Jos lääkäri kirjoittaisi näin kantaan, suuttuisitko
"Lievää keskivartalo-obesiteettia. Vaatteet hieman nuhjuiset ja hienhajua havaittavissa. Haisee hieman myös virtsalle. Imetyksen lopettanut vuosi sitten, mutta vielä ajoittain maitovuotoa. Omasta mielestään hien eritys lisääntynyt"
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastaanotolla todetaan hyvin kontaktiin tuleva, ulkoisesti järjestäytyneesti käyttäytyvä mieshenkilö, jonka mieliala vaikuttaa nyt tavalliselta. Hymyileväkin on."
Itellä noin. Käykää suihkussa läskit.
Sinulla on selvästi mt-ongelmia, kun henkistä hyvinvointiasi arvioidaan noin tarkkaan.
Hyvä että osaat peilaamisen. Nyt vain peilin selkäpuoli itsestä poispäin ja katse peiliin. Osaat kyllä
En, kunhan ei minun kohdalleni kirjoita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset yksityiskohtaiset kuvailut ovat asiattomia ja vahingoittavat potilas-lääkäri-suhdetta.
on aika tärkeä havainto, jos hiki haisee virtsalta. Se voi kertoa esim. diabeteksestä tai vaikka munuaissairaudesta (tai virtsatiesairaudesta, toki riippuen haiseeko se hiki kainaloissa vai jalkovälissä). Kun lääkäri kirjoitti tuon havaintonsa, niin sillä voi olla suurta merkitystä myöhemmin, jos vaiva pahenee tai jatkuu. Ei siis ole asiatonta. Potilaiden tulisi oppia kysymään lääkäriltä niistä kirjauksista, jotka ovat jääneet mietityttämään.
Potilaat osaavat ne jo ilman lääkäriä.
Totta kai siihen saa kehottaa, jos oma sairaus vaatii. Mutta silloin se kohdistetaan omalle hoitajalle eikä tuntemattomalle netissä.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja harkitsen kyllä todella pikään ennen kuin kirjoitan mitään kommenttia hoitamattomasta habituksesta. Jos kirjoitan niin kirjoitan juurikin että habitus on hoitamaton. Jos on joku mt- tai päihdeaiheinen käynti tai harkitaan potilaan lähettämistä leikkaukseen (jota ei kannata tehdä jos ei pysty sitoutumaan haavanhoitoon, tupakoimattomuuteen ja jälkikuntoutukseen) niin tuollaisella voi olla väliä. Mutta siis mistään virtsanhajusta ei tulisi kyllä mieleen kirjata.
Näin sitä jurrissa sanotaan. Kun ei siellä kirjata selvinpäin, niin jälki on sen mukaista.
Kannattaa olla yhteydessä kollegaan ja sanoa rehellisesti, että nyt on liikaa stressiä päällä. Koodikieli kun toimii, pääset helpommalla heti, kun pää vähän selviää akuutista ongelmasta.
Minä pesen hiukset joka toinen päivä. Jos toisena päivänä on rasvaisemmat, niin ei mahda mitään.
Vierailija kirjoitti:
Olen lääkäri ja harkitsen kyllä todella pikään ennen kuin kirjoitan mitään kommenttia hoitamattomasta habituksesta. Jos kirjoitan niin kirjoitan juurikin että habitus on hoitamaton. Jos on joku mt- tai päihdeaiheinen käynti tai harkitaan potilaan lähettämistä leikkaukseen (jota ei kannata tehdä jos ei pysty sitoutumaan haavanhoitoon, tupakoimattomuuteen ja jälkikuntoutukseen) niin tuollaisella voi olla väliä. Mutta siis mistään virtsanhajusta ei tulisi kyllä mieleen kirjata.
Jos lääkäri ajattelee näin, niin terveydenhuollon kriisi on todellinen. Psykoottinen todellisuus tulee jo tässä esiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä pesen hiukset joka toinen päivä. Jos toisena päivänä on rasvaisemmat, niin ei mahda mitään.
Osa pesee puhtaita hiuksia ja valittaa, kun lääkäri ei siltikään katsele ihailevasti.
Siksi nämä vääristyneet käsitykset häiritsevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa potilaskertomukseen ja sieltä se siirtyy Kanta-järjestelmään.
Keskivartalo-obesiteetti: tärkeä havainto, kertoo potilaan terveydentilasta ja riskistä sairastua esim. diabetekseen, rasvamaksan riskiin jne.
Hien haju ja hien erittymisen lisääntyminen: taustalla mahd. hormonaaliset tekijät, painon nousu tms. Nuhjuiset vaatteet: yleishabitus jos on epäsiisti ja aiemmin ollut ns. siisti niin saattaa viitata ettei jaksa enää pitää itsestään huolta.
Tärkeitä havaintoja kaikki.Nykyisin ihmisillä ei ole samaa lääkäriä joka kerralla, joten vertailua esim. pukeutumisesta ei voi luotettavasti tehdä.
Eikä lääkäri voi muistaa mitä ollut viimeksi päällä vaikka olisikin sama lääkäri.
Yleishabituksen muistaa hyvin jos toistuvia käyntejä.
Muistaa. Eri asia kirjataanko todellisuus vai lääkärin oman suunnitelman mukainen kuva.
Suuttumuksen ei vie pois lihavuutta eikä hajuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lääkäri ajattelee näin, niin terveydenhuollon kriisi on todellinen. Psykoottinen todellisuus tulee jo tässä esiin.
Synnyttäneellä naisella voi olla inkontinenssi ongelmia(virtsan haju kannattaa kirjata), hän on huomannut hikoilun itse (vaihdevuodet voivat alkaa ennenaikoisesti), keskivartalolihavuuskin on oire useista sairauksista ja nuhjuisuus/ ei itsestä huolehtiminen voi viitata masennukseen tai väsymykseen. Mikä näistä oireista kannattaa jättää kirjaamatta jatkoa varten? Mitä jos potilas tulee uudelleen ja oireet jatkuvat? Jätetäänkö hoitamatta ja tutkimatta taas, ettei loukkaannuta? Ja ei, en usko vastaajan olevan lääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastaanotolla todetaan hyvin kontaktiin tuleva, ulkoisesti järjestäytyneesti käyttäytyvä mieshenkilö, jonka mieliala vaikuttaa nyt tavalliselta. Hymyileväkin on."
Sinulla on selvästi mt-ongelmia, kun henkistä hyvinvointiasi arvioidaan noin tarkkaan.
Niin on. Pitkäaikainen keskivaikea masennus, eristäytyvä ja estynyt persoonallisuus. Itsemurha-ajatukset ovat jääneet jonkin aikaa sitten pois. Mitäs sitten? Haisen silti hyvälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin vaalea iholtani ja aina punainen kasvoiltani. En mahda sille mitään. Ja tietyssä tilanteissa punaisuus lisääntyy. Lääkäri oli kirjoittanut punakkanaamainen. Minua varmaan luullaan aina alkoholisoituneeksi kun olen niin punainen.
Mutta toisaalta kun olen nyt saanut verenpainelääkityksen, punaisuus on vähentynyt. Samalla on tippunut veressä vuosikausia korkea verihiutalearvo normaalitasolle. En tiedä onko verenpainelääkkeellä tuollainen vaikutus.
Tuo punaisuuden yhdistäminen alkoholiin oli kyllä ihan oma tulkintasi. Lääkärisi yhdisti sen luultavammin verenpaineeseen ja määräsi lääkkeet. (beetasalpaajat, eikö niin?) Eli täysin asiallinen oireen kuvaus.
Verenpainearvojen mukaan tuli lääkitys. Korkeat arvot pitkään. Itse tiedostin vaan että en näyttänyt hyvältä ja mitä siitä ajatellaan. Nyt kun on lääkitys ihon väri on jo vähän normalisoitunut.
Ja paineen tuntu päässä lisäsi sitä että tuntui että näytän kurjalta kun olo oli kurjaakin kurjempi. Olisin aikaisemmin halunnut verenpainelääkityksen, mutta raja-arvot ei täyttyneet. Rintatuntemuksiakin oli.
Et kauhean kipeä olisi jos menisit laitettuna ja hajuvedet sekä saippuat tuoksuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En arvais sinne kirjaantua kun lukenut kauhujuttuja että tilit tyhjentyneet. Miksei oikeasti tärkeisiin ole kehitetty puhelinsovellusta kuten tuohon?
Eikö puhelinsovellukset ole juuri helpompi murtaa.
Juuri päin vastoin.
Tietokoneen selain käyttö on se turvattomin tapa. Mutta eipä kantaan ole appia, joten selaimella sinne joutuu menemään.
Älä mene koskaan linkin kautta, sillä ne voi johtaa mihin vain, vaan kirjoita osoite itse. Kaksivaiheinen tunnistautuminen lisäksi niin kyllä se selaimellakin on turvallista. Ite nuo rahansa menettäneet ovat sössineet.
Vierailija kirjoitti:
Minun ulkonäöstäni ei ole koskaan kirjoitettu mitään. Olisi tosin kiva lukea, että näyttipä pirteältä, reippaalta ja hyväkuntoiselta.
No mitä sinä sitten siellä lääkärin vastaanotolla tekisit viemässä toisten, tarvitsijoiden aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suutuin siitä kun lääkäri oli kirjoittanut omakantaan reseptin uusinnassa, ettei tiedä mitä varten lääke on määrätty, mutta uusii silti. Lopetin sitten lääkkeen käytön kun lääkärikään ei tiedä mihin sitä tarvitsee.
Oletettavasti uusintapyyntösi oli sitten ohjautunut eri paikkaan, kuin mistä lääke oli alunperin määrätty. Ilman erillistä kanta-suostumusta lääkärillä ei ole lupa katsoa kantatietojasi joista näkisi myös muiden paikkojen kirjaukset. Joten mistä hän olisi tiennyt, mihin lääkettä käytät?
Kai siinä vanhassa reseptissä on syy mihin sitä määrätään. Kipuun/pahoinvointiin....
Eikö resepti vain uusita jos lääkäri näkee sen tarpeelliseksi.
Liekö edes laillinen sellainen resepti jossa ei ole syytä.
No ei sellaists reseptiä edes ole missä ei kerrottaisi mihin se on määrätty.
Lääkäri puhui paskaa.
Väitti kerran munkin kohdalla ettei näy syytä mutta hoitohenkilökunta näki sen reseptistä HETI.
Totta hai näki heti syyn kun se luki siinä reseptissä (ihon kutina). Niin kuin aina oli lukenut, jo vuosien ajan!!
Itse ihmettelen, miksi tämä asiakas on pyytänyt uusimaan reseptin, jos ei itse tiedä, mihin vaivaan lääkettä syö. Ihan älytöntä!
En suuttuisi, vaan häpeäisin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin samaa, itsellä on aina vain kirjattu "terve", "perusterve" tmv. Kerran viitattu kalpeuteen kun olin vastaanotolla oksentelun takia, joten sekin "aiheeseen mahdollisesti liittyvää". Ei koskaan mitään tuollaista käytökseen tai vastaavaan liittyvää.
Kun sairastuin kohtutulehdukseen ja jouduin käymään gynen päivystyksessä, niin lääkäri oli kirjoittanut tietoihini niinikään kävelytyylistäni, ryhdistäni, hitaudesta, siitä että vaikerran kävellessä jne. Ymmärrän kyllä miksi: nuokin havainnot tukevat diagnoosia ja kertovat kivusta. Oli myös kirjoittanut etten olisi halunnut käydä istumaan (sekin teki kipeää)