Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Myimme asunnon ilman välittäjää

Vierailija
30.09.2023 |

Myimme asunnon ilman välittäjää (välistävetäjää) ja suosittelen samaa kaikille muillekin. Etuovi.comissa oli valmiit sopimuspohjat ostotarjouksiin ja kauppakirjaan. Ei ole mitään rakettitiedettä. Säästimme noin 10 000 euroa mikä olisi ollut välistävetäjän palkkio. Kauppoihin käytetty oma työ ei ollut lähellekään tuon arvoista. Ehkä muutaman satasen, jos miettii tuntihintaa. Meni kaupaksi ensimmäisellä näytöllä. Kun myy omaa asuntoa niin siinä on itse se paras asiantuntija.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin välittäjää, myi asunnon ja antoi pimpslooraa.

Minulla on vahva arvaus kenestä puhutaan.

Vierailija
22/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta omakotitalokaupoissa välittäjästä on monesti hyötyä, jos ei ole sellaisia aikaisemmin tehnyt. Ei meille olisi tullut ostajina mieleen tarkistaa kaikkea tarvittavaa esim. rasituksista, onko lopputarkastus tehty (ei ollut vielä kaupantekopäivänä), onko talon vesimittari talossa (ei ollut, vaan naapurissa) jne.

Yksien kauppojen jälkeen olisimme kyllä seuraavalla kerralla selvästi viisaampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myytiin viime vuonna talo ko. alueella maineikkaan ja alueen hyvin tuntevan kiinteistövälittäjän avustuksella (tarjouskauppa). Syntyi kunnon tarjouskilpailu neljän kiinnostuneen kesken ja aivan varmasti saatiin enemmän käteen kuin mitä itse myyden olisi saatu. Viikossa oli talo myyty.

Vierailija
24/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko AP paljon soittoja välittäjiltä, jotka halusivat kaapata asunnon listoilleen?

Vierailija
25/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta omakotitalokaupoissa välittäjästä on monesti hyötyä, jos ei ole sellaisia aikaisemmin tehnyt. Ei meille olisi tullut ostajina mieleen tarkistaa kaikkea tarvittavaa esim. rasituksista, onko lopputarkastus tehty (ei ollut vielä kaupantekopäivänä), onko talon vesimittari talossa (ei ollut, vaan naapurissa) jne.

Yksien kauppojen jälkeen olisimme kyllä seuraavalla kerralla selvästi viisaampia.

Miten omakotitalon vesimittari voi olla naapurissa? Vai oliko kyseessä kuitenkin erillistalo?

Vierailija
26/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mekin myytiin eka talomme itse. Meni heti. Otettiin välittäjä hoitamaan vain paperiasiat, maksoi 300 €. Se haluttiin, että kaikki menee varmasti oikein ja ettei meidän tarvitse päätä vaivata.

Toisen talon myyntiin otettiin välittäjä, koska asuttiin itse jo 1200 km päässä ja haluttiin vaan saada nopsaan talo kaupaksi. Välittäjä oli palkkansa arvoinen, oli niin hiton hyvät kuvat ja videoesittelyt, että kiinnostuneita tuli usean sadan km päästä. Paljon yksityisnäyttöjä ja reilussa viikossa meni.

Viikossa meni = halvalla meni.

Ei mennyt halvalla :) Hinta oli kohdillaan mutta kohde sellainen että etenkään sillä alueella niitä ei vaan ole myynnissä usein. Kun 10 v sitten ostettiin niin piti tehdä tarjous heti ensinäkemältä, ja tarjottiin se mitä pyysivät ja hyvä niin, koska alle viikon kuluttua ensinäytöstä tarjosi jo kaksi muutakin.

Nyt kun myytiin niin yksi tuttu soitti kun oltiin hyväksytty tarjous ja yritti saada meitä perumaan kaupat ja lupautui maksamaan sakot jos myymmekin hänelle, oli myöhästynyt tarjouksen teossa.

Ei tietenkään suostuttu. Reilu hyvä tarjous ja sillä selvä, talo myytiin hyvään hintaan hyvälle ostajalle.

Vierailija
27/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saitko AP paljon soittoja välittäjiltä, jotka halusivat kaapata asunnon listoilleen?

Eivät ehtineet kun kohde oli myynnissä alle viikon.

Vierailija
28/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihmisillä sairaita ajatuksia kiinteistönvälittäjistä. Välistävetäjiä, syöpäläisiä ja vaikka mitä.

No itseäni ärsyttää se, että välittäjän käyttäminen on monelle jokin ihmeen de facto, vaikka välittäjä ei käytännössä tee yhtään mitään ja kirjaimellisesti vain vetää välistä. Jos asunnon saa myytyä helposti itsekin niin mikä ihmeen lisäarvo välittäjän käyttämisellä saadaan ja etenkin niillä älyttömillä palkkioilla? Ihan eri asia, jos välityspalkkio olisi muutaman satasen.

De facto?

Vierailija
29/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksaisi sitä mahdollista soittelua, säätöä ja veivausta ostajaehdokkaiden taholta, vaan mielellään ulkoistan senkin kiinteistövälittäjälle. Toki on mahdollista että kaupat sujuvat täysin mutkattomastikin jos sellainen asiallinen ja suoraviivainen ostaja sattuu kohdalle.

Vierailija
30/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku avata mihin perustuu välittäjien järjettömät palkkiot?

Välittäjä itse ei suinkaan saa tuota summaa, vaan se menee välitysliikeketjulle. Ketju sitten maksaa sovitun palkkion välittäjälle.

Vierailija
31/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten omakotitalon vesimittari voi olla naapurissa? Vai oliko kyseessä kuitenkin erillistalo?

Kaksi omakotitaloa oli aikoinaan rakennettu samalle tontille ja niillä oli yhteinen vesiliittymä. Myöhemmin tontti oli jaettu kahdeksi tontiksi (kummallekin talolle oma tontti), mutta yhteinen vesimittari oli edelleen vain toisessa talossa. Ei me oltaisi ilman välittäjää tajuttu tarkistaa tällaista.

Vierailija
32/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkkitehtina aina jaksaa huvittaa, että 200,000e hintaisen omakotitalon rakentaja ei raaski maksaa arkkitehdille sen talon suunnittelusta sitä normi 5-10% suunnittelupalkkiota vaan ostaa pakettitalon (jossa se suunnittelun hinta on silti paketissa), mutta välittäjälle aina voi maksaa samat 5% joka kerta kun asunto myydään ja välittäjä ei tee MITÄÄN.

Vierailija
33/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No meidän talokaupan paperit teki tuttu kiinteistönvälittäjä, joka oli myös lakimies ja ollut aiemmin pankin lakimiehenäkin ;) Tiesimme siis että on luotettava ja hoitaa hommat. Ja sen 300 maksoi.

Kuulostaa ystävien hyväksikäytöltä.

Vierailija
34/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihmisillä sairaita ajatuksia kiinteistönvälittäjistä. Välistävetäjiä, syöpäläisiä ja vaikka mitä.

No itseäni ärsyttää se, että välittäjän käyttäminen on monelle jokin ihmeen de facto, vaikka välittäjä ei käytännössä tee yhtään mitään ja kirjaimellisesti vain vetää välistä. Jos asunnon saa myytyä helposti itsekin niin mikä ihmeen lisäarvo välittäjän käyttämisellä saadaan ja etenkin niillä älyttömillä palkkioilla? Ihan eri asia, jos välityspalkkio olisi muutaman satasen.

Se on ihan totta että monella on edelleen tällöinen harhaluulo että välittäjä olisi jotenkin välttämätön, mutta en ymmärrä tätä ettei välittäjä tekisi mitään. Välittäjähän hoitaa KAIKEN asunnon myyntiin liittyvän sen jälkeen kun välityssopimus on tehty.

Asunnon myyjä ostaa välittäjältä helppoutta. Riittää että kertoo välittäjälle minkäverran asunnosta pitää vähintään saada, ja jos välittäjä uskoo saavansa kämpän kaupaksi vähintään siihen hintaan (oma palkkio mukaan laskettuna) niin hän ottaa asunnon myytäväkseen.

Välittäjä ottaa kuvat, varmistaa myyjän omistusoikeuden ja selvittää vastikkeet yms taloyhtiön kanssa, tekee ilmoituksen, markkinoi, järjestää näytöt, seisoskelee sunnuntaisin tyhjässä asunnossa näytöillä, neuvottelee hinnasta, tekee paperit, sopii kaupantekopäivän yms. Myyjän tarvitsee vain raahautua sovittuna päivänä pankkiin pistämään nimet valmiiseen paperiin

Kun ihmetellään välityspalkkioiden suuruutta niin on hyvä myös muistaa ettei se ole sen välittäjän henkilökohtaista ansiota vaan firman liikevaihtoa. Välittäjä saa siitä palkkiosta vain osan.

Ihan sama juttu kun jos tilaan sähkömiehen sähköasennusliikkeestä asentajan kotiin laittamaan uuden katkaisijan. Vaikka liike laskuttaa työtunnista 65€, niin se ei tarkoita että se sähkömies ansaitsee 10000€ kuussa vaikka 65€ x kuukauden työtunnit 159h onkin 10335€.

Jos pitää kiinteistönvälittäjän työtä helppona hommana josta tienaa hyvin niin kannattaa mennä kokeilemaan. Mieli voi muuttua kun seisoo viidettä viikonloppua putkeen saman putkiremonttitalon näytöllä ilman yhtään asiakasta ja pohjapalkka on hilpeät 500€/kk.

Vierailija
35/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me myytiin viime vuonna talo ko. alueella maineikkaan ja alueen hyvin tuntevan kiinteistövälittäjän avustuksella (tarjouskauppa). Syntyi kunnon tarjouskilpailu neljän kiinnostuneen kesken ja aivan varmasti saatiin enemmän käteen kuin mitä itse myyden olisi saatu. Viikossa oli talo myyty.

Kertoo meille kiinteistönvälittäjä.

Tarjouskauppa on juuri se tapa jolla asunto ei mene kaupaksi.

Vierailija
36/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 4 asunto/kiinteistökauppaa, kaksi ensimmäistä hoiti välittäjä, toiset kaksi hoidin itse.

Itse tehdyssä välittämisessä oli kuitenkin sen verran hommaa että totesin lopputulemana "välittäjät ovat palkkansa ansainneet".

Jouduin esimerkiksi punnertamaan pohjapiirustusten kanssa kun ei ollut riittävän hyviä tukityökaluja. Välittäjällä sellaiset ovat hyvät, näin uskon. Lisäksi heillä on yksityistä myyjää parempi käsitys oikeasta hintatasosta.

Myynnin voi helposti pilata laittamalla liian korkean hintapyynnön.

Vierailija
37/50 |
30.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aion itsekin tehdä, jos myyn. Olen lakimies ja tein jonkin aikaa asuntokauppariitapuolta, joten tiedän, mitä pitää kertoa ostajalle ja miten (kirjallisesti!). Väittäisin kokemukseni perusteella, että tiedän paremmin kuin keskiverto välittäjä tuntuu tietävän. Lisäksi minulla on toimistomme sähköisen arkiston kautta pääsy lähes kaikkien suomessa toimivien välitysfirmojen ilmoitus- ja kauppakirjapohjiin, ja olen tallentanut ihan mielenkkinnosta kaikki Etuovessa tästä talosta julkaistut asuntoilmoitukset. Asuntokaupassa ei edes tarvita julkista kaupanvahvistajaa, joten välittäjän voi hyvin tiputtaa prosessista pois.

Suurin myötähäpeän kohde, joka itsellä usein pistää silmään yksityisten myyjien ilmoituksissa, on valokuvat. En itsekään tykkää niistä ainaisista heinistä, joita välitysfirmat joka kuvaan tuuttaavat saunan lauteita myöten, mutta kyllä se vetää huomion pois kohteesta, jos kuvat on otettu kännykkäkameralla vinoon huonolaatuisina ja omistaja itse heijastuu pieruverkkareissaan kuviin suihkun lasiseinästä. Itse en ymmärrä kuvaamisen päälle eikä minulla ole kuin halpa älypuhelinkamera, joten voisin hyvin harkita käyttäväni tonnin siihen, että saan ammattilaisen ottamaan ja editoimaan edustavat kuvat asunnosta.

Vierailija
38/50 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla itse myyminen on normaalia, mutta kaupungeissa ostajat, varsinkin nuortet haluavat välittäjän, koska eivät tajua vielä miten asuntokaupat tehdään.

Oikeasti kaikki kiinteistövälittäjän asiantuntemushan on myyjältä kuultua, jonka vain toistaa ostajille. Ja lain mukaan välittäjällä ei ole mitään vastuuta sanomisista, vaan vastuu on myyjän. Harmi kun kaikki ei tätä tajua ja menee tonneja hukkaan asuntokaupoissa, kun ostaja haluaa maksaa tyhjästä.

Vierailija
39/50 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myymässä tonttia itse juuri Oikotiellä. Jos potentiaalinen ostaja empii, niin sanon että palkataan yhdessä juristi katsomaan paperit läpi. Joku varmaan tarkistaa valmiisiin pohjiin tehnyt paperit muutamalla satasella.

Onko kokemuksia?

Vierailija
40/50 |
01.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen myymässä tonttia itse juuri Oikotiellä. Jos potentiaalinen ostaja empii, niin sanon että palkataan yhdessä juristi katsomaan paperit läpi. Joku varmaan tarkistaa valmiisiin pohjiin tehnyt paperit muutamalla satasella.

Onko kokemuksia?

Ja niin, kiinteistökauppaanhan kai tarvitaan tuo kaupanvahvistaja eli notaari tai muu, mutta he eivät kai ota kantaa kauppakirjan sisältöön varsinaisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi