Hallitus rikkoo leikkauksilla jo ihmisoikeuksia, asiantuntija sanoo
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009864887.html
Apuna ry:n vetäjä Merja Rantasalmi kertoo, että ihmisten hätä vyöryy nyt päälle. Hän sanoo kohtaavansa katkeamispisteessä olevia ihmisiä enemmän kuin koskaan ennen.
Tällaista ei ole minun elinaikanani vielä ikinä ollut. Ihmiset, joilla on hyvä taloudellinen asema, tiedä tästä ihmisten hädästä mitään.
Synkkiä tilanteita on myös kuvattu järjestön some-päivitysten keskusteluissa.
Näitä on hirveästi. Että pistetään työmarkkinatuet tai asumistuet poikki. Jos Kela perii jotain takaisin, se pitää maksaa nopeasti, mutta itse se ei pidä mitään kiirettä.
Jotain tulee tapahtumaan, ei ihmiset kestä tällaista. Tuleeko itsemurhia, perhesurmia. Minulla on iso pelko.
Kommentit (10)
Mutta se, että joku sulki Uudenmaan rajan jotta kukaan ei mene katsomaan vanhempiaan oli ihan OK.
Myös IS:n köyhyyskyselyssä korostuivat tarinat, joita yhdisti erityisen usein jokin työllistymisen estävä sairaus tai päällekkäiset sairaudet
Eräs yksinhuoltaja kertoi Rantasalmelle, että laittaa joskus vesilasiin suolaa, että pärjää päivän vähemmällä ruualla. Lapsille ruokaa pitää jäädä riittävästi. Toinen yh-äiti kärsi kertomansa mukaan vaikeasta raudanpuutoksesta oireista, koska rahaa ei ole riittävästi ruokaan tai lääkitykseen.
– Nämä tapaukset kuulostavat siltä, että Suomen valtio ei yksinkertaisesti täytä ihmisoikeusvelvoitteitaan, Anna Salmivaara, Ihmisoikeusliiton taloudellisten ja sosiaalisten oikeuksien asiantuntija sanoo.
Minä en oikeasti ymmärrä mikä hätä nyt on. En vaan ymmärrä. Itse elän suht pienellä palkalla
Saan ainoastaan asumistukea joka muuten juuri kohosi 80e - 170 E koska keikkatyöni kai tuotti vähemmän viime vuonna.
Jos se loppuu niin ei se nyt kauheasti hetkauta. Mutta saahan tuolla summalla esim kuukausikortin ja puhelinlaskun.
"Asiantuntija" tosiaan. Sille maksetaan tuosta ruikutuksesta.
Noi jutut on ihan höpöä, koskaan niissä ei ole mukana budjettia, että mihin ne rahat on menneet, kun ei ruokaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne nyt jo katkeaa kun mitään ei ole vielä edes leikattu.
No epävarmuus tulevasta jos nyt on jo äärirajoilla rahat riittää juuri ja juuri miten ne riittää leikkauksien jälkeen kun lähtee satasia. Kyllä tässä moni viettää unettomia öitä. Osalla lapsilla asiat huonosti ja vielä huononnetaan. Eipä se vanhempien stressi kyllä tilannetta auta.
Vierailija kirjoitti:
Noi jutut on ihan höpöä, koskaan niissä ei ole mukana budjettia, että mihin ne rahat on menneet, kun ei ruokaan riitä.
Ylikalliseen vuokraan, sähköön, veteen, ruokaan jotka ovat kaikki kallistuneet nimenomaan on teitä jotka ei osaa edes kuvitella tilannetta mutta vähätellä osataan näitä empatikyvyttömiä on Purran johdolla ihan rivikansalaisissa. Kuvottaa
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikeasti ymmärrä mikä hätä nyt on. En vaan ymmärrä. Itse elän suht pienellä palkalla
Saan ainoastaan asumistukea joka muuten juuri kohosi 80e - 170 E koska keikkatyöni kai tuotti vähemmän viime vuonna.
Jos se loppuu niin ei se nyt kauheasti hetkauta. Mutta saahan tuolla summalla esim kuukausikortin ja puhelinlaskun.
Niin.
Minä
Minä.
Minä.
Ei sitten muuta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä itsekin pelkään: tuleeko kouluampumisia, satunnaisia puukotuksia, ym väkivallan lisääntymistä, kun jotkut yksilöt eivät kestä ja sekoavat...Kun ihminen laitetaan liian lujille niin lopulta se katkeaa
Nehän lisääntyi jo viime hallituksen aikana, samoin ruokajonot, köyhyys. Kas se ei sitten häirinnyt yhtään. Ootte te demarit hauskoja, ei voi kauhean vakavasti ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylikalliseen vuokraan, sähköön, veteen, ruokaan jotka ovat kaikki kallistuneet nimenomaan on teitä jotka ei osaa edes kuvitella tilannetta mutta vähätellä osataan näitä empatikyvyttömiä on Purran johdolla ihan rivikansalaisissa. Kuvottaa
Muuta halvempaan kämppään ja säästä. Ennenkaikkea hanki palkkatuloja. Mutta eihän toki köyhä.
Tätä itsekin pelkään: tuleeko kouluampumisia, satunnaisia puukotuksia, ym väkivallan lisääntymistä, kun jotkut yksilöt eivät kestä ja sekoavat...Kun ihminen laitetaan liian lujille niin lopulta se katkeaa