Lankutan ja lankutan, mutta vatsan erkauma ei palaudu
Edelleen vatsan sisältö pursuaa erkauman keskeltä navan kohdalta. Eli leikkausko ainoa vaihtoehto? Synnytyksen jälkeen jäi tällaiseksi 5 vuotta sitten.
Kommentit (13)
Eihän se nyt millään voi lankutuksella parantua, tarvitaan leikkaus.
Eikö sinulle ole kerrottu, ettei erkauma parane ilman leikkausta?
Tämä on provo. Mä uskon, että tiedät hyvin, että se pahentaa erkaumaa. Tämä on yllättävän usein täällä... keksi parempi.
Vahva suositus aiheeseen erikoistuneelle fyssarille. Harjoitukset aloitetaan usein muilla liikkeillä kuin lankulla.
Erkauma ei välttämättä koskaan parane, mutta vatsalihaksia voi treenata niin, että siitä on vähemmän haittaa.
Minäkin harjoitin kovasti vatsalihaksia synnytyksen jälkeen ja se vain pahensi erkaumaa. Lopulta menin leikkaukseen yksityiselle ja maksoin n. 9000, mutta nyt olen onnellinen, että tein sen. Leikkaus on kuitenkin todella iso ja siitä toipuminen vei ainakin minulta noin vuoden. Lisäksi sain leikkauksen jälkeen keuhkokuumeen, joka johtui ilmeisesti liiallisesta selällään makaamisesta (minulla on astma).
ei se vatsalihasten välinen kalvo kaikilla vaan palaudu, vaikka treenaisi kuinka. kalvo on löysä mikä löysä, vaikka lihakset olisivat vaikka kuinka mintissä. jos siitä erkaumasta on haittaa, niin leikkaus taitaa olla ainoa vaihtoehto.
treeni auttaa siihen että erkaumasta on vähemmän haittaa niinku yllä sanottiin
edellinen postaaja on oikeassa, treeni on tärkeää muttei välttämättä korjaa erkaumaa, kannattaa lukea https://diastaasi.fi
Minkälaisia haittoja teillä on ollut erkaumasta?
Ja niille jotka eivät tosiaan tiedä, niin synnytyksen jälkeen EI kannata lankuttaa tai tehdä muita raskaita vatsalihasliikkeitä. Synnytyksen jälkeen kuntoutetaan muunlaisilla vatsalihasliikkeillä, jotka aloitetaan kevyesti. Youtubessa löytyy hyviä videoita esim. täältä: https://m.youtube.com/@PregnancyandPostpartumTV
Staattinen lankutus ei sovi kaikille. Itse kävin lantionalueeseen erikoistuneella fyssarilla ja multa lankutus kiellettiin. Voi jopa pahentaa. Kannattaa käydä fyssarilla. Saat sinulle sopivat jumppaohjeet.