Joukkueurheilu ja varainkeruu pienillä lapsilla
Lapseni täyttää tänä vuonna 6. Aloitti juuri harrastuksena joukkueurheilun. Seura ottaa omia maksujaan noin 200 euroa. Päälle tulee joukkueen kuukausimaksut, jotka ovat useita kymmeniä euroja kuukaudessa. Joukkueessa on melkein 50 lasta. Pelivaatteet kuuluu hankkia itse. Lapset ovat pieniä, asumme pk-seudulla ja pelit joita pelataan tapahtuu lähiseurojen kesken. Vanhemmat itse roudaavat lapset sinne. Harjoituksissa jakautuvat tasoryhmiin, joissa varsinaiset valmentajat valmentavat niitä pidemmällä olevia taitavia lapsia. Jumboryhmää yleensä harjoituttaa vanhemmat. Peleissä valmentajat ovat hyvien kanssa. Vanhemmat jumbojoukkueen kanssa. Pelitapahtumissa niissä oikeissa peleissä, joista saa mitaleita, pelaavat hyvät pelaajat. Jumbojoukkueet pelaavat harjoitus- ja ystävyyspeleissä.
Nyt joukkueessa on aloitettu varainkeruu usealla eri kanavalla, että saadaan joukkueelle varoja. Valaiskaa nyt vähän idoottia, että eikö niiden valmentajien palkat mene niistä seuramaksuista? Ja joukkueen maksut, jotka joukkue itse päättää menee sitten joukkueen hyväksi? Vai kustannetaanko noilla joukkuemaksuilla myös valmentajan palkkaa? Jos joukkueen omat maksut menevät joukkueelle he karkeasti saavat useita kymmeniätuhhansia rahaa vuodessa joukkueelle jo niistä, joten mihin ihmeeseen noita varainkeruita tarvitaan 5-6-vuotiaiden lasten joukkueeseen? Ja mikä into jumboryhmän vanhemmilla niitä kohtaan on, kun lapsia eivät edes valmenna ne valmentajat ja mitään pelireissuja heillä ei ole tiedossa ja jos olisikin, sinne menee se pieni joukko niitä taitavia pelaajia.
Ehkä sun kannattaisi kysyä tätä niiltä valmentajilta? Kuka hoitaa seuran kirjanpitoa?