Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja opiskelija it-alan projektipäälliköksi YouTubessa äitiyslomalla

Vierailija
29.09.2023 |

Eilisessä Puoli seitsemän -ohjelmassa kerrottiin tällaisista tee-se-itse opiskelijoista, jotka ovat opiskelleet ilmaiseksi YouTubessa kuka mitäkin. Kannattaa katsoa yle areenasta, haastattelussa pienen merenneidon näyttelijä Helsingin kaupunginteatterista. Keskellä pätkä näistä itseoppineista. Mulle ihan uutta että tuo otsikossa mainittu on edes mahdollista :O Taidanpa itsekin lukaista itseni diplomi-insinööriksi!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluthan on nykyään pelkkää itseopiskelua, joten aivan sama miten sen tekee. Mutta työpaikoilla usein katsotaan papereiden perään, että vaikka olisi itseoppinut niin kannattaa paperit tenttiä.

Harmi kun meillä ei ole. Opiskelen Tampereella dippainssiksi. Tykkäisin opiskella itsenäisemmin, mutta tuntuu että pakotetaan nauttimaan lusikalla annostellen oppia luentoja seuraamalla. Mulle sopii lukeminen ja itse kokeilu paremmin.

Vähän ihmetyttää tuo aloituksen "opiskeli it-alan projektipäälliköksi", kun ei kai missään mitään projektipäällikkölinjaa ole.

Eihän ainakaan aallossa luennoilla tarvinnut istua muutamaa poikkeusainetta lukuunottamatta. Muita harjoituksia, ryhmätöitä, seminaareja ja projekteja sitten riitti vähän turhankin paljon. 

Vierailija
22/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluthan on nykyään pelkkää itseopiskelua, joten aivan sama miten sen tekee. Mutta työpaikoilla usein katsotaan papereiden perään, että vaikka olisi itseoppinut niin kannattaa paperit tenttiä.

Harmi kun meillä ei ole. Opiskelen Tampereella dippainssiksi. Tykkäisin opiskella itsenäisemmin, mutta tuntuu että pakotetaan nauttimaan lusikalla annostellen oppia luentoja seuraamalla. Mulle sopii lukeminen ja itse kokeilu paremmin.

Vähän ihmetyttää tuo aloituksen "opiskeli it-alan projektipäälliköksi", kun ei kai missään mitään projektipäällikkölinjaa ole.

Et pysty itseopiskelemaan aiheita eteenpäin vaan pitää aina odottaa luentoon asti? Jos jo osaat aiheen niin luennolle voit mennä istumaan ja tekemään mitä mielit koneellasi, ei kukaan katso mitä teet kunhan et häiritse. Ei kukaan pakota opiskelemaan koulun tahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohjelman olevat ihmiset lähettäneet viestejä mitä olivat opiskelleet YouTubesta, ja tällainen oli tuon naisen viesti:

"Olin äitiyslomalla, enkä halunnut palata lähihoitajaksi kolmivuorotyöhön. Halusin it-alalle.

Opettelin YouTuben avulla testaajaksi iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Äitiysloman jälkeen hain it-firmaan ja pääsin sisään.

Nyt olen sillä tiellä, työ on opettanut, olen samalla alalla projektipäällikkönä."

Naiset on parhaita testaajia. Ne osaa käyttää itjärjestelmiä tavoilla joita putkiaivoinsinööri ei tule koskaan ajatelleeksi.

t. Putkiaivoinsinööri

Putkiaivoinsinööri, olisiko teidän firmassa testaajan paikkaa yhdelle työttömälle naiselle?

Niin ja ei kai se haittaa, että naiseudestani huolimatta olen myös putkiaivoinsinööri.

Kyllä se itseasiassa haittaa. Testaajien on oltava samalla aaltopituudella käyttäjien kanssa.

Vierailija
24/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ensinnäkään projarin ei tarvitse olla IT-alan osaaja. Pitää osata löytää projektiin oikeat osaajat ja pitää osata hallita ja hallinnoida itse projektityötä.

Ja tämä taito tulee juutuuppia katselemalla?

Vierailija
25/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohjelman olevat ihmiset lähettäneet viestejä mitä olivat opiskelleet YouTubesta, ja tällainen oli tuon naisen viesti:

"Olin äitiyslomalla, enkä halunnut palata lähihoitajaksi kolmivuorotyöhön. Halusin it-alalle.

Opettelin YouTuben avulla testaajaksi iltaisin lasten mentyä nukkumaan. Äitiysloman jälkeen hain it-firmaan ja pääsin sisään.

Nyt olen sillä tiellä, työ on opettanut, olen samalla alalla projektipäällikkönä."

IT-ala on näitä harvoja, joiden töitä pystyy tekemään ilman tutkintoa. Tosin pitää siinä keskitasoa parempi sitten olla ja vaatii aikamoisen draivin, että siihen kykenee. Valtaosa työnantajista vaatii silti jonkun alan tutkinnon. Olen kuullut sanonnan "Ne menevät testaajiksi, jotka eivät opi koodaamaan". Eli se ei ole kovin vaikeaa, mutta palkkauskaan ei ole välttämättä kovin suuri.

Vierailija
26/26 |
29.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-ala on näitä harvoja, joiden töitä pystyy tekemään ilman tutkintoa. Tosin pitää siinä keskitasoa parempi sitten olla ja vaatii aikamoisen draivin, että siihen kykenee. Valtaosa työnantajista vaatii silti jonkun alan tutkinnon. Olen kuullut sanonnan "Ne menevät testaajiksi, jotka eivät opi koodaamaan". Eli se ei ole kovin vaikeaa, mutta palkkauskaan ei ole välttämättä kovin suuri.

Myös taloja pystyy tekemään ilman tutkintoa, mutta eri asia miten hyviä niistä tulee kun tutkii pintaa syvemmältä...

Olen tehnyt töitä kohta pari vuosikymmentä it alalla, ja kouluttamattomia alan työntekijöitä yhdistää lähes poikkeuksetta puutteet seuraavissa taidoissa

- järjestelmän ylläpidettävyys, skaalautuvuus, tehokkuus, käytettävyys, dokumentointi

- projektien aika-arviot, riskien hallinta, ongelmien ennaltaehkäisy, mittakaava-arviot (resurssien yli tai ali mitoitus)

- yleinen ymmärtämätrömyys kokonaiskuvasta

Osan näistä voi aikaa myöten korvata kokemuksen myötä oppimisella, mutta usein sekin jää hyvin pintapuoliseksi ja ihminen yli-yleistää yhden projektin kokemukset.

Itse en kouluttamatonta palkkaisi tällä kokemuksella. Päällisin puolin heidän talonsa (eli työnjälki) voi näyttää pätevältä, mutta putket on ristissä, sähkökaappi räjähtää jos pesukone on yhtä aikaa päällä imurin kanssa, seinät on maalattu myrkkymaalilla ja katto vuotaa. Kuvaannollisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi