Apua, mihin Lapin turistikohteeseen pääsee lentämällä?
Iäkäs sukulainen haluaa viedä käydä. Itse olen kerran n.20 vuotta sitten käynyt Oulussa, en pidemmällä, en tiedä mitään noista...
Ajamalla en lähde, eli lennot Turusta/Tampereelta/Helsingistä.
Muistan kun vanha tuttu teki aikanaan keikkahommia hiihto- ymv. keskuksissa, ja kertoi että jossain niistä oli vain yksi (riistohintainen!) kauppa, kohteessa olisi hyvä olla kävely- /fiksun bussi-/ lyhyen taksi matkan päässä ruokakauppa. Olisimme 1-2 viikkoa, ihan jokaista ruokaa emme söisi ravintolassa, eli kauppa ja oma keittiö (mökissä/huoneistossa) oltava.
Suosituksia/vinkkejä? Kiitän etukäteen!
Kommentit (31)
Jospa ihan itse katsot aluksi kenttien kotisivuilta, mistä lennetään mihin.
Kemiin, Rovaniemelle, Kittilään ja Ivaloon.
Levi tai Ylläs - Kittilän lentoasema ja skibussilla perille.
Rovaniemi ylipäätään Rovaniemen lentoasemalle.
Ivalon lentokenttä - Saariselkä (en tiedä onko skibus)
Kuusamon lentokenttä - skibus Rukalle
Pyhä ja Luosto kulkee skibus Rovaniemeltä.
Huomionarvoinen myös Ylläs/Levi yöjunalla Kolariin ja siitä skibus Ylläs tai Levi, ja yöjuna Kemijärvelle - skibus Pyhälle.
T: joka talvi noin kuukausi Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Ivalo, Kittilä, Kuusamo, Rovaniemi. Finski lentää näihin että näistä tutkimaan.
Myös Enontekiölle kai lennetään, mutta Kuusamo ei ole Lapissa.
Se yksi kauppa on Saariselällä ja Ylläsjärvellä, mutta Levillä on useampia.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!
Olen koittanut katsoa, mutta kaipaisin myös suosituksia siihen mihin majoittua, eli missä sijainti majoituksen ja lentokentän suhteen on järkevä. Ettemme ole jossain eräkämpässä keskellä ei mitään, 100km lentokentälle ja lähimpään kauppaan tai muuta vastavaa...
Eli joku 'turistikohde' olisi siksi hyvä, sellainen mihin helppo mennä/missä on kaikki.
Ap
Kaikissa keskuksissa on nykyisin majoitusmahdollisuuksia chalets-tyyppisissä ihan keskustassa olevissa huoneistoissa, joissa voi kokata itse. Ruokakaupat on kaikissa kalliita, mutta halvempia kuin
Rukalla ja Levillä on hyvä kävelykeskusta kauppoineen.
Pyhällä kauppa on "mäen alla" eli kävelyä.
Ylläksellä kaupat on Äkäslompolon puolella ja Ylläsjärven kylällä, Ylläs gondolin puoleisessa keskuksessa vain kioski.
Jos menisin vanhan ihmisen kanssa niin Levi tai Ruka. Paljon palveluita siinä ytimessä.
T: aiempi kk vuodessa Lapissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastanneille!
Olen koittanut katsoa, mutta kaipaisin myös suosituksia siihen mihin majoittua, eli missä sijainti majoituksen ja lentokentän suhteen on järkevä. Ettemme ole jossain eräkämpässä keskellä ei mitään, 100km lentokentälle ja lähimpään kauppaan tai muuta vastavaa...
Eli joku 'turistikohde' olisi siksi hyvä, sellainen mihin helppo mennä/missä on kaikki.
