Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olla masentunut ilman että tietää sitä tai tunnistaa sitä edes kysyttäessä?

Vierailija
25.09.2023 |

Eli vaikka kysyttäisiin ja kehotettaisiin pohtimaan voisiko olla masentunut, voiko joku masentunut silti vain kokea ettei ole? Ja sitten vain kärsii ilman että ymmärtää ja myöntää olevansa masentunut? Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan. Vaikea selittää.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä voi. Tosin silloinhan masennus ei ole mikään ongelma, jos kykenee kuitenkin esim. käymään töissä ja hoitamaan perheensä. Mieliala voi silti olla matala, eikä elämässä erityisiä ilonaiheita. Eron huomaa vasta siinä vaiheessa, jos elämä joskus helpottaa.

Tosin eihän elämän ole tarkoituskaan aina olla helppoa.

Vierailija
2/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Itse en myöntänyt olevani masentunut, koska ajattelin että maailmankuvani oli oikea (maailma on paha paikka ja minä olen luuseri jne)

Vierailija
4/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus voi naamioitua ylettömän puuhakkuuden alle tai ilmetä ruumiillisena oireiluna, kuten erilaisina särkyinä. Myös ärtyisyys ja suoranainen kiukkuisuus tai vetäytyminen vuorovaikutuksesta voivat kieliä masennuksesta.

Voin hyvin uskoa, että kaikkien ei ole helppo tunnistaa omaa masentuneisuuttaan.

Vierailija
5/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Ihminen voi olla melkoisissa tiloissa tajuamatta sitä itse, osaamatta nimetä tai tarkemmin eritellä olojansa.

Vierailija
6/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi olla sairaudentunnoton.

Vierailija
7/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on ihmisen normaali olotila, joten voi.

Vierailija
8/12 |
25.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Itse en myöntänyt olevani masentunut, koska ajattelin että maailmankuvani oli oikea (maailma on paha paikka ja minä olen luuseri jne)

Maailma on paha paikka, ei sen myöntäminen ole masennusta.

Vierailija
9/12 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ehdottomasti. Omalla kohdalla joskus 30+ -vuotiaana selvisi, että käytännössä jostain yläasteikäisestä lähtien ollut kliinisesti masentunut. Siitä oli vaan tullut se "uusi normaali".

Sairaudesta.

Vierailija
10/12 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi, ja se voi myös olla ongelma - ainakin muille ihmisille.

Ystävän nyt seitsemänkymppinen äiti on ollut masentunut koko ikänsä. Hän ei itse tajua sitä, koska hän ajattelee vain, että häntä kohdellaan huonosti, elämä murjoo ja maailma on salaliitossa häntä vastaan. Masennus on tehnyt hänestä oikeasti psykoottisen, siis hän kuvittelee, että häntä vainotaan ja salakuunnellaan ja säitelytetään lamppujen kautta. Kyse ei ole dementiasta, lääkärin mukaan hän muistaa kyllä ja äly on nromaalilla tasolla. Silti hän ei pysty hoitamaan mitään asioitaan, ei esim maksa laskujaan eikä suostu ymmärtämään, että ne pitäisi maksaa. Hamstraa asuntonsa täyteen roskia ja vanhoja sanomalehtia niin, että sai häädön kun se oli jo muilla talon asukkaille tulipalossa vaarallista (ja olihan siellä jotain ötököitäkin sitten jo). Ja tätä on jatkunut jo useamman vuosikymmenen, mutta tilanne pahenee koko ajan.

ILmeisesti psykoottinen masennus on juuri sellainen, että itse ei tajua mitään mutta vahingoista kärsii itsen lisäksi koko fyysinen ja henkinen lähiympäristö.

Vierailija
11/12 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, ja se voi myös olla ongelma - ainakin muille ihmisille.

Ystävän nyt seitsemänkymppinen äiti on ollut masentunut koko ikänsä. Hän ei itse tajua sitä, koska hän ajattelee vain, että häntä kohdellaan huonosti, elämä murjoo ja maailma on salaliitossa häntä vastaan. Masennus on tehnyt hänestä oikeasti psykoottisen, siis hän kuvittelee, että häntä vainotaan ja salakuunnellaan ja säitelytetään lamppujen kautta. Kyse ei ole dementiasta, lääkärin mukaan hän muistaa kyllä ja äly on nromaalilla tasolla. Silti hän ei pysty hoitamaan mitään asioitaan, ei esim maksa laskujaan eikä suostu ymmärtämään, että ne pitäisi maksaa. Hamstraa asuntonsa täyteen roskia ja vanhoja sanomalehtia niin, että sai häädön kun se oli jo muilla talon asukkaille tulipalossa vaarallista (ja olihan siellä jotain ötököitäkin sitten jo). Ja tätä on jatkunut jo useamman vuosikymmenen, mutta tilanne pahenee koko ajan.

ILmeisesti psykoottinen masennus on juuri sellainen, että itse ei tajua mitään mutta vahingoista kärsii itsen lisäksi koko fyysinen ja henkinen lähiympäristö.

Niin tämä ystäväsi äiti on vaikeasti mielenterveysongelmainen, veikkaan oireiden perusteella skitsofreniaa. Omainen mukaan lääkärille kertomaan mikä totuus on. Nuo osaa tsempata tapaamisiin.

Vierailija
12/12 |
26.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeassa masennustilassa ihminen kokee olevansa aivan poikki ja täysin epäonnistunut. Hän voi tuntea, että suolet mätänevät sisällä ja aivot kutistuvat. Mutta klassinen tunne masentuneesta mielialasta voi silti puuttua..