Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jakaa kustannukset, kun muutan miehen asuntoon?

Vierailija
24.09.2023 |

Asunto on velaton, mies on työssä, minä työkyvyttömyyseläkkeellä, jos sillä nyt merkitystä on. Asunnossa asuu myös miehen täysi-ikäinen lapsi kokoaikaisesti, sekä kaksi muuta lasta säännöllisen epäsäännöllisesti. Omat lapseni muuttavat omilleen.

Mikä olisi reilu jako? Kustannuksia on tietysti vastike (+ikkunaremontista aiheutunut vastike), vesi ja sähkö, kotivakuutus.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Sä maksat Max kolmasosan vastikkeesta niin kauan kun miehen aikuinen lapsi asuu asunnossa.

Eikö sun kannattaisi odottaa kunnes tämä miehen aikuinen lapsi muuttaa omilleen? Oletan hänen muuttavan pois kuitenkin aika pian, esim. Parin vuoden kuluttua, jos hän vaikka nyt on abi ja menee ensi kesänä puoleksi vuodeksi Inttiin.

Lapsella on huomattavia oppimis-, yms. vaikeuksia, enkä näe häntä ihan pian itsenäistymässä. Mun on pakko muuttaa joka tapauksessa tästä asunnosta pian pois, joten kartoitan tässä nyt tilannetta.

Vierailija
22/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko noi summat ovat ?

Itse odotin siihen, kunnes lapset olivat muuttaneet. Sitten vasta muutin miehen kanssa yhteen.

Mitä maksaa sinulla nyt asuminen ja miten sinun rahat riittää siihen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi tuossa tilanteessa miehen kanssa yhteen, liian sekavaa. Riitoja näköpiirissä.

Vierailija
24/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan ikinä muuttaisi jonkun toisen kotiin. En ikinä. Siitä ei hyvää seuraa. Omia kokemuksia ei ole mutta työ- ja ystäväpiirissä useampia. Kaikille kävi huonosti - ei toisen valmiiseen kotiin osaa kotiutua ja pitää omana kotinaan sitä. 

Vierailija
25/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahoitusvastikkeen hoitaa asunnon omistaja. Hoitovastikkeesta maksat kolmanneksen. Vedestä, sähköstä neljänneksen, ja katsot ettei kakarat lutraa.

Vierailija
26/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täältä sitä kyselet. Älä ala tuommoiseen suhteeseen, jos se on noin vaikeaa.

Vierailija
27/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustele sen miehen kanssa. Onko asunto edes sellainen että sinulla on varaa maksaa puolet, jos mies stä ehdottaa? Sitä on hyvä pohtia vähän etukäteenkin.

Vierailija
28/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vaan ikinä muuttaisi jonkun toisen kotiin. En ikinä. Siitä ei hyvää seuraa. Omia kokemuksia ei ole mutta työ- ja ystäväpiirissä useampia. Kaikille kävi huonosti - ei toisen valmiiseen kotiin osaa kotiutua ja pitää omana kotinaan sitä. 

Sama. Muutin miehen luokse, oltiin asuttu sitten jo useampi vuosi kun aloin kyselemään että pitäiskös ostaa ihan yhteinen kämppä, niin mies ilmoitti että ei ole koskaan muuttamassa tuosta asunnostaan pois. Se siitä sitten. En itse nähnyt realistisena vaihtoehtona asua loppuelämää miehen pienessä kaksiossa.

Vierailija
29/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mies elättää tietysti! Mikä jako?!

Vierailija
30/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksat puolet siitä yhtiövastikkeesta (ei rahoitusvastikkeesta), kolmasosan vedestä ja sähköstä. Ruuista sovitte yhdessä mikä on järkevintä, varsinkin jos sinä kokkaat (ja siivoat) useimmiten niin sitten et maksa kyllä kuin omista ostoksistasi.

Vierailija
31/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä maksat puolet ja mies puolet.

Vierailija
32/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Sä maksat Max kolmasosan vastikkeesta niin kauan kun miehen aikuinen lapsi asuu asunnossa.

Eikö sun kannattaisi odottaa kunnes tämä miehen aikuinen lapsi muuttaa omilleen? Oletan hänen muuttavan pois kuitenkin aika pian, esim. Parin vuoden kuluttua, jos hän vaikka nyt on abi ja menee ensi kesänä puoleksi vuodeksi Inttiin.

Lapsella on huomattavia oppimis-, yms. vaikeuksia, enkä näe häntä ihan pian itsenäistymässä. Mun on pakko muuttaa joka tapauksessa tästä asunnosta pian pois, joten kartoitan tässä nyt tilannetta.

Tämä on vihoviimeinen syy muuttaa yhteen uusioperhekuvioon. Ei ole hyvät lähtökohdat.

Vierailija
33/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa kun miehellä on noin paljon lapsia vielä kotona, miehen pitää maksaa selvästi suurempi osa kuluista, tietenkin. Mies, täysi-ikäinen kokoaikainen lapsi ja kaksi puoliaikaista lasta vastaavat noin kolmea henkilöä. Sä vastaat yhtä henkilöä. Tän mukaan sun kuuluisi maksaa neljäsosa asumiskuluista eli vastikkeesta, sähköstä jne. Kuitenkin kun huomioidaan että hyötyisit aika lailla miehen velattomasta asunnosta, pitäisin kolmasosaa kuluista tässä kohtuullisena.

Silti en tuohon lähtisi itse, vaikka olisi miten halpaa.

Vierailija
34/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuttaisi yhteen, jos neuvoa pitää kysellä täältä sen sijaan että keskustelisit miehesi kanssa asiasta.

Vierailija
35/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hoitovastike on sama asuipa asunnossa yksi tai kolme henkilöä.

Joo, mutta siellä asuu kolme aikuista ihmistä tällä hetkellä. Mies maksakoon itsensä ja lastensa osuudet.

Vierailija
36/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Hoitovastike on sama asuipa asunnossa yksi tai kolme henkilöä.

Joo, mutta siellä asuu kolme aikuista ihmistä tällä hetkellä. Mies maksakoon itsensä ja lastensa osuudet.

Totta ihmeessä mies maksaa kaiken. On maksanut jo asunnon itselleen ja asuu siinä työhön kykenemättömän lapsen kanssa. Jos kuvioihin tulee työhön kykenemätön uusi puoliso, niin eiköhän tuo ihan vanhasta tottumuksesta maksa.

Saatoin kuulostaa vähän sarkastiselta, mutta ei kai se maksajan rooli välttämättä pahalta tunnu, jos ei ole pihi ihminen. Se voisi tuntua paljon pahemmalta, jos uusi puoliso vaatisi lasta muuttamaan pois tieltään.

N46.

Vierailija
37/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täältä sitä kyselet. Älä ala tuommoiseen suhteeseen, jos se on noin vaikeaa.

Ei ole vaikeaa. Voisin kuulemma asua ilmaiseksi, mutta se ei taas olisi mielestäni reilua. Mietin, että millainen sopimus olisi molemmille reilu, kun tässä on näitä muuttujia.

Olen sopeutuvainen ihminen ja saan varmasti laittaa asuntoa näköisekseni, jos haluan, toistaiseksi sisustaminen ei ole kuitenkaan kiinnostanut.

Vierailija
38/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten osaa mieheltä kysyä minkä verran pitää osallistua että saat siellä hyyryläisenä olla ?

Vierailija
39/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuttaisi yhteen, jos neuvoa pitää kysellä täältä sen sijaan että keskustelisit miehesi kanssa asiasta.

Joo, joo, mutta kun haluan, että mulla on jotain ehdotuksia esittää, kun asiasta puhutaan. Mietin, että mikä olisi oikein ja kohtuullista, en ole vastaavassa tilanteessa ennen ollut.

Vierailija
40/44 |
24.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko noi summat ovat ?

Itse odotin siihen, kunnes lapset olivat muuttaneet. Sitten vasta muutin miehen kanssa yhteen.

Mitä maksaa sinulla nyt asuminen ja miten sinun rahat riittää siihen ?

Nyt maksan vuokraa 700 ja saan asumistukea, mutta meitä on tässä kolme. Miehellä vastike on viitisen sataa, vedestä en tiedä, sähkö viitisen kymppiä, kotivakuutus ehkä pari kymppiä. Mun tulo on takuueläke, noin 900. Mun lapset muuttavat opiskelija-asuntoihin, mutta miehen lapsi tuskin on pitkään aikaan muuttamassa mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme