Miten rapakunnossa olevan kannattaa aloittaa liikunta? Haluaisin jotain sykettä kohottavaa, mutta kunto ei millään riitä juoksuun
Juokseminen olisi unelma itselle, mutta hebgästyn ja jalkoihin alkaa sattua. En tiedä ovatko lihakset liian heikot vai mistä on kyse.
Liikunta olisi tarkoituksena aloittaa, mutta olen rapakunnossa.
Mistä lähteä liikkeelle? Pitäisi olla helppoa ja innostavaa, mielellään edullista
Kommentit (50)
En juokse vieläkään, mutta pyöräilen ja uin. Juoksu ei sovi jaloilleni. Olen muuten huippukunnossa.
Lihaksissa on paljon kestävyysvoimaa, riittävästi räjähtävää nopeaa voimaa ja hengästymiseen vaaditaan paljon enemmän kuin aikaisemmin. Tunnen veren virtauksen suonissani kun urheilen. Mieli on liikunnan jälkeen yhtaikaa levollinen ja energinen.
Vierailija kirjoitti:
Juoksu on paras. Juokse sellaisia matkoja mitä jaksat, kaikki tekee niin.
Juoksu ei sitten koskaan ole hauskaa mutta jos juokset tunnin päivässä niin 23 tuntia vuorokaudessa on hyvä olo. Siihen se perustuu.
Näin +40 sanon ettei juoksu kannata. Lonkkia ja polvia saa hyllystä, mutta nilkkoja ei.
Oma ehdotus, sauvakävely.
Aloita sillä juoksulla. Minäkin "tykkään" jouksusta. Aloita pienillä lenkeillä. Tärkeintä on että juokset. Ja tuo lihasten väsyminen on aivan normaalia, ja oikeastaan se pitää vain kestää vaikka kuka juoksisi ja kuinka paljon. Juoksun aikana huomaat juuri sen että lihakset ei kestä, sitten sinun mieli kestää sitä hetken ja huomaat taas jonkun ajan päästä että taas lihakset eivät kestä, ja samalla ajattelet että no miten mieleni äsken kesti koko ajan tämän lihaksen väsymisen? Hengähdyksessä sama juttu, sekin paranee ja alat kestämään sitä kun vaan juokset.
Olen ollut vastaavassa tilanteessa loukkaantumisen jälkeen. Lääkärin suosituksesta aloitin kuntoutuksen sauvakävelemällä, siinäkin aluksi lyhyitä matkoja. Sauvakävely sekä tehostaa että tasaa kuorimitusta.
Oli hieman noloa alkuun, menin ulos pimeällä ja lippalakki silmillä.
Vierailija kirjoitti:
Juoksu on paras. Juokse sellaisia matkoja mitä jaksat, kaikki tekee niin.
Juoksu ei sitten koskaan ole hauskaa mutta jos juokset tunnin päivässä niin 23 tuntia vuorokaudessa on hyvä olo. Siihen se perustuu.
Todella huono ohje. Rapakuntoisen ei ole mitään järkeä lähteä juoksemaan 5-10 minuutiksi kieli vyön alla. Sellainen ei motivoi ketään ja "harrastus" jää alkumetreille. Juoksun pitää olla miellyttävää, joillekin jopa hauskaa.
On paljon parempi aloittaa reippailla kävelylenkeillä. Kunto nousee kohisten, eikä tule vammoja. Aloitat puolella tunnilla ja siitä nostat tuntiin. Jatkat tätä vaikka puolisen vuotta. Sen jälkeen katsot jonkun sopivan hölkkäohjelman. Reipas kävely on todella tehokas tapa nostaa kuntoa ja varmasti parempi myös laihdutukseen ihmiselle joka on huonossa kunnossa.
Rapakuntoinen ei pysty juoksemaan nollasta, eikä sitä pidä edes yrittää. Tuloksena on vain kipuja, vammoja, tatti otsassa ja liiallisen rasituksen tuoma krooninen nälkä.
Sauvakävely on yllättävän tehokasta. Ensin kävelin ja sitten otin sauvat jossain vaiheessa mukaan. Niillä voi hiittiä kokeilla eli nopeasti kävelyä ja normaalia menoa vuorotellen. Itse yritän saada ensin painoa n 5 kg alas ja sitten vasta kokeilen hölkkää, polvinivelet ei kestä ylipainoa, kun niissä jotain häikkää.
Tanssi. Joku bailatino tms helppo aloittaa.
Reipas kävely. Kuuntelet vaikka äänikirjaa samalla.
Gokarting inomhus? Det är inte så tungt om du inte kör som en galning. Promenad och annat är bra men inte alls inspirerande, vilket var ett krav.
Aloita juokseminen ihan pienillä pyrähdyksillä. Pidä tarvittaessa lepotaukoa, jos jalkoihin sattuu.
Liikunnanopettaja sanoi aikanaan ettei tuo pyöräily auta, kun pitäis juosta tai edes kävellä.
Juoksu ei kans oikein lähtenyt ja kävellessä ei kyllä laihdu vaikka muuten hyvä. Nyt voin todeta että mulla toimi juurikin pitkien matkojen pyöräily, jossa mennään oman tahdin mukaan välillä reippaastikin hikoillen. Ihmeellisiä välineitä ei tarvi jos alle tunnin työ- tai kauppamatkoja polkee. Väkisin juokseminen olisi mun kohdalla jäänyt niin lyhyeen ettei siinä olisi kunto kohentunut. Pyöräilyn lisäksi kävely mutta ehdottomasti maastossa, jolloin tulee luonnollista monipuolista liikettä koko kroppaan, vastapainoksi pyöräilylle. Kolmas juttu on fyysiset työt, koska en ikimaailmassa olisi pakottanut itseäni hikoilemaan 8 tuntia päivässä.
Vesijumppa, tehokasta mutta kropalle armollista
Täältäkin ääni pyöräilylle. Säästää niveliä ja kunto kohoaa ihan huomaamatta vaihtuvia maisemia katsellessa.
En siis ollut rapakunnossa mutta ajattelisin että pyöräily ja metsälenkit voisi sopia sinunkin lähtökohtiisi.
Juoksemisen aloitus ei ole kiinni kunnosta eikä jalkojen lihaksista. Täällä tulikin neuvoja että hölkätä voi ihan hissun kissun ja lyhyesti kerralla, siinäkin kunto lähtee nousemaan ja lihakset vahvistuu. Juoksemista voi estää vain lähinnä vammat tai niin järkyttävä ylipaino, missä kävelykin vaikeaa. Näissä tapauksissa pitää lähteä kävelystä ja kävellä vaikka ylämäkeen tai hoikan ihmisen lisäpainoja käyttäen. Porraskävely hyvä myös ja kahvakuulatreenit ym.
Vierailija kirjoitti:
Liikunnanopettaja sanoi aikanaan ettei tuo pyöräily auta, kun pitäis juosta tai edes kävellä.
Juoksu ei kans oikein lähtenyt ja kävellessä ei kyllä laihdu vaikka muuten hyvä. Nyt voin todeta että mulla toimi juurikin pitkien matkojen pyöräily, jossa mennään oman tahdin mukaan välillä reippaastikin hikoillen. Ihmeellisiä välineitä ei tarvi jos alle tunnin työ- tai kauppamatkoja polkee. Väkisin juokseminen olisi mun kohdalla jäänyt niin lyhyeen ettei siinä olisi kunto kohentunut. Pyöräilyn lisäksi kävely mutta ehdottomasti maastossa, jolloin tulee luonnollista monipuolista liikettä koko kroppaan, vastapainoksi pyöräilylle. Kolmas juttu on fyysiset työt, koska en ikimaailmassa olisi pakottanut itseäni hikoilemaan 8 tuntia päivässä.
Pyöräily auttaa, kun hankkii pyörän, jossa on hieman aerodynaamisempi treeniasento, satula, polkimet ja ohjaustanko oikeilla sijainneilla. Ei sellaista selkä pystyssä ja takapuoli puuduksissa ajettavaa citypyörää, jolla pääsee helposti kyllä kauppaan ja tuo ruokakassit kotiin.
Hyvä ehdotus nuo tanssitunnit työväenopistolla. Sellainen voisi piristää monella tapaa. Pitää tutustua valikoimaan.
Kävelylenkkejä voisi lisätä.
-ap
Kävely + kuntopyörä kotiin. Talvella voi treenata kotona tai sitten ostaa sukset ja käy hiihtämässä. Suomessa melko hyvin tuetaan hiihtourheilua ja latuja vähän joka paikassa.
Minkäikäinen olet? Näin yli 4-kymppisenä ei polven nivelet vaan enää meinaa kestää juoksemista, joten olen itsekin siirtynyt takaisin kävelyyn. Joka päivä tunnin lenkki. Kyllä reippaassa kävelyssäkin saa hien pintaan. Toinen vaihtoehto on vesijuoksu.
No kävelyä, pyöräilyä ja esim. lihaskuntoa kotona tai salilla tietysti. Olen erinomaisessa kunnossa noiden harrastamisella vaikka en pysty polvivamman takia juoksemaan. Juoksusta en muutenkaan aloittaisi koska siinä tulee usein kaikenlaista krenkkaa ja sitten menee motivaatio koko liikkumiseen niiden myötä.