Miten teillä oireili laktoosi-intoleranssi? Oon googlettanut mutta haluaisin kuulla
Kommentit (12)
Luulen, että mulla puhkesi tämä koronan jälkeen. Vatsa ei kestä enää mitään maitotuotetta, paitsi laktoosittomana. Syömisestä menee tunti-pari, alkaa tosi kivuliaat vatsakrampit ja ripulia jatkuu seuraavaan päivään.
Rikin ja mädän munan hajuista pierua jättilasteina tunnin verran.
Laktoosi-intoleranssi ei ole mikään sairaus, joka voi puhjeta. Se on ihmiskunnan (ja nisäkäskunnan) normaali tila. Laktoosin sietokyky on geenimutaatioiden seurauksena syntynyt poikkeus.
Sattuu ihan hirveästi mahaan ensin. Pahimmillaan vain kierin lattialla ulisemassa. Sitten jonkun ajan päästä tulee kiire vessaan. Kun koko ribuli on saatu ulos, on kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ja tuohon voiko puhjeta myöhemmin... Omani tuli vähitellen. Ensin en kestänyt keitettyä maitoa, sitten keittämätöntä ja lopulta en enää laktoosittomiakaan tuotteita. Ne "huiman täydelliset" laktoosittomat tuotteet ei oikeasti ole laktoosittomia, vaan sisältävät pienen määrän laktoosia. Nyt oireet vaihtelee paljon. Toisinaan tulee lievempinä, toisinaan teen kivuissani kuolemaa. Siksi on paljon helpompaa elää kokonaan maidotonta elämää, kuin arvailla paljonko tänään kestää ja kuinka kovaa.
Helppo konsti testata itseään on olla vaikka kuukausi täysin maidoton ja sitten jatkaa taas tavallista ruokavaliota. Ei tarvita kokeita, kyllä sen huomaa, jos oireilee
Minulla tulee kovat vatsakivut, syön vain laktoositonta ruokaa. Vatsa on rauhallinen niin on myös mieli.
Alle tunti syönnin jälkeen vessa kutsuu.
Vierailija kirjoitti:
Sattuu ihan hirveästi mahaan ensin. Pahimmillaan vain kierin lattialla ulisemassa. Sitten jonkun ajan päästä tulee kiire vessaan. Kun koko ribuli on saatu ulos, on kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Ja tuohon voiko puhjeta myöhemmin... Omani tuli vähitellen. Ensin en kestänyt keitettyä maitoa, sitten keittämätöntä ja lopulta en enää laktoosittomiakaan tuotteita. Ne "huiman täydelliset" laktoosittomat tuotteet ei oikeasti ole laktoosittomia, vaan sisältävät pienen määrän laktoosia. Nyt oireet vaihtelee paljon. Toisinaan tulee lievempinä, toisinaan teen kivuissani kuolemaa. Siksi on paljon helpompaa elää kokonaan maidotonta elämää, kuin arvailla paljonko tänään kestää ja kuinka kovaa.
Helppo konsti testata itseään on olla vaikka kuukausi täysin maidoton ja sitten jatkaa taas tavallista ruokavaliota. Ei tarvita kokeita, kyllä sen huomaa, jos oireilee
Tai sitten sinulla on maitoallergia, ei vain laktoosi-intoleranssi.
Vatsavaivoja.
Iän myötä olen kuitenkin voinut siirtyä laktoosittomasta hylaan ja nykyään syön normaaleja maitotuotteita sen vähän mitä syön ongelmitta.
Maha kipeä ja ruikulilla. Verikokeesta testattiin laktoosi. Lisäksi varalta tähystettiinkin.
Nykyisin olen saanut siedätettyä itseäni niin, että pienet laktoosimäärät ei haittaa esim.tavallinen suklaa, mutta täytyy muistaa, että ei makeaa mahan täydeltä.
Etova olo, pahoivointia. Vatsakipuja, välillä koviakin. Ilmaa kerääntyy mahaan. Kun tulee hätä ja menee vessaan, tulee pitkään vain jotain valkoista limaa. Siellä voi joutua istumaan puolikin tuntia päkistämässä jotain ulos.
Nuo olivat oireet ja siksi luulin, ettei kyse ole laktoosi-intoleranssista. Mutta sitä se oli.
Itse koen että on melko lievä, mutta jos nyt jossain tulisi nautittua laktoosituotteita niin pari tuntia eteenpäin alkaa tulla kaasua ja jossain kohtaa pakollinen vessatauko. Jos vetää litran talouspiimää niin tietää kyllä juoneensa.