ÄLKÄÄ jättäkö lapsianne autoo, jos itse poistutte sieltä!
Tämä on niin tärkeä aihe, että huudan hiukan.
Toki tiedän, että suurinosa teistä on niin fiksuja, etteivät niin tee, mutta teille muille siis kerron nyt tämän. Itse saatoin ennen jättää lapset autoon siksi ajaksi, kun kipaisin esim maitoa kaupasta. En tee sitä enää sen jälkeen, mitä tapahtui perjantaina!
Ajoimme kotipihaan, kun aloimme haistaa outoa hajua. Avasimme takaluukun ja sieltä tuli savua. Selvisi, että akku oli räjähtämäisillään. Mies sai onneksi ennen räjähdystä akunkengän irti ja tulipaloltä vältyttiin. Akku oli paisunut muodottomaksi. Syy oli akun oikosulku.
Järkyttävää. Koskaan et voi varmaksi sanoa, ettei mitään kuitenkaan tapahdu. Opin sen nyt. En enää koskaan jätä lapsiani/koiriani autoon odottamaan jos en ole siellä itsekin.
Kommentit (33)
on siinä, että otan pieneen apteekkiin kaksi vilkasta poikaa ja koululaisen, ja hoitaessani lääkkeiden maksut sekä pitäessäni sylissä/kädestä nuorinta, keskimmäinen vilkas poika syöksyy apteekin ovesta suoraan kadulle ja auton alle. Autossa on tällöin paljon turvallisempaa siinä turvaistuimessa apteekin edessä kadun varressa lukitussa autossa. Näen jopa itse autoon sieltä apteekin ikkunoista.
Joskus pitää vain valita se pienempi paha, se epätodennäköisempi riski.
t. Kolmen äiti
Niinhän se on aina elämässä. Itse en tietenkään puutu muiden tapoihin tehdä asiat, kunhan halusin kertoa varoittavan esimerkin. En itse aiemmin suhtautunut tähän autoon hetkeksi jättämiseen näin voimakkaasti.
Tuo perjantainen vain avasi silmäni, enkä enää koskaan voi jättää lapsiani autoon ilman valvontaa hetkeksikään. En koskaan antaisi anteeksi itselleni, jos auto syttyisi palamaan ja lapset menisivät sen tien.
Toki mitä vain voi elämässä sattua, mutta kerran varoituksen saaneena osaan tämän riskin kiertää kaukaa. Meidän auto kun ei ole mikään vanha romu. En olisi koskaan uskonut sen syttyvät palamaan kesken kaiken!
T: Ap
Varaa on ostaa auto, mutta ei käyttää huollossa sitä.
Kyllähän se tosi on että auto voi syttyä palamaan alle puolessa minuutissa niin ettei mitään ole tehtävissä jos joku siellä sisällä on.
Itse olen mennyt pankkiautomaatille niin että lapset ovat autossa odottamassa n. 10m päässä minusta. Voihan sitä tapahtua kaikenlaista jo siinäkin ajassa...
Eli huollossa käytetään myös ihan normaaliein välein.
29, auto ei ole vanha. 2000-luvun puolella valmistettu. Eli mistään virityksistä ei kai voida puhua. Joissain autoissa akku on vain takaluukun puolella.
Niin ja vian syy oli se, että akun laturi oli vetänyt oikosulkuun ja siksi akku meinas pamahtaa kokonaa. Eli näitä voi sattua, vikka kuinka olisi Veholla huollettu edellisenä päivänä.
T: Ap
Akku saattaa olla uudemmassakin autossa muualla kuin konepellin alla.
Ja S sarjan uudempi Mersu ei ole mikään ritsa. Maksaa saman verran kuin joidenkin teidän asunnot..
en oo kyllä ite jättäny meidän turvaistuinikästä poikaa autoon, mutta tuli mieleen että meidän autossa akku on takapenkin alla, ja turvaistuin on just sen penkin päällä!! äkkiä vaihtamaan turvaistuimen paikkaa..
tää ei kyllä kuulu oikein tänne, mutta mitäs mieltä ootte siitä ku me ollaan valittu turvaistuimen paikka sen mukaan vastakkaiselle puolelle kuskin istuimesta takapenkille, koska Suomessa on tän puolen liikenne. jos joku ajais kylkeen ni sehän ruttais turvaistuimeen. ja toisella puolella on se akku ja haluan sen nyt pois sen päältä ku luin tän ketjun. eteen ei voi laittaa airbagin takia. mietin vaan täällä......
Varmaan yksi turvallisimmista autoista, mutta koskaan et voi varmaksi sanoa mistään. Voi se Finnairinkin kone tippua tai vaikka Singapore airlinen...
Nykyään lyijyaut tehdään mahdollisimman halvalla ja siten laatukin on mitä on. Olen töissä autonhuoltoja tekevässä firmassa ja 100 tilatusta akusta 2 on rikki jo meille tullessa. Ihan sama minkä merkkistä tilaat. Ihan samasta syystä ap:n akkukin meni oikosulkuun. Pitääkin kysyä huollonpojilta voiko tavisautoissa käyttää geeliakkuja. ne on turvallisia...
Käypä huviksesi katsomassa hintoja ;)
Olen raskaana rv 38 ja häpyluuta vihloo niin saakelisti ja verenpaine on liian matala... Tein tämän laiskan ratkaisun ja jätin lapset autoon sillä tilanne oli kurja.
Mutta pointtini oli kuitenkin se että jos olisin ottanut lapseni sairaina mukaan apteekkiin, täällä haukuttaisi ja meuhkattaisi kuinka joku viimeisillään oleva ja typerä mamma raahasi lapsensa apteekkiin tartuttamaan muita...
Tai vaihtoehtoisesti haukuttaisi kuinka joku mamma raahasi huonosti käyttäytyvät lapsensa apteekkiin mesoamaan ja aloitus alkaisi "Tänään apteekissa nähtyä!"...
Ja juu... Tietysti lapsen turvallisuus on ensisijaista. Mutta jääminen auton alle yhteisellä kävelymatkalla on varmaan todennäköisempää kuin tuo auton syttyminen tulen parkissa. Tai itseasiassa vaarannan lapseni joka kerta kun ajamme autolla. Siinä kun on melkoinen riski että ajamme kolarin...
Minä vältän ehdottomasti lasten jättämistä autoon, mutta joskus tulee tilanteita joissa puntaroin tilannetta toisin ja näitä onneksi todella harvoin.
t. 18