Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en saanut luovuttaa verta?

Vierailija
16.09.2023 |

Olen pienikokoinen hentorakenteinen nuori nainen, jolla varsinkin yläkroppa on hyvin hento. En kuitenkaan alita vaadittua painoraja mikä verenluovutuksessa on.
Kun näin luovutuspisteen, innostuin ja meni kyselemään ja suhtautuivat niin ettei minun kannata luovuttaa verta.

Oli vähän ihmeissäni ja siitä eteenpäin en ole edes yrittänyt..

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olin silloin 20v,mutta näytin ikäistäni nuoremmalta, näytin varmaan joltakin 14 vuotiaalta tuolloin. 😂

Vierailija
22/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ole saanut vuosikymmeniin luovuttaa verta kroonisten sairauksieni vuoksi, ehkä siullakin on samanlaisia juttuja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paino vähän painorajan yläpuolella (52 kg) ja olin luovutuksen jälkeen pitkään heikossa kunnossa, päätä särki, palelsi, väsytti. Ehkä se painoraja saisi olla vähän korkeampi.

Ihan hyvä jos suosittelevat jättämään väliin kun näkevät hentorakenteisen.

Samantapainen kokemus, tosin itse en ollut pysyä edes tajuissani. Muistan, että minulla oli kevyt olo, teki mieli nukkua, mutta verenluovutuksen työntekijät hokivat vieressä, että pidä silmät auki. Antoivat jotain tippoja ja juottavat mehua, mutta siitä huolimatta vaati pitkähkön odottelun ja monta yritystä, ennen kuin pääsin jaloilleni silmien pimenemättä. Ja sittenkin vielä siihen tarjoilupisteelle kävellessä jouduin menemään lattialle istumaan, kun jalat eivät kantaneet.

Painoa oli silloin ehkä 51 kiloa, eli juuri ja juuri yli rajan. Painoindeksin mukaan olin tuolloin alipainoinen ja verenpaine on aina ollut matalansorttinen. Luultavasti minutkin olisi kannattanut käännyttää verenluovutuksesta pois Nykyään olen normaalipainoinen, mutta en silti ole uskaltanut uudelleen luovuttamaan mennä.

Vierailija
24/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas nupisen. Kävin lääkärissä, hirveä köhä. Kysyin taas ohimennen miten saan selville veriryhmäni. Hoitsu ja lekuri katsoivat toisiinsa ja hoitsu lähti paikalta silmiään pyöritellen. Lääkärinkäynti jatkui sanattomana sen jälkeen.

Mikä siinä veriryhmässä on niin pyhää!!!!!?

Voit käydä yksityisessa laboratoriossa selvittämässä veriryhmäsi. Yhteiskunta ei maksa uteliaisuuden ja huvin vuoksi otettuja tutkimuksia.

Olen yleensä omat laskuni itse maksanut

Abortoi itsesi, vesipää

Vierailija
25/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie en ole saanut vuosikymmeniin luovuttaa verta kroonisten sairauksieni vuoksi, ehkä siullakin on samanlaisia juttuja?

-no ei ole?? Ehkä olisin tässä maininnut jos olisi.

Vierailija
26/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vain hoitohenkilökunnalle näkyvissä terveystiedoissasi lukee sinusta jotain: seksuaalisesti riskikäytöstä, Hiv, kupppa, ..mitä näitä nyt on...hepatiitti joskus ollu tai epäily. Kyllä ne näkee nää tiedot. Ei näitä saa levittä veressä muille.

Vierailija
27/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paino vähän painorajan yläpuolella (52 kg) ja olin luovutuksen jälkeen pitkään heikossa kunnossa, päätä särki, palelsi, väsytti. Ehkä se painoraja saisi olla vähän korkeampi.

Samantapainen kokemus, tosin itse en ollut pysyä edes tajuissani. Muistan, että minulla oli kevyt olo, teki mieli nukkua, mutta verenluovutuksen työntekijät hokivat vieressä, että pidä silmät auki. Antoivat jotain tippoja ja juottavat mehua, mutta siitä huolimatta vaati pitkähkön odottelun ja monta yritystä, ennen kuin pääsin jaloilleni silmien pimenemättä. Ja sittenkin vielä siihen tarjoilupisteelle kävellessä jouduin menemään lattialle istumaan, kun jalat eivät kantaneet.

Painoa oli silloin ehkä 51 kiloa, eli juuri ja juuri yli rajan. Painoindeksin mukaan olin tuolloin alipainoinen ja verenpaine on aina ollut matalansorttinen. Luultavasti minutkin olisi kannattanut käännyttää verenluovutuksesta pois Nykyään olen normaalipainoinen, mutta en silti ole uskaltanut uudelleen luovuttamaan mennä.

Minäkin täytin juuri ja juuri tuon painorajan, mutta olin 175-senttisenä alipainoinen. Menin todella heikkoon kuntoon verenluovutuksen jälkeen, oli rytmihäiriöitä ja kaikkea. En ole mennyt enää vaikka nykyään painan 10 kg enemmän.

Vierailija
28/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ehkä kärsit hypovolemiasta eli verenvähyydestä. Kuivuminen voin johtaa siihen.

Vierailija
29/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan vähän yli 50kg ja minulla on todella runsaat menkat. Näistä syistä minulle ei suositella verenluovutusta. Painosta nyt tietenkin saa käsityksen pikaisella vilkaisulla mutta menkkatilanteesta ei.

Vierailija
30/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vain hoitohenkilökunnalle näkyvissä terveystiedoissasi lukee sinusta jotain: seksuaalisesti riskikäytöstä, Hiv, kupppa, ..mitä näitä nyt on...hepatiitti joskus ollu tai epäily. Kyllä ne näkee nää tiedot. Ei näitä saa levittä veressä muille.

-He ei olleet katsoneet tietojani. Ennen sitä käännyttivät eivätkä suositelleet verenluovutusta minulle.

Vierailija
31/31 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas nupisen. Kävin lääkärissä, hirveä köhä. Kysyin taas ohimennen miten saan selville veriryhmäni. Hoitsu ja lekuri katsoivat toisiinsa ja hoitsu lähti paikalta silmiään pyöritellen. Lääkärinkäynti jatkui sanattomana sen jälkeen.

Mikä siinä veriryhmässä on niin pyhää!!!!!?

He käyttäytyivät noin, koska tuo on todella yleistä. Ihmisiä kiinnostaa oma veriryhmä ja eipä siinä mitään, että kiinnostaa, mutta suurimmassa osassa terveydenhuollon käynneistä sillä tiedolla ei tehdä mitään, eikä arkielämässä tuolla muutenkaan ole oikeastaan väliä.

Jos lisäverta tarvitaan potilaalle, niin veriryhmä tarkistetaan silloin joka tapauksessa. Ei verta tiputetaan koskaan potilaalle niin, että joskus muinoin on katsottu, että hän on vaikka A+ ja sitten summa mutikassahylkyltä valitaan jokin A+ veripussi. Ei, vaan potilaan veriryhmä varmistetaan ja luovutetun veren sopivuus varmistetaan.

Veriryhmä ei ole mikään salainen tieto, vaan sitä ei rutiinisti tutkita, koska sillä tiedolla ei yleensä tehdä mitään ja kaikki testaus maksaa. Veriryhmän tutkimisresursseja säästetään oikeaa tarvetta varten, ei hupitestausta varten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi