Pitääkö verokortti antaa työnantajalle paperisena?
Oon päässyt usean vuoden jälkeen palkkatöihin! Niin kysyn pitääkö mun toimittaa se kirjeenä tullut verokortti työnantajalle vai onko muuttunut että ne näkee sähköisenä tms? Työnantaja ei ole pyytänyt verokorttia, enkä halua nolata itseäni.
Kommentit (16)
Kysy työnantajalta, ei ole yhtään noloa. Joillekin voi mennä sähköisesti, mutta yleensä ei jos kesken vuotta vaihtaa työpaikkaa. Ei ole pakko toimittaa paperisena, myös sähköisenä pdf-muodossa tai vaikka ottamalla valokuva paperisesta verokortista.
Meillä käy kumpi tahansa, sähköinen on yleisempi.
Kyllä sinun nyt vain täytyy "nolata" itsesi ja kysyä siltä työnantajalta. Ei kukaan ulkopuolinen voi sanoa. Jotkin saavat verotiedot suorasiirtona mutta eivät välttämättä kaikki.
Periaatteessa riittää sähköinen kopio sinne palkanlaskentaan. Ei kai se haittaa jos laittaa paperisen version. Itse lähetin verkortista valokuvan palkkapuolelle uudessa firmassa.
Se vaihtelee. Monet isot tylnantajat saavat verokortit suoraan verottajalta, mutta toiset eivät saa. Varsinkaan pienet työnantajat. Tätä ei voi tietää muuten kuin kysymällä siltä työnantajalta.
Meillä vain muutosverokortti pitää olla paperilla
Eikö se ole ihan sama miten se tulee, kunhan siinä näkyy veroprosentti.
Yleensä sen saa sähköisesti, mutta jos minä maksaisin jollekin palkkaa, kyllä minun pitäisi pyytää se paperisena.
Perusoletus on se, että tulee sähköisesti, jos ei ole tehty muutoksia tai palkanlaskenta ei pyydä paperisena.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan sama miten se tulee, kunhan siinä näkyy veroprosentti.
Ei se ihan sama ole, sillä vero menee jollakin tolkuttomalla 60 prosentilla, jos verokorttia ei ole missään muodossa. Kaikki työnantajat eivät saa sitä sähköisesti. Siksi ei mitään menetä, jos sitä tarjoaa paperilla.
Viettekö verokorttinne työnantajalle tänä päivänä ihan konkreettisesti paperisena? Eikö olisi helpompi napata se omaverosta sähköpostiin ja lähettää työnantajalle sähköisenä?
Uuden työntekijän pitää verokortti toimittaa joko paperisena tai sitten sähköpostina palkanlaskentaan. Sitten useissa paikoissa jatkossa ei tarvi, vaan palkanlaskenta saa ne suoraan verottajalta.
Kesken vuotta jos aloitat niin pitää toimittaa paperisena tai sähköisenä. Ensi vuoden kortin palkanlaskenta saa suoraan verottajalta.
Kysy ksoka vaihtelee ihan firmoittain. Meillä ensimmäisen verokortin voi toimittaa ihan missä muodossa vaan palkanlaskijalle ja sen jälkeen verokortteja ei toimitella vaan palkkis saa veroprosentit suoraan verottajalta (esim jos päivität prosentin kesken vuoden niin) ilman että työntekijät tarvitsee tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Viettekö verokorttinne työnantajalle tänä päivänä ihan konkreettisesti paperisena? Eikö olisi helpompi napata se omaverosta sähköpostiin ja lähettää työnantajalle sähköisenä?
No jos työnantaja sanoo että pitää viedä paperisena niin vien paperisena enkä nakkaile sähköpostiin.
Kyllä sun on kysyttävä asia koska ei me voida tietää miten tuolla työnantajalla toimitaan. Jos et toimita mitään verokorttia kun oletat tiedot menevän suoraan ja sitten näin ei olekaan, niin veroja menee 60%. Esimies ei välttämättä huomaa sanoa, että pitäisi verokortti toimittaa.
Ehdottomasti paperisena, ellet tahdo nolata itseäsi.