Lapseni kielikurssimatka Lontooseen
Hei! Minun lapseni on nyt seitsemännellä luokalla, ja unelmoinut aina kesän kielikurssista. Hän haluaisi lähteä ensi kesänä, mutta pelkää lähteä yksin. Kukaan kaveri ei ole kiinnostunut lähtemään mukaan. Onko kellään kokemusta yksin lähtemisestä?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin kuitenkin sellainen ryhmäkurssi? Siellähän sitä tutustuu uusiin henkilöihin ja eteenkin, jos yövytään kampuksen asuntoloissa muiden kanssa, saa nopeasti uusia ystäviä. Tavallaan sama kuin leirille menisi. Uskaltaisiko lapsesi mennä ilman tuttuja leirille?
Kampuksen asuntoloissa? Oletko ikinä ollut Lontoossa kielikurssilla?
En. Mä olin aikoinaan Rivieralla kielikurssilla ja Zürichissä vaihdossa. Sillon oli ainakin kielikurssilla mahdollisuus asua hotellissa, perheen luona tai asuntolassa, joka kävelymatkan päässä koulusta. Oletin, että samanlaiset mahdollisuudet nykyäänkin kaikissa kohteissa, mutta nähtävästi ei.
Aikuisille ehkä on, mutta nuorille olen kuullut ainoastaan perhemajoituksista Englannissa.
Hänen unelmansa on lähteä, ei vain tiedä haluaako yksin
Olin yksin 13 -vuotiaana kielikurssilla 3 viikkoa. Reissusta muistan parhaiten sen luihin ja ytimiin menevän koti-ikävän, kun palelin yksinäni ankean isäntäperheen kolkossa ja kylmässä vierashuoneessa.
Omaa lastani en päästäisi yksin.
Brighton ois kivempi kuin Lontoo, varsinkin noin nuorelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lähteä yksin, matkat tehdään kuitenkin ryhmänä. Suosittelen kohdepaikaksi jotain Etelä-Englannissa olevaa rantakaupunkia. Paljon mukavampaa siellä on kesällä, kuin Lontoossa.
Kaikki kaverini, jotka oli siellä Brightonissa ja muissa rauhallisissa kesäkaupungeissa joi, poltti tupakkaa ja juoksi iltaisin baareissa. Kaikki tämä alaikäisenä tietysti.
Tämä. Olin itse kielikurssilla Brigtonissa ja juuri tuota tehtiin. Onneksi ei mitään tapahtunut, mutta en omaa tytärtäni päästäisi mistään hinnasta.
Olin lukion tokalla kielikurssilla siellä Englannin etelärannikon kaupungeissa. Se "perhemajoitus" oli paikallisille pelkkää bisnestä, eikä niitä ihmisiä kiinnostanut heillä majoittuvat lapset yhtään. Esim. omassa majoitusperheessäni oli kahdessa makuuhuoneessa 2+2 kerrossänkypaikkaa molemmissa. Ihan oltiin kuin hostellissa, ei perheessä. Porukka myös vaihtui viikottain, kun toisten kurssit loppui ja toisten alkoi.
Lukiolaisena pärjäsin tuolla ihan ok ja kurssikin oli ok. Mutta en kyllä nuorempaa tuonne lähettäisi!
Äidin kanssa matkustetaan, ei yksin? Suuri kaupunki ja maa on aina riski, ihan sama mitä ylläpitäjä vakuuttelee, opettaja tai isäntäperhe. Niitä tarinoita huonoista kokemuksista on. Oma vanhempi pystyy parhaiten pitämään turvassa ja pitää lapsen etua yllä, myös hotellit parempi jos saa turvalukot itse mukaan +hälytin. Nuori ei pysty sanomaan vastaan jos joku aikuinen yhtäkkiä kiristää tai alistaa, tulee pelkoja. Jos tulee poikkeustilanne että onkin yksin yhtäkkiä isossa kaupungissa tai kaverin kanssa, siellä on yksittäisiä rikollisia ja jengejä.
On kiva harjoitella itsenäisyyttä ja suunnistusta eri paikoissa, kokea, mutta maailma on vaarallisempi kuin kuviteltiin. Kieltä voi opetella muutenkin kuin ulkomaisella kielikurssilla, vaikka siellä kai tutustuu muihin. Jos jotain tapahtuu ulkomailla että lapsi katoaa, sitä ei antaisi itselleen koskaan anteeksi, ehkä. Matkailu ja moni asia perustuu usein mielikuviin, kaikki niistä ei ole totta.
Mun kaveri lähti yksin mutta oli 16 v silloin ja sai kurssilla kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lähteä yksin, matkat tehdään kuitenkin ryhmänä. Suosittelen kohdepaikaksi jotain Etelä-Englannissa olevaa rantakaupunkia. Paljon mukavampaa siellä on kesällä, kuin Lontoossa.
Kaikki kaverini, jotka oli siellä Brightonissa ja muissa rauhallisissa kesäkaupungeissa joi, poltti tupakkaa ja juoksi iltaisin baareissa. Kaikki tämä alaikäisenä tietysti.
Tämä. Olin itse kielikurssilla Brigtonissa ja juuri tuota tehtiin. Onneksi ei mitään tapahtunut, mutta en omaa tytärtäni päästäisi mistään hinnasta.
Niin. On varmasti kivoja paikkakuntia, mutta nuorilla on kokeiluvaihe jossain vaiheessa. Varsinkin jos seura on väärää. Ehkä kiltti ja ajatteleva ei mene muiden mukana mihin tahansa. Mutta säästyisi monelta jos ei juo ja polta. Baarit riski.
En. Mä olin aikoinaan Rivieralla kielikurssilla ja Zürichissä vaihdossa. Sillon oli ainakin kielikurssilla mahdollisuus asua hotellissa, perheen luona tai asuntolassa, joka kävelymatkan päässä koulusta. Oletin, että samanlaiset mahdollisuudet nykyäänkin kaikissa kohteissa, mutta nähtävästi ei.