Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi opiskelijat ahdistetaan seinää vasten?

Vierailija
22.09.2023 |

En ymmärrä monia leikkauksia mutta ehkä vähiten ymmärrän opiskelijoille tehtäviä leikkauksia. He ovat maamme tulevaisuus ja talousnousun takuu. . Suon pitkäaikaistyöttömille ja eläkeläisille että he saavat pitää pienet tukensa vaikka he eivät ole nostamassa tätä maata uuteen nousuun. Mutta en ymmärrä että opiskelijat ajetaan niin ahtaalle.

Suomessa opintotuki on alle 300 euroa. Norjassa opintotuki on n. 800 e, Tanskan 650 e, Ruotsin n. 370 e (Ruotsissa saa lisäksi opintolainaa n. 850 e jonka korko on 0,59 % vuonna 2023). Myös muissa pohjoismaissa saa halpakorkoista opintolainaa ja asumistukea opintotuen lisäksi.

Haluaako hallitus että suomalaiset nuoret eivät enää opiskele tai että tutkintojen opiskelu on vain rikkaiden etuoikeus? Haluaako hallitus että Suomeen ei tule ulkomaisia opiskelijoita ja mahdollisia tulevaisuuden työntekijöitä? Ymmärrän asumistuen kiristykset esimerkiksi omistusasujilta mutta asumistuen kiristys opiskelijoilta joiden ainoa varma tulo on 300 euroa, on ylimitoitettua. Opintotuen voi myös menettää jos opinnot eivät edisty. Ja opinnot eivät edisty jos joutuu käymään paljon töissä opintojen ohessa.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt lässytä onneton aloittaja. Tässä maassa siis maksetaan opiskelijoille siitä, että opiskelevat itselleen ammatin! Ja te vielä valitatte. Jo on härskiys ja yksisilmäisyys mennyt tappiinsa. Opiskelijasolut ei kelpaa, pitää olla yksiö keskustasta ja tietenkin se pitäisi veronmaksajien maksaa. Mielenkiintoista nähdä, että mikä realiteettien yllätys tulee näille lumihiutaleille kun astuvat työelämään, jossa palkasta viedään päältä 35-50% pelkkiin veroihin.

Vierailija
42/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa tuo on lainaa, josta max 40% kuittaantuu sillä, että valmistuu tietyn ajan kuluessa. Suomessa samanlaisesta järjestelystä tulisi hirveä poru. "Liikaa paineita valmistua, olen uupunut ja kaikki on niin raskasta." Yhyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat saavat jo koulutuksen ilmaiseksi. Aika röyhkeää vaatia siihen päälle vielä rahaa.

Koulutuksen aikana täytyy myös elää.

Vierailija
44/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme niin suuri populaatio että emme tarvitse köyhistä oloista tulevien älykkäiden panosta.He voivat jäädä köyhälistöön ikuisiksi ajoiksi.

Vierailija
45/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kokopäivätyötä ja opiskelen. Maisterivaihe menossa. Raskasta, mutta pakollista.

Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, jos valmistuvat ajoissa. Itse maksoin ensimmäisen tutkintoni viimeisen opintolainaerän pois 40- vuotiaana. Aiemmin nimittäin meidän piti maksaa ihan koko summa pois emmekä saaneet yhtään mitään helpotuksia.

Vierailija
46/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Olen jo pitkään ihmetellyt samaa. Kotona maksajille maksetaan kaikki mutta auta armias kun yrität tehdä tulevaisuutesi eteen jotain!

No eipä se opiskelukaan takaa töitä ja pitäiskö semmoisesta maksaa lompakko täyteen et joku vaan opiskelee vaikka ikuisuuden haluamatta lainkaan oikeisiin töihin. Itse selvisin opiskeluajat pienen lapsen yh:na. On se kumma jos ei nykyään selvitä vaikkei oiskaan niitä lapsia.

Silti toki olen sitä mieltä että opiskelijoilta ei pidä mennä tukia leikkaamaan.

Vierailija
47/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä työttömänä olen suorittanut ylioppilas tutkinnon, ammattikoulututkinnon ja AMK - tutkinnon.

Että ihan tiedoksi sinäkin voit päästä tutkintoja suoritettuasi työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.

No olisit myös opiskellut sitä asiaa. Ei se pelkkä tutkinno suorittaminen riitä.

Vierailija
48/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallisesti opiskelijoilla on nykyään käsitys, että elintason pitäisi olla sama kuin työssäkäyvällä. Soluasuminen pitäisi taas nostaa standardiksi ja opiskelijoiden hyväksyä, että opiskeluaikana ei reissailla eikä muutenkaan kuluteta turhaan.

Vierailija
49/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä nyt lässytä onneton aloittaja. Tässä maassa siis maksetaan opiskelijoille siitä, että opiskelevat itselleen ammatin! Ja te vielä valitatte. Jo on härskiys ja yksisilmäisyys mennyt tappiinsa. Opiskelijasolut ei kelpaa, pitää olla yksiö keskustasta ja tietenkin se pitäisi veronmaksajien maksaa. Mielenkiintoista nähdä, että mikä realiteettien yllätys tulee näille lumihiutaleille kun astuvat työelämään, jossa palkasta viedään päältä 35-50% pelkkiin veroihin.

Minkälaisesta palkasta menee muka noin paljon veroja? Mun palkka on 4800e brutto ja vero% on 26.

Vierailija
50/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon löytynee työttömistä myös niitä,jotka aikoinaan on opintolainaa nostanut ja maksanut sen pois.Työpaikan saanti vaikkapa nyt 55 vuotiaalle yt:ssä 50 poispotkitulla ei ole mitenkään helppoa.Ja ei ne kaikki nauti mitään huikeaa ansiosidonnaista ja omaisuuttakaan ei kaikilla ole kertynyt.Näiltä henkilöiltäkö pitäisi tuet pienentää?

Vierailija
51/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut mitään opintolainahyvityksiä mitä nykyajan opiskelijoilla on. Silti viitsivät ulista.

Lainalla sitä on ennenkin opiskeltu ja 90-luvun laman jälkeen jouduttu pätkätöitä tekemään vuosikausia valmistimisen jälkeen. Itse esimerkiksi tein pätkätöitä 6 vuotta opintolainat niskassa.

https://www.kela.fi/opintolainahyvitys-maara-ja-maksaminen

Vierailija
52/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan ne opiskelijat riehuu, jotka opiskelee humanistisia aloja ja sukupuolen tutkimusta. Heidän uransa nisteinä ja lumihiutaleina ei 50 vuodessakaan maksa takaisin kymppitonnin opintolainoja.

Kirjoitapa linkki!

linkki!

Vierailija
53/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mee t-öih-in!

Vierailija
54/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen kokopäivätyötä ja opiskelen. Maisterivaihe menossa. Raskasta, mutta pakollista.

Nykyään opiskelijat saavat opintolainasta puolet anteeksi, jos valmistuvat ajoissa. Itse maksoin ensimmäisen tutkintoni viimeisen opintolainaerän pois 40- vuotiaana. Aiemmin nimittäin meidän piti maksaa ihan koko summa pois emmekä saaneet yhtään mitään helpotuksia.

Ensinnäkin aiemmin ei edes saanut tuollaisia opintolainoja mitä nykyään. Toiseksi korot nousi siihen malliin ettei työttömällä ole varaa enää lyhentää lainoja + maksaa korkoja näistä jättilainoista. 20 tuhatta euroa vastaa siis kuuden kertoimella 120 tuhannen markan opintolainaa. Tuskin tuollaista makselit takaisin silloin 80 luvulla kun opiskelit. 

Vierailija
55/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene duuniin laiskuri.

Ennen vanhaan me opiskelijat kerättiin pulloja opiskeluja varten. Nykyään kaikki pitää tuoda teille

Mun lapseni ovat koko opiskeluajan olleet töissä, yhdellä oli jopa 2 eri työpaikkaa samanaikaisesti. Se ei ole hyvä idea koska opiskelu saattaa venyä koska ei vaan jaksa 6 päivää viikossa 10-12 tuntisia päiviä.

Tärkeämpää olisi saada fiksut nuoret opiskelemaan nopeasti ja työelämään jotta saadaan työkuntoisia ja innokkaita veronmaksajia tähän maahan. Sellaisia jotka jaksavat tehdä myös lapsia jonain päivänä.

Ei ole kenenkään etu että väsytetään opiskelijat heti alkuunsa

Niinpä. Tai lisäksi on velkaa valmiiksi niskassa 30 000e edestä. Suomi taitaa olla harvoja maita, joissa lainat sidotaan euriboriin. Keski-Euroopassa suositaan kiinteitä korkoja.

Vierailija
56/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa tuo on lainaa, josta max 40% kuittaantuu sillä, että valmistuu tietyn ajan kuluessa. Suomessa samanlaisesta järjestelystä tulisi hirveä poru. "Liikaa paineita valmistua, olen uupunut ja kaikki on niin raskasta." Yhyy.

Kuukausisumma  jonka saa opintotukea (stipend) on noin 1000 euroa ja sitä ei tarvitse maksaa takaisin jos valmistuu normaaliajassa. Lisäksi on mahdollisuus ottaa "tavallista" opintolainaa. 

Vierailija
57/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallisesti opiskelijoilla on nykyään käsitys, että elintason pitäisi olla sama kuin työssäkäyvällä. Soluasuminen pitäisi taas nostaa standardiksi ja opiskelijoiden hyväksyä, että opiskeluaikana ei reissailla eikä muutenkaan kuluteta turhaan.

Aika vaikea on saada sama elintaso kuin töissä käyvillä sillä 300 eurolla jonka opiskelija saa. Onneksi on lyhyt vaihe elämässä mutta ilman koulutusta ei työtä saa eikä "pääse" maksamaan veroja ja esim. vuokraa.

Vierailija
58/58 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisesta palkasta menee muka noin paljon veroja? Mun palkka on 4800e brutto ja vero% on 26.

Siis ihan oikeasti onko veroprosentti ansiotuloille vain 26% lähes 5000 euron tuloilla. En usko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi