Urho nimestä
Olen alustavasti miettinyt pojalleni nimeä Urho.
Kavereiden mielestä siitä tulee mieleen Olut ja Urpo ja pelkäsivät, että lasta kiusattaisiin nimen vuoksi. Miehelleni siitä
tulee mieleen liikaa Kekkonen. Mitä mieltä te olette Urho-nimestä?
Kommentit (11)
miksipä ei.. mutta en itse kuitenkaan pidä ihan hirveästi siitä nimestä.
mutta ehkäpä vaihtoehtona voisi olla
Tarmo
Jalo
Otso
Oiva
Enkä usko, että poikaa kekkosen yms. takia kiusattaisiin!!
Jos vielä joskus saamme pojan, hänen yhdeksi nimekseen tulee Urho.
en miettisi tätä kiusaamisasiaa. Mistä vaan nimestä keksii kiusattavaa ja jos ei nimestä niin siiten jostain muusta.
Urho ei edes ole erikoinen tai outo nimi jolla olisi mitenkään suurempi " riski" tulla kiusatuksi.
Vanhemmilla voi olla ajatus siitä että jos omalla luokalla olisi aikopinaan ollut Urho, se olisi ollut erikoinen...varsinkin kuin silloin ei ollut laaja nimiskaala. Ajat muuttuu ja Urho on tämän ajan nimi.
Komea, miehekäs, ytimekäs ja hyvä nimi.
Suoraan kysymykseen suora vastaus. Anteeksi niille, jotka pitavat Urhosta tai samantapaisista nimista. En pida naista merkitysnimista, jotka ovat tyyliin Urho, Voitto, Armas, Onni tai Aatos, koska niissa on liikaa merkitysta takana. Tulee mieleen nimen kuvaama ominaisuus tai asia. Nimena ne ovat minusta aika hassuja.
Urhosta tulee mieleen urhea urho, mika ei kai ole paha asia, mutta nimen mielikuva on minusta silti sellainen, etta vain hymistelen sille. Turhan mahtipontinen nimi mielestani. Silti olen sita mielta, etta kiusaamishuoli on turha, koska mista tahansa asiasta tai nimesta saa vaannettya kiusaamiseen " syyn" , jos joku haluaa kiusata. Mielestani jokainen saa myos valita juuri sellaisen nimen, josta itse pitaa.
Kerron kokemuksesta:
Lapsemme päiväkodissa on poika nimeltään Urho. Muut lapset kuulemma aina hymistelevät ja nauravat sanoessaan hänen nimeään. Syy siihen on se, että nykyajan lapset käyttävät sanaa " urpo" puhuessaan, että joku on jollain tavalla typerä tai tyhmä. Kuulin, kun toista urpoksi haukkumisesta komennettiin päiväkodissa. Lapseni kysyikin siis kotona: Eikö Urhon nimeä saa sanoa ääneen, kun se on melkein kuin urpo?
Toisaalta joka nimestä varmasti väännellään vaikka mitä. Joten kannattaako näitä kiusaamisjuttuja sen enempiä miettiä?
joten Urhot, Oivat, Toivot, Voitot, Armakset ja Aarteet eivät kuulu suosikkeihini. Mutta mahtipontinen ja komean kuuloinen nimi toki, jotenkin vaikea vaan kuvitella pientä Urho vauvaa... en tiedä miksi. Tämä nimi varmaan jakaa mielipiteet aika laidasta laitaan. Mutta kiusaamista koulussa en usko nimen vuoksi esiintyvän... ellei nyt sitten Urho ole kovin arka ja ujon puoleinen, niin voi vähän vääräleuat saada vinoiemisen aihetta, että oleppas nyt Urho urhea ym.ym.
Mutta kuten muutkin ovat todenneet, kiusaamiseen löytyy aina " syy" , jos sellaisen haluaa joku löytää. Ja nimestä kuin nimestä väännöksiä aikaan saa. Joten ehkä sitä ei kannata etukäteen nimeä miettiessä huolia paljoakaan.
Minäkään en pidä Urho-nimestä. Tulee mieleen vanhemmat, jotka toivovat lapsestaan oikein urheaa urheilijaa, mutta todellisuudessa lapsi on nökönenäinen hissukka. No, mutta nimet on makuasioita...
Ja näistä mielikuvista huolimatta sopii mielestäni myös aremmalle kaverille. Ujoltakin voi löytyä lujuutta ja urheutta, vaikkei sitä ulospäin aina näyttäisi :)
Minä olen muutenkin tällaisten vanhojen merkitysnimien ystävä. Enkä näe tällaisten hyvien ominaisuuksien (Reima, Jalo jne.) toivomista lapselle negatiivisena asiana.
Ihanan miehekäs ja sopivan harvinainen tällä hetkellä! Toinen ehdotus olisi Arvi?
ja epäilenpä, että Kekkosen poismenosta on jo sen verran aikaa, ettei sekään mielikuva enää ole niin huono tahi tuore kuitenkaan.
Urhohan on miehekäs mies, rohkea ja reipas :)