Ap
Levin ja Rukan kylät, molemmissa on skibussi lentokentälle ja paljon majoitusta. Rukalla kannattaa ottaa majoitus sieltä og kylältä eli villagen puolelta, valley on tunturin toisella puolella. Sielläkin kyllä on kauppa ja ravintoloita ja gondolilla pääsee ajamaan molemmille puolille, mutta kylällä enemmän tapahtumaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa keskuksissa on nykyisin majoitusmahdollisuuksia chalets-tyyppisissä ihan keskustassa olevissa huoneistoissa, joissa voi kokata itse. Ruokakaupat on kaikissa kalliita, mutta halvempia kuin
Ylläksellä kaupat on Äkäslompolon puolella ja Ylläsjärven kylällä, Ylläs gondolin puoleisessa keskuksessa vain kioski.
Jos menisin vanhan ihmisen kanssa niin Levi tai Ruka. Paljon palveluita siinä ytimessä.
KIITOS!
Juuri tuollaista tietoa kaipasin :) eli Ruka/Levi lienee meille fiksuin
Ap
Ei ole olemassa mitään Levin kylää. Lisäksi Kuusamo ei ole lapissa. Jestas mitä pöljiä.
Levillä on S-market ja K-Market, ässässä normaalit hinnat, helppo kulkea kävellen jos keskustassa majoitus. Lentokentältä lyhyt matka.
Mökki/huoneistomajoitusta, missä oma keittiö löytyy paljon
Vierailija kirjoitti:
Kuusamo kuuluun Pohjois-Pohjanmaahan, ei Lappiin.
Saariselkä on hyvä, siellä on monenlaista. Ja kaikki reitit, hiihto- ja patikointi, lähtee ihan kylän vierestä. Lento Ivaloon. Tai lento/yöjuna Rovaniemelle, josta n. 3,5 h bussimatka.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olemassa mitään Levin kylää. Lisäksi Kuusamo ei ole lapissa. Jestas mitä pöljiä.
No miksi sinä sitä Levin shoppailu-kävelykatua ja hotellikeskittymää kutsut? Kaupungiksi? Kuntakeskukseksi?
Sillä, onko Ruka 15km Lapin maakuntarajan toisella puolella vai ei, ei ole vanhuksen kanssa kävelyä kävelyreiteillä-matkailun kannalta mitään merkitystä. Kunnon jyrkkää laskettelua haluavat menee kumminkin Lyngeniin.
Jos ei ole MITÄÄN järkevää sanottavaa niin järkevä ihminen olisi hiljaa.
"Ruka/Kuusamo ei ole Lapissa" no se on kumminkin 50km pohjoisemmassa kuin Lapin läänin eteläisin kolkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KIITOS! <3
Juuri tuollaista tietoa kaipasin :) eli Ruka/Levi lienee meille fiksuin
Ap
Jos Lappiin haluatte niin silloin Leville, sehän on tosi pohjoisessa. Ruka ei ole Lapissa. Leville muutenkin tosi helppo mennä, kun lentää Kittilään . Lentokentältä vartin taksimatka Levi-tunturille. Ja bussillahan pääsee vielä halvemmalla. Hyvät palvelut, ravintolat ja kylpylät, kaikki pienellä alueella.
Ivalosta tosiaan menee vuoden ympäri muutaman kerran päivässä molempaan suuntaan ihan reittibussi, joka pysähtyy mm. Saariselällä ja Kiilopäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi sinä sitä Levin shoppailu-kävelykatua ja hotellikeskittymää kutsut? Kaupungiksi? Kuntakeskukseksi?
Sillä, onko Ruka 15km Lapin maakuntarajan toisella puolella vai ei, ei ole vanhuksen kanssa kävelyä kävelyreiteillä-matkailun kannalta mitään merkitystä. Kunnon jyrkkää laskettelua haluavat menee kumminkin Lyngeniin.
Jos ei ole MITÄÄN järkevää sanottavaa niin järkevä ihminen olisi hiljaa.
Levi on tunturi joka sijaitsee Sirkan kylällä. Ei ole olemassa mitään Levin kylää. Joten olehan sinä itse vaan hiljaa. Noloa vaatia toisia olemaan järkeviä kun ei itse osaa edes faktoja.
Kuusamolaisille serkuksille on kaikille tärkeää, ettei heitä sanota lappilaisiksi. Myös meille on tärkeää, ettei sukurutsauksen mekkaa yhdistetä meihin.