~*ENSKAT viikolla 36*~
Hyvää syyskuuta enskoille!
viime viikon jutut:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (45)
YKSIS Toivottavasti teidän viime yö meni paremmin. Kiva että teillä mieski pystyy osallistumaan yöhulinoihin.
KILLE Tule vaan toistekin kirjoittelemaan. Ei haittaa vaikka harvemminki kirjoittelisi.
HERMIONE Onkos muumit Eetun suosikki? Saaga ei oo vielä varsinaisesti lasten ohjelmia katsonu. Telkkaria välillä tuijottaa kyl muuten vähä liianki...
Ja taas kysymyksiä...
Onkos 8kuisilla ollut eroahdistusta tai miksiköhän tätä ny sit kutsuis..?
Meillä nimittäin Saaga on saanu ny kahtena peräkkäisenä iltana isin kanssa ison itkukohtauksen ku mä oon ollu poissa. Ekat puoli tuntia oli menny kuulemma ihan hyvin mut sit ihan yhtäkkiä oli alkanu huutamaan. Mikään ei ollu auttanu mut sit ku tulin kotiin ja pääsi mun syliin ni kaikki hyvin.
Mä luulin et tää olis menny jo ohi koska ei enää juurikaan vieraita ihmisiä vierasta. Tietysti pitää alkuun tarkkaan katsella mut enää ei oo alahuuli alkanu väpättään.
Mä en kestä jos mun pitää olla ny koko ajan tuon ipanan kanssa. Jotenki on ollu hermo kireellä päivisin jo ja tuntuu et on pakko päästä jonneki yksin hetkeksi mut ei tunnu kivalta lähteä jos tietää et kohta puhelin soi et tuu takas ja kuuluu taustalta armoton itku. :(
Et sellasta tällä kertaa..
Susanna ja Saaga 8kk zzz
Onpa harmaa ja sateinen päivä ainakin täällä itäisessä Suomessa. Pätkiksen lääkärineuvolakuulumisia tulin kertomaan: kaikki oli ihan ok. Pituus 70 cm, paino pikkusen vajaa 8,3 kg. Eli ihan on hyvin kasvanut, vähän keskikäyrän alapuolella, mut omalla käyrällään tasaisesti. Muutenkin liikkuminen, aistit, ym.
ihan kunnossa, mitä nyt hermostusitkuissaan ei suostunut varaamaan jaloillaan. Siitä lääkäri kysyi, että ollaanko tuettuna seisotettu ja sitä kuulemma vois vähän treenata. Eipä hirveesti olla (ei ole oikeestaan tullut mieleenkään!), mutta nyt kun kotona on kokeiltu, niin hienosti seisoo käsistä tuettuna ja itsekin
tukea vasten eli tais vaan olla sitten tosiaan sen verran hermostunut (ei tykännyt yhtään stetoskoopista...) ettei halunnut esitellä taitoaan. Jotenkin kuitenkin tuli vähän hassu olo, että olisko Pätkistä nyt sitten jo aiemmin pitänyt enemmän "opettaa"? Miten teillä muilla on toimittu?
ODOTTELIJA: No, missäs ne uutiset on? Jänskätään jo täälläkin ;)
KILLE: Eipä tarvi anteeksi pyydellä, tervetuloa kirjoittelemaan uudelleenkin, jos joskus ehdit.
SUSANNA: Vai on Saagalla eroahdistusta? Harmin paikka, toivotaan, että menee ohi. Eikös tuo aika lailla ikäkauteen kuuluvaa ole, muistelisin ainakin? Pätkiksellä ei hirveetä eroahdistusta onneksi vielä ole, tosin on koko pienen ikänsä ollut melkoisen kovasti äidin ja isän perään. Pahin vierastuskausi oli jo joskus 3-4 kk ikäisenä, silloin ei kelvannut esim. mummo ja kummitäti ollenkaan. Kyllähän hän vieraiden hoidossa nykyäänkin jonkun verran välillä itkeskelee, mutta en tiedä, onko se normaalia enemmän. Ja nyt tuolla hautajaisreissulla kyllä tyttö kulki sukulaisten sylistä toiseen eikä hirveetä huutoa tullut.
YKSIS: Mialla ollut yöhulinat, toivottavasti ei "ota tavaksi". Tsemppiä sinne.
Joo, nyt sitten Pätkis heräilee pinniksessään, pitää lopettaa heti alkuunsa siis. Pitäis nimittäin vielä muussata bataatit/porkkanat, ennen kuin tytsylle tulee huutava nälkä. Katotaan ehdinkö kommentoimaan vielä myöhemmin. Kaikille moikat kuitenkin! Aurinkokin muuten alkoi pilkistellä nyt pilven raosta, taidetaan
ehkä päästä ulos kuitenkin.
Dajm + Pätkis kohta 9 kk
Tulin vaan pikaisesti raportoimaan, että meidän unihelvetti on saanut ihan uusia ulottuvuuksia. Sienna heräsi viime yönä klo 4.20 ja meni melkein tunti ennen kuin sain sen nukkumaan. Sitten se nukkui puoli tuntia ja heräsi taas. Meni 40 minuuttia että sain sen nukkumaan ja sitten se nukkui reilun tunnin. Siinä vaiheessa kello olikin jo 7.30, joten päätin että päivä saa alkaa. Itse en nukkunut tippaakaan sen 4.20 jälkeen, joten hiukan on hutera olo.
Sienna meni päikkäreille 12.30 kun tultiin puistosta, toivottavasti jaksaa nukkua pitkään. Eilen heräsi "kesken" päikkäreiden jo ennen kahta, mutta sain sen 10 minuutin huudatuksen jälkeen nukkumaan vielä melkein 1,5h. Kannatti siis huudattaa. Ilta menikin ihan mukavasti, tyttö oli sopivan väsynyt kahdeksan aikaan.
Kuten sanottu, silloin kun unet mättävät niin tuntuu, ettei elämään muuta mahdukaan. No, mähän sain nauttia reilun 10kk hyvin nukkuvasta lapsesta, joten eiköhän tässä anneta takaisin ihan korkojen kanssa. Huoh.
Vali-vali Tipu ja zzz-Sienna 11,5kk+
Minäkin Odottelija uutisia tulin kurkkimaan... ; )
Dajm: 'Kiva' kuulla tuosta teidän vierastamisesta, kun meilläkin Justus pelkäsi melkeinpä kaikkea ne ekat kuukaudet ja jo 5 kk iässä alkoi 'oikea' vierastaminen... Olen jo siskoltani saanut kuulla, että eihän sen vielä pitäisi alkaa ja ehkä teillä onkin herkkä äiti eikä vauva (kun joskus pienempänä kiirehdin pois kaupungilta kun Justus alkoi kitistä - > tiesin että ei ainakaan helpotu kun kerran alkaa)... :/ No, itsekin olen varmaan heidän lapsenhoitotapojaan saattanut joskus arvostella, joten halusi varmaan antaa samalla mitalla takaisin...
Eipä mullekaan ole tullut erityisesti mieleen treenata tai opettaa vauvaa, ennen kuin itse alkaa harjoitella jotain taitoa. Eiköhän Pätkis opi omaa vauhtiaan seisomaan ja kävelemään ilman sen kummempaa harjoitteluakin : )
Tipu: Iso jaksuhali sinne taas! Toivotaan, että päikkäreillä riittää nyt unta..
Susanna: Ymmärrän hyvin että ärsyttää, jos ei voi edes pariksi tunniksi minnekään lähteä. Muistaakseni luin jostain, että juuri 8 kk iässä eroahdistus on tyypillistä ja voi mennä ihan parissa viikossakin ohi. Täälläkin muuten kiinnostaa telkkari tosi paljon. Olen nyt yrittänyt itse kiinnittää huomiota siihen, ettei tulisi pidettyä telkkaria paljoa päällä Justuksen ollessa hereillä, kun pää kääntyy kaikista vähänkin erilaisista äänistä telkkariin päin ja jää tuijottamaan sitä pitkäksikin aikaa. Ollaan välillä kuunneltu lastenlaluja X-boxin kautta, kun ei ole olohuoneessa CD-soitinta, ja silloinkin tuijottelee telkkarissa näkyvää kuvaa laulujen numeroista...
Yksikselle myös jaksuja yohulinoiden jälkeen, toivottavasti ei jatku!
Heltsy ja Kiia oli saanut uusia kavereita, kivaa!
Sara-Marian poitsulle onnittelut liikkumisesta!
Hermionelle kiitokset kyläilystä! Kiva oli katsoa kuinka kiinnostuneita pojat oli toisistaan ja kiva oli nähdä Eetun taitoja ja sitä, minkälaista menoa meilläkin on varmaan joulun jälkeen odotettavissa, kun Justus on lähempänä vuoden ikää.
Weera: Toivottavasti teilläkin lenkkeilyt helpottuu viimeistään kun Aino oppii istumaan rattaissa! Meillä ainakin alkoi 'uusi elämä' uusien rattaiden myötä... Siksi viime viikolla hehkutin niitä niin paljon; en sinänsä rattaita vaan sitä että Justus viihtyy ja nukkuu niissä! Jaksuja sinnekin pänikkäreiden kanssa siis.
ON: Meillä päivät sujuu edelleen mukavasti, mutta pari yötä on nyt ollut aikamoista hulinaa (vauvapalstan kirous!). Johonkin pikku mies heräilee, mutta en oikein tiedä mihin... ja vähän vaihtelevasti sitten nukahtaa uudelleen... ajattelin jättää hetkeksi iltapuuron pois, jos se vaikka yöllä masussa möyrii... mieluummin imetän pari kertaa kun käyn nukuttamassa tunnin välein. Saatiin miehen kanssa eilen illalla myös riitaa aikaiseksi pojan hoidosta, kun se on nyt kolmena iltana peräkkäin herättänyt Justuksen vahingossa, kun se on jo ollut yöunilla. Tapani mukaisesti riitelin taas tosi rakentavasti ja syytin sitä tyyliin, että se vaan sotkee kaiken jne.... Aamulla heräsin vasta kun se lähti jo töihin, joten saa nähdä, millä mielellä tulee töistä kotiin.
Jaha, nyt pikku apuri, jonka äsken hain päikkäreiltä, alkaa kyllästyä...
M & J
Juuri lääkäristä kotiutuneena. Ja siellähän tuo polskutteli, meidän pikkuruinen kakkonen. Viikkoja 11+1, ihan niin kuin pitikin. LA olis sitten 25.3.09. Ikäeroa tulossa noin 1v3kk. Vielä olis viikko pahinta riskiaikaa elettävänä, mutta eiköhän tuohon nyt uskalla alkaa jo luottamaan kun näki ultrassa että pienellä on kaikki hyvin. Te olettekin ekat joille tän uutisen kerron. : )
Toivottavasti pidätte mut täällä vielä vaikka nyt tonskailenkin. Siellä en ole käyny edes kurkkimassa. Jotenki tänne on niin "kotiutunu"
Mutta DAJM ei ole mullakaan tullu mieleen alkaa lasta treenaamaan. Eiköhän ne opi ihan omalla ajallaan. Asia erikseen sitten jos jotain treenattavaa ilmenee.
SUSANNAN Saagalla eroahdistusta. Eiköhän se sitä ole... Meilläkin toi telkkari kiinnostaa, varsinkin selkee ääniset uutistenlukijat on Eemiliä kiinnostanu ihan pienestä pitäen. Mutta ei se kyllä telkkaria mitenkään haitaks asti jää tuijottelemaan.
TIPUA nyt koetellaan oikein kunnolla. Se on ihan totta että ku nukkuminen mättää niin kaikki mättää. Ei sitä voi muuta ku lähettää kovasti voimia sinne tätä kautta. Koita jaksaa. Eikös teidän loma ole ihan pian? Toivottavasti Sienna pian alkaa taas nukkumaan kunnolla.
YKSIKSELLE menkoista; mulla alko 2kk synnytyksestä, vaikka täysimetin. Ja imetin muutamaa kertaa päivässä vielä silloinki ku tulin raskaaks. Kovasti on yksilöllistä. Mutta toivottavasti auttaa päätösten teossa. Tsemppiä sinnekkin yöhulinoihin.
MAMA toivottavasti teillä on kaikesta huolimatta mukava ilta edessä miehen kanssa. Ja Justuskin yöllä hillunu! Nukkuisivat nyt nämä enska lapsoset! (meilläkin viime yö oli aikamoista hulinaa...)
HERMIONEN Eetu tykkää muumeista.Meillä Eemil naureskeli yks päivä jollekki mikki hiiri ohjelmalle. Aiemmin ei ole lastenohjelmista välittäny. Eikä tosin vieläkään pahemmin.
Eemil sitten just äsken käveli eka kertaa kävelyautonsa kanssa. : )) Vähän oli itekki hölmistyneen näkönen et mitäs nyt tapahtuu. : ))
Mutta nyt täällä haisee aika pahalle joten poistun kylppärin puolelle pesu puuhiin. : )
Odottelija ja Eemil päivää vaille 8kk + masukki 11+1
Paljon onnea ja hali ODOTTELIJALLE ja perheelle! Ja paljon jaksuja Odottelija sulle!
Tais tärpätä ekasta kierrosta tai ainaski tosi nopsaa..
S&S
Olihan se sitä mitä aavistelin, ja taisi moni muukin;) Onnea onnea onnea hirmuisesti odotukseen.
Ja Buuffalla taitaa olla kiire päivä kun neidillä on juhlat.
Toivottavasti Mama on saanut sovinnon miehen kanssa aikaseksi. Kyllä täällä itse kullakin riidellään ja mitä hölmöimmistä syistä. Ei vaan voi aina tajuta miksi esimerkiksi miehen käteen ei tartu lelut lattialta yms. tavarat jotka ei sinne kuulu. Itse kun koitan aina viedä mennessäni ja tuoda tullessani milloin mitäkin.
Tipu: ei voi kyllä enää keksiä miten sua sinne lohduttaisi. Kyllä tuo nukkumishomma nyt oikeesti koettelee ja isolla kädellä. Voimia sulle ja Siennalle unihiekkaa. Niin ja nyt muistan sen mitä sulta eritoten piti kysyä, kun en nyt tarkkaa muista ketkä muut isoista vielä imettää (Buuffa?). Eli montako kertaa vuorokaudessa Sienna on vielä tissillä? Miten oon aatellut lopettaa imetyksen? Mä oon nyt Kiian kanssa siirtynyt siihen että ainoo vakkaritissittely on enää iltaisin ja sekin ajoissa ennen nukkumaan menoa ja puuroa eli joskus kuuden aikaan. Niinpä ei enää oo sellasta rutiinia että tissiltä mennään nukkuun. Toisen kerran on (jos on) rinnalla aamupäivällä.
Dajmin Pätkishän oli saanut hienot mitat neuvolassa. Tuohon treenauttamiseen kanssa, meille kanssa sanottiin Kiian 3kk neuvolassa että voitte pitää tyttöä enemmän mahallaan ja silloin aluksi se tuntui vähän töykeältä mutta eipä ne kai sillä mitään pahaa tarkoita. Muuten ei olla mitenkään varta vasten treenautettu, kyllä lapset itse hakeutuu esim. juuri pystyasentoon kun sitä haluavat.
Susanna: eroahdistukselta kuulostaa Saagan itkuilut, toivottavasti menee pian ohi. Täällä samaa on harrastettu jo kauan eikä taida enää meillä liittyä ikäkauteen mutta joo niin oon lukenut että 8kk iässä se on tyypillisimmillään. Sitten tosta maidon määrästä. Osuit nimittäin arkaan paikkaan. Meillähän Kiia ei suostunut tuohon korvikkeeseen millään kesällä kun yritin totuttaa samalla kun imetyskerrat harveni. Niinpä käytännössä Kiia ei ole saanut pitkään aikaan kun tuon kahden kerran rintamaidon muun nesteen ruuan mukana. Ja vettä juo kiitettävästi. Nyt ollaan onneksi siinä tilanteessa että saa alkaa antaan jo lehmän maitoa joten omakin syyllisyys asian suhteen alkaa ehkä helpottaan. Neuvola kun ei asiaan oikeen ottanut kantaa kun yritin sanoa että ei enää juuri syö tissiä mutta tuttelikaan ei maistu. Taitaa siis olla syy meidän neidin painonlaskuun tuossa. Toivottavasti teillä menee paremmin.
Yksiksellä on ollut rikkonainen yö, niinkuin monella muullakin. Tsemppiä sinne ja muillekin hulinoihin. Ei varmaan kannattaisi kehuskella varsinkaan täällä ja nyt kun monella on uniongelmia, mutta meillä yöt paranee koko ajan sen jälkeen kun Kiia siirtyi omaan huoneeseen ja aamutissittelyt jäi samalla pois. Nyt mennyt jo kohta viikon verran että en joudu nouseen koko yönä edes tuttia antaan.
Käytiin tänään kerhoilemassa Kiian kanssa ja voi että kun tyttö tykkäs, ei olis millään lähtenyt kotiin kahden tunnin päästä kun oli vaikka mitä tavaraa ja lelua vielä tutkimatta. Ihanaa kun toinen on jo tuon ikäinen että on kiinnostunut tutkimaan ja leikkimään. Eväänä meillä oli muuten Semperin lihapullia ja jotain, 8kk alkaen. Onko joku maistanu? Musta tuntu että ne lihapullanpalaset oli valtavan kokoisia siinä! Pakkohan niitä oli pienentää ettei toinen tukehdu sellasiin. Siis verrattuna muihin 8kk ruokiin oli iso ero.
h&k
Odottelijalle tosi paljon onnea masuasukista, johan sulla on aika turvalliset viikot menossa. Ihana että on tärpännyt noin pian ja tulee lapset pienellä ikäerolla!
Susannalle tsemppiä eroahdistuksiin, meillä ei Eetulla tainnut olla mitään sen kummempaa ahdistusta. Nyt sain kuvan auki, tosi ihana kuva =)
ja Yksiksenkin kuva aukes vihdoin, suloinen tyttö teillä myös =)
heltsy, mekin kerran ostettiin sitä lihapulla-ruokaa ja oli mulle kyllä suuri ihmetys miten isoja ne pullat on! pakko niitä oli kyllä pienentää. Hienoa että Kiia on tykännyt kerhosta.
MamaJaJustus, kiva oli kun kävitte! toivottavasti riita miehen kans on jo selvitetty. Kyllä täälläkin otetaan yhteen aika usein. Aika tyypillistä on mulla valittaa lapsen hoidosta että "miks et tehnyt niinkuin mä neuvoin?" "miks et oo tuotakaan tehnyt?" joskus jälkeenpäin ihan hävettää..
Dajm, hienosti piiperö kasvaa! Me ei saatu mitään treenaus-ohjeita neuvolassa. Noi liikkumiset yms oikeestaan kyseli meiltä vanhemmilta, Eetu vaan törötti sylissä. Kaipa ne ajetteli että me itse kysytään jos ollaan epävarmoja jostain.
Tipulle ja Siennalle toivottelen hirmuisesti unihiekkaa ensi yöksi!!
Vilkutuksia muillekin!
hermione ja Eetu 11kk+
että hyvä kun se yskä on alkanut vähentyä. Muistin siks sen Ainon yskän kun Eetullakin oli sitä yskää silloin pienempänä. Onneks oli ohimenevä juttu!
Eli Buuffan Neealle 1v-synttärionnittelut!! mä en tarkkaa päivää muistanut mutta luotan että heltsy on muistanut oikein =)
Odottelijalle paaaaaaaljon onnea! Arvasinhan minäkin oikein, ihania uutisia!
Ja onnea myös Buuffan Nealle!
Tipu, alkaa meidän yöt näyttää ihan samanlaisilta kuin sun ja Siennan :( Mulla sentään on mies apuna... jaksamista sinne...
...nyt pitää rientää...
T. Yksis ja Mia
Monihan sen jo arvaskin. : ))
Ja Nealle onnittelut täältäkin! Toivottavasti muumikakku maistuu.
SUSANNA eipä me oikeastaan yritetty tätä mitenkään "tehdä" vaan annettiin lupa tulla jos on tullakseen. Ei me käytetty Eemilin syntymän jälkeen ku aina silloin tällöin ehkäsyä. Mut joo, ekasta ns. normaalikierrosta tärppäs. Neljätköhän menkat mulla kerkes olemaan...
Nyt puhaltelen täältä rutkasti unihiekkaa kaikille enskapenskoille (myös omalleni) Ja toivotan hyyvää yötä ja kauniita unia.
O
Ensinnäkin Odottelijalle suuret onnittelut masuasukista! Mieletön uutinen!
Buuffan Neealle synttärionnittelut! Niin se vuosi vaan vierähti.
Kiitos kaikille tsemppauksesta, olette kyllä ihania. Nolottaa käydä täällä aina valittamassa, mutta kun ei oikein muitakaan paikkoja ole purkaa näitä tuntoja, niin dumppaan nämä sitten teidän niskoille. Kiitos tosi paljon kun ette hermostu mun valitukseen.
Sienna heräsi päikkäreiltä noin puoli kolmelta ja jaksoi kohtuullisesti iltaan asti, kitinä alkoi vasta seiskan jälkeen, jolloin oltiinkin jo aloittelemassa iltatoimia. Tasan kasilta simahti sänkyyn. Mulla on väsymyksestä ja harmituksesta huolimatta aika hyvä mieli, eilen oli paljon kurjempaa. Täällä on ollut aurinkoinen iltapäivä ja ilta ja jotenkin se pitää mielen hyvänä.
Pari kommenttia ennen kuin painun unten maille (toivottavasti herätäkseni vasta aamulla).
Susanna: Siennalla oli juuri kuvailemasi kaltaista eroahdistusta tuossa iässä. Ainoastaan äiti kelpasi. Meni ihan kivuttomasti itsekseen ohi kun ikää tuli vähän lisää.
Dajm: ei tullut mieleenkään harjoituttaa seisomista mitenkään eikä kukaan sellaisesta meille puhunutkaan. Sienna nousi itse seisomaan 10kk iässä samalla kuin oppi nousemaan istumaan. Nyt se seisoskelee koko ajan tukea vasten, mutta kun sitä ottaa käsistä kiinni ja yrittää kävelyttää, se vetää jalat koukkuun. En ole siis askeltakaan saanut vielä tytöstä irti. Eiköhän se siitä kuitenkin lähde sitten kun seisominen on tarpeeksi vakaata.
Mama: kuulostaa tutulta tuo "rakentava riitely". Mä olen sanonut miehelle monta kertaa, että kiva kun olet kotona (silloin harvoin kun on) mutta vähemmän kiva kun tulet sotkemaan meidän rutiinit ja häiritsemään. Helposti tulee syytettyä toista vähän epäreilulla tavalla.
Heltsy: imetän Siennaa 3 kertaa päivässä, vähennettiin juuri neljästä kolmeen. Heti aamulla kun haen sen mun viereen, ennen päikkäreitä (nukahtanut nyt tissille parina päivänä) ja illalla viimeisenä ennen nukkumaanmenoa. Hyvin rutiininomaisesti siis, eikä tyttö onneksi kerjää tissiä koskaan. Jätän seuraavaksi tuon päikkäri-imetyksen pois ja varmaan sitten Kreikan reissun jälkeen nuo kaksi muutakin, annan sitten vaikka maitoa nokkamukista noihin aikoihin. Olen nyt kahtena aamuna tehnyt puuron vesi-maitoseokseen, maitoa on ollut noin puoli desiä, enkä ole huomannut mitään oireita tytöllä. Kai sitä määrää voisi kohta lisätä.
Yksis: kamalasti tsemppiä ja unihiekkaa öihin! En mä usko että mulla olisi yhtään helpompaa, vaikka mies olisikin täällä, kun olen niin herkkäuninen, että kuitenkin heräisin Siennan itkuun ja päivystäisin valveilla vaikka mies olisikin sitä nukuttamassa. Henkisesti on tietysti kiva, että sulla on mies jonka kanssa voi jakaa tuskan.
Telkkarin katselusta oli puhetta. Meillä on telkkari päällä AINA kun vaan ollaan kotona, vaikkei sitä kukaan varsinaisesti katsokaan. Sienna harvoin katsoo mitään ohjelmia, ainoa poikkeus on Sinisen talon nalle, jota katsotaan arkiaamuisin. Kun laitan nallen päälle, Sienna hihkuu innoissaan ja menee ihan lähelle telkkaria katsomaan, välillä on ihan naama ruudussa kiinni.
Meillä on kuunneltu Ipanapa-cd:tä ahkerasti ja Sienna on ihan ehdollistunut siihen. Kun menen laittamaan levyä päälle, Sienna sanoo paa-pa, ennen kuin eka biisi (Palefacen Hip-hoppii englantii) alkaa sellaisella paa-pa-pa-paa-paa -rallatuksella.
Tämäpäs nyt lähti rönsyilemään. En jaksa edes läpi lukea, suokaa anteeksi jos tuli virheitä. Hyvät yöt kaikille!
Tipu & Sienna 11,5kk+
Ihana uutinen! Kaikkea hyvää pikkukakkosen odotukseen! Tällaisia pari lisää, niin vauvakuume nostaa päätään vielä täälläkin...
Hulinaa on taas pitänyt viimeisen viikon, pinon lukeminenkin on jäänyt ihan vaan pikaiseksi vilkuiluksi. Juuri kun kotiuduttiin Lapin reissusta, niin suunnattiin viikonloppuna länsi-Suomeen juhlimaan Sannin isopapan syntymäpäiviä -mittarissa pian kunnioitettavat 98 vuotta! Juuri laskeskelin, että Sanni on ensimmäisten kolmen kuukauden aikana reissannut autossa (tai junassa) yli 5000 kilometriä, aikamoinen reissulasse tosiaan. Nyt haluaisi kyllä hetkeksi rauhoittua kotiin.
Muuten meille ei kuulu mitään kummempaa. 3 kk neuvolassa viikko sitten tyllerön mitat olivat 6430g/63cm -tämäkin tyttö on ollut kotona, siis rinnalla, ruoka-aikaan :) Sanni treenasi mahalleen kääntymistä toista viikkoa ja pyörähtäminen sujuikin jo tosi näpsäkästi. Mutta sitten kävi niin kuin Tero Pitkämäelle eli tekniikka hajosi -nyt kääntyminen on taas työn ja tuskan takana ja kovan punnertamisen jälkeen vasta onnistuu. Vauvajumppa aloittettiin maanantaina ja kivaa oli. Tänään aloitin itsekin jumpat (projekti "Kadonneiden vatsalihasten metsästys"); yritän livahtaa kerran tai kaksi viikossa jumppaamaan.
Toivottavasti ehtisin huomenna kommentoimaankin jotain, nyt pitää mennä laittamaan huomisen sapuska uuniin ja pyykit kuivumaan. Päiväunet on taas jääneet pääsääntöisesti reiluun puoleen tuntiin per kerta, joten illaksi riittää aina hommaa. Tänään Sanni tosin yllätti ja vetäisi yli kahden tunnin unet vaunuissa ulkona, mutta kun koko ajan vaan odottelin, että koskahan herää, niin mitään en silloinkaan saanut tehdyksi :/
t. helli & Sanni 3,5kk
Nyt oletkin taas nimesi mukaisesti odottelija : )
Luin äsken Hellikin tekstin jumpasta ja tajusin, että meillähän piti alkaa jumppa tänään klo 10! Tajusin sen siis klo 9.45... Siis ihan täysin unohdin ja mies lähti autolla töihin, joten ei mitään saumaa enää alkaa herättelemään tuota pikkuista päikkäreiltä ja juosta rattaiden kanssa noin kolme kilometriä. Soitin jo sinne ja sanoin, että oltais ensi viikolla tulossa, etteivät anna paikkaa muualle. Harmi, kiva olisi ollut aloittaa kaikkien muiden kanssa yhtäaikaa. Ollaan tänään lähdössä viikonlopuksi Juuson isovaarin synttäreille, joten tässä lähtötohinassa unohtui koko jumppa : (
Niin, Hellikki oli siis päässyt jumppailemaan sekä vauvan kanssa että ilman, mukavaa! Täällä toinen, joka yrittää metsästää minne lie kadonneita vatsalihaksia... ; ) Siellä onkin isopappa päässyt hienoon ikään! Me lähdemme tänään juhlistamaan isovaarin 90-vuotissyntymäpäivää.
Isolle Neea-tytölle synttärihali Justukselta! : )
Ja ihana oli kuulla, että Tipulla ja Siennalla jo parempi päivä takana! : )
Niin, kiitokset kaikille tsempityksistä, saatiin iltapäivällä miehen kanssa puhuttua asioista ja nyt taas hyvillä mielin! (...seuraavaan kinaan asti, mutta eiköhän ne kuulu asiaan.) Tänään lähdetään siis viikonlopuksi Justuksen isovaarin luo, huomenna juhlitaan 90-vuotissynttäreitä, melko pienessä mittakaavassa tosin, kun hänellä ei kovin paljon perillisiä ole. Tullaan kyllä jo lauantai-iltana takaisin, kun sunnuntaina olisi vauvauinti. Jospa muistettaisiin sinne mennä, kun mieskin on tulossa mukaan ; )
Aurinkoista viikonloppua! M-lahopää & J
... ihan ekaks siis:
ODOTTELIJA: Onnea paljon tonska-masuasukista ja turvallista odotusta! Eemilistä tulee sitten isoveikka. Miten olet voinut? Onko ollut alkuraskauden oireita? Niin, ja tosiaankin pidetään siut täällä meidän joukossa, eihän me sinuu täältä mihinkään päästetä ;) Eemilille 8 kk-onnittelut! Ja Eemil kävelyäkin jo harjoitellut kävelyautolla, vau!
BUUFFA:n Neealle vielä 1-v onnittelut! Miten meni juhlat?
HELLIKKI: Oho, onpas Sannin isopappa saavuttanut tosiaan kunnioitettavat ikävuodet! Ja reissanneet tosiaan olette, missäs päin suomenmaata muuten asuittekaan? Hienot mitat neuvolasta.
TIPU: Sinne vielä tosi paljon jaksuja Siennan unihommien kanssa. Ja saa miun puolesta ainakin valittaa, ei haittaa! Kiva, että eilinen iltapäivä mennyt mukavasti,
mites yö? Ja niin miekin olen ajatellut, ettei sen seisomisen kans vielä olis kiirettä ja "odotellut" että ite alkais punnertaa ylös. Istumaan nousuhan Pätkiksellä sujuu jo tosi hyvin. Mut me nyt varmaan sitten välillä vähän treenaillaan, ei kai siitä haittakaan ole :)
HERMIONE: Aika jännä, että niin eri käytäntöjä noissa neuvoloissa liikkumisen katsomisessa! Tai oikeestaan meilläkin lääkäri sitä katsoi. Eetullahan on vauhti
päällä, kun kolhujakin tulee, hyvä ettei pahemmin käynyt. Pätkis sai pikku kuhmun silmäkulmaansa myös, kun könysi tv-tason jalkaan.
HELTSY: Ei kai se lääkäri tosiaan sillä seisottamistreenauksella mitään pahaa tarkoittanut, jotenkin sitä vaan on niin herkkä näin enskan kanssa, että osaako ja
tajuaako sitä kaikkea ottaa huomioon. No, sitä vartenhan nuo neuvolat ja lääkärit kai onkin! Kiva, että Kiia viihtynyt kerhossa, oliko minkä tahon järjestämä? Me kovasti Pätkiksen kanssa odotellaan, että MLL:n perhekahvila avaa ovensa kesätauon jälkeen.
MAMA: Minäkin silloin kun Pätkiksellä jo niin pienenä oli se vierastuskausi, niin kyselin neuvolasta ja tutuilta, että miten se näin aikaisin on mahdollista ja mitä pitäs tehdä. Neuvolan täti sitten rauhoitteli, että se on ihan normaalia, että alkaa tunnistaa tutut vieraista eikä kannata yrittää "karaista" mitenkään. Ja ohihan se pahin vaihe sitten menikin eikä onneksi ainakaan vielä ole uusiutunut. Samoin miun sisko muistutteli, että enkös muista miten hänen poikansa myös vierasti tietyssä iässä. Oho, jumppa mennyt ohi teillä, no seuraavalla kertaa sitten. Mie myös aloitan jumpan (ihan oman siis, vauvajumppaa ei täällä meillä ole valitettavasti tarjolla) ensi viikolla... nimimerkillä "pömppömahan kaventaja"...
SUSANNA: Siellä Saaga tykännyt Korkeasaari-reissusta! Kananmunaa taidettiin antaa Pätkikselle 7,5 - 8 kk iässä. Kalaa olen valmistanut keittämällä: ainakin
muikkuja ja kuhaa on Pätkis syönyt. Muikut ainakin on tosi helppoja: valmistuvat muutamassa minuutissa. Sit vaan ruodot tarkasti pois ja pieninä paloina kasvissoseen sekaan. Kannattaa syöttää heti valmistuksen jälkeen tuoreena. Ja loput muikut kierittelet korppujauhoissa ja haluamissasi mausteissa, paistat pannulla ja nautit itse ;) Kaupan kalaruuille Pätkis vaan irvistelee ja nipistää suun tiukaksi viivaksi...
YKSIS: Kiitos jaksuhaleista... Kyselit aiemmin menkkojen alkamisesta imetyskertojen vähentyessä. Mulla alkoi menkat 4 kk:n kuluttua synnytyksestä. Pätkis oli osittaisimetyksellä ihan laitokselta lähtien ja tuolloin 4 kk iässä sai (tai siis huoli) rintaa enää 2-3 krt päivässä. Menkkojen jälkeen pian sitten tekikin
totaalisen lakon.
Miulla on tässä meneillään työhakemuksen teko! Siis tarkoitushan oli olla kotona Pätkistä hoitamassa ainakin vuodenvaihteeseen saakka, mutta nyt sitten tuli niin mielenkiintoinen paikka auki, että taidan pistää hakemuksen menemään. Sopivasti alkaiskin tuossa joulukuun alussa: mies pitää silloin isäkuukauden. Eli jos siis sattuis tärppäämään, niin olis pehmeämpi lasku Pätkiksen hoitoon viennille. Eli tää mamma alkaa nyt päivittämään CV:n ajan tasalle, toivottavasti Pätkis nukkuis vielä vähän aikaa.
Dajm + Pätkis kohta 9 kk
Mä roikun täällä nyt koko ajan teidän riesana...
Helli: kunnioitettava määrä kilometrejä Sannilla takana! Ei tule monen aikuisenkaan reissattua noin paljon edes vuodessa... Vähänkö hihitytti toi Sannin ja Tero Pitkämäen rinnastus... Eiköhän se tekniikka sieltä taas löydy jos keskittyy välillä lajiharjoitteluun.
Mama: voi kurjuus teidän jumppaa, miten se nyt noin unohtui! No, ensi viikolla sitten paremmalla onnella. Mukavia synttäreitä!
Dajmille onnea työnhakuun! Pitäisi varmaan munkin laittaa CV kuosiin, vaikka olenkin palaamassa entiseen työhön vuoden vaihteen jälkeen. Voisi kuitenkin pitää silmät auki uusienkin töiden suhteen.
Meillä oli viime aikoihin nähden ihan hyvä yö, Sienna heräsi vain kerran seisomaan ja huutamaan, se tapahtui klo 5. Sain sen viidessä minuutissa rauhoitettua unille ja sitten se heräsikin vasta 7.15 ja iloisesti jutteli pupulle sängyssä. Ihme kyllä nukahdin itsekin silloin viiden jälkeen takaisin, eli nyt on ihan pirteä olo. Maltoin mennä nukkumaan puolessa välissä BB:tä (ja ihme, maailma ei romahtanut kun en nähnyt joka sekuntia sitä draamaa), mikä olikin hyvä päätös. Olen nyt pari yötä nukkunut korvatulpilla etten vahingossa kuulostele Siennan ähinöitä ja tuhinoita (jotka kuuluvat kahden suljetun oven läpi) ja muita ääniä, joita meillä kuuluu ihmeellisen paljon (jääkaappi hurisee ja paukahtelee, lattiat narisevat itsekseen, ulkona koira haukkuu, telkkarit paukahtelevat jne.). Moni ei näitä edes noteeraisi, mutta olen superherkkäuninen.
Aamulla ysiltä oltiin ekaa kertaa muskarissa, se oli tosi kivaa! Sienna kuunteli yllättävän tarkkaavaisesti ja näytti tykkäävän touhusta. Sitten käytiin vielä puistossa ja ipana simahti kotimatkalla rattaisiin viideksi minuutiksi. Kotona lounaan jälkeen nukkumaan meno olikin sitten vähän vaikeampaa, ne viiden minuutin torkut meinasivat pilata koko päivän... Pitääpä olla tarkempi etten anna sen torkahdella enää.
Mutta nyt uuden vauva-lehden pariin! Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna 11,5kk+
Pikaisesti tulin vaan onnitteluviestin laittamaan. Onnea siis oikein roppakaupalla koko perheelle! Ihanaa lukea taas vaihteeksi tällaisia uutisia... Kukas on seuraava yllätysuutisen julkaisija? (Vaikka kyllähän sen Odottelijan edellisen, vähän vihjailevan, viestin jälkeen taisi moni laskea 1+1 ja saada ihan oikean tuloksen.)
Nyt täytyy taas rientää. Johannes ei pysy hetkeäkään lattialla paikallaan vaan aina kierähtää mahalleen. Ihan kiva sinänsä, mutta raivarihan siitä aina syntyy kun ei pääse mahaltaan suuntaan eikä toiseen. Ja kun käännän pojan takaisin selälleen, alkaa samanlainen ulina uudelleen ja venkoilu takaisin mahalleen. On siinä meillä leikki! (en vaan tiedä, kuka tästä nauttii eniten).
Yritän kirjoitella enemmän, jos saan Johanneksen päikkäreille ja jos hän malttaa nukkua hieman pidempään. Vilkutuksia kaikille ja mukavaa perjantain jatkoa!
~dese ja Johannes
Taaskaan en ole ehtinyt kirjoittelemaan ja lukemassakin olen vain pikaisesti käynyt, on ollut niin paljon kaiken laista ohjelmaa. Nyt jos muutaman rivin ehtisi ennen kuin poika päiväunilta herää.
Omia kuulumisia sen verran että ihan hyvin on mennyt ja päiväuni rytmi on löytynyt, ainakin toistaiseksi =). Kiva kun on itsekin ehtinyt päiväsaikaan hieman omia juttuja tehdä kun poika ottaa nykyisin yhdet pidemmät ja yhdet tai kahdet lyhyemmät unet. Ilta/yöhulinat ovat myös olleet vähenemään päin. Kikattelemaan on nyt kunnolla opittu, aika ihanan kuulloista.
Yksis: Kiva kuulla että Mialle ruoka maistuu eikä ongelmia ole tullut ja varpaatkin löytynyt, huippua!
Dese: Hienot mitat pojalla. Toivottavasti yöt rauhoittuvat luulen että meilläkin tuo kääntyminen aiheuttaa niitä hulinoita kun ei se vielä ihan ongelmitta suju, ainakaan yöllä. Miten vauvauinti meni? Meilläkin olisi sunnuntaina eka kerta edessä.
Sara-maria: Siellä mennään eteenpäin ja kohta jo kontataan.
Harmionen Eetulla on juttelu harjoittelut menossa ja aikamoinen rämäpää taitaa olla, hyvä ettei sattunut pahemmin.
Aftis: Kovasti vilkutusta ja kiva kuulla teidänkin kuulumisia.
Tipu: Kovasti jaksamista Siennan yöhulinoihin.
Mamalle onnittelut 6kk rajapyykistä!
Kille, kiva kun kävit vierailulla.
Odottelija: Oikein kovasti onnea ja niitä tarratöppösiä pikkukakkoselle matkaan =)
Dajmin pätkis oli saanut hienot mitat neuvolassa ja onnea työn hakuun.
Buffan Neealle 1vuotis onnitelut.
Helsty: Kiva kuulla että Kiia tykkäsi kerhoilusta.
Helli: Hienot mitat tytöllä. Meilläkin tuo kääntyminen koki Pitkämäet =).
No niin tuli tällaiset pika kommentit mutta parvekkeelta kuuluu vaativaa kutsua. Vilkutusta vielä kaikille ja mukavaa viikoloppua.
hapö ja Lassi 3,5kk
joten mä heti passissa täällä Odottelijan kuulumisia odottelemassa =) alahan tulla kertomaan!
Kille, mukava kun kävit vierailulla. Tervetuloa vaan useamminkin kirjoittelemaan jos joudat/haluat.
Mä en valitettavasti saanut auki Susannan enkä Yksiksen kuvia =( Kivalta kuulosti Korkeasaaren reissu.
Heltsy, en mä usko että Eetu kävelee ennen 1v-synttäreitä. Sen verran hidasta on tuo eteneminen.
Täällä sataa vettä ja on tosi harmaata, niin näkyy olevan Muumilaaksossakin =)
hermione ja Eetu 11kk