Jos lääkäri kirjoittaisi näin kantaan, suuttuisitko
"Lievää keskivartalo-obesiteettia. Vaatteet hieman nuhjuiset ja hienhajua havaittavissa. Haisee hieman myös virtsalle. Imetyksen lopettanut vuosi sitten, mutta vielä ajoittain maitovuotoa. Omasta mielestään hien eritys lisääntynyt"
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Suutuin siitä kun lääkäri oli kirjoittanut omakantaan reseptin uusinnassa, ettei tiedä mitä varten lääke on määrätty, mutta uusii silti. Lopetin sitten lääkkeen käytön kun lääkärikään ei tiedä mihin sitä tarvitsee.
Oletettavasti uusintapyyntösi oli sitten ohjautunut eri paikkaan, kuin mistä lääke oli alunperin määrätty. Ilman erillistä kanta-suostumusta lääkärillä ei ole lupa katsoa kantatietojasi joista näkisi myös muiden paikkojen kirjaukset. Joten mistä hän olisi tiennyt, mihin lääkettä käytät?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Vastaanotolla todetaan hyvin kontaktiin tuleva, ulkoisesti järjestäytyneesti käyttäytyvä mieshenkilö, jonka mieliala vaikuttaa nyt tavalliselta. Hymyileväkin on."
Itellä noin. Käykää suihkussa läskit.
Käyn joka toinen päivä kuten aina ennenkin. "Habitus epäsiisti" tulee silti, jos lääkäri näin päättää toimia. Yksi merkintä vs. useampi kymmen samoilla elintavoilla.
Mistäs lähdetään hakemaan lääkärille asianmukaista hoitoa?
Niin. Perus kaupassakäynnit viikonloppuisin sun muut menee sunnuntaisängellä ja silittämättömällä paidalla, mutta jos ja kun en halua näyttäytyä ihmisten ilmoilla näyttäen metsäläiseltä ja perseeltä haisten joudun kyllä tarkistamaan paidan/housujen puhtauden, ajamaan parran, kampaamaan tukan ja käymään suihkussa ihan joka päivä. Ehkä kannattaisi sunkin tarkistaa kalsareiden tila ja pestä pimppi ja kainalot ennen kuin lähdet ovesta ulos?
Mä en voisi edes mennä lääkäriin ellen olisi siisti. Tai mihinkään. Edes viemään roskia.
Menin kerran lääkäriin puhtaissa mustissa farkuissa ja hupparissa, hiukset ponnarilla, ei meikkiä ja omakannassa luki "olemus hieman epäsiisti". En ymmärrä miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suuttuisi vaan häpeäisin.
Ai hitsit mä repesin 😄
Kyllä, näin varmaan kävisi monelle. Itsellenikin.
Mulla on vähän virtsankarkailuongelmaa ja pelkään koko ajan että haisen.
Mun omakantateksteissä ei ole koskaan lukenut mitään siitä, mille haisen. Täytyy ilmeisesti olla tyytyväinen, sillä virtsankarkailu on minullakin ongelmana.
Muistan mummoni aina vaihtaneen hyvät alusvaatteet päälle ja muutkin vaatteet, kun kävi vaikka kaupassa. Pelko oli se, että joutuu onnettomuuteen ja sitten ei ole siistiä päällä.
Oletus oli, että saa parempaa palvelua, jos näyttää tarpeeksi varakkaalta.
Tuossa tapauksessa oltiin aidosti varakkaita, mutta jokin kumma pelko oli.
Mulla ei ole koskaan lukenut kuin Yt hyvä, ei mitään vaatteista tai hajuista.
Minun ulkonäöstäni ei ole koskaan kirjoitettu mitään. Olisi tosin kiva lukea, että näyttipä pirteältä, reippaalta ja hyväkuntoiselta.
25-vuotias kolmen lapsen yksinhuoltaja. Vakava obesitas, molemmat polvinivelet proteesivalmiit, kärsii voimakkaasta virtsankarkailusta jonka kokee vaikuttavan elämänlaatua haittaavasti. Kontakti ravitsemusneuvojaan ollut mutta päättynyt heikentyneen mt-tilanteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Just tollasii omakannassa lukee ja siksi en lue niitä enää enkä mene lääkäriin vaikka pää olisi irti. Mieluummin kuolen.
Aina voi pyyttä oikaisua lääkrin tekstiin jos katsoo se on värin itse.Pydät oikaisua sen paikan ,aseman halintopuoli eli ylilääkäriltä.Jos ei oikata? Pyydä apua oikausupyntöön poitilas asiamieheltä.Onistuu ihan ilmasiksi ,oli kyse terveysasemat,sairalat tai niiden plk.Se oikaistaan.Itse oikaisin läkärin virhe arvion.Suoraan postitse : Terveysasema se ja se Hallinto-osasto. Vastaava terveyaseman lääkäri.Osoite kuoreen ja postin kautta.En tiennyt vastavan läkärin nimeä.Joka tapaus asia oikaistin.Kävin noin 1kk pästä pytää siitä udestaan tietoni .Tulostetiin A4 paperi. Kun menin eri lääkäri niin läkri kysyi : Mistä olet valittanut läkristä.Eli heillä on tiedostotko,itä potilas ei näe? Tein sitä valitus.En tiedä miten kävi? Tiedän vain Terveyskeskus stoppari on ajanvarakusessa 100% yritin päästä ,lekuri tai tervyden hoitajalle.Onkin kiven takana .Tällä itä Helsinki 1 terveyssema,Niitä monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tollasii omakannassa lukee ja siksi en lue niitä enää enkä mene lääkäriin vaikka pää olisi irti. Mieluummin kuolen.
Aina voi pyyttä oikaisua lääkrin tekstiin jos katsoo se on värin itse.Pydät oikaisua sen paikan ,aseman halintopuoli eli ylilääkäriltä.Jos ei oikata? Pyydä apua oikausupyntöön poitilas asiamieheltä.Onistuu ihan ilmasiksi ,oli kyse terveysasemat,sairalat tai niiden plk.Se oikaistaan.Itse oikaisin läkärin virhe arvion.Suoraan postitse : Terveysasema se ja se Hallinto-osasto. Vastaava terveyaseman lääkäri.Osoite kuoreen ja postin kautta.En tiennyt vastavan läkärin nimeä.Joka tapaus asia oikaistin.Kävin noin 1kk pästä pytää siitä udestaan tietoni .Tulostetiin A4 paperi. Kun menin eri lääkäri niin läkri kysyi : Mistä olet valittanut läkristä.Eli heillä on tiedostotko,itä potilas ei näe? Tein sitä valitus.En tiedä miten kävi? Tiedän vain Terveyskeskus stoppari on ajanvarakusessa 100% yritin päästä ,lekuri tai tervyden hoitajalle.Onkin kiven takana .Tällä itä Helsinki 1 terveyssema,Niitä monta.
Eihän tuosta saa mitään selvää? Mitä olet oikein ottanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa potilaskertomukseen ja sieltä se siirtyy Kanta-järjestelmään.
Keskivartalo-obesiteetti: tärkeä havainto, kertoo potilaan terveydentilasta ja riskistä sairastua esim. diabetekseen, rasvamaksan riskiin jne.
Hien haju ja hien erittymisen lisääntyminen: taustalla mahd. hormonaaliset tekijät, painon nousu tms. Nuhjuiset vaatteet: yleishabitus jos on epäsiisti ja aiemmin ollut ns. siisti niin saattaa viitata ettei jaksa enää pitää itsestään huolta.
Tärkeitä havaintoja kaikki.Nykyisin ihmisillä ei ole samaa lääkäriä joka kerralla, joten vertailua esim. pukeutumisesta ei voi luotettavasti tehdä.
Eikä lääkäri voi muistaa mitä ollut viimeksi päällä vaikka olisikin sama lääkäri.
Yleishabituksen muistaa hyvin jos toistuvia käyntejä.
suuttuisin tollasesta,vaatteiden arviointi on vaikeaa,verkkari epäsiisti ja puku tai mekko asiallinen?hyvin epämääräistä.
mielenterveydestä asu ei kerro mitään.viimesen päälle pyntätty valokuvamalli muotivaatteissa, voi tehdä itsemurhan. kämäsessä mökkiverkkarissa voi olla miljonääri liikkeellä.
ilkeät kommentit kannassa ei ole asiallisia.
ymmärrän jos joku muistisairaus näkyy vaatetuksessa jotenkin sen voi ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa potilaskertomukseen ja sieltä se siirtyy Kanta-järjestelmään.
Keskivartalo-obesiteetti: tärkeä havainto, kertoo potilaan terveydentilasta ja riskistä sairastua esim. diabetekseen, rasvamaksan riskiin jne.
Hien haju ja hien erittymisen lisääntyminen: taustalla mahd. hormonaaliset tekijät, painon nousu tms. Nuhjuiset vaatteet: yleishabitus jos on epäsiisti ja aiemmin ollut ns. siisti niin saattaa viitata ettei jaksa enää pitää itsestään huolta.
Tärkeitä havaintoja kaikki.
Mihin sijoittaisit tuon kusen hajun?
No minusta ei voisi noin kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ellei kyseessä ole onnettomuus. Kaikki normaalit ihmiset käy suihkussa ennen lääkäriin menoa ja pukeutuvat puhtaisiin vaatteisiin
Itse asiassa normaali ihminen menee lääkäriin kun sinne on tarve mennä. Suihkussa käyntiin jos ehtii niin alkaa mennä jo sen piikkiin, että siellä on tarkoitus vetää huomio omaan habitukseen. Ei nyt sanota ääneen, että lääkärin on katsottava ihaillen.
Kyllä lääkärin kuuluu nimenomaan arvioida myös ihmisen yleishabitus. Tämä korostuu toki enemmän mt- käynneillä.
Ei siisteydestään huolehtiva ihminen haise pissalle ja hielle ym, jos ei ehdi / jaksa suihkuun juuri ennen lääkärinkäyntiä.
Pissalle haiseva hiki voi olla merkki elimistössä tapahtuvasta. Voi olla lemmikkien pissan hajua vaatteissa. Lääkäri haistaa jonkin hajusteen eri tavalla kuin asiakas.
On voinut astua pihalla koiran pissaan. Lääkäri itse haisee pissalle.
Tämä haisi kuselle + hielle.
Miten sait nämä yhteen: pissalle haisevaksi hieksi.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin vanhemmat ihmiset 20-vuotta vanhoissa tuulitakeissaan on helppo leimata nuhjuisen näköisiksi, vaikka syy voi olla pihiys ja takana miljoonan omaisuus.
Oma moka.
Nuhjuinen se on silti, oli sitten upporikas tai rutiköyhä.
Nuhjuinen mikä nuhjuinen
Minullakin hiki haisee virtsahtavalta kun hikoilen paljon, vaikken kuseksi housuun. Erittyy varmaan ammoniakki kainaloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin vanhemmat ihmiset 20-vuotta vanhoissa tuulitakeissaan on helppo leimata nuhjuisen näköisiksi, vaikka syy voi olla pihiys ja takana miljoonan omaisuus.
Tai jos on ekologinen ja käyttää vanhoja ja käytettyjä vaatteita.
Edelleen se on nuhjuinen. Olkoon vaikka togolooginen.
Olen lääkäri ja harkitsen kyllä todella pikään ennen kuin kirjoitan mitään kommenttia hoitamattomasta habituksesta. Jos kirjoitan niin kirjoitan juurikin että habitus on hoitamaton. Jos on joku mt- tai päihdeaiheinen käynti tai harkitaan potilaan lähettämistä leikkaukseen (jota ei kannata tehdä jos ei pysty sitoutumaan haavanhoitoon, tupakoimattomuuteen ja jälkikuntoutukseen) niin tuollaisella voi olla väliä. Mutta siis mistään virtsanhajusta ei tulisi kyllä mieleen kirjata.