Grand Designs Suomi kausi 2
Ihmiset rakentaneet jälleen uusia pirttejä pitäjiin.
Katso lähetysajat : Grand Designs Suomi - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (1153)
Hirsitalonsiirtäjäpariskunta oli sopivan hullu ja herttainen. Paluu grand designs brittiversion juurille. Viihdyttävämpää seurata kuin näitä turhantärkeitä rakennuttajia, joita suomiversio on tähän mennessä ollut täynnä. Tuossa oli oikeasti pelissä koko parisuhde, koti ja elämä. Oli lähdetty toteuttamaan unelmia vähän epärealistisin odotuksin. Jäi kyllä harmittamaan ettei vesikattoa saatu päälle. Ei mee pitkään kun nuo hirret reikäisten ja miten sattuu leviteltyjen pressujen alla lähtee säiden armoilla lahoomaan. Siinä menee iso työ ja historialliset hirret hukkaan. Ne oli pitkään säilyneet juurikin julkisivulautojen ja vesikaton suojissa.
Taiteilijoiden projektitalo oli kyllä tähän asti kauden huipennus. Jotenkin se tapa kiroilla ja muutenkin käyttää ronskia kieltä kameroiden edessä toi jotain aitoutta. Siitä oli vieraskoreus kaukana. Taloprojekti oli kivan simppeli. Taiteilijoiden ja urakoitsijoiden hölmöilystä tulikin uusia persoonallisia piirteitä taloon. Vähän jäi arveluttamaan nämä apurahakuviot, kun kyseessä on kuitenkin ensisijaisesti asunto ja vasta sitten taideteos. Ilmeisesti rahoitus kuitenkin tuli koneen säätiöltä eikä esim veronmaksajalta. Nuo pariskunnan miehen tekemät pesärakennelmat toivat itselle inspiraatiota jostain pesämäisestä valaistusta grilli tms hengailukatoksesta pihalle. Olisi kaunis näky valaistuna varsinkin näin pimeään vuodenaikaan.
Tuo taiteilijoiden rakennus oli kyllä huipennus. Uskomaton ja erikoinen. Hieno pariskunta.
Anderssonin talosta
Vierailija wrote:
Hirsitalot voivat todellakin olla Grand Designs jossakin päin maailmaa. Hirretkin ovat sitä luokkaa ettei Suomessa ole nähty. Suomessa kaikki rakentaminen pitää olla halpaa, eikä hirsikään ole hirttä.
Ohjelman brittiversiossa kyllä on ollut suomalaisen Honkarakenteen hirsitalo.
(oli kyllä tosi pliisu muihin kohteisiin verrattuna. Tai siis skandinaavisen simppeli)
Hirsitalon siirtäjät oli jotenkin epäsopusuhtainen pariskunta. Nainen vähän lapsellinen hössöttäjä ja häsääkä ja mies hiljainen ja kuin naisen oma poika.
Vierailija wrote:
Hirsitalon siirtäjät oli jotenkin epäsopusuhtainen pariskunta. Nainen vähän lapsellinen hössöttäjä ja häsääkä ja mies hiljainen ja kuin naisen oma poika.
Minusta olivat ihania! Vähän hösliä, mutta hyvällä tavalla!
Hyi hitto miten ällöttäviä noi vanhat hirsitalot ja kylmiä kuin mikä
No nyt lähti pirtti uuteen pitäjään!
Oli mukava jakso pitkästä aikaa, vaikka talosta ei valmis tullutkaan. Aitta oli hieno cottagecore-pläjäys, ihailen kun ihmisillä on oma vahva tyylinsä. Pariskunta vaikutti herttaisen vilpittömältä, loppua kohden hieman realistisemmilta kuin aluksi. Onhan tuokin saavutus kun voi hyödyntää vanhaa, opetella tekemään itse ja budjetti pysyy huokeana.
-Ap
Taiteilijoiden koti hassussa paikkaa. Pakko oli ihailla sitä käden jälkeä. Keittiön pöytä huikea. Muutenkin pariskunta antoi ohjelmalle hyvät pisteet.
Vierailija wrote:
Mun mies on rakentaja ja tossa alussa valuvaiheessa sen oli pakko todeta että toi nainen olisi siellä alla🤣 hirvee hössöttäjänainen
Hirsitalon siirtäjät vaikuttivat varsin moniin olosuhteisiin tottuneilta. Ei voinut olla miettimättä mikseivät vaan muuttaneet siihen taloon Keuruulla.
Tulipa hyvä mieli tämän päivän jaksosta. Kyynisyys ja ahneus unohtui hetkeksi.
Olipas kerrassaan upea väläys tuo taiteilijoiden talo...joka nurkaltaan ja kulmaltaan. Ulkoa ja sisältä silkkaa ilonpläjähdystä katsojalla.
Raikas ja ilahduttavan realistisia kommentteja, pariskunta hioutunut yksiin selvästi.
Tässä ajassa poikkeus, joka vahvistaa säännön: olemme onneksi jokainen niin erilaisia ja silti juuri se tekee meistä ainutlaatuisia yksilöitä.
Kiitos ilonpläjähdyksistä, taloprojekti joka ilahdutti minua.
Vierailija wrote:
Taiteilijoiden koti hassussa paikkaa. Pakko oli ihailla sitä käden jälkeä. Keittiön pöytä huikea. Muutenkin pariskunta antoi ohjelmalle hyvät pisteet.
Paikka talolla mitä parhain...Toki vaimohan sanoikin että ehkä olisi hieman paremmin kohdistaa tontille taloa mutta myöhäistä enää...
Oliko vahingossa yksi kuusikulmainen oikeaan ollut parempi...
Huippuhieno lopputulos, tuli sisään ja ulos.
Ei vaan pystynyt katsomaan naisen kikatusta ja hössötystä. Hän on varmaankin vähemmän rasittava normaalissa elämässä ja tämä hössöntössön persoona nousi esiin televisiossa. Toivottavasti.
No, talosta tulee hienoa ja onneksi minun ei tarvitse rasittua tämän naisen lähellä.
Kuusi-o oli kyllä todella mielenkiintoinen kokonaisuus! Taiteilijaparille mainio, omalla tavallaan tosi upea. Itselleni olisi liian runsasta värien käyttöä ym.
Jäin heti miettimään, että kesämökki merenrantakalliolla mäntyjen keskellä, katolla jäkälää ja kanervaa, perustusbetoniin muurattuna tähtitaivaan kuvioita ja planeettoja ja eleettömämmällä sisustuksella olis aivan mahtava. Ihan sitä kolmioista rakennettua aita/näkösuojaelementtiä myöten.
Tällaisia näiden projektien pitäisi olla. Omanlaista asujilleen, inspiroivaa toisille.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Mun mies on rakentaja ja tossa alussa valuvaiheessa sen oli pakko todeta että toi nainen olisi siellä alla🤣 hirvee hössöttäjänainen
Meillä mies kesti hyvin koko jakson ajan, mutta "kierreportaat" oli viimeinen niitti eikä halunnut katsoa enää :D Jollain tavalla tosi ihana pariskunta ja kaikki sympatiat heille talonrakennukseen. Näin itse vanhan hirsitalon remontoineena voi sanoa, että ei ole nopea projekti. 3 ja puoli vuotta meni, että saatiin julkisivu ja alakerta kuntoon. Edelleen tehdään yläkerrassa remonttia. Tekemistä ja yllätyksiä riittää hirsitalossa. Näytti myös olevan mätiä hirsiä osa heillä tuossa kehikossa. Se katto olisi pitänyt kyllä saada paikalleen. Oli vähän kyllä pettymys kun ei valmistunut tuon enempää. Toivoisin näkeväni talon joskus valmiina.
Vierailija wrote:
Oli mukava jakso pitkästä aikaa, vaikka talosta ei valmis tullutkaan. Aitta oli hieno cottagecore-pläjäys, ihailen kun ihmisillä on oma vahva tyylinsä. Pariskunta vaikutti herttaisen vilpittömältä, loppua kohden hieman realistisemmilta kuin aluksi. Onhan tuokin saavutus kun voi hyödyntää vanhaa, opetella tekemään itse ja budjetti pysyy huokeana.
-Ap
Vähän jäi harmittamaan, josko ne hirret mätänevät sinne räntäsateeseen. Ovat säilyneet satoja vuosia ja sitten amatöörit pilaavat ne. Harmillisesti olivat sen verran tossu irti maasta, että eivät tajunneet etukäteen, että eivät pysty sitä kattoa itse rakentamaan. En ymmärrä talon perustusten tekemisestä mitään,joten vaikea sanoa saako siitä kunnollista taloa mitenkään. Se aitta oli aivan ihana! Vaikea sanoa millaista siellä on oikeasti asua - varmaan kuitenkin miellyttävämpää kuin siellä vaunussa. Toivottavasti saisivat julkisuuden myötä vaikka talkooapua ja talo saataisiin edes siihen kattovaiheeseen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
-Ap
Vähän jäi harmittamaan, josko ne hirret mätänevät sinne räntäsateeseen. Ovat säilyneet satoja vuosia ja sitten amatöörit pilaavat ne. Harmillisesti olivat sen verran tossu irti maasta, että eivät tajunneet etukäteen, että eivät pysty sitä kattoa itse rakentamaan. En ymmärrä talon perustusten tekemisestä mitään,joten vaikea sanoa saako siitä kunnollista taloa mitenkään. Se aitta oli aivan ihana! Vaikea sanoa millaista siellä on oikeasti asua - varmaan kuitenkin mielly
Harmiteltiin myös miehen kanssa, kun ei kattoa saatu paikoilleen. Homehtuu koko kehikko ja kattotuolit kun ei saa tehtyä. En tiedä nykytilanteesta, mutta varmaan sama tilanne nyt kuin elokuussa jakson lopussa. Tämä on just näitä et pitää vaan jaksaa puskea eteenpäin, koska jos lopettaa niin loppuu se rakentaminenkin. Etenkin se katto olisi ollut tosi tärkeä saada paikalleen. Sitten loput voisi tehdä kun huvittaa.
tänään teeveessä ärsyttävin mitä oon koskaan nähny