Toimeentulotuen hakijat, eikö ahdista se tiliotteiden jakaminen?
No varmaankin nälkä on pahempi juttu, ja useimmille varmaan summatkin merkittäviä, mutta jäin miettimään ku kaveri kertoi saavansa tt-tukea noin 30e kuussa... Hän kuitenkin esimerkiksi tupakoi, mihin menee aika paljon rahaa. Itse tekisin kyllä kaikkeni, ettei tuota tukea tarvitse hakea jo siksi, että ne tiliotteet pitää lähettää syynättäväksi. Sitten soittelevat kelalta kun Pirjo on laittanut tässä kuussa nyt 55e, että mikäs tämä on, selitäpäs, joo äidille piti käydä kaupassa.
Kuulostaa niin ahdistavalta!
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia? 😂😂😂😂 en tiiä mitä tyttiviikareita lähipiirissäsi on, ja sekoitat kelan johonkin business finlandiin, mutta ei sieltä mitään tonneja tule herrajumala...
Nykyjärjestelmässä vuokralla asuvan yksinhuoltajaäidin pitäisi saada 2400 euroa palkkaa, jotta hänen tienaamansa ansiot eivät vähenisi saman verran sosiaalituista, selviää VATT:n tuoreesta raportista .
Ihan faktaa jonka voi tarkistaa itse Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen sivuilta.
Näihin laskelmiin ja tilastoihin pohjautuunmyös hallituksen nyt tekemät leikkaukset.
Miksi joku häpeäisi, ainoastaan tukien käsittelijä näkee ne tiliotteet. Ei kukaan muu
Vierailija kirjoitti:
Kuulkaas, käteisellä kannattaa maksaa kaikki mitä ei halua kelaan toimittaa.
Mm lainat tutuilta jne otan aina käteisenä kelan takia.
Toinen vaihtoehto on esim s-pankin tili, jota ei missään nimessä toimiteta kelaan.
Eli lainat ja kaikki "arkaluonteinen" kuten seksilelut jne joita ei halua toimittaa kelaan, maksetaan käteisellä tai eri tililtä.
Helppoa.
Tilien ja niillä olevien varojen salaaminen on petos ja kun jäät siitä lopulta kiinni niin kela antaa asian poliisille ja sinua kohtaan nostetaan petos syyte.
Eikö työttömyystuki edellytä tiliotteiden lähettämistä? Olin aina luullut niin.
Vierailija kirjoitti:
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla vaikka miljonääri mutta olet työtön työnhakija niin saat työttömyyspäivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Nythän pienipalkkaiset pääsevät nauttimaan samasta, kun asumistuki loppuu. Hyvä kun äänestitte itsellenne sellaista :)
Pienipalkkaisillehan tuo on lottovoitto. Tähän asti ovat maksaneet lääkkeet sähkön kotivakuutuksen saunamaksut sun muut pienestä palkastaan.
Vierailija kirjoitti:
Okei, olin 90-luvulla yrittäjä ja jäin työttömäksi allergian takia. Jouduin antamaan puolen vuoden tiliotteet silloin. Tosin sain töitä jo viikon päästä kun ilmoittauduin työttömäksi, joten sikäli tuntui turhalta.
Eihän tupakkaostokset mitenkään erityisesti näy, näkyy vain, että on ostettu jotain vaikka prismasta.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa ettei sivistyneessä maassa, kuten suomessa saada aikaan kansalaispalkkaa.
Kokeiltiin jo sitä ns. kansalaispalkkaa. Ei onnistunut. Onko muuta kysyttävää siitä kansalaispalkasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto on esim s-pankin tili, jota ei missään nimessä toimiteta kelaan.
Eli lainat ja kaikki "arkaluonteinen" kuten seksilelut jne joita ei halua toimittaa kelaan, maksetaan käteisellä tai eri tililtä.
Helppoa.
Tilien ja niillä olevien varojen salaaminen on petos ja kun jäät siitä lopulta kiinni niin kela antaa asian poliisille ja sinua kohtaan nostetaan petos syyte.
Joo, en minäkään tätä suosittele. On kuitenkin myös muita tapoja, ja sellaisia kannattaa hyödyntää.
Kyllä. Se rikkoo ihmisoikeuksia ja eriarvoistaa, koska muut ihmiset eivät sitä tee työpaikallaan. Jotkut ihmiset ovat koko elämänsä melkein joutuneet viemään tiliotteita, mikäli on perussairaus ja on hankala saada sopivaa paikkaa.
Ei kelasta kyllä koskaan kukaan soittele ja kysele tilitapahtumista. Siinä katsotaan vain tulot, eikä jotain Pirjon lainaamia pikkusummia edes huomioida. Sinänsä tuo tietenkin on aikansa elänyt käytäntö, ja järkevintä olisi huomioida vain viralliset tulot kuten palkka yms. On niin helppo kiertää Kelan käytäntöjä, että on tavallaan aika yhdentekevää, onko jollekin tullut jokin summa tilille, ja sitten alkaa sitä vähentää tuesta. Esim. jotkut sukulaisten lahjoitukset pitäisi jättää tällaisten ulkopuolelle juuri siksi, että samaan aikaan kun yhdeltä vähennetään sukulaisen lahjoitus, saa 50 muuta saman summan käteisenä tai vaikka lahjakorttinsa sukulaisiltaan eikä kela tiedä siitä mitään.
Ei ahdista. Pirjo ei ole laittanut kodkaan rahaa (eikä kukaan muukaan), joten ei ole tarvinnut selitellä. Luuletko tosiaan, että niillä siell Kelassa on mielenkiintoa jonkun tiliotteisiin. Katsovat vain nopeasti tulot ja tekevät laskelman. Käsittelyyn on varattu todella vähän aikaan, joten kiireessä nopeasti vilkaisevat, ettei ole tuhansia euroja tilillä.
Mun tiliotteet ei jostain kumman syystä kelvanneetkaan. Tai vaativat edelleen lähettämään kakkostilin tiliotteen jonka olin heille jo lähettänyt.
Tiliote oli kuulemma väärältä vuodelta joten siksi se ei kelan mukaan kelvannut, mutta itsekin näin kelan sivuilta lähettäneeni asianmukaiset tiliotteet. Ja olin lähettänyt tiliotteen viestin yhteydessä uudestaan johon sain tuon vastaukseksi eikä tiliote kelvannut vieläkään.
Kaikenlisäksi ei ollut millään lailla mahdollista että olisin lähettänyt tiliotteen kelan väittämältä ajankohdalta. Mulla kun ei ollut siltä vuodelta tiliotteita koskaan ollutkaan itselläni, eikä niitä voinut vahingossa ladata pankin sivuilta.
Tällaiset tilanteet mua ahdistaa koska ne viivästyttävät tuen saamisen tai voivat jopa estää "kokonaan".
Noin muuten se ei kelan asia ole ostaako asiakas tupakkaa, karkkia vai porkkanoita eikä nuo sulje toisiaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Pari tonnia? 😂😂😂😂 en tiiä mitä tyttiviikareita lähipiirissäsi on, ja sekoitat kelan johonkin business finlandiin, mutta ei sieltä mitään tonneja tule herrajumala...
1300€/kk minulle tulee tukia.
Asumistukea ei saisi vähentää sillä nyt nuo hakee sitten toimeentulotukea. Kela työlistyy liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1300€/kk minulle tulee tukia.
Mulle 760e.
Helppoa.