Maito parasta ennen 14.10. Ostopv. 27.9.
Juustoportin vapaan lehmän täysmaito. Pakkauksessa olleen tiedon mukaan säilyy avattuna jk:ssa 3-4 pv. lienee melko yleinen säilyvyysaika avatuissa. Voiko parasta ennen päiväys pitää paikkansa, säilyykö todella avaamattomana yli kaksi viikkoa.
Kommentit (9)
Mun mielestä just juustoportilla on jotenkin erityisen pitkän säilyvyysajan maitoa jonkin prosessoinnin vuoksi.
Meillä on nyt käytössä (punalaputetut) maidot, parasta ennen 16.9. Ihan ookoo. Edellistä maitoerää juotiin kuukausi yli parasta ennen päivämäärän.
Hygienia parantunut koko ketjussa lypsystä kauppaan. Tosi hyvä juttu, hävikkiä ei juuri tule.
I Finland är bruksdagarna på grädde och mjölk helt sjukt långa. Det tyder på processering. Samma säger de i familjen som säger att de får fel i magen av finsk mjölk, men inte av dem hemma.
Hei, kiitos kaikille viesteistä 🌸. Olen huomannut, että on joitakin ketomaito-tuotteita, mutta en ole aikaisemmin huomannut noin pitkää tuoremaidon parasta ennen päiväystä ap.
Vierailija kirjoitti:
Hei, kiitos kaikille viesteistä 🌸. Olen huomannut, että on joitakin ketomaito-tuotteita, mutta en ole aikaisemmin huomannut noin pitkää tuoremaidon parasta ennen päiväystä ap.
..
Korjaus: Ketomaito voisi tietysti olla vapaan lehmän maitoa, mutta yllä olevassa tarkoitin kestomatio-tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..
Korjaus: Ketomaito voisi tietysti olla vapaan lehmän maitoa, mutta yllä olevassa tarkoitin kestomatio-tuotteita.
Tänään juuri puhuin erään vanhan miehen kanssa. Hän kertoi, että hänen maidonjuontinsa loppui, kun oli juonut lypsylämmintä APILAN makuista maitoa. Siis kun lehmät pääsivät keväällä laitumelle, maidon maku muuttui yhdessä päivässä. Tuotahan ei enää tapahdu, lehmien ravinto on samaa läpi vuoden. Ei ole kovin pitkä aika kuitenkaan siitä, kun laitumelle pääsy maistui meijerinkin maidossa, ja syksyllä taas säilörehu maistui.
Voin hyvin kuvitella, että juuri lypsetty, vielä lämmin "keto"maito kyllä saattaa olla aika vahvan makuista kuivaheinämaidon jälkeen.
Kuumennuskäsittelyllä saadaan aikaan tuo pitkä säilyvyys. Ei liity varsinaisesti lehmiin ja niiden maitoon mitenkään, ihan samaa tavaraa se on edelleen. Kyllä muuten monet lehmät edelleen laiduntaa, niitä vaan alkaa olla niin harvassa paikassa ettei näe. T. Maidontuottaja vielä hetken
Onhan noita pidempiäkin aikoja. Varmasti säilyy.