Ostaisitko kuntosalijäsenyyden tällaisessa tilanteessa?
Pohdiskelen tässä pitäiskö alkaa käydä salilla. Olen pari vuotta harrastanut kotitreenejä, mutta alan vähän kyllästymään kotona treenaamiseen ja kotoota ei löydy valmiiksi kummoisia välineitä, joten erityisesti lihaskuntoon haluaisin lisätä harjoitukseen painoja. Mulla on ihan kodin vieressä ilmainen ulkokuntosali missä pari laitetta, joita voisi toki käydä joskus testaamassa, mutta jotenkin kun en ole sellaisia koskaan käyttänyt niin kynnys siihen aloittamiseen on kovin suuri. Työmatkan varrella olisi myös ihan oikea kuntosali johon olis 40€/kk jäsenmaksu. Sinne meneminen olisi helppoa kun menisi vaan suoraan töistä salille. ja salilla olisi tietenkin myös sauna ja uima-allas (rakastan saunomista, eikä mulla ole omaa saunaa). Pohdiskelin että jos ottaisi sen jäsenyyden ja tekisi sellaisen treeniohjelman että perjantaisin menisi töiden jälkeen salille treenaamaan lihaskunto + uimaan ja saunomaan, maanantaisin ja torstaisin treenaisi kotona aerobista hikijumppaa ja lauantaisin ja sunnuntaisin kävisi kiipeilemässä. Tiistaisin ja keskiviikkoisin vapaa/pientä venyttelyä tai joogaa, koska soittotuntien takia ei riitä aika enää töiden jälkeen treenaamiseen.
Kommentit (33)
Lisään vielä että nuo ulkokuntosalit ovat hyviä vaikka lenkkeilyn oheen, mutta tavoitteellisempi treeni harvassa onnistuu koska painoja ei useimmissa paikoissa voi lisätä. Itse treenaan vapailla painoilla ja sellaista on vaikea kerrostaloasunnossa tehdä, eli lisätä painoja tankoon ja nostaa penkistä tai maasta. Kuntosalilla lattia kestää pienen jysäyttelyn. Mutta ihmiset treenaavat eri tavalla ja ap tietää hänelle sopivat tavat.
Miksi et treenasi myös maanantaisin ja torstaisin siellä salilla? Yleensä siellä kuitenkin on hikijumppaankin paremmat puitteet kuin kotona.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että nuo ulkokuntosalit ovat hyviä vaikka lenkkeilyn oheen, mutta tavoitteellisempi treeni harvassa onnistuu koska painoja ei useimmissa paikoissa voi lisätä. Itse treenaan vapailla painoilla ja sellaista on vaikea kerrostaloasunnossa tehdä, eli lisätä painoja tankoon ja nostaa penkistä tai maasta. Kuntosalilla lattia kestää pienen jysäyttelyn. Mutta ihmiset treenaavat eri tavalla ja ap tietää hänelle sopivat tavat.
Sellaisissakin paikoissa, missä on säädettävät painot, niin tahtovat ne painot jonkin aikaa treenattua käydä liian kevyiksi.
Kokeile. Voithan ottaa jonkun kuukauden pätkän nyt syksyyn/talveen ja jatkat sitten jos innostut. Saliharrastus vie helposti mennessään ja kohta voit huomata, että kotijumpat jää kokonaan pois, kun salilla se tekeminen vaan on monipuolisempaa ja tehokkaampaa. Treeniohjelmia löydät netistä, varmaan ilmaisiakin on, mutta muutamalla kympillä saat jo tavoitteellisen ohjelman, jolloin salitreenistä tulee oikeasti vielä mielekkäämpää. Pt:n palveluja voi tietysti myös käyttää.
Olen itse aikoinaan aloittanut kotijumpalla, sitä pikkuhiljaa salille 1 x viikko, nykyisin käyn salilla 4 kertaa viikossa.
40€/kk on tavallinen hinta kuntosalista Suomessa tällä hetkellä. Älä osta pitkää jäsenyyttä josta et tarvittaessa pääse irti. Monet kuntosalit antavat ilmaisen kokeilukerran, tutki kaikki salit alueellasi.
Maksaisin. Mulla on salikortti, vaikka en edes viikottain jaksa/ehdi käydä siellä. Pidän kuitenkin jäsenyyden voimassa kun sinne on sitten helppo mennä kortilla milloin vain, eikä tarvitse erikseen maksella mitään kertakäyntejä. Vaikka tämä ei ole taloudellisesti kannattavaa, parempi se on että käyn salilla edes joskus kuin että en koskaan.
Aloin käymään salilla v 2016. Kuntoni olikin heikko ja nostin penkiltä vain 50 kg. Nyt 7 vuotta myöhemmin nostan 130 kg mutta lopetin salilla käymisen alkuvuodesta. Kyllä salilla kannattaa käydä, siellä saa monenlaista treenii tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tutkinut, paljonko kunnallinen punttisalikortti maksaa vaikkapa uimahallilla?
Meidän kunnassa taitaa olla alle 20 euroa/kk, ja siihen kuuluu pääsy myös uimahallin saunaan.
Kaupungissa on myös kaupallisia punttisaleja, jotka varustetasontaan parempia.
Jos yhtään minnekään salille menisin niin kyllä se ainut vaihtoehto olisi tuo lähisali. Muut on niin kaukana että meneminen on liian vaivalloista että sitä tulisi koskaan sitten tehtyä. Tuo ilmainen ulkosali on tietenkin myös hyvä vaihtoehto, mutta siinäkin on se menemisen vaiva+ pukeutumisongelma kun ulkona on kylmä mutta liikkuessa tulee hiki+ se on kävelytien vieressä niin siinä ihmiset ainaa katsoo ohi kävellessään ja laitteita on vähän joten ei etukäteen tiedä mahtuuko sinne tekemään mitään. ja tietenkin ulkona käydessä on säävaraus eli sinne menisi vaan hyvällä säällä eikä voisi talvella käyttää.
Joillekin tuntuu olevan tärkeää, että rahaa ei kulu yhtään ylimääräistä ja mikään ei saisi maksaa. Toisaalta osittain oman rahan tarkoitus, että sillä saa elämää helpommaksi ja mukavaksi. Miksi ei siis käyttäisi rahaa terveelliseen kuntoiluun ja tässä tapauksessa lähellä olevaan kuntosaliin, jossa tulee myös helposti käytyä. K
Kesäkaudella kannattaa hyödyntää kaupungin ulkokuntosalia. Niissä on ihan hyvät laitteet. Riittävän hyvät säädöt. Talvella, ja kylmällä kaudella muutenkin, eivät niin mukavia. Runsaslumisena talvena osa laitteista käyttökelvottomia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et treenasi myös maanantaisin ja torstaisin siellä salilla? Yleensä siellä kuitenkin on hikijumppaankin paremmat puitteet kuin kotona.
Niin joo tuo olisi kanssa toki yksi hyvä vaihtoehto ja varmaan jos salilla käymisestä innostuu kunnolla niin kotitreenit vaihtuisivatkin kokonaan salitreeneihin :) Ajattelin että aloittaisi sillä kerran viikossa ohjelmalla että pääsisi tutustumaan rauhassa
Moneen paikkaan on 10 kerran kortti niin tulee edullisemmaksi. Kannattaa oikeesti ottaa myös joku ohjelma salille niin tiiät mitä teet sillon on myös paljon itsevarmempi olo siellä salilla kun et vaan haahuile vaan teet mitä suunnitelmassa on ja lähet kotiin. Ite otin Monna pursiaisen salitreenivalmennus aloittelijoille FeelHobbysta. Ei mitään ylimäärästä sekoilua vaan sopii tällaselle aloittelijalle. Teen sitä 2x viikossa, mutta sopii varmasti myös 1 x viikkoon. Tohon kuuluu siis koko toi feelhobbyn sisältö niin saat ne valmiit kotitreenit kans.
Onhan sauna salilla aina käytettävissä vai tiettynä tuntina vain tai varauksella? Kokeile kuukauden ajan kuinka tykkäät.