Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pärjätä sen kanssa, että alkanut kylmyys ja pimeys ankeuttavat mieltä?

Vierailija
17.09.2023 |

Joka syksy ei tunnu näin pahalta, mutta nyt jostain syystä tuntuu. Vinkkejä pärjäämiseen?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, tuolta musta tuntuu huhtikuussa kun valo vyöryy päälle ja tietää että seuraavat kuukaudet menee uniongelmien ym. kanssa tasapainoillessa.

Ei siitä selviä kuin päivän kerrallaan. Yritä keksiä jotain pientä kivaa joka päivään.

Ei mitään suureellista tai mässyttelyä, se kostautuu myöhemmin.

Ihan jotain pientä, jos voit juo vaikka lämmin iltatee siinä auringonlaskun aikaan (tai aamutee aamuhämärässä alkavaan päivään valmistuen). Kääriydy vilttiin ja katsele vähenevää valoa, kuuntele luonnon laskeutumista hämärään ja muistele päivän kivoja tapahtumia.

Joku pitää päiväkirjaakin johon kirjaa edes yhden kivan jutun päivästä (esim. juteltiin kaverin kanssa / naapurin lapsi vaaputti kävelyharjoituksillaan luokseni kädet ojossa ja pyysi päästä syliin).

Oma aikataulu ja oma elämä huomioiden pieni oma hetki on mahdollista kaikille ja se hetki kannattaa käyttää hyvän fiiliksen luomiseen.

Ja kerrospukeutuminen, se toimii niin viluisille kuin hikipäillekin. Kylmästä ei tarvitse kärsiä kun panostaa vaatetukseen. Säänmukainen pukeutuminen, siihen kannattaa panostaa.

Ja aseta itsellesi pieniä ja isoja välietappeja mukavien tapahtumien mukaan. Esim. Kahden viikon kuluttua alkaa joogakurssi, kahden kuukauden kuluttua mennään mummolaan viikoksi, perjantaina tehdään pizzaa... on jotain mitä odottaa.

Avoimuus ja uudet mahdollisuudet. Mene jollekin kurssille joka on kaikkea muuta kuin mitä olet aiemmin tehnyt. Se on uskomattoman vapauttava kokemus kun on täysin uuden edessä.

Kyllä sä selviät!

Kiitos. Itsellä taas juuri toisinpäin. Helmikuussa alkaa toivo heräillä kun pahin pimeys väistyy ja huhtikuusta alkaen nautin valosta ja toukokuussa sitten siitä, kun luonto alkaa puhjeta kukkaan ja päivisin tulla jo tosi lämmintä ja aurinkoista. Marraskuun yleensä jotenkin kitkuttelen, yritän keskittyä vain töihin. Joulukuussa odotan, että vuoden lyhin päivä tulisi koska siitä lähtien on ainakin taas toivoa. Näin syksyisin yritän olla vaipumatta epätoivoon kun tiedän, että pitää kitkutella ne seuraavat kuukaudet. Joo, joitain pieniä juttuja pitää keksiä että kestää. Voihan sitä ryhtyä valmistautumaan jo rantakuntoon ensi kesää varten :-D

Ja ei ole asennekysymys vaan ihan fyysistä itselläni. 

Vierailija
42/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä alan käymään kauppakeskuksissa enemmän. Siellä on kiva kun on oikein valoisaa pilvisenäkin päivänä. Tarkenee ilman toppavaatteitakin.

En mä aina mitään osta. Kiertelen je hengailen vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kylmyys? tääl lappeenrannassa on kyl 15 lämmintä.se  on sit vissii henki pois ku pakkasta tulee

Tätä ihmettelin myös. Auringonpaistetta enimmäkseen ja lämpötila keikkunut 20 asteen molemmin puolin ja jatkokin näyttää samalta, eli ihan kesän lämmöt ollut. Itse odotin syyskuulle jo kylmempiä päiviä. Nyt sataa (ihanaa!), mutta iltapäiväksi taas selkenee. Pirkanmaalla tällaista.

Helsingissä nyt kylmää ja sataa, sekä samaa luvattu koko tulevalle viikolle. Eli ikävä kyllä ne kesän lämmöt taitavat nyt olla ohi.

Vierailija
44/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vihaan kylmyyttä, lunta ja jäätä. Vihaan myös monien suomalaisten junttiutta ja umpimielistä asennetta.

Ja joo, muutan muualle kunhan saan vielä muutaman käytännön asian järjestettyä.

Vien samalla sen verran verotuloja muualle että muutama sossupummi jää ilman rahojaan (tai jäisi, jos yhteiskunta ei ottaisi velkaa vaan toimisi suu säkkiä myöten -periaatteella).

hyvä et muutat.mukavia hikoilu hetkiä

Hikoiluhetkiä...? Tuleeko yllätyksenä että myös Etelä-Euroopassa on talvi? Se ei vaan ole yhtään niin vmäinen kuin pohjoisessa.

Valoa on paljon enemmän ja ensimmäiset kukat tulevat helmikuussa. IHANAA!!!

Vierailija
45/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, olen enemmän talvi ihminen. Lämpöä pystyy säätelemään vaatteilla ja valoilla.

Että ottaa päähän tällaiset mielipiteet. Joo, voihan sitä pukeutua niin että pärjää vaikka 20 asteen pakkasessa mutta ei siellä silllon voi mitään järkevää tehdä!!

Ja miten säätelet lämpötilaa valoilla..?

+33 oli kesällä lämmintä ja vitutti mitään järkevää ei voinu tehdä vaik oli alushousut jalassa

No olisit ottanut ne alushousut pois...

Lämpöön tottuu, kylmyyteen ei koskaan.

sut pitäis laittaa töihin ulos ku yli +30 ni voin sanoo sulle et lämpöö tottuu.ei totu +20 on hyvä mut +30 perseest.osta sä vaatteita

Vierailija
46/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavast koko talvi on kunnon pakkane -30 olis hyvä

Vierailija
47/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle auttaa se kun on jotain mitä odottaa, aika kuluu nopeammin. Joten olen ostellut konserttilippuja syksylle/talvelle ja jopa ensi keväälle ja silloin pääsen myös ulkomaille konserttiin. Eiköhän se talvi tästä suju ja hevosihmisenä olen tottunut ulkoilemaan säällä kuin säällä kun aina ei vaan voi jäädä kotiin peiton alle vaan tallille on mentävä. Onhan se vähän masentavaa kun miettii, että kesällä keikkojen jälkeen oli yöllä valoisaa kun käveli bussilta kotiin ja nyt on pilkkopimeää. Mutta sellaista se on elo täällä Suomen maalla.

Vierailija
48/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoittelut, olen enemmän talvi ihminen. Lämpöä pystyy säätelemään vaatteilla ja valoilla.

Täällä sama. Ikääntyessä olen muuttunut enemmän syksy talvi ihmiseksi. Hyvät vaatteet ja kengät talvella niin ei palele. 

Vierailija
49/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kylmyys? tääl lappeenrannassa on kyl 15 lämmintä.se  on sit vissii henki pois ku pakkasta tulee

Tätä ihmettelin myös. Auringonpaistetta enimmäkseen ja lämpötila keikkunut 20 asteen molemmin puolin ja jatkokin näyttää samalta, eli ihan kesän lämmöt ollut. Itse odotin syyskuulle jo kylmempiä päiviä. Nyt sataa (ihanaa!), mutta iltapäiväksi taas selkenee. Pirkanmaalla tällaista.

Helsingissä nyt kylmää ja sataa, sekä samaa luvattu koko tulevalle viikolle. Eli ikävä kyllä ne kesän lämmöt taitavat nyt olla ohi.

Mites mä katsoin, että ensi viikolle ennustettu jotain 17-21 astetta - joten EI ole kylmä tosiaankaan. Aamuisin nyt voi olla viileämpää tietysti.

Vierailija
50/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vaikeampaa tämä on. Kesä ja kevät on mun vuodenaikoja. Syksyllä ja talvella en tee mitään. Muuttaisin lämpimämpään heti jos voisin.

Vierailija
51/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites mä katsoin, että ensi viikolle ennustettu jotain 17-21 astetta - joten EI ole kylmä tosiaankaan. Aamuisin nyt voi olla viileämpää tietysti.

todella kylmää pitäis olla+45

Vierailija
52/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohduttaudu sillä että ainakin on kesäaika. Jos olisi talviaika, illat pimenisi jo erittäin nopeasti ja se vasta olisi masentavaa.

Täällä alkaa nyt jo 19 maissa hämärtyä ja 20 on pimeää. Talviajalla alkaisia jo 18 hämärtyä ja 19 olisi pimeää.

Onneksi aamulla on valoisaa, kykenee lähtemään töihin.

Vierailija
53/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun me ei voida tälle mitään. Joka vuosi on sama edessä, että kesän loputtua tulee syksy, pimenee ja kylmenee. Ja paskaa riittää sitten taas aina maalis-huhtikuulle asti.

Voihan sitä tietysti, jos pystyy, muuttaa jonnekin Floridaan tai muualle, jossa täysin eri ilmasto kuin Suomessa. Siellä ei ole loskakelejä ja kovia pakkasia talvisin, muttei myöskään keskikesän valoisia öitä.

Vierailija
54/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennen kärsinyt pahasta kaamosmasennuksesta, mutta urheilun ja talviuinnin aloittaminen on auttanut jonkin verran. Ja sen hyväksyminen, että elämä on rauhallisempaa ja epäsosiaalisempaa talvella.

Vierailija
55/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun puolesta Suomessa voisi olla vuoden alin lämpötila +5C. Tää maa pitäisi siirtää 1000 km etelämmäksi, niin parempi ilmasto ei edellyttäisi napajäätiköiden sulamista kokonaan ja kaiken peittymistä merivesien alle.

Vierailija
56/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun me ei voida tälle mitään. Joka vuosi on sama edessä, että kesän loputtua tulee syksy, pimenee ja kylmenee. Ja paskaa riittää sitten taas aina maalis-huhtikuulle asti.

Voihan sitä tietysti, jos pystyy, muuttaa jonnekin Floridaan tai muualle, jossa täysin eri ilmasto kuin Suomessa. Siellä ei ole loskakelejä ja kovia pakkasia talvisin, muttei myöskään keskikesän valoisia öitä.

Joo, tiedän ettei voi mitään eikä tarkoitus ollut vain voivotella vaan kysellä vinkkejä, kuten aloituksessa mainitsinkin. Joitain hyviä onkin tullut.

Ja joo, rakastan asua Suomessa. Mielestäni täällä valoisat kevätillat ja valoisa kesä ovat aivan ihania, sekä mielestäni Suomen kesä on juuri sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kostea.

No, nyt lähden ulos juoksulenkille, eiköhän sekin jo piristä mieltä :=D

Vierailija
57/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sama! Keskiviikkona sataa yöllä. La-su pieni sateentodennäköisyys.

Muutenkin, minkälaista elämä on, että jaksaa surra säätä? Minä superulkoihminen, en ainakaan ehdi. 😄 Ja minun jos kenen kai pitäisi surkutella. Menot ja tekemiset ja pukeutuminen sään mukaan.

Vierailija
58/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle auttaa se kun on jotain mitä odottaa, aika kuluu nopeammin. Joten olen ostellut konserttilippuja syksylle/talvelle ja jopa ensi keväälle ja silloin pääsen myös ulkomaille konserttiin. Eiköhän se talvi tästä suju ja hevosihmisenä olen tottunut ulkoilemaan säällä kuin säällä kun aina ei vaan voi jäädä kotiin peiton alle vaan tallille on mentävä. Onhan se vähän masentavaa kun miettii, että kesällä keikkojen jälkeen oli yöllä valoisaa kun käveli bussilta kotiin ja nyt on pilkkopimeää. Mutta sellaista se on elo täällä Suomen maalla.

Ja muualla maailmassa pimeää on yöllä kesäisinkin. 🤷🏻

Vierailija
59/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleena elämä tulee halvemmaksi ainakin.

Vierailija
60/63 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolleena elämä tulee halvemmaksi ainakin.

Tai mistäs sitä tietää, kuinka paljon sitä rahaa ja tavaraa täytyy olla matkalla tuonpuoleiseen? Voi olla, että köyhän matka tyssää jo heti alkumetreillä ja sitten tullaan meille eläville kummittelemaan. 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän