotiin
Miksi pitäisi kantaa niska vääränä kauppakasseja jos on auto? Käyn autolla kaupassa aina koska en halua niskaani rasittaa. Kävellä voin sitten ilman kantamuksia 10 km päivässä. Naapurisi on ihan oikeassa mennessään autolla kauppaan.
Jos 1,3 minuutin kävelymatkan menisi 17 minuuttia, olisin todella huolissani. Hitaasti kävellen tuohon menee 13 minuuttia. Tai no, jos asut ap kaupungissa, ja joudut odottamaan liikennevaloja aina tuon 4 minuuttia tai kävelet sen pienen lapsen kanssa...
Kyllä meidän kaupungissa todella paljon kuljetaan pyörällä töihin, ne joilla ei ole varaa pyörään kulkee kävellen. Meillä valitaan joka vuosi vuoden työmatkapyöräilijä.
Eikä kukaan ällistele jos joku liikkuu pyörällä. Isot johtajat ja päällikötkin joilla on myös hienot autot, liikkuvat pyörällä.
Työmatka on todella tylsä enkä kyllä tuhlaa aikaani siihen. Muuten kyllä lenkkeilen ihan tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Oudolta kuulostaa, itse olen keskikokoisesta kaupungista, jossa on aina ollut kotoa suunnilleen 1-4 km matka kaikkialle minne pitää mennä. Noita olen kävellyt lapsesta saakka (silloin ja nuorena myös pyöräilin). Tuntuu oudolta, että tuollainen on jollekin ongelma. Mutta onhan täälläkin kyllä niitä, jotka menevät autolla sen 300 metriä lähikauppaan, ja sen kyllä näkee noiden henkilöiden yleisolemuksesta ihroineen ja ankkakävelyineen, että noin on tehty koko aikuisikä.
Höpöhöpö. Kauppaan on mukavampi mennä autolla vaikka olisi 200 m kun niitä painavia kasseja kertyy kumminkin. En vaan jaksa enkä halua raahata kävellen kauppakasseja koska kerran on auto. Mistä tiedät mitä fyysistä vaivaa kenelläkin on ja mistä tiedät, etteivät muuten käy kävelemässä ja lenkillä ym. - ihme ränklätystä taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oudolta kuulostaa, itse olen keskikokoisesta kaupungista, jossa on aina ollut kotoa suunnilleen 1-4 km matka kaikkialle minne pitää mennä. Noita olen kävellyt lapsesta saakka (silloin ja nuorena myös pyöräilin). Tuntuu oudolta, että tuollainen on jollekin ongelma. Mutta onhan täälläkin kyllä niitä, jotka menevät autolla sen 300 metriä lähikauppaan, ja sen kyllä näkee noiden henkilöiden yleisolemuksesta ihroineen ja ankkakävelyineen, että noin on tehty koko aikuisikä.
Höpöhöpö. Kauppaan on mukavampi mennä autolla vaikka olisi 200 m kun niitä painavia kasseja kertyy kumminkin. En vaan jaksa enkä halua raahata kävellen kauppakasseja koska kerran on auto. Mistä tiedät mitä fyysistä vaivaa kenelläkin on ja mistä tiedät, etteivät muuten käy kävelemässä ja lenkillä ym. - ihme ränklätystä taas.
Joo, kaikki nuo paksumahaiset autolla kaupassa kävijät ovat tietysti aina sairaita ja invalideja jne. Pakastepizza ja kalja tuntuu kyllä sairaille maistuvan, ja siideri myös. Huulessa palaa tupakki.
Katos, kun ne hajuallergiset alkavat saamaan ongelmia, jos joku työpaikalla haisee epämiellyttävästi esim. tuoksahtaa hienoinen hiki. Nuuhkitaan niin tarkkaa, että parempi mennä kyydillä töihin ettei tule töissä epävarma olo omasta suihkunraikkaudesta.
Mulla 8 kilometriä. Pyörällä satoi tai paitoi. Myös 25 asteen pakkasessa. Toisinaan pyörä rikki ja korjaajalla, niin sitten kävelen. Kävellesää harmittaa vain hieman se asia, että aikaa menee kauemmin, kuin pyörällä. Muuten ihan jees.