Kolmatta tai useampaa odottavat: Verikokeista?
Onko teillä tutkittu kaksi kertaa vasta-aineet verikokeesta?
Itseäni ihmetytti, kun terkkarin mukaan miehen todella erilainen
veriryhmä voi sekoittaa omaa veriryhmää, kun on kyseessä
jo kolmas raskaus. Minun veriryhmäni on siis 0 Rh+, ja
minulle voi kuulemma tulla vasta-aineita vereen.
Täten verikoe otetaan uudestaan raskauden puolivälin
jälkeen. Onko kaikilta muiltakin kolmatta (tai neljättä, viidettä...)
odottavilta otettu verikoe ja siitä vasta-aineet kaksi kertaa?
Kommentit (10)
Ja muistelen jostain lukeneeni, että voi tiettyjen veriryhmien kanssa aiheuttaa ongelmia. Ihmettelinkin silloin lukemaani... Minulle ei siitä kyllä ole neuvolassa puhuttu, pitäisi ehkä kysyä (kolmatta nyt odottelen). Meillä esikoiselle aiheutui vastasyntyneenä " sopimattomista" veriryhmistä keltaisuutta (tai siis veriryhmäjuttu lääkärien mukaan varmaan ainakin osaltaan pahensi), mutta silloinkaan kukaan ei puhunut mitään vaikutuksista äitiin.
Odotan vasta toista mut silti tungen nenä tänne, kun neuvolassa ei ole näistä verijutuista puhuttu. Lasten isän veriryhmästä ei tietoa, mut itelläni oli esikoisella 0- ja nyt 0+, kukaan ei ole kummallakaan kerralla tehny lisäverikokeita eikä puhunut muutenkaan. Seuraava neuvola 2vkon kuluttua, mitä mun kannattas kysyä vai onko ees aihetta..
Lapset syntyvät sektiolla ni onko se jotenki eri.
Rv 20
Täällä Espoossa minulta pyydettiin ekan verikokeen yhteydessä, että toinen otettaisiin noin kuukautta ennen laskettua aikaa, koska ensimmäinen lapsi kellastui. Mulla A, miehellä 0 ja mieheni vanhemmilla sama juttu, mutta heilläkin taisi vain yksi neljästä kellastua. Maalla asuessa ei pyydetetty tokalta.
joten toisen lapsen aikana otettiin jo kaksi kertaa oma verestä selvitys, samon tätä kolmatta odottaessa terveydenhoitaja sanoi, että loppuraskaudesta tarkistetaan vielä, ettei ole ongelmia. Itse olen muistaakseni b+.
Eli Kansanterveyslaitoksen sivuilta:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996…
Tuossa mainitaan kuitenkin, että tilanteessa, jossa äidin veriryhmä on O ja lapsen veriryhmä on A tai B (esim. minulla). " Tämä ABO-immunisaatio ei ole ennakoitavissa raskaudenaikaisin veriryhmävasta-ainetutkimuksin."
Alkuperäisellähän saattaa tuon O-veriryhmän lisäksi olla jotain muutakin mahdollista immunisaatioriskiä, joka selittäisi vasta-aineiden lisäseurannan.
Itselleni oli uutta tietoa, että kaikista immunisoituneista äideistä on 2/3 Rh-positiivisia ja 1/3 Rh-negatiivisia eli kyseessä ei ole pelkästään Rh-negatiivisten äitien ongelma. Olin aina kuvitellut, että muut kuin Rh- liittyvät ongelmat ovat harvinaisempia.
Mielenkiintoista! Enpä ole tälläisestäkään ennen kuullut. Taas opin jotain uutta-kiitos siis teille!
Minulle on synnytysten jälkeen annettu verta reilusti, joten veriryhmät ja systeemit on sitten tarkastettu, mutta vain kerran.
Kuulostaa tosiaan järkeenkäyvältä, että koska minulla on 0-veriryhmä,
niin vauvalla voi olla esim. A (kuten kai miehelläni on). Kolmannessa
raskaudessa minulla saattaa olla tulossa jo kolmas lapsi, jolla on eri
veriyhmä kuin itselläni. Siinä voi sitten kai ihan hyvin tulla
vasta-aineita vereen.
Mielenkiintoista, että olen nyt ehkä " immunosoitunut" . Minäkin
olen luullut, että ongelmat liittyvät nimenomaan Rh-:n omaaviin
äiteihin, mutta ilmeisesti Rh+:nkin kanssa voi olla ongelmia.
Hyvä joka tapauksessa, että tutkitaan!
Niilonapero:
Alkuperäisellähän saattaa tuon O-veriryhmän lisäksi olla jotain muutakin mahdollista immunisaatioriskiä, joka selittäisi vasta-aineiden lisäseurannan.Itselleni oli uutta tietoa, että kaikista immunisoituneista äideistä on 2/3 Rh-positiivisia ja 1/3 Rh-negatiivisia eli kyseessä ei ole pelkästään Rh-negatiivisten äitien ongelma. Olin aina kuvitellut, että muut kuin Rh- liittyvät ongelmat ovat harvinaisempia.
Koska oma veriryhmäni on Arh- ja mieheni veriryhmä ?rh+. Koska minulla on negatiivinen ja miehelläni positiivinen ja positiivinen on vahvempi ja yleensä myös sen takia periytyy lapselle. Ja jos lapselle tulee positiiivinen ja minulla negatiivinen niin elimistöni voi alkaa kehittämään jotain vasta-aineita. Ja mitä enemmän on raskauksia niin sitä herkemmin voi niitä kehittyä ja sen takia seurataan.
Ei multa ainakaan ole otettu kuin se alkuraskauden verokoe vaikka kolmatta odotan. Veriryhmäni on A +, mieskin on +, en muista tarkemmin mikä. En tosin muutenkaan tajua näistä veriryhmäjutuista paljoakaan, joten en ole mikään asiantuntija. Mutta en kyllä tiedä ketään jolta ois otettu verikoe tuosta syystä.