Insinöörin koulutus
Tietääkö kukaan, onnistuuko lyhyellä matikalla? Kannattaako käydä lukiossa pitkä matikka?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on mahdollista lyhyellä matikalla, mutta vaikeaa: Ensinnä on vaikeampi tulla valituksi koulutukseen, sitten jos tulee valituksi on hankalampi menestyä koulutuksessa joka kuitenkin vaatii paljon matikkaa.
Sillä kun tekee fiksun valinnan ja opiskelee lyhyessä pitkän matikan pääsee paljon helpommalla. Se jos haluat insinööriksi lukion lyhyen matikan kautta vaatii enemmän lahjakkuutta ja/tai työntekoa.
Ehkä pääsy vaikeampaa mutta itse opiskelussa ei AMKssa todellakaan tarvi pitkää matikkaa. Enemmän haaskaat aikaasi lukiossa jos luet pitkän matikan ja tavoite on AMK.
Lukiossa on minimi 75 kurssia. Pitkän matikan opiskelussa ei kulu juuri sen enempää aikaa kun jos opiskelisi sen sijaan enemmän jotain insinöörin valintakokeiden ja tulevan koulutuksen kannalta hyödyttömiä kursseja.
Kaikkia kursseja ei tarvitse jaksaa valita omaa tulevaisuuttaan ajatellen vaan niitä voi valita myös sen mukaan mistä itse tykkää. Mutta jos insinööriksi haluava ei jaksa lukea pitkää matikkaa niin se on tulevaisuutta ajatellen tyhmä valinta.
Itse tiedän amiksen käyneen joka opiskeli sähkötekniikan DIksi, oli vielä vuosikurssin parhaimpia. Toki siihen tarvitaan älyä ja ahkeruutta.
Joihinkin yliopistoihin kyllä pääsee helposti, itselläkään ei mitään huippuarvosanoja lukiosta mutta Aalto-yliopiston haussa oli keskivertoa paremmat pääsypisteet DI puolelle, siis sisäänpäässeistä.
Itse opiskelen nyt amk ssa inssiksi monimuotokoulutuksesss työn ohessa. Luennot tallennetaan ja voi katsoa sitten myöhemmin. Tämä helpottaa siinä että voit laittaa tauolle tai kelata takaisin jos et jotain tajunnut. Lukiosta siis n10v. aikaa ja suoritin kyllä kaikki pitkän matikan kurssit mutta rimaa hipoen läpi, kaikki, joten paha sanoa miten olisin pärjännyt lyhyessä matikassa. Ei ole itselle tuottanut matikka vielä suuria haasteita, aikaa menee kyllä hurjasti joidenkin laskujen laskemiseen. (Tai minun hurjasti on 10-15min yhteen laskuun miettimisineen), olen tottunut sellaiseen että alle 5minuutissa saan laskun laskettua. Meidän ryhmässä amis ja lukio taustaisia aikuisia, kaikilla vähintään 10v edellisestä koulusta ja monella ON haasteita matikan kanssa.
Jos luet pitkän lukiossa, niin kuuntelemalla tunneilla ja muutoin opiskelematta läpi AMK:ssa menee matikan kurssit ympäristötekniikalla. Raksapuolella lujuuslaskenta olisi kyllä vaatinut enemmän.
Mutta, jommassa kummassa se työ on tehtävä; runsaalla opettajan tuella lukiossa tai itse opiskelemalla AMK:ssa. Itse pidän järkevämpänä tehdä lukiossa, jos asut vielä kotona ja läksyihin on oikeasti aikaa.
Meillä oli AMK:ssa amispohjalta opiskelijoita, heillä oli omat matikka ja fysiikka ryhmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin onnistuu lyhyellä matikalla. DI:kin onnistuu lyhyellä (riippuen pääaineesta), jos vaan tekee duunia sen eteen että ottaa yliopistossa sen matikan haltuun.
Kyllä on todella hankala päästä sisälle tekn. yliopistoon lyhyellä matikalla. Lisäksi peruskurssit on samat kaikille fukseilla.
Niin on, mutta se on mahdollista. Pitää vaan tehdä duunia paljon. T. Lyhyella matikalla DI:ksi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jäi lukio kokonaan väliin, amispohjalta opiskelin insinööriksi. Selvisin matikasta kun otin tutulta muutamia tunteja tukiopetusta. Jos olisi ollut lukio ja pitkä matikka taustalla, varmaan suht helposti olisi pärjännyt.
Itse aikoinaan amispohjalta luin insinööriksi. Siihen aikaan ekan vuoden aikana käytiin koko lukion laaja matematiikka ja ylikin läpi. en tiedä mikä on nykykäytäntö. Mutta itselle ainakin aikoinaan amispohjalta läpihuutojuttu.
Insinööri. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko amk vai dippainssiä?
Kuka pääsee opiskelemaan diplariksi lyhyellä matikalla ilman lisäopintoja? Toki peruskoulustakin voi menna ammattikouluun, sieltä AMK:hon ja sen jälkeen teknilliseen yliopistoon. Harva vain moisen opintopolun käy.
On meitäkin, jotka on ponkaissut Di-opintoihin suoraan lyhyeltä matikalta. Tiedän itseni lisäksi pari muutakin omasta tuttavapiiristä. Huomattavasti helpompaa olisi kyllä ollut, jos taustalla olisi ollut pitkä matikka.
Lyhyellä munalla pääsee opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli AMK:ssa amispohjalta opiskelijoita, heillä oli omat matikka ja fysiikka ryhmät.
Samat vaatimukset molemmilla ryhmillä tenteissä. Toisella vain vähemmän tunteja.
Kyllä on todella hankala päästä sisälle tekn. yliopistoon lyhyellä matikalla. Lisäksi peruskurssit on samat kaikille fukseilla.