Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuttava sai tietää aikuisena omalta äidiltään olevansa vanhinko

Vierailija
20.09.2023 |

Toimiko sinusta äiti oikein kertoessaan tästä? Miksi ihmeessä se piti kertoa

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vahinko siis

Vierailija
2/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuollainen kerrotaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on vahinko. En ymmärrä miks se on joillekkin joku ihmeen tabu. Sillä että äiti kerto asian ei ole mitään väliä , konteksti merkitsee ainoastaan et kertoiki elämästään yleisesti mikä on mielenkiintoista vai halusiko satuttaa. Joka tapauksessa aika kulunut ajatus et siinä ois mitään kummallista et joku on ns vahinko tai siinä et tietää olleensa sellanen

Vierailija
4/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa meistä vanhemmista ihmisistä edes kuvittelee olevansa ihan tarkoituksella hankittu jos sijaluku on jossain 5-15? Ei ole koskaan ainakaan mulle traumaa aiheuttanut.

Vierailija
5/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoo vain haikarasta niin paljastuu kumminkin.

Vierailija
6/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika moni meistä varmasti on vahinko. Ei sen tarvitse mitään meinata, jos sitten kuitenkin lasta on rakastettu ja hyvin pidetty.

Itse olen  perheeni 10 lapsi, enkä todellakaan kuvittele, että olisin ollut  tarkoituksella tehty. 

Ennesvanhaan lapsia vain tuli, ei miitä vartavasten suunniteltu. Ei minua ole koskaan haitaanut tietää, että ihanvarmasti olen vahinko, vaikka vanhemani eivät sitä koskaan ääneen sanoneetkaan. sain silti hyvän elämän ja minua rakastettiin, kuten muitakin vahinkona syntyneitä sisaruksiani( ennen ei ollut ehkäisyä saatavilla) 

Ennen lapset syntyi varmaan lähes aina ei toivottuina eikä se, että on vahinkolapsi edes tarkoita sitä, että syntyisi ei toivottuna, koska raskauden aikana lapsesta on voinut tullakin toivottu vaikka ei sitä alunperin ole ollutkaan.

Omakin esikoinen syntyi vahinkolapsena, mutta ei suinkaan ei toivottuna loppujen lopuksi, vaan häntä odottettiin malttamattomina.

Vierailija
7/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni on sitä ollut. Se ei lapsesta sen vähemmän rakasta tee. Sitä voi olla erityisen kiitollinen yllätyksestä tai olla loppuunpalanut/ katunut lapsen saamista sen 10 vuotta toivotun kanssa.

Vierailija
8/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kertoo, pitäisi kertoa että on silti ollut tervetullut ja rakastettu. Jos ei ole ollut tervetullut ja rakastettu, onko pelkkä hiljaisuus.

Vierailija
9/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa meistä vanhemmista ihmisistä edes kuvittelee olevansa ihan tarkoituksella hankittu jos sijaluku on jossain 5-15? Ei ole koskaan ainakaan mulle traumaa aiheuttanut.

Ehkäisy on ollut käytössä jo 60-luvulta lähtien.

Vierailija
10/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kertoi aina tarinaa. Kunnan rovasti oli kierrellyt kyliä ja 12 lapsen äitiä neuvonut pidättäytymään lasten teosta ja avioelämästä.

Ko äiti oli sanonut että rovasti on hyvä ja sanoo kuka näistä on se liikalapsi?

Olen perheen 9. lapsi. Taatusti en siihen köyhyyteen ollut toivottu mutta kaikki me saimme sitä äidin rakkautta ja isän huolenpitoa, ihan vielä aikuisina 40 -60- vuotiaina.

Vierailija
11/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäisy on ollut käytössä jo 60-luvulta lähtien.

Ja senkin jälkeen on syntynyt vahinkolapsia vaikka kuinka ja abortoidut lisäksi.

Vierailija
12/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen lapseni ei ollut vahinko, hän oli iloinen yllätys. Kuulostaa paljon paremmalta näin.

Vierailija
13/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerrottiin lapsesta asti, että oon vahinko ja syy vanhempieni onnettomaan elämään.

Vierailija
14/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on vahinkolapsia väärällään. Saa olla erityisen herkkä lumihiutale, jos siitä loukkaantuu. Harva meistä on tekemällä tehty design-lapsi ollut 🙄

Vierailija
15/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan laitettiin vahinko kiertämään.

Onko vielä kiertolaisia.

Vierailija
16/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toinen lapseni ei ollut vahinko, hän oli iloinen yllätys. Kuulostaa paljon paremmalta näin.

Itselleni äitini vahingossa möläytti, että olin tällainen "iloinen yllätys". Ei se ainakaan minun elämääni suuntaan eikä toiseen sen enempää heilauttanut.

Paljon kovempi paikka tulee omalle tyttärelleni olemaan, kun hän jossain vaiheessa tajuaa ettei olisi edes olemassa jos isosiskonsa ei olisi syntynyt kuolleena.

Vierailija
17/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tuttavalle Kelan tarjoavan ilmaisen terapiakäynnin.

Vierailija
18/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihan normaalia vielä 60-luvulla syntyneillä, koska kunnollista ehkäisyä ei ollut. Oma isosiskonikin oli vahinko, mutta niin taisi olla vähän kaikilla muillakin sen ikäiset lapset. Kyllä vanhemmat tiesivät, mitä seksistä voi seurata, mutta riski otettiin silti.

Vierailija
19/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kerrottiin lapsesta asti, että oon vahinko ja syy vanhempieni onnettomaan elämään.

Sun vanhemmat on itse vastuussa omasta onnettomasta elämästään. Mitäs n*ssivat ilman ehkäisyä ja miksi äitisi ei tehnyt aborttia? Omia valintoja.

Vierailija
20/48 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joka toinen meistä ihmisistä on vahinko. Se ei ole kovin harvinainen tapa saada elämä.