Pitkän liiton avoero ja mun varattomuus.
Mitä tehdä. Oon ottanut jo yhteyttä oileusaputoimistoon. Eivät vielä ole vastsnneet. Ollaan 25v oltu yhdessä. Ei naimisissa. Yhteinen talo. Yhteinen omaisuus. Miehellä osakkeita jotka hankkinut silloin kun oltiin yhdessä. On hyötynyt minusta osakkeiden hankkimisessa. Kysyn tietenkin lakimieheltä miten tää menee. Oonko oikeutettu ilmaiseen lakimieheen?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mä paskat välitän miehen omaisuudesta mutta on kääntänyt toisen lapsen mua vastaan. Ja avoliitto on myös liitto. Ihme vastauksia täällä taas kun kysyy neuvoa. Ja varaton olen kun omaisuus kiinni asunnossa.
Ap
Mitenkä varattomana voi taloa pitää. Varallisuutta voi myydä tai saada sitä vastaan velkaa. Laskuille voi varmaankin sovitella maksuaikaa. Tekisitkö itse ilmatteeksi töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mä paskat välitän miehen omaisuudesta mutta on kääntänyt toisen lapsen mua vastaan. Ja avoliitto on myös liitto. Ihme vastauksia täällä taas kun kysyy neuvoa. Ja varaton olen kun omaisuus kiinni asunnossa.
Ap
Itse olen avoliitossa enkä erotessa saa yhtään mitään. Jos olisin naimisissa niin en saisi yhtään mitään, koska olisi avioehto ja mies on suojannut omaisuutensa jo ennen minua. Ainoa asia mistä saan on talo, koska omistan talosta 50%. Avoliitto ei tarkoita sitä, että saisit miehesi osakkeista jotain eikä avioliitto myöskään tarkoita sitä, että saisit miehesi omista osakkeista jotain. Ne ovat henkilökohtaisia asioita. Ilman avioehtoa jos olisit naimisissa, niin saisit firmoista osuuden, jos niitä ei olisi suojattu. Minä olen myös suojannut oman omaisuuteni.
Minkä ikäisiä lapset ovat? Käytkö töissä? Haluaako jompi kumpi teistä jäädä nykyiseen asuntoon asumaan eron jälkeen? Oletko siis antanut miehellesi rahaa, jolla hän on ostanut osakkeita ja onko näistä rahansiirroista mitään dokumenttia? Kuinka suurista summista puhutaan?
Myytte talon, et ole enää varaton. Tadaa! Seuraavan kerran meet töihin etkä jää makaamaan sohvalle ja odota ukon elättävän sua hautaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Liitto on sellainen, mistä tehdään kirjallinen sopimus.
Nyt en kyllä ihan hoksaa, että miten voi olla varaton, jos on yhteinen talo?
Sitten ihan yleinen vinkki naisille: älkää koskaan suostuko siihen, että mies ostaa talon omiin nimiinsä (lyhentää lainaa siitä) ja te maksatte kaiken muun (sähköt, vakuutukset, ruoat, yms). En ole itse tähän suostunut, mutta läheinen suostui ja jäi aikoinaan puille paljaille, koska oli avoliitossa. Miehelle jäi kätevästi kerrytettyä omaisuutta, koska muuta ei tarvinnut maksaa kuin talolainaa. Naiselle jäi vain kaluttu luu käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sinulla muuhun ole oikeutta kuin asuntoon jos vaikka kauppakirjoissa 50/50.
Muut sitte jaetaan yhteistuumin mikä kumpaisenkin voisi kämppäkavereina olla.
Sä nyt et tiedä mistään mitään. Pitkä avoliitto rinnastetaan avioliittoon ja erotilanteessa toimitaan hyvin saman kaavan mukaan.
No mikäs hätä tässä sitten on?!?!
Talo on sinun ja siksi et ole varaton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä nyt et tiedä mistään mitään. Pitkä avoliitto rinnastetaan avioliittoon ja erotilanteessa toimitaan hyvin saman kaavan mukaan.
Itse asiassa ei toimita ellei ap kykene osoittamaan, että on joutunut jäämään pois töistä, jotta mies voi kartuttaa omaisuuttaan. Tämä taas onnistuu vain silloin, kun on muutettu miehen työn takia ulkomaille eikä ap ole saanut työlupaa, vaan on joutunut olemaan kotirouvana. Oikeus katsoisi, että ap:lla on ollut samat mahdollisuudet kartuttaa omaisuuttaan kuin miehellä (suhteessa tuloihinsa tietenkin), joten ei ole muuta jaettavaa kuin se yhteinen omaisuus eli asunto.
Jo aiemmin vastattiin oikein, eli ap voi käräjoikeudesta hakea hyvitystä ja pesänjakajaa.
Kyllä, hän voi hakea hyvitystä ja hän voi hakea pesänjakajaa, mutta jos mies ei ole konkreettisesti estänyt työssäkäyntiä, ei hyvitystä saa. Pelkkä "miehellä on paremmat tulot" ei oikeuta korvauksiin.
Teillä yhteinen omaisuus ja talo
Et siis ole varaton
Jaatte yhteiset kamat ja myytte talon
Sitten sulka on tulorajat
Miehen oma omaisuus on miehen
Sehän voi myydä osakkeet jalostaa sulta puolikkaan talon
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä naimisiin menossa on niin vaikeaa?
Tässä taas yksi esimerkki siitä, että ei se naimisiinmeno ole vain paperi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se hätä, että tuo ei pidä paikkaansa. Ei rinnasteta. Avoliitto ei tuo oikeutta ositukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on yhteinen talo ja yhteinen omaisuus, niin oikeusaputoimistosta ei saa apua, sinullahan on realisoitavaa omaisuutta etkä ole varaton.
Kyllä pikeusaputoimistosta voisaada apua, vaikka olisi ihan omakin talo. Käytössä olevaa asuntoa kun ei tarvitse realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siitä avioliitosta ole erotilsnteessa "hyötyä" jos on tehty avioehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todella toimita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneus vaivaa
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi reikä, että ihmiset eivät tajua avioehtoa!
Avioehto ei ole mikään yksi ainoa ehto, vaan siinä voidaan määritellä erilaisia asioita ja se tehdään luonnollisesti lakimiehen kanssa, jolloin siitä tulee juuri sellainen mikä on molemmille hyvä. Avioehtoa ei voi tehdä vain toinen osapuolista, vaan se on molempien hyväksymä ja allekirjoittama paperi, jonka allekirjoituksia pitää olla tosistamassa kaksi puolueetonta todistajaa.
Eli jos kirjoitat itsellesi epäedullisen avioehdon, niin se on omaa tyhmyyttä vain, mutta jos avioehto menee silloinkin ihan persiilleen, voi siitä yrittää vielä valittaa. Kvg taas kerran.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kvg mikä on avioehto. Katsokaa kaiki, jotka ette ymmärrä avioehtoa. Älkää olko typeryksiä, vaan ottakaa selvää asioista!
Sori, tyhmyydestä ja paskamaisuudesta sakotetaan.