Muistatko auringonpimennyksen Suomessa 1990?
Pilvisyys pilasi tätä. Heräsimme aamuyöllä varta vasten (oli kesä) ja sitten se pimennys tapahtui pilvien takana. Mutta sen erotti kyllä, pimeä laskeutui äkillisesti, kunnes sitten vaaleni taas.
Kommentit (8)
Muistan kyllä. Astronomisista ilmiöistä muistan myös Halleyn ja Hale-Boppin komeetat sekä joitakin kuunpimennyksiä. Haluaisin vielä nähdä supernovan, joten toivotaan, että Betelgeuze on räjähtänyt joskus vuoden 1400 tienoilla ja näemme sen räjähdyksen lähivuosina.
Muistan, isä herätti katsomaan. Oli aavemaista kun linnut lopetti laulamisen ja sumu alkoi laskeutua takaisin pelloille.
Joo, kiivettiin katolle tuolloin. Meillä oli sellainen vanha 1,5-kerroksinen talo, johon oli tehty matalampi lisäsiipi ja yläkerran ikkunasta pääsi nätisti siihen lisäsiiven katolle. Mä muistelen myös, että ei silloin mitään näkynyt, ehkä vähän hämärtyi vähäksi aikaa.
Muistan. Olin silloin vanhempieni kanssa Ilomantsissa asuntovaunulla ja siinä olikin tosi hyvä paikka seurata pimennystä.
Elokuussa 1999 olin mieheni kanssa Saksassa Trierissä katsomassa toista upeaa auringonpimennystä.
Olimme perheen kanssa pienessä saunamökissä saaristossa. Isä herätteli meidät saunatuvan lattialta aamuyöstä. Vanhemmat olivat valloittaneet laverin. Äiti keitti kahvia ainoalla sähkölevyllä.
Oli maaginen tunnelma, kun linnut lopettivat äkisti aamukonserttinsa, ja muurahaiset pysähtyivät polulla.
En ollut täydellisen pimennyksen alueella, mutta muistan käyneeni katsomassa.