11. Päivä tipatta on takana!
Aika helposti oikeastaan mennyt. Enpä olisi uskonut kyllä. Kesä oli aika kostea nimittäin.
Paha tapa on tullut, kun seuraavana päivänä jo päivällä ns loiventaa.
Nyt tiukkana ihan nolla tippaa päiviä ja sitten kun ottaa niin jättää sen sitten siihen yhteen iltaan!
Muita tulossa mukaan?
Kohta alkaa taas pikkujoulut ja joulugögit porisemaan , niin nyt pitää skarpata..
Kommentit (20)
Voisin lähteä mukaan tähän haasteeseen. Vähän tullut huonoksi tavaksi ottaa kesän aikana saunakalja joka ilta.
Nyt jo pari tipatonta päivää muutenkin takana niinn tästä voisi jatkaa. En usko että itse haluan ihan absolutistiksi ryhtyä, mutta olisin tyytyväinen kun saisin alkoholin rajattua viikonloppuihin ja silloinkin max 2 olutta tai viinilasia per ilta. Ja jos saisi lisäksi pidettyä ainakin 4 kokonaan tipatonta viikkoa (viikonloput mukaanlukien) ennen uutta vuotta. Se voisi olla itselleni hyvä tavoite.
Nyt on kesäloman jälkeen mennyt 2-4 annosta per ilta ainakin 4-5 iltana viikossa.
Tästä vuoden vaihteeseen on noin 12 viikkoa. Jos jatkan nykyistä alkoholin käyttöä (12 annosta viikko) niin loppuvuoden aikana tulisi juotua 144 kaljaa (12 vkoa x 12 annosta).
Jos taas saisin pidettyä neljä kokonaan tipatonta (ei välttämättä perättäistä) viikkoa ja muina viikkoina joisin korkeintaan 4 annosta niin silloin loppuvuoden kulutus olisikin vain 32 annosta (8 viikkoa x 4 annosta). Eli ero kulutuksessa olisi prosentuaalisesti aika kova.
Alkoholittomat siiderit ja oluet ovat mulla tehneet vähentämisen helpoksi. Nykyään en osta kotiin alkoholillisia versioita enää ikinä. Osa niistä on aika mauttomia, mutta hakemalla löytyy myös todella hyviä tuotteita.
En pystyisi. Onnittelut, tuosta on hyvä jatkaa.
Välillä sitä miettii, et kuinkahan paljon ihmiset keskimäärin juo viikossa tai kuukaudessa alkoholia, ne jotka siis alkoa käyttää. Ei niin ku mitään käryä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä sitä miettii, et kuinkahan paljon ihmiset keskimäärin juo viikossa tai kuukaudessa alkoholia, ne jotka siis alkoa käyttää. Ei niin ku mitään käryä.
Luulen että monikaan ei tajua miten paljon annoksia kertyy.
En ymmärrä miksi riskikulutuksen rajana pidetään 24 annosta viikossa (miehillä). Mielestäni se on todella paljon jos kyse on jatkuvasta kulutuksesta.
24 annosta viikossa tarkoittaa vuodessa hulppeat 1200 pulloa tai 50 lavaa kaljaa. Tai jos katsoo vuodessa olevien työpäivien määrää (noin 200 pv) niin tuon määrityksen mukaan voit vetää sixpackin vuoden jokaisen työpäivän jälkeen ja se ei muka ole liikakäyttöä.
Tänään ompi päivä numero 10. Onnea minä! Eilen teki tiukkaa kyllä, mutta ns suorin jaloin kuitenkin iltaan selvisin. Tuleeko muita mukaan? 20-25 päivää nolla annosta, onnistuuko? Minä tähtään nyt siihen.
Otsikon perusteella luulin, että olit karannut sairaalasta neulat ja putket vielä kädessä.
Aloin miettiä mitä sana tipatta tarkoittaa ja tuli mieleen voisiko joku sanoa vaikka 12 päivää tipalla, olisiko se vastakkainen merkitys.
Vierailija wrote:
Voin vastata vain omasta puolestani, mutta tässä viimeisen kahden viikon saldo: 2x0,7l punaviiniä, yksi litran viinitonkka, litra Suomi-viinaa, litra Jaloviinaa, 4x0,33l olutta, 15x0,5l lonkeroa, puoli litraa Jägermeisteria. Täysin tipattomia päiviä on näihin kahteen viikkoon mahtunut seitsemän, eli nuo juomat ovat menneet muina päivinä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Voin vastata vain omasta puolestani, mutta tässä viimeisen kahden viikon saldo: 2x0,7l punaviiniä, yksi litran viinitonkka, litra Suomi-viinaa, litra Jaloviinaa, 4x0,33l olutta, 15x0,5l lonkeroa, puoli litraa Jägermeisteria. Täysin tipattomia päiviä on näihin kahteen viikkoon mahtunut seitsemän, eli nuo juomat ovat menneet muina päivinä.
Join tuossa loman alkamisen kunniaksi to- pe-la-su tonkan 3ltr punkkua, oman yksityisen pullon 0,7 puolukkavodkaa, muutaman oluen sekä rommia ja konjakkia epämääräisen määrän. Molemmat 0,7 pullot oli kuitenkin tyhjiä su-iltana ja juomassa meitä oli kaksi. Viiniä saattoi mennä enemmänkin, löysin vielä toisen pienemmän tonkan tyhjänä terassilta.
Mulla on kanssa ollut tapana ottaa loiventava seuraavana päivänä. Muutamia vuosia sitten ei tehnyt mieli ottaa eli on mielestäni huolestuttava merkki. Olen siis ennenkin ottanut tyyliin hampaat irvessä jos on ollut vaikka festarit ja halunnut ”uuteen nousuun” mutta nykyään tekee oikeasti ihan mieli vielä sitä loiventavaa illan jälkeen.
Alkoholiriippuvuus on siis edennyt näiden vuosien aikana. Olen ajatellut olla nyt ilman ainakin toistaiseksi.
Aikoinaan kun piti festareita jatkaa eikä mitään tehokkaampaa apua ollut siihen aikaan juurikaan saatavilla, niin otettiin reilu lasillinen frenet brancaa ja siihen treo porisemaan. Siitä sitten taas juhlaa käyntiin.
Nykyään, eli n 40 vuotta myöhemmin pysyn punaviinissä ja otan ihan muutaman väkevän napsun piiskaryyppynä, mutta tämä vain illan juomina. Loivennuksiin ei voi lähteä enää.
Voi kauheaa, onneksi tuo alkoholi ei ole minulle koskaan maistunut. Glögiähän on alkoholitontakin, mutta ei se taida näille maistua.
Ja jatkuu, jatkuu, nollilla mennään. Toiset suunnittelee jo viikonlopun ottamisia. Toiset on töissä ja suunnittelee pidemmän vapaan kunnolla ottamisia.
Vierailija wrote:
Ja jatkuu, jatkuu, nollilla mennään. Toiset suunnittelee jo viikonlopun ottamisia. Toiset on töissä ja suunnittelee pidemmän vapaan kunnolla ottamisia.
Se on minä täällä taas, eilen 23 päivää ilman alkoholia! En ole laihtunut, enkä kuntoiluakaan aloittanut: kaksi kertaa kävin juoksumatolla ylämäkikävelyä 20min ja pari kertaa venyttelin saunan jälkeen. Mutta olo on kyllä paaaljon tasapainoisempi kuin päivien tinttaamisen jälkeen.
Hyvä te! Piti ihan itse laskea ja itsellä takana 2429 päivää ilman tipan tippaa, elämäni paras päätös jota en tule koskaan katumaan.
Täällä yksi 45v lähes absolutisti, joka kuitenkin pähkäilee lähtiskö pikkujouluihin autotta. Ollessani lapsi, minun vanhempani muistivat usein kertoa, että alkoholi ei pidä käyttää kuin hyvin vähän ja hyvin harvoin. Ja näin olen tehnytkin, parikymppisenä bilevaiheessakin pidin huolen, että alkoa otin vain korkeintaa kerran kuussa, silloinkin max 6 annost ja klo 23 jälkeen muuta kuin isot määrät vettä. Ikinä en ole juonut kahta iltaa putkeen tai ottanut loivareita.
Nykysin en kotona ota mitään koskaan, paitsi jos on juhlat. Ja niitähän ei moneen vuoteen ole ollut. Jos on joku kaveriporukan häppeningi, saatan ottaa, mutta nyt olen ollut pari vuotta ottamatta semmoisissa juhlissakaan mitään.
Minua kiinnostaakin se, että kuinka olette tuohon vaiheeseen päätyneet, että oma alkon käyttö huolestuttaa ja koette, että sitä pitäisi vähentää? Eikö kotona ollessanne lapsi/nuori teitä valistettu? Oliko jo nuoruudessanne holtitonta käyttöä eli ette bilettäessä laskeneet juomianne annoksia ja tinttasitteko aamuneljään? Joitteko vaikka joka viikko, jos huvitti? Onko teillä ollut alkoholliin suhtautuminen aiemmin kevyttä, jolloin riskejä ei ole (haluttu) pohtia? Mikä on suurin syy, että olet alkanut juoda liikaa?
Kertokaa, mua kiinnostaa!
Yritän vähentää. Tänään otin vain lääkkeeksi vodkaa yhden ruokalusikallisen verran ja en osta kuin lasipulloolutta sit kun ostan